Glimt fra rutebilhistorien

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-18 20:05:09

Jeg har lenge tenkt å legge ut en del historisk materiale med illustrasjoner fra rutebilhistorien gjennom de vel 100 år vi har hatt rutebiler i Norge.

Turistruta Valldal-Åndalsnes over Trollstigveien 1936

I dag legger jeg ut første rutetabell for turistruta Valldal-Åndalsnes over Trollstigen. Ruta åpnet denne sommeren, faktisk noen uker før den offisielle åpningen av veien. Trollstigveien ble offisielt åpnet av Kong Haakon 31. juli 1936. Rutetrafikken begynte i midten av juni i følge rutetabellen, uten av nøyaktig dato er oppgitt.

Bilde

Valldal-Åndalsnes Rutebillag ble stiftet 19. juni 1936. Denne rutetabellen ble nok levert til Rutebok for Norge før selskapet offisielt hadde tatt sitt navn. Derfor "Ruteselskap" og ikke "Rutebillag" i Ruteboka. Trollstigveien var eneste veiforbindelse til Valldal den gangen. I Valldal var det derfor korrespondanse med ferjene fra Valldal til Geiranger, og utover fjorden til Sjøholt. På Åndalsnes var viktigste forbindelse videre med tog på Raumabanen, og med ruter til Molde via Åfarnes, dvs. rutebil til Åfarnes og ferje derfra til Molde. Det var slik forbindelsen var den gangen.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-20 22:34:41

Minner fra Nils Belland, Arendal. Reisehåndbøker fra 1925 og 1925

Jeg legger her ut noe materiale fra Gunnar Stordal som han har scannet fra materiale fra Nils Belland, Arendal. Gunnar har skrevet om Bellands rutebildrift tidligere:

http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php? ... it=belland

http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php? ... it=belland

Her er stoff fra reisehåndbøkene, for- og bakside:

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-21 14:02:10

Aksel Andreassen, Andenes, rutebilpioner på Andøya

Aksel Andreassen startet rutebiltrafikk i 1924 og Andenes-Risøyhamn ble etter hvert hovedruta. I Risøyhamn var det korrespondanse med Hurtigruten. Den var gjennom mange tiår hovedforbindelsen med omverdenen. I 1971 ble selskapet med i Andøy Trafikklag. Dette selskapet ble seinere overtatt av Saltens Bilruter. Annonsen nedenfor brukte Andreassen i Rutebok for Norge. Denne annonsen er fra 1950.

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-22 21:50:37

Bilde
Denne reklamen brukte Statsbanenes Bilruter, Ålesund, som det hette tidlig på 50-tallet. Annonsen ble brukt i Rutebok for Norge i 1951. Dette var togbussen til Åndalsnes i korresponsanse med dag- og nattog på Raumabanen, godt illustrert med tegninger. På denne tida gikk det også båt i ekspressrute Ålesund-Molde-Åndalsnes i samtrafikk med NSB Raumabanen. Derfor ble bussens fortrinn framhevet i reklamen. Bussen tok 3 timer og 45 minutter Ålesund-Åndalsnes i 1951, mens båten tok 4 1/2 time.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-23 18:38:33

Th. Nordvold i 25 år

Gunnar Stordal har sendt denne saken om rutebil- og turbileier Th. Nordvold:

Th. Nordvold var en av dem som gikk inn i Torridalens Bilruter 1952. Utover turkjøring så drev han fast arbeidsrute fra Vennesla til Falconbridge og Fiskå Verk. Sommerstid hadde han faste "baderuter" til Ålefjær og Hamresanden. Godværssøndager var disse turene godt belagt.

Th.Nordvold startet opp nytt Glassmagasin da han overdro sitt busselskap til det nye TBR.

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-23 22:45:38

Hver tredje rutebil en Volvo i 1951

Volvo har hatt en svært sterk posisjon i det norske bussmarkedet, og den har blitt styrket de siste åra med storinnkjøp av busser til nye bussanbud. I følge denne annonsen var hver tredje rutebil en Volvo i 1951. Synes det var mye til den gang å være. Ville kanskje tro det kunne dreie seg om andel av salg eller nyregistrering i 1951. En rekke andre merker stod sterkt på 30-tallet og like etter krigen. Men åpenbart at Scania-Vabis og Volvo stod sterkt fra rundt 1950 og utover.

Merker meg at bussen på tegningen er høyrerattet og at det ikke er dør på høyre side. Det er antakelig en svensk buss som har vært modell for tegneren. Annonsen stod i Rutebok for Norge i 1951.

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-25 22:05:10

Reklame for busskarosserifabrikker

Tidligere var det vanlig at bussprodusentene hadde reklame i Rutebok for Norge. I 1956 fant jeg en halv side bare med reklame for seks ulike karosseriprodusenter. Bussbygg er den eneste som har overlevd og driver i større skala enn noen gang. Men siden 1975 har hovedproduktet vært godsskap.

Bilde

DBO
Innlegg: 218
Registrert: 2006-05-01 23:55:40
Sted: Oslo

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av DBO » 2010-02-25 23:28:51

VBK eksisterer vel også fortsatt
http://www.vbk.no/

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-26 9:10:22

DBO skrev:
VBK eksisterer vel også fortsatt
http://www.vbk.no/
Det er to bedrifter i eller utenfor Horten i dag som bruker VBK-navnet. Det er VBK Karosseri Horten AS som DBO har lagt ut lenke til, som er et karosseriverksted for større biler. Dessuten har vi VBK Nordic AS som leverer spesialkjøretøyer, særlig ambulanser, som også ble en del av produktspekteret til VBK i VBKs storhetstid. Se http://www.vbknordic.no

Man kan selvsagt si at VBK eksisterer fortsatt, men det skjedde store omstillinger ved VBK på 80- og 90-tallet der deler av virksomheten ble overtatt av andre eiere, mens andre aktiviteter (som bussbyggingen) ble avviklet. Produksjonen av godsskap, som etter hvert ble konsentrert til Danmark, ble også overtatt av andre (tyske interesser?). Og dessuten, bussbyggingen i Troms fortsatte faktisk helt til 1996 i regi av TIRB. Bussmodellene VBK 500 og 600 ble bygd fram til da, egenleveranser til TIRB og bygd på DAF-chassiser.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-26 19:58:34

"Fremtidens rutebiltype" valgte Adresseavisen da denne nye bussen ble presentert sommeren 1935. Dette ble kanskje ikke fremtidens rutebiltype, men en variant kombinertbuss som var en busstype som spilte en stor rolle i lokaltrafikken de kommende tiårene. Men vanligvis med helt innebygd skap på disse delene av landet. Rutebileieren er fra Byneset og har valg Berg på Byneset som karosseribygger. International var et utbredt buss- og lastebilmerke på denne tiden.

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-27 12:03:23

Røros Automobildrift, rutebileier Bye

Røros Automobildrift v/ innehaver Bye hadde rutene i Rørosområdet fram til 1964 da dette selskapet sammen med andre rutebileiere på strekningen nordover mot Støren slo seg sammen i Gauldal Billag. Nedenfor er en annonse fra Rutebok for Norge sist på 1950-tallet.

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-28 9:59:52

Agder Bilruter, Kristiansand

Selskapet ble stiftet i 1951 etter sammenslutning av flere lokale selskaper i distriktene nordvest for Kristiansand. Ruteområdene går fram av annonsen (Rutebok for Norge, 1956).

Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-02-28 22:48:07

Skilter om forbud og påbud i busser

Bilde
Dette skiltet står i veteranbussen T-25745 Scania-Vabis fra Alvdal-Folldal-Hjerkinn-Atna Bilruter (AFHA), en buss levert i 1952. Jeg er gammel nok til å huske at passasjerene måtte gå av bussen ved på- og avkjøring av ferjer. Det samme har sikkert også vært tilfelle ved passering av bruer. Det var neppe begrenset bare til disse bruene i Nord-Østerdal.

Bilde
D-25745 Scania-Vabis, karosseri: Fjeldhus, 1952-modell, i fargene til Alvdal-Folldal-Hjerkinn-Atna Bilruter som hadde hovedkontor i Alvdal. Fra 1973 ble selskapet en del av Østerdal Billag. Her er D-25745 på veteranbusstreff i Molde i 2008.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av SvB » 2010-03-03 19:04:35

Høyfjellsruta Haugesund-Bø-(Oslo) - en forløper til Haukeliekspressen

Høyfjellsruta Haugesund-Bø-(Oslo) trafikkerte gjennom flere tiår strekningen Haugesund-Bø sommerstid. Det var de to Haugesund-selskapene A/S Vestlandsbussen og A/L Haugesund Turistbil som stod bak denne ruta som gikk i samtrafikk med NSB over Bø stasjon. Man kunne tilby reise Haugesund-Bø på ca. 10 timer inkl. to pauser. Togtida Bø-Oslo var denne tida tre timer, så 13-14 timer tok turen Haugesund-Oslo på denne måten.

Høyfjellsruta ble annonsert i Rutebok for Norge over en halv side, der omlag halvparten av plassen går med til et kart over det sørlige Norge med reiseruta inntegnet. Dette er kopi fra 1955. Denne ruta ble avviklet like etter 1970. Som kjent ble alle små busselskaper i Haugesund fusjonert til Haugaland Billag i 1970. Da forsvant også denne ruta snart. Den gikk parallelt med ruta Odda-Bø som ble drevet i samkjøring mellom HSD Bilane og Vest-Telemark Billag (før det ble V-T Bilruter). Så det ble et selskap - eller samkjøringen HSD/ VTB - som kjørte over fjellet og de overtok også forbindelsen til og fra Haugesund.

Detaljer om når Høyfjellsruta startet kjenner ikke jeg til, men det gjør kanskje noen andre?

Bilde

Vidar Såtvedt
Innlegg: 509
Registrert: 2006-10-29 19:41:07
Sted: Drammen

Re: Glimt fra rutebilhistorien

Legg inn av Vidar Såtvedt » 2010-03-05 12:17:59

NSB Trondheimsrutene
Vedlegg
NSB Trondheimsrutene.jpg
NSB Trondheimsrutene.jpg (136.67 kiB) Vist 5298 ganger
VS

Svar