Juel Johansens Bilruter.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: Juel Johansens Bilruter.

Legg inn av tore-buss » 2015-02-20 21:01:55

Hei igjen Espen!
Skulle ha svart på meldinga di men passa ikke når jeg fikk den og har glemt den etterpå. Dårlig med dekker nå.

Bussen ser fin ut nå ja :D
Kanskje passe litt på ved bruk av Motorbrems i forhold til Topppakninger og ventiler/stryinger ettersom det ikke er orginalt på denne. Kommer an på Hvor mye den stenger og hvor lenge dere bruker den av gangen.
Har dere tatt bort reservehjuls festet da eller bare pussa opp bak der?

Tar med et bildet av den nede på Gamle Bussholdeplassen i Fredrikstad.

BildeBF 111 by Tore Johansen, on Flickr
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:39:33, redigert 1 gang totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2015-02-20 22:16:02

Hei!

Fredrik har kontroll på det.

Vi har sveisa rust i den i fjor. Var litt dårlig ved fjærfeste bak. men det ble ordna.
Resservehjulet og fangern er borte. driver å sliper ned nå. Skal lakkere så fort jeg får råd.

Fangern var veldig dårlig. vi tenkte å lage ny, men ble ikke noe av. vi bruker mest tid på chassi og motor.
Vi bruker den så ofte vi kan, Den har stått på gardermoen men står i oslo nå. Skal stå der fremmover.
og litt på vinterbro.

Du får si fra om du vil kjøre bussen igjen. bare å ringe.

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-03-04 20:30:15

Nå var det en del bilder av MAN en vår på forrige side så da kan jeg ta med noen fra Bygge tiden og noen busser rundt dette fra fabrikken i Danmark.
Fabrikken Hadde navnet Ascan Bus da vi fikk bussen vår men hvis jeg ikke husker helt feil så måtte de bytte navn på Fabrikken til Aabenraa Karosserifabrikk. LS36890 MAN 16.240.

BildeMan på fabrikk by Tore Johansen, on Flickr
Først et bildet av bussen utenfor Fabrikken da den var klar til Levering.

BildeLakk Man 1 by Tore Johansen, on Flickr
Byggebildet fra Lakkeringen grunnet.

BildeLakk Man 2 by Tore Johansen, on Flickr
Et til fra lakkering.

BildeMan innvendig bygging by Tore Johansen, on Flickr
Innvendig av bussen.

BildeAabenraa Fabrikk div by Tore Johansen, on Flickr
Bildet av en annen buss i Produksjonen der nede.

BildeAabenraa by Tore Johansen, on Flickr
En lignende type buss i lavere utgave.

BildeLeveransebildet Frolandsruta Man by Tore Johansen, on Flickr
Leveranse bilde av Man AAbenraa bussen til Frolandsruta forran Petter Wessel?

BildeFrolandsruta Man by Tore Johansen, on Flickr
Var og så på denne bussen for og se hvordan bussen så ut, dette var en høyere utgave en vår buss.. De hadde samme problemet med varme bak i bussen og varme problemer til Motoren. Var en MAN 16.240 dette også.
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:27:33, redigert 6 ganger totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-03-04 20:41:28

Tar med et bildet av Kateken da den var Ny ute i Gården her.

BildeKatek by Tore Johansen, on Flickr

Tar med et par bilder av KE22124 Scania BF 110 som vi kjøpte brukt inne i Drammen av (Husker ikke helt, hvem busselskap i farta) denn gikk for det meste på Skoleruta Fredrikstad - Greåker Videregående skole.
Onkel Yngvar bak rattet.

BildeBF 110 by Tore Johansen, on Flickr

BildeBF 110 2 by Tore Johansen, on Flickr

Denne fant vel Øyvind igjen Lakkert Svart og ombygd til Camping buss borte i Telemark som det ble lagt ut et bilde av her.
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:30:36, redigert 2 ganger totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-03-08 0:20:31

tore-buss skrev:Fabrikken Hadde navnet Ascan Bus da vi fikk bussen vår men hvis jeg ikke husker helt feil så måtte de bytte navn på Fabrikken til Aabenraa Karosserifabrikk.
Fabrikken hadde vel endret navn til Ascan Bus A/S etter at Scandia (i Randers?), som blant annet bygget de kjente "elefantrøv"-togene, ble deleier i fabrikken. Rundt 1990 ble fabrikken solgt til Kässbohrer, som døpte den om til Kässbohrer Bus A/S. Men de endret navnet tilbake til det opprinnelige Aabenraa Karosserifabrik A/S etter bare noen få måneder fordi det tydeligvis ble for forvirrende. Kässbohrer solgte fabrikken til Volvo før eller i forbindelse med at Setra ble solgt til Daimler. Setra S309HD ble frem til da bygget i Aabenraa.
tore-buss skrev:Leveranse bilde av Man AAbenraa bussen til Frolandsruta forran Petter Wessel?
Uten tvil Peter Wessel ja. Det var før den ble forlenget med 22,5 meter i 1988.
tore-buss skrev:Tar med et par bilder av KE22124 Scania BF 110 som vi kjøpte brukt inne i Drammen av (Husker ikke helt, hvem busselskap i farta) denn gikk for det meste på Skoleruta Fredrikstad - Greåker Videregående skole.

Denne fant vel Øyvind igjen Lakkert Svart og ombygd til Camping buss borte i Telemark som det ble lagt ut et bilde av her.
Den ble kjøpt fra Svein Helling Busslinjer (Svelvikruten).

Og her er den som nevnt på Brunkeberg.

Bilde
KE 22124 ved Haugerød & Nilsen på Brunkeberg, Kviteseid, 01.08.2007.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-04-14 19:36:56

Hei igjen ja Øyvind!
Her var det svar på det meste ja :D

Her kommer noen bilder til som jeg har finni her på Kontoret.

BildeBF 80 by Tore Johansen, on Flickr
Her er et av BF 80 in B40223 mens vi hadde den.

Bilde
Her er et fra etter vi solgte den og den ble bygd om og fått nytt Reg nr: AR58001

BildeDaf 2 by Tore Johansen, on Flickr
BildeDaf 1 by Tore Johansen, on Flickr
Et par av Daffen AR24950.

BildeDrammensern by Tore Johansen, on Flickr
Også et av Drammensern, BF 75 eller 76 bygd opp nytt Karosseri på VBK i Førsten av 70 tallet. Bildet er fra etter vi solgte den.
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:17:06, redigert 3 ganger totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-05-17 17:13:40

Da var 17 Mai unnagjort nok et år, 1 buss på Haugemusikken og 1 på Skolekorpset som alltid i tillegg til et par busser på skole i Sarpsborg og Gardermoen.

Bilde17 mai 2 by Tore Johansen, on Flickr

Bilde17 mai 1 by Tore Johansen, on Flickr
Her er Korpsbussene klare kl:05:30 på Morgenen i dag.
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:12:22, redigert 2 ganger totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-07-09 19:13:32

Nå har det som vanlig hvert en Ganske så hektisk Vår og forsommer tid det bruker og være fra Påske og ut første uka i Juli. Har ikke vært tid til så mye annet en styre butikken og kjøre en del. Har blitt noen bilder bortover, men ikke så mange som en kunne tenkt seg og tatt.

Bilde114 papperhavn by Tore Johansen, on Flickr

Bilde114 vesterøy by Tore Johansen, on Flickr
Her er 114en på Papperhavn og det andre er på veg ut til Papperhavn på Vesterøy på Hvaler.

Bilde124 Gruva by Tore Johansen, on Flickr

Bilde124 Blaafargeværket nede by Tore Johansen, on Flickr
Øvre bildet av Classicen oppe i Gruva på Baafargeværket, det undere nede på Værket.

BildeIveco Etnadalen by Tore Johansen, on Flickr
Her er Ivecon oppe på fjellet mellom Aurdal og Etnadal. Nå i helga som var.

BildeSkibladner på vei ut by Tore Johansen, on Flickr

BildeSkibladner på veg inn by Tore Johansen, on Flickr
Det Øvre bildet så bakker Skibladner ut fra Kaia på Gjøvik og det nedre så er den på vei inn ved Eidsvoll.
Båten var forøverig ca 30 minutter forsinka inn til Eidsvoll og turen hjem ble forsinka minst 30 minutter til pga trailervelt ved Gardermoen denne Lørdagen. Jeg hadde beregnet tida for hjemturen for jeg skulle være på Scania Anlegget i Råde til KL:1900 for og være med på Scania 70 År i Norge markeringa "Scania Super 70". Der ble jeg en time forsinka ja.

Det var det jeg hadde denne gangen, Nå venter vi på Nye vogna som snart bør være under Bygging i Finland. Omni ekspress 2 aksla.
Sist redigert av tore-buss den 2020-03-28 20:35:55, redigert 5 ganger totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

st.einar

Legg inn av st.einar » 2015-07-11 19:38:26

Det var en fin nyhet att det kommer noe nytt og så finsk bygd også. Kjørte bak en henger med bussnavnet deres men trekkvogna var en Mitsubishi idag, har dere mange hengere? Ha en fin sommer hilsen st.einar

pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Legg inn av pporsmyr » 2015-07-16 12:47:42

Det var en hyggelig nyhet fra et lite selskap!
Tøft gjort å satse i en bransje som er betydelig utsatt for kabotasje.
Lykke til!
pors

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-07-19 11:11:24

Vi har bare den ene hengern St.einar.

Det er alltid moro med ny vogn på Gården, selv om det er en del år siden det har kommet fabrikknytt her nå. Snart 11 år, L-94 Vest centern. Men tar en vare på det en har og gnur javnt og trutt så går det like bra med de eldre vognene også 8)

Den nye vil ta over en del trafikk fra Classicen på bildene over her som ble 15 år i Februar, en veldig god bil ennå :D :wink:
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-08-01 21:50:54

Flott å høre at dere faktisk får en helt ny buss. Kineseren var jo nesten ny, men det er jo noe annet å bestemme "smørbrødlista" selv. Som du sikkert har fått med deg kommer det en opphopning med bussentusiaster til Sarpsborg en helg neste år (Vet noen hvilken?), og jeg satser stort på at jeg også er en av dem, så jeg håper jeg får sett den da, om ikke før. Og kanskje kommer jeg meg en tur til Østfold for å fotografere busser og titte på modelljernbanen i Gamlebyen en gang før det, men enn så lenge er ingenting planlagt.

Jeg håper budsjettet for ny-bussen også inkluderer at den kommer i farger, og ikke samme "tomhet" som et par av de nyere bussene har. ;)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-08-02 15:30:42

Hei igjen ja Øyvind !
Du får gi beskjed når du har tenkt deg neddover igjen. Som regel så har vi ikke tid til og reise på Treffa, vi får se når tiden kommer for Særpe treffet :wink:

Ang Farger så blir det ikke lakkert som de andre bussene, denne fargekombinasjonen har vi hatt siden MAN Aaberaan kom i 1986 så den er 29 år og 1 måned nå. Det blir ensfarga men ikke i Vit i allefall.
Kundene syntes nok ikke den gamle fargekombinasjonen er så moderne lenger og det mærker en, må ha noe som en ser at det er nytt og kan ikke stikke under en stol at vit buss er det som virker nyest på "vanlige" Folk. Dvs Kundene og ikke oss andre. :mrgreen:
Litt spesielt når vi kommer med 114en Carruss 503n og folk lurer på om vi har kjøpt Ny buss. :roll: :wink:
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

st.einar

Legg inn av st.einar » 2015-09-21 15:23:23

Nå nærmer det seg at nybussen er bygd ferdig og vi som er i nærheten av garasjen deres speider etter denne. Hva slags ny uniformering vil den få? Vi venter spent nå om dagen :D

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2015-09-21 17:59:55

Bussen skulle vel i utgangspunktet vært på plass allerede, men pr.tidspunkt så veit jeg ikke når den kommer.

Den kommer som nevnt ensfarga og ikke vit, så kan du jo jette :mrgreen:
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar