Merkavim Mars – Volvos nye billigmodell

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Merkavim Mars – Volvos nye billigmodell

Legg inn av Øyvind Berg » 2020-10-24 18:45:41

Det merkes ikke akkurat på salgsstatistikkene, men Volvo har faktisk hatt en utfordring med at de ikke kan tilby billig nok busser. Å bygge busser i Polen har rett og slett blitt for dyrt. Det gjelder ikke bussmodeller generelt, men et helt bestemt segment der man tidligere brukte eldre busser, men som man på grunn av overdrevne anbudskrav nå stort sett må ha fabrikknye busser som knapt skal brukes. Det er selvsagt skolebusser jeg snakker om, de som bare skal brukes til en liten tur på morgenen og så igjen på ettermiddagen. Dette er et segment der Scania de siste årene har gjort det godt med de kinesiskbygde Higer A30, som har en betydelig lavere pris enn de finsk- og polskbygde bussene.

For noen år siden forsøkte Volvo seg på å lage en Norden-tilpasset utgave av den indiskbygde Volvo 8600, som blant annet selges i Sør-Europa. Det ble bygget én prototype som var ekstra isolert og ellers tilpasset for å takle vårt klima. Prototypen er fortsatt i bruk i Norge, men det blir ingen flere av den. Hvorfor vet jeg ikke, og jeg har heller ikke hatt mulighet til å se nærmere på den. Visuelt sett ser 8600 ut til å være en faceliftet versjon av 8700, men hvor lik eller ulik den faktisk er har jeg ingen formening om.

Da India viste seg å ikke være en vei å gå, så Volvo seg om blant bussfabrikkene sine. Et alternativ fant de i den israelske fabrikken Merkavim, som er deleid av Volvo. Fabrikken ligger i Caesarea, i den nordvestlige delen av landet, i et av landområdene som ble til staten Israel i 1948. Fabrikken ble etablert to år tidligere, i 1946. De er naturlig nok størst på hjemmemarkedet, og siden de kun er deleid av Volvo får de også lov til å bygge på andre chassis. Kanskje mest spesielt er det at de ifølge egen nettside kan bygge bussene på "Duff"-chassis.

Modellen som Volvo har hentet til Norge heter Mars. Den er 3,55 meter høy og kommer i to lengder; 12,2 og 13 meter. Setene er levert av tyrkiske Brusa, som jeg antar har levert seter til flere av de mindre tyrkiske bussmerkene. Bussen som er i Norge er av 12,2-metersutgaven som har 6,18 meters akselavstand.

Da jeg første gang så bilder av bussen kommenterte jeg den (på Facebook) med at stylingen så ut til å være avtalt over en dårlig og sprakete telefonlinje. Jeg syntes rett og slett ikke ting hang helt bra sammen. Men jeg vil moderere meg litt nå som jeg har sett den med egne øyne, og i tillegg sett hvordan modellen ser ut uten den store Volvo-grillen. For det er egentlig kun Volvo-grillen som ikke passer inn. Det som jeg tror ødelegger mest er det at vinklene på grillen passer dårlig inn i forhold til vinklene på designet ellers. Så jeg håper faktisk at de tar vekk grillen og bytter den ut med en enkel Volvo-logo. Det vil faktisk være billigere og se mye bedre ut. Scania har ikke en egen Scania-front på Higer A30, så hvorfor trenger Volvo å ha det på Merkavim Mars? Det er kun på denne bussen i Norge at jeg har sett denne grillen, så de selger uten den i andre land.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Merkavim Mars hos Wist Last og Buss i Trondheim, 21.07.2020.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar