Busstilbudet i Østfold en suksess -NEI

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Busstilbudet i Østfold en suksess -NEI

Legg inn av pporsmyr » 2014-09-09 10:17:50

Her er et typisk eksempel på hvordan busstilbudet i Østfold har utviklet seg eller rettere sagt mangel på utvikling.
Østfold Kollektivtrafikk og Fylkesrådmannen klatter på noen eksisterende ruter og legger ned andre og får gjennom media fremstilt at busstilbudet i Østfold og nedre Glomma spesielt er fantastisk. Tenk Glommaringen kjører opptil 8 avganger i timen! Men det er 82,5% av bussbrukerne i Østfold som ikke reiser med Glommaringen så da får man slutte å skryte. Jeg påstår at Østfold har landets dårligste busstilbud. I Halden og Moss fikk bybussene en tilbakegang med h.h.v. 5% og 3% de 6 første månedene i 2014 -fantastisk. Totalt i Østfold var det en fremgang på 1%, ja èn prosent mot 3,7% i landet for øvrig. Glommaringen gikk frem med 15,5% men det skyldes kun økt frekvens, hadde ikke frekvensen vært økt ville tilbakegangen i Østfold vært på nærmere 4%. Det er FANTASTISK!!! :evil:

Indre Østfold har f.eks. ingen kveldsavganger eller søndagsavganger på lokale ruter, det kjøres noen få avganger lørdager. Dette gjelder også på flere av rutene i de øvrige byene også.

http://www.f-b.no/nyheter/hit-kommer-in ... -1.8575540
pors

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: Busstilbudet i Østfold en suksess -NEI

Legg inn av tore-buss » 2014-09-11 19:46:28

Det er flere ting som kan utgjøre forskjell på om passasjertallet øker eller minsker i perioder.
Etter anbudet startet 1/7-13 så ble en del ruter lagt ned/Samkjørt osv det vil selvfølgelig slå negativt ut når tilbudet blir dårligere.

Men en ting du bør tenke på i løpet av Vinteren i år, det var vel ikke en eneste dag med Virkelig holkeføre og knapt nok kuldegrader og snø/is. Dette utgjør faktisk en del på passasjer statistikken da folk gikk og syklet i mye større utstrekning en det som er vanlig på Vinteren. Det så vi på utslaget når vi kjørte, Måneder med mye dritt vær på vinteren meget god trafikk, måneder som i vinter, atskillelig dårligere trafikk.

Jeg ser jo på Nettbussen som tok over vår rute, er ikke like mye folk med denne bussen som det vi hadde oppe i åsen her, nå har ikke jeg sett noen statistikk på dette, men det trengs ikke heller da en ser bussen går forbi her hele dagen.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

st.einar

Legg inn av st.einar » 2014-09-11 20:15:11

Observerte bussen til Torsnes i dag kl. 08:30 i sentrum og det var 0 passasjerer med den. Da blir det ikke mere ruter av det.

pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Legg inn av pporsmyr » 2014-09-11 22:09:28

tore-buss skrev:Det er flere ting som kan utgjøre forskjell på om passasjertallet øker eller minsker i perioder.
Etter anbudet startet 1/7-13 så ble en del ruter lagt ned/Samkjørt osv det vil selvfølgelig slå negativt ut når tilbudet blir dårligere.

Men en ting du bør tenke på i løpet av Vinteren i år, det var vel ikke en eneste dag med Virkelig holkeføre og knapt nok kuldegrader og snø/is. Dette utgjør faktisk en del på passasjer statistikken da folk gikk og syklet i mye større utstrekning en det som er vanlig på Vinteren. Det så vi på utslaget når vi kjørte, Måneder med mye dritt vær på vinteren meget god trafikk, måneder som i vinter, atskillelig dårligere trafikk.

Jeg ser jo på Nettbussen som tok over vår rute, er ikke like mye folk med denne bussen som det vi hadde oppe i åsen her, nå har ikke jeg sett noen statistikk på dette, men det trengs ikke heller da en ser bussen går forbi her hele dagen.
Jeg er ikke uenig i din kommentar her men jeg syns det er betenkelig at Østfold faktisk har negativ utvikling når vi ser bort fra Glommaringen og det er faktisk 82,5% som ikke bruker denne bussen av de som reiser.
Det som er synd er at det aldri har vært noen skikkelig restrukturering av bussnettet i Østfold, kun klattvise endringer av enkeltlinjer og nedleggelse av andre. Se hva som nå planlegges til Kalnes. Det er kun rute 2460 (delvis deres gamle rute) som får en skikkelig oppgradering og med ganske bra driftsdøgn alle dager. Dessverre kan det se ut til at Valleåsen og Rekustadåsen mister busstilbudet. Resten som foreslås blir for meg latterlig. Jeg har foreslått mange endringer for ØKT men dessverre viser de en arroganse som jeg misliker. Jeg jobber med en kronikk om busstilbudet som jeg håper kommer på trykk i alle Østfoldavisene i løpet av september/oktober.
st.einar skrev:Observerte bussen til Torsnes i dag kl. 08:30 i sentrum og det var 0 passasjerer med den. Da blir det ikke mere ruter av det.
Når Fylkesrådmannen og ØKT struper rutetilbudet vil ingen benytte det til slutt og da kan de med god grunn legge ned og det er slik de vil.
pors

Svar