Hvite og grønne busser i Drammen

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Sted: Skoppum

Hvite og grønne busser i Drammen

Legg inn av baneavd » 2013-04-23 22:27:46

Mens jeg ventet på timekspressen 1 i Drammen i går så jeg lyse grønn #Ruter#buss og en hvit buss på linje 51 Solbergelva og også en mørk blå buss

Bruke man busser fra andre steder i Drammen?

Jan Erik

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Hvite og grønne busser i Drammen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-04-23 22:53:37

Dette er alle busser som er å finne i Drammen til vanlig.

De grønne er vel Brakar, ikke Ruter. Det er akkurat samme farge, men annen logo. Hvis det faktisk stod Ruter på den så kan det være at Norgesbuss har måttet sette inn en mer Ruter-logo som erstatning. Det er altså for trafikken til og fra Røyken og Hurum.
Det er også noen grønne minibusser med Ruter-logo som er å se i Drammen daglig, men jeg har ikke helt klart å finne ut hva opplegget er med dem. Jeg lurer på om det kan være noe slags skolebusser for Bærum-ungdom som går på videregående i Drammen eller noe sånt. Bussene tilhører et eller annet av de selskapene som bare kjører minibusser.

På linje 51 går #25741, CV66808, som er på langtidslån fra Volvo fra rett før jul og fram til det blir mange overflødige busser fra Kongsberg og Vikersund til sommeren. Den er ellers prikk lik #25517 som går fast på linje 22/24 til Konnerud. Sistnevnte ble til overs til anbudet på Gjøvik og ble overflytta hit.

De mørkeblå bussene er busser som tidligere har gått i Vestfold. De gikk vel helst i nordre Vestfold fram til UniBuss overtok det anbudet for to år siden. De nyere 8700 som gikk der ble lakkert om og blant annet overflyttet til anbudet på Notodden, mens de litt eldre Vest V25 (opprinnelig Norgesbuss Vestfold) fortsatt går i den gamle mørkeblå VKT-fargen.

De har også fortsatt to DOB-røde Vest V25 brønnbusser som går på rutene mot Sylling, hvor de er stasjonert.

Så det er da litt av hvert av farger å se her i byen, selv om lyseblå er veldig dominerende. Når det blir overflødige busser fra Kongsberg og Vikersund til sommeren så forsvinner nok helt sikkert de røde, og muligens de siste mørkeblå, i tillegg til at en av de hvite blir levert tilbake.
Fra sommeren 2014 kommer alle bussene til å være grønne eller kremgule, med unntak av de lysegrå fra Vestfold og selvsagt de forskjellige kommersielle ekspressrutene.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-04-23 23:01:13

Takk for svar

Nå de gjelde den grønne bussen så stor jeg og ventet ved Torget vest og den grønne bussen kom opp St Olavs gt og kjørte mot Brakerøya så da var de nok en til Røyken og Hurum

Trodde ikke lengre fantes noen røde igjen fra DOB tiden igjen i Drammen

Brønnbusser er de vel helt slutt på skjønt jeg reiste med en brønnbuss nettbussblå for et par år siden til Tranby som ekspressbuss

Jan Erik

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-04-23 23:04:37

Elles legge jeg merke til at de går en blanding av boggi og vanlig busser i bytrafikken i Drammen de alle fleste laventre

Det fleste i Kongsberg er vel også laventre elles så går normalgulvbusser om man fortsatt kalle de bussene som fortsatt ikke er laventre på Hokksund-Vestfossen.Vikersund og noen andre plasser

Jan ERik

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-04-24 9:19:25

Da var det nok en av Norgesbuss sine grønne ja. Det går stort sett bare Mercedes-Benz der, Citaro og Integro, men det er også noen avganger som kjøres med Vest Center.

Det går fortsatt et dusin brønnbusser i Drammen. De eldste fra 1999, som var siste året busser ble lakkert røde, og de nyeste et par på B12M fra 2003. Alle brønnbussene som er igjen nå er Vest V25, men inntil for få år siden var det fortsatt Vest Liner og Arna å se. Man begynte å satse på laventrebusser i 2001, og det er forlengst det som har blitt det dominerende. Brønnbussene går nå stort sett bare på de lengre rutene eller på skoleruter.

Det er fortsatt mest vanlige 12-meters busser i Drammen, men det har etter hvert begynt å dukke opp 15-metringer på enkelte linjer, spesielt der kapasiteten begynner å bli sprengt, som til Konnerud. Men fra anbudsstart neste sommer så kan det nok bli mye mer boggibusser, og kanskje også leddbusser. Rett før jul hadde Brakar en leddbuss på test for å se om de kunne ta det med i anbudet, blant annet på linjene til Fjell. Tydeligvis er veiene i den retningen for trange til boggibusser, men kan gå med leddbuss.

På Kongsberg går det noe laventre på linjene til teknologiparken, Gamlegrendåsen, høgskolen (Rødmyr) og skisenteret (Funkelia), men sånn jeg opplevde det så kunne det egentlig dukke opp hva som helst, og alle de andre linjene går med normalgulv. Vikersund-området har vel også noe laventre, men der er jeg naturlig nok ikke så kjent. Fra anbudet som begynner i sommer kommer det til å gå lavgulv på Kongsberg og laventre på Vikersund.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-04-24 13:25:18

Nå de gjelde den hvite bussen på linje 51 Solbergelva jeg så i Drammen så var de en lang boggibuss

Nå har vel de aldri blitt kjørt noe leddbuss i Drammen bortsett fra Lierbussen hadde en Leddbuss bygget hos Horten karroseri som senere ble solgt til NSB vestfoldrutene som de het før de ble nettbuss

Elles så har jeg et inntrykk av at de er veldig tett med busser over bybrua og forbi Torget vest

Jan Erik

Sveia
Sted: Støren

Legg inn av Sveia » 2013-04-24 16:14:27

Vedrørende leddbusser:

Nettbuss Drammen hadde vel i en periode to leddbusser? Men disse ble vel ikke nyttet på noen typiske byruter, men til enkelte andre oppdrag (skolekjøring?)?

Lars Storm
Sted: Oslo

Legg inn av Lars Storm » 2013-07-10 19:28:49

Sveia skrev:Vedrørende leddbusser:
Nettbuss Drammen hadde vel i en periode to leddbusser? Men disse ble vel ikke nyttet på noen typiske byruter, men til enkelte andre oppdrag (skolekjøring?)?
Connex hadde to leddbusser stasjonert i Sande. De ble brukt på skoleruter og enkelte turer på 91/96 til Drammen. Jeg tror ikke om Nettbuss overtok noen av disse, men lurer på om de ikke også brukte noe leddbusser i dette området.

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-07-10 19:57:22

Og om Mandag,n så jeg en lyse grønn buss i Drammen som gikk som 101 Vikersund

Og i Kongsberg har man fått gule busser vet ikke hvilken som er opratør der nå

Jan Erik

Svar