Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av SvB » 2012-01-05 15:54:40

Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article262369.ece

jec
Innlegg: 768
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av jec » 2012-01-05 17:35:25

Men kjører de helt til Hovin da? Det er vel kun linje 14 som kjøres med enten blått eller av GØB.
Jens Erik Widén

Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av Tor Akselsen » 2012-01-05 18:23:22

Veit ikke hvor lang kjøretur det er snakk om her, men vi har den samme lidelsen her på Romerike. Ruter har bestemt at det skal benyttes laventrebusser på "min" pendlerrute til Lillestrøm. Rute 881 har en kjøretid på ca 1 time fra Bjørkelangen til Lillestrøm, og en time i en Solaris laventre bybuss er ikke noe å misunne noen. Trangt, støyete og ukomfortabelt. Er en sann lykke dersom det innimellom dukker opp en Volvo 8700 normalgolv.

jec
Innlegg: 768
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av jec » 2012-01-05 19:02:56

Melhus-Trondheim-Hommelvik-Stjørdal tar rundt halvannen time å kjøre. Er vel sjeldent noen tar bussen så mye mer enn en halvtime.
Jens Erik Widén

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av oyst » 2012-01-05 23:13:20

Eg vil jo ikkje kalle det her for bybussar. Dei er jo mindre komfortable enn langdistansebussar, utan tvil, men eg synes ikkje dei var noko verre enn dei normalgolvbussane som gjekk før. Dei var (etter det eg oppfatta) ein del meir støysvake enn dei gamle. Det som kanskje er problemet foreløpig er at dei er undermotoriserte pga. innkøyring. Den eine sjåføren eg satt på med sa at dei skulle justere opp motorkrafta etterkvart. Støy og plassmessig var det ikkje noko problem.
Helsing
Øystein

Sveia
Innlegg: 516
Registrert: 2007-05-01 14:00:52
Sted: Støren

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av Sveia » 2012-01-14 18:31:14

Det kan nevnes at Nettbuss Trøndelag AS sin AtB-buss nr. 339 i dag gikk i rute på linje 14 såpass langt sør som til Støren. Dette er vel en av de nye bussene som vanligvis nyttes på linje 301 til/fra Melhus.


Det kan ellers nevnes at Nettbuss Trøndelag AS sine busser nr. 185 (Volvo/Vest) og 317 (Volvo 8700) gikk på linje 301 til/fra Støren tirsdag 10. januar 2012. Dette er busser jeg har vært rimelig fornøyd med. AtB-bussene på linje 301 har jeg ennå ikke reist med så disse har jeg ennå ikke dannet meg noen oppfatning om.

jec
Innlegg: 768
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av jec » 2012-01-15 3:53:19

301 til Støren? Alle turene til/fra Støren er vel linje 14?
Jens Erik Widén

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av SvB » 2012-01-19 21:50:56

Etter at AtB tok i bruk bybusser på regionruter er det så få seter at mange passasjerer må stå i midtgangen

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7961068

jec
Innlegg: 768
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av jec » 2012-01-19 22:09:32

Men er det egentlig så mye mindre busser siden nyttår? 8900 har vel 42 seter med de to klappsetene. Vest/8700/Integro-ene hadde vel 45-50?
Og med 10-minuttersavganger i stedet for kvarter så burde det vel veie opp?
Jens Erik Widén

Sindre KA
Innlegg: 348
Registrert: 2007-06-09 19:48:11

Re: Bybusser uønsket på lengre pendlerruter

Legg inn av Sindre KA » 2012-01-21 11:19:03

Fint at kapasitetsproblemer tas tak i, men det bør ikke skje med "hjelp" fra media. Synes forøvrig det er en uting dette med å si at "sjåføren har ansvaret" - det er jo ikke han/hun som har ansvar eller skyld for at bestillerselskapet setter inn busser som ikke er tiltenkt å ta imot det forventede økte passasjertallet etter en takstendring.

Svar