Ble nektet å ta med sykkel på bussen i Grenland

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Knut Andvord
Sted: Drøbak

Ble nektet å ta med sykkel på bussen i Grenland

Legg inn av Knut Andvord » 2011-09-08 15:04:27

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3226637.ece
Hun sikret jo tom med sykkelen sin før hun gikk frem for å betale.
Klart feil vurdering fra førerens side, men støtter også at han overordnede støtter føreren der og da.
Selv om han evt tar feil
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Sindre KA

Re: Ble nektet å ta med sykkel på bussen i Grenland

Legg inn av Sindre KA » 2011-09-08 16:43:58

Her er det tydeligvis et par småkonger som snarest skal få lov til å sette seg ned og lese sitt eget takstregulativ. Makan!!

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2011-09-08 17:16:26

Jeg har spurt om dette og ta med sykler på Bussene som kjøre i Grenland
Og de har sagt de er ikke lov , dette er noe de tillitsvalgte har sagt og dette med forbud med og ta med sykler har vært en god stund,

Har spurt Nettbuss sør og de sier de er ingen endring om dette.

Og da kan jeg spørre, hvorfor er de forskjellige regler fra fylke til fylke.
dette med og ta med sykkel eller ikke,

Bussene som kjøre i bytrafikk og forsteder er jo dag vel bare laentre uten bagasjerom

I Vestfold og Buskerud kan du ta sykler, Men ikke i Grenland de jo samme type busser som brukes på alle de nevnte steder

I Oppland har man begynt og få sykkelstativer bak på alle bussene der
De se ut som de fykle som bestemme dette

Jan Erik

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2011-09-08 17:39:00

Merkelig reaksjon fra sjåførens side. Pendler selv med buss hver dag (Nettbuss), og har aldri opplevd at sjåføren har nektet noen å ha med sykkel. Tror ingen av sjåførene tar ekstra betalt for sykkel heller. Opplever stort sett bare blide og hyggelige sjåfører

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2011-09-08 18:03:00

Jeg ta med sykkel av og til og har helle blitt nektet selv de har vært ned både barnevogner og til og med en rollestol. så har de gått bra

Vis jeg at den bussen jeg vil har sykkel med er full så vente jeg til en som har bedere plass

Jan Erik

Sindre KA

Legg inn av Sindre KA » 2011-09-08 23:28:16

baneavd skrev:I Vestfold og Buskerud kan du ta sykler, Men ikke i Grenland de jo samme type busser som brukes på alle de nevnte steder
Det er jo helt sprøtt hvis det er slik at man opererer med to sett regler i samme fylke. Grenland er jo en del av Telemark, og det virker selvfølgelig at man følger de samme reglene i Grenland som i resten av fylket.

Såvidt jeg kan se opererer Vestviken kollektivtrafikk med to sett takstregulativer: et for Vestfold og et for Telemark - og i det regulativet for Telemark står rett frem:
11.4 Syklar, sparkstøttingar, større kjelker o.l.
Barnetakst - takast med dersom det er plass.
Og Nettbuss' egen nettside skriver (hvis det skulle være tvil): "For vår trafikk i Telemark fylke gjelder takst- og billettbestemmelser fra
Vestviken Kollektivtrafikk."

Men det som virkelig forvirrer er at Nettbuss skriver i rutefolderen for Grenland at:
Barnevogner og bagasje tas med gratis dersom det er plass. Gjelder også sport- og fritidsutstyr. Sykler tas ikke med
Og med dette tar jeg tilbake det jeg skrev om "småkonger", verken sjåfør eller hans overordnede kan holdes til ansvar. De følger jo bare reglene som arbeidsgiveren Nettbuss pålegger dem. Og her er jo Nettbuss virkelig på kollisjonskurs med sin oppdragsgiver! Vestviken kollektivtrafikk (og sannsynligvis Telemark fylkeskommune) sier at sykler er greit, Nettbuss sier at det ikke er greit. Er ikke operatøren forpliktet til å overholde administrasjonsselskapets regler?

Svar