Fra det gamle album – 2010

Månedens bilde februar 2010

En situasjon på torget i Askim en vårdag i 1968 der en Opel Rekord varebil av modell 1958 eller 59 og Askim Bilruters 1965 DAF/Repstad B-5369 har hatt et ublidt møte. Skadene ser ut til å være minimale, men bilder ble tatt fra ulike vinkler for å dokumentere kollisjonen for forsikringsselskapet. Til høyre på bildet har en uidentifisert DBØ-buss (De Blå Østfoldbusser) og en buss fra Trøgstad Busselskap parkert, mens en sen 50-talls Chevrolet lastebil passerer forbi. Helt i forgrunnen en sykkel med såkalt “speedway-styre”, populær sykkelstyling på den tiden. Bildet er fra Erik Risebergs samling.

 

Månedens bilde mars 2010

Bjørn Veitle som var sjåfør på Maridalsruta fra 1967 har gjort oss oppmerksom på en del bilder som vi har fått låne av hans kollega i M.O. Schøyens Bilcentraler Einar Nerland. Vi ser en DAF 1963 mod M1958G TB160DS-530 regnr A 15245.Bildet er tatt i Skar i Maridalen. Denne vogn gikk fast på rute 51 Skar i Maridalen. Den var noe kortere enn en vanlig rutevogn, men hadde 38 seter, 1 dør foran og 1 midtdør. Farven var den typiske for Maridalsruta. Maridalsruta gikk da fra Ankertorget til Maridalen rute 51. Korsvoll.

 

Månedens bilde mai 2010

Over 90 påmeldte busser til det 22. veteranbusstreff på Fagernes i mai 2010. Her er et lite utvalg av dem parkert på området. I bakgrunnen ser vi treff-hotellet, ærverdige Fagernes Hotell. For flere bilder og filmer fra treffet henvises til eget område på Busspraten. Se også egen side for prisvinnere og diverse bilder. DVD fra treffet kan bestilles fra fagernes@rhf.no.

 

Månedens bilde juni 2010

Denne 1938 Dodge var en av prisvinnerne på det 22. veteranbusstreff i 2010. Det er en såkalt solskinnbuss med overlysvinduer, og den er bygget på Brumunddal mek. verksted. Bussen var i bruk til 1959 på ruta Gol – Fagernes og var eiet av Gol Bilselskap A/S. Deretter ble den plassert i en garasje der den sto i 35 år inntil Arne Moslåtten, Torpo kjøpte den og begynte en møysommelig restaurering.

 

Månedens bilde august 2010

“Viking-seier i Sverige” var overskriften på dette bildet fra april 1953 i bedriftsbladet til Askim Gummivarefabrikk (P.M). De 13 Volvo-chassisene av typene B616 eller B617 ville nemlig bli utstyrt med dekk av typen Viking Kraft før overlevering til kunden, Troms Innland Rutebil. Det synes ikke her – her står busschassisene oppstilt med svenske dekk. Utskifting til norske dekk var en del av eksport/importbetingelsene. PM hentet bildet fra Volvos forhandlerorgan “Ratten”. Hva som så skjedde med busschassisene i form av karosseribygging, registrering og rutetrafikk er vel den type mysterier som vårt eminente Historisk Forum kanskje kan finne ut av.

 

Månedens bilde september 2010

Hvert år omkring månedsskiftet august/september arrangerer Lokaltrafikkhistorisk Forening (noen ganger i samarbeid med Ruter) “Bussens dag” eller “Kollektivtrafikkens dag” i Oslo. Alltid et populært innslag er den gamle “bussringen” som revitaliseres som guidet tur på rundt en times varighet. Her fra årets arrangement der LTFs Leyland WM/VBK fra 1964 med Roy Budmiger bak rattet kommet til Majorstuen . Bussringen ble startet noen år før 2. verdenskrig. Den regulerte på Torshov og gikk derfra til Tøyen – Gamlebyen – Østbanen – Vika – Bygdøy alle – Majorstuen – Sagene – Torshov. Ruten ble nedlagt under krigen og gjenoppsto aldri. Hvis du vil se film fra Bussens dag kan du klikke deg hit.

 

Månedens bilde oktober 2010

Dette bildet er tatt på Fredrikstad Rutebilstasjon engang i det herrens år 1984. Nærmest står B-5331 fra Glombuss, nettopp ankommet Fredrikstad som skolebuss, klar for å kjøre dublering på ruten Fredrikstad Sarpsborg over Greåker tilbake til Sarpsborg. Ennå er det en drøy halvtime igjen til avgang ”fem på hel”, dubleringsbussen kjørte gjerne fem minutter før den ordinære rutebussen . Juel Johansens vakre Katek, ny og blank i sporet ved siden av har ennå ikke kjørt til Valleåsen med avgang ”halv”. Obs! på Tunejordet åpnet sine dører dette året og samtlige busser hos Glombuss med ledig reklameplass fikk Obs! reklame. Legg merke til at også B-5331 hadde fått denne reklamen, og pyntelista midt på bussen er fjernet for å gi plass til reklamen. Heldigvis kom lista på plass igjen etter endt reklameoppdrag. I dag, mer enn 26 år senere er fremdeles begge bussene på bildet ”still going strong”. Fotograf: Jan Egil Johansen.

 

Månedens bilde desember 2010

Dette bildet ble tatt en desemberdag i 1986, sjåfører og styret i Emblemsbygda Billag hadde tatt oppstilling foran selskapets vognpark – siste samling før selskapet ble oppkjøpt av Ålesund Bilruter 1. januar 1987. Det var i 1985 Ålesund Bilruter ble dannet ved oppkjøp av selskapene NSB Biltrafikk Ålesundruta, Landes Rutebiler, Øvrevolls Rutebiler og Ellingsøy Ferje- og Billag. I 1987 ble Spjelkavikruten og Emblemsbygda Billag oppkjøpt, og deretter i 1988 Record og Vigra Rutelag. Emblemsbygda Billag ble stiftet i 1928, og kjørte gods og personruter på strekningen Magerholm – Emblem – Spjelkavik – Ålesund. Da veien fra Magerholm til Glomset ble åpnet i 1964, overtok EB også kjøringen på denne strekningen. Det var Glomsetruten v/Ole A. Eide (stiftet 1928) som frem til 1964 hadde ruten Glomset – Valle – Ålesund. Glomsetrutens trafikk på strekningen Valle – Brusdal – Ålesund ble fra samme år overtatt av Øvrevolls Rutebiler. Mer utfyllende historikk om Emblemsbygda Billag kommer på nettsidene til RHF avd. Sunnmøre.