En Nordmann ved IAA utstillingen....

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
NeooplanN138Frank
Innlegg: 1317
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

En Nordmann ved IAA utstillingen....

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2006-09-24 20:21:06

Ikke siden Repstad levde, har det blitt levert norskbygget expressbuss til Firda Billag, men klikk linken og finn denne som har reist fra Stryn og ut i den store verden.....

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p34374864.html

Frank

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-09-24 20:30:36

Firda Billag fikk som kjent flere av de siste leveransene fra Repstad i 1990. Nå skal det likevel sies at selskapet fra 1986-87 hadde satset på Scania Classic som turist-/ ekspressbuss. Spennende å se om Vest Horisont får noe innpass i ekspressbuss-markedet. Men nå går iallfall Firda Billag i dette tilfellet bort fra Irizar til ekspressruter. Men dette er en enkelt rute. Den skal, så vidt jeg forstår, gå i TIMEkspressen nr 11 på strekningen Volda- Ålesund m/ retur (skal i rute fra Førde om morgenen, med retur fra Ålesund om ettermiddagen til Førde). Blir det flere leveranser av denne typen tro? Denne bussen ble forresten forhåndsannonsert på Busspraten her i vår en gang.

Kjetil

Legg inn av Kjetil » 2006-09-24 21:39:37

Det er jo heller ikke noe nytt med en Vest i Nor-way farger, selv om det tildels kan sies om Horisont utgaven. Ambassadør var jo solgt i ekspress versjon helt til den siste slutt. Når det er sagt, så synes jeg personlig Horisont'en er for lav, til at den kommer til å bli noen suksess. Det blir rett og slett for lite bagasje-plass, etter min mening.

Ellers mye fine bilder å se på, hvis dere trykker videre på bildene i den serien, og litt off topic; litt uti der finnes en Irizar på VW (?!) chassis.
Skulle vært interressant å vite litt mer om den.....

mvh Kjetil

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2006-09-26 13:47:15

Syns Horisonten er en helt grei buss jeg! Håper jeg får kjøre den i Norway fargen en gang i tiden!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Til Kjetil

Legg inn av SvB » 2006-09-26 14:00:21

Du skriver om Ambassadør og Horisont som ekspressbuss. Men vet du om mange som går i NOR-WAY Bussekspress i dag? Det var noen på 90-tallet, men ved fornyelser så ser knapt noen nye Vest-busser i slike ekspressruter mer. Men jeg har ikke overblikk over alle rutene: Hvor går de i tilfelle i dag? Det jeg ser av nyere ekspressbusser er mest Volvo 9700, noen Scania Classic, og så vidt Jonckheere (Mistral, jf. nye busser til Møre-ekspressen Oslo-Volda-Hareid). Lavprisekspressen fornyer vel og merke med Neoplan, men Vest? Er ikke den nye til Firda Billag det ene unntaket?

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2006-09-26 21:20:25

Går noen Ambasadører på ruter på vestlandet. Bergen - Ålesund, nå Førde - Ålesund. Altså, den strekka har litt ambasadør, til og med kjørt det selv en gang for noen år siden. Men er vel på akkurat denne strekninga Ambasadøren har vært sterk i det siste. Nordjordekspressen hadde noen boggie Ambasadører en periode, men de er utrangerte busser i dag i Nor-Way sammenheng.
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
m.e.
Innlegg: 564
Registrert: 2006-06-14 21:49:16
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2006-09-26 21:30:44

FDR (Fredrikstad). Har flere ambassadører i trafikk på Oslofjord Ekspressen. Mener detter er eks. Notodden biler, har NV og NE på reg nr.

Mvh. m.e.

Kjetil

Legg inn av Kjetil » 2006-09-27 1:01:54

Stemmer nok det at det er blant sjeldenheten i dag, men som det sies er det flere på nordvest-landet som fortsatt er i Nor-Way farger......Og dette er vel eneste Horisonten, ja.....Og tror ikke det blir mange av de heller.

Ambassadør'en synes jeg var en god ekspress buss. Har kjørt det flere ganger selv, på det som en gang var Kystbussen-Sør, mellom Sørlandet og Sarpsborg og Sørlandsekspressen til Oslo, for Nettbuss Sør. Masse bagasjeplass, god å kjøre og synes karosseriet er pent å se på, også....

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-09-27 15:53:53

Det magneh, m.e. og Kjetil skriver stemmer med mine observasjoner. Jeg vet også det er levert Ambassadør til Finnmark (FFR) i Nor-Way-dekor, og til Østerdal Billag. På Nordvestlandet har det gått Ambassadør i Mørelinjen (Mørebyene-Trondheim). Den siste av disse, UA2001, nr. 232 i Ålesund Bilruter, er 1998-modell, har vært avertert til salgs, og har vært reserve i Mørelinjen og TIMEkspressen (nr. 11 – Ålesund-Kristiansund). Mørebil (nå Fjord1 Buss Møre) har hatt Ambassadør i ekspressrutene (Ålesund-Førde-Bergen og Hareid-Volda-Oslo), men også her har det vært flere Classic og Delta. På ruta til Oslo gikk det i perioden 1997-2002 to tvillinger Ambassadør: UE90122 og UE90123 m/ internnr. 122 og 123. I dag er en omlakkert til Fjord1-farger, og den andre har vært iallfall avertert til salgs. 122 og 123 var Volvo B10M. Seinere har det kommet Scania-busser m/ boggi til ruta, først et tvillingpar Irizar, og fra i sommer et tvillingpar Jonckheere Mistral.

Så vidt jeg kan forstå, har det ikke vært særlig tilvekst av nye ekspress- eller turistbuss fra Vest – Ambassadør eller Horisont – de 5-6 åra. Flaggskipene blant ekspressbussene fra Vest er de to magneh nevner, UA18401 (int.nr. 179) og UA18402 (int.nr. 180), Volvo B10m m/ boggi, 1996-mod. Som nye gikk de i nattrute Måløy-Oslo (Nordfjordekspressen), men etter hvert gikk de både på dag- og nattrute. De ble avertert til salgs og forsvant ut av Nordfjordekspressen sommer/ høst 2004. Nedenfor er nr. 180 avbildet under pausen på Kvam sommeren 2004. På denne tida hadde Volvo 9700 tatt over på denne ruta, bortsett fra en Scania Classic (Irizar).
Bilde

Svar