Scania CR85, CR145 og BR145 tur-/ langrutebusser..

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Scania CR85, CR145 og BR145 tur-/ langrutebusser..

Legg inn av SvB » 2006-02-23 18:52:25

Det er vel lansert mange bussmodeller ikke har blitt suksesser. Scanias forsøk med helbygde tur- og langrutebusser fra 1970-tallet må være et eksempel på det. Til forskjell fra helbygde bybusser som har vært et kjent trekk også i flere norske byer. Noe tilfeldig har jeg kommet over informasjon om disse tur-/ langrutebussene med betegnelse CR85 og CR145. Noen (to?) tok veien til Norge. Daværende Ottadalen Kommunale Billag (OKB) kjøpte en Scania CR85S, HS24991, i 1974. Den er presentert i annonse for Scania på framsiden av ”Rutebiltidende” (nå Transportforum) nr. 8, 1974. På framsiden av samme blad, nr. 6/ 7 i 1975, er det reklamebilde for en Scania BR145 m/ DeltaPlan, type 400, AA19030. Bussen tilhører Vaglen & Co, Halden, et selskap som på den tiden var særlig kjent for turbusstrafikk. I annonsen opplyses det at selskapet fra før har en Scania CR145. Se lenke til bilde av busstypen hos svenske ”Buss Snack”:

http://f24.parsimony.net/forum58203/messages/146460.htm

På ”Buss Snack” har jeg funnet en del stoff om busstypen: CR85 ble det bygd bare 21 av, i 1972-74. CR145 ble det bygd 149 av, i 1971-76. I februar 1976 kom en CR145 i brann ved Jønkøping og 15 passasjerer omkom. Jeg husker katastrofen, og husker at søkelyset ble rettet mot brannsikkerheten ved denne busstypen. Etter ½ års granskning ble bussen ”frikjent”. Brannen skrev seg fra punktering og kraftig varmeutvikling fra et bakhjul. Gassutvikling ved brann i innredningsmaterialene førte til at passasjerene ble omtåket og ikke kom seg ut. Bussen hadde dør bak. Den ble åpnet med den følge at røyk og flammer bredte seg inn i bussen og forverret situasjonen. Materialene i disse bussene var vanlig i busser og tog, og bussen oppfylte brannforskriftene.

En av bidragsyterne på ”Buss Snack” var ansvarlig for produktplanlegging ved Scania-bussar, Katrineholm, på denne tiden. Det var der bussene ble bygd. Salget gikk tregt før brannen, og etterpå stoppet det. Produksjonen ble innstilt. Det var busser på lager som ble solgt i løpet av 1-2 år. Det var også flere grunner til at bussen ikke ble en suksess, bla. at den var svært utsatt for rust, og karosseriformen førte til mye luftmotstand med konsekvenser for drivstoff-forbruket (se bildet). Imidlertid gikk salget bedre av BR145-versjonen, dvs. chassier for påbygg fra andre leverandører. Situasjonen i 1976 førte til revurdering av modellen som endte med at BR145 ble avløst av BR116. Man gikk ned i motorstørrelse og fikk en lettere og billigere buss. Så vidt jeg forstår, ble det også slutt med helbygde turbusser fra Scania i Katrineholm.

Hva vet vi fra Norge om disse bussmodellene? Hvor har det blitt av dem? Hvor har det blitt av den CR85 og CR145 jeg omtalte innledningsvis? Kom dere flere til Norge? Vi vet at det kom flere BR145. De var tunge og boggi var nødvendig. OKB kjøpte to stykker som er bevart: 1976-modell m/ Repstad-karosseri og en 1978-modell m/ DeltaPlan 400-karosseri (se OKB-vognliste i Rutebil nr. 27). Men OKB satset imidlertid mest på Scania BR86 og BF111 på denne tiden. I 1977 ble det levert en BR145 m/ VBK42 til Arendals Dampskibselskap (KZ24404). Den er avbildet i Rutebiltidende nr. 6/ 7 – 1977 med et fargeskjema som tyder på at den var demo-buss som ny. Ellers ble det levert to BR145 m/ Vest-karosseri ca. 1978, en til Eira-Eidsvåg Billag og en Nordfjord og Sunnmøre Billag. Sistnevnte, TV36980, har vært å se i Stryn i seinere år. Jeg tror den gikk i ekspressruten Otta-Måløy som ny, sammen med OKBs Scania BR145 m/ Delta-påbygg. Ruten er for øvrig forløperen til det som sist på 1980-tallet ble Nordfjordekspressen (forlenget til Oslo). Har det vært flere BR145 i Norge? Noen som kjenner erfaringene med de få bussene som var i drift? Håper på innspill.

jael

Legg inn av jael » 2006-02-24 9:59:34

Jeg husker en BR145/Delta Plan, med reg.nr VD12142 (tror jeg). Dette var en 1978-modell. Den ble opphugget ca 2000 i Lier. Rust var visstnok et problem på denne bussen.

Bilder fra bussens siste leveår og litt flere opplysninger kan skaffes, hvis ønskelig.

Mvh Jarle Elverhøy, Asker

Gjest

Scania BR145

Legg inn av Gjest » 2006-02-24 17:36:49

Rutelaget Askøy/Bergen hadde en 1976 modell Scania BR145 med Repstad karroseri fra 1988. Den var to akslet, reg nr. PX26078. Eksisterer forsatt som racing-campingbuss.

NeoplanJumbocruiser

Legg inn av NeoplanJumbocruiser » 2006-02-26 22:21:22

Hei. Legger ut en liste på Scania BR/CR 145 CR85 funnet fram i full fart. Det kan jo mangle noen, så jeg utfordrer de som har bilder til å legge ut disse - gjerne av så mange som mulig
542024 AA14271 1973 Scania CR145L65 Scania CR145 Halden Buss Trafikk
542571 HS24991 1974 Scania CR85 Scania CR85 Ottadalen Kommunale Billag 140
542839 AA19030 16.05.1975 Scania BR145 DeltaPlan 400 145265 Vaglen Tours 30 > Haga Express 23
543098 RE52598 06.03.1975 Scania BR145 Repstad 2016 Haga Express 18
543638 LS22444 00.00.1976 Scania BR145 DeltaPlan 400 145456 Kjell Lindhjem Rute & Turistbusser 44
543935 KE43852 07.04.1976 Scania BR145 Føreland 390 Th. Liens Turistbusser "Big John"
543940 Scania CR145TX65 Scania CR145 Gardells Busstrafik
543940 XL15015 19.12.1985 Scania CR145TX65 Scania CR145 John Norum
544185 KZ23203 16.11.1976 Scania BR145 VBK M42 45109 Modulf Raaen
544198 HS33770 21.07.1976 Scania BR145T Repstad 2155 Ottadalen Kommunale Billag 115
544512 KZ24404 10.06.1977 Scania BR145T VBK M42 45200 Arendals Dampskips Selskap 47
544513 LH32670 00.00.1977 Scania BR145T DeltaPlan 400 145601 William Corneliussen
544608 ND52291 00.00.1977 Scania BR145 DeltaPlan 400 145615 Tele Tur "Peer Gynt"
544614 BFH255 Scania BR145 Avtomontaza Piteå
544614 PX26078 1988 Scania BR145 Repstad 2993 Rutelaget Askøy Bergen
544644 KT26086 00.00.1977 Scania BR145 DeltaPlan 400 145605 Th. Liens Turistbusser
1800035 LS24404 11.07.1977 Scania BR145 DeltaPlan 400 145633 Haga Express 25
1800147 RE88815 26.05.1978 Scania BR145T DeltaPlan 400 145741 Haga Express 16
1800171 VD12842 00.00.1978 Scania BR145T DeltaPlan 400 145716 Klæburuten
1800204 HS41951 00.00.1978 Scania BR145T DeltaPlan 400 145753 Ottadalen Kommunale Billag 114
1800246 KT31030 00.00.1978 Scania BR145 DeltaPlan 400 146027 Th. Liens Turistbusser
1800247 UR31167 01.12.1978 Scania BR145 Vest 558 Eira Eidsvåg Billag 31
1800557 PN49195 14.06.1979 Scania BR116 Føreland 439 Gauldal Billag

Hans-Ole Sveia

AA 14271 - Scania CR 145

Legg inn av Hans-Ole Sveia » 2006-02-28 16:28:07

Det var vel denne bussen som siden ble nyttet av en sjåførskole i Drammens-området?

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Bilder mv. - Scania CR85, CR145 og BR145

Legg inn av SvB » 2006-02-28 18:15:42

Her har det alt kommet mange innspill som jeg vil takke for. Det er kanskje mulig å lage en oversikt over de aktuelle bussene? Oversikten fra â€

Gjest

Bilde av PX26078

Legg inn av Gjest » 2006-03-01 17:30:31

Bilde av PX26078 som racingbuss på:

http://www.ludvigsen-motorsport.no/Kort%20om%20oss.htm

Per

Legg inn av Per » 2006-03-01 20:27:48

Jobbet selv i Askøy-Bergen/Vest Trafikk. Noen som husker internnummeret?

Gjest

Legg inn av Gjest » 2006-03-01 22:23:33

331?

Gjest

Legg inn av Gjest » 2006-03-02 17:36:22

Internnr.til PX26078 var 31 i Askøy/Bergen og 331 i Vesttrafikk

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

PX26078 Askøy-Bergen

Legg inn av SvB » 2006-03-02 18:33:00

Flere kjenner tydeligvis til denne da den gikk i trafikk for Askøy-Bergen og Vest-trafikk (den ble vel med i en fusjon som ble til Vest-trafikk?). Kjenner dere litt om historikken? Den fikk Repstad-karosseri i 1988 så vidt jeg kan forstå. Vet dere når den kom til Askøy-Bergen, og hva slags forhistorie den kan ha? CR/ BR 145 synes å ha vært tur- eller langrutebusser. Vet dere hva den har vært brukt til opprinnelig? Hva slags karosseri kan den ha hatt? Den må jo ha fått nytt karosseri i 1988. Chassiet må være minst 10 år eldre. Det ble jo avløst av BR116 på den tiden.

Brukeravatar
gmidtun
Innlegg: 744
Registrert: 2005-11-02 15:44:06
Sted: Lofthus i Hardanger

PX26078 Askøy-Bergen

Legg inn av gmidtun » 2006-03-05 10:59:25

PX 26078 har chassisnr. er 544614 og det er et chassis fra 1976. I følge www.svenskbusshistoria.se har denne bussen svensk forhistorie. Det står ingenting om eier, men svensk reg.nummer var BFH 255 og bussen hadde karosseri fra Avtomontaza i Jugoslavia.
Rutelaget Askøy-Bergen bygde mange busser på brukte chassis.

jael

Legg inn av jael » 2006-03-15 13:03:07

Bilde av VD12842, tatt i 1995. Bussen ble opphugget på Kjellstad i Lier i 2002. http://rhf.no/lister/bussbilder/vd12842.jpg

jael

Legg inn av jael » 2006-03-15 13:23:48

Her kommer bildet (og ikke bare URL...)Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-03-16 21:49:38

Takker for bilde av VD12842 som ble levert til Klæburuten i 1978 (se annet innlegg). Bildet viser at bussen må være omlakkert og gått hos annen eier. Klæburuten har ikke brukt slike farger på sine busser. Noen som kan gjøre rede for hvem bussen har tilhørt etter at den gikk hos Klæburuten?

Svar