Lokaltrafikkhistorisk Forening gjennomførte et vellykket “Bussens dag” i Oslo lørdag 26.8.06. Utgangspunktet var museet Vognhall 5 på Majorstua der busser fra LTF så vel som inviterte busser fra Drammen, Schøyens Veteranbussgruppe og Johns Treiders Veteranbussklubb var utstilt. Hver halvtime gikk det en tur med gammelbuss til Stortorvet og tilbake. Kl 13 ble den gamle Bussringen fra 1931 til 1940 gjenopplivet med guidet tur. Tidligere Oslo Sporveiers Leyland WM fra 1964 gikk inn på denne ruten.
Rune Alsteth fra NRK lagde live reportasje i Nitimen. A-15465, en Volvo B655 ble benyttet som en buldrende lydkulisse i bakgrunnen. Rune Alsteth legger nok litt på når han forteller over radioen at bussen har “svart jernratt” og “speedometer som eneste instrument”, men at den var “topp moderne likevel i 1964”.
#720, Leyland WM fra 1964 svinger inn foran museet etter rundtur på den gamle Bussringen.
A-15067, en gammel Schøyen-buss i de originale Schøyenfargene ble stilt ut i det fri.
Tidligere BFB’s Scania-Vabis fra 1965 “regulerer” på Stortorget før retur tilbake til Vognhallen. Webmaster Tore Wiik bak rattet plundrer med å få løsnet håndbrekket (tidlig trykkluftversjon med halvmeterlang spak og utløserknapp).
Busser ble oppstilt på rad på baksiden av museet. Til venstre ser vi bidraget fra veteranbussgruppa i Drammen, en 1969 Volvo B-58.
Johns Treiders veteranklubb stilte med sin velholdte Scania BF111-63 fra 1975, BC28393. Den bisto med et par avganger på ruten ned til Stortorvet.
Oslo Sporveier var bidragsyter til arrangementet, og datterselskapet Arctic Express benyttet anledningen til å vise frem en flunkende ny toetasjers ekspressbuss av fabrikat Neoplan.
Schøyens Veteranbussklubb stilte med SP34109, en 1980 DAF MB200 med Arna-karaosseri.
Billettselger Magnus Birkeland og Schøyen-veteran Helge Andseth smiler fornøyd sammen med medlemmer av styret i LHF, Arne Nygaard og Henrik Sartz på tampen av en vellykket dag med storsalg av billetter og vafler.