VF 14111 Nettbuss

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
bussalf
Innlegg: 255
Registrert: 2006-07-25 10:11:59
Sted: Karmøy

VF 14111 Nettbuss

Legg inn av bussalf » 2011-12-20 18:33:44

Er det noen her inne som kjenner til denne bussen?
Dette er en Volvo B 10 M 1996 mod etter hva jeg har funnet ut.
Dette er også en carrus 602 som er 14,5 meter lang?
Noen som vet noe mere eller kansje kjenner eller har kjørt bussen??
Mine bilder: http://picasaweb.google.com/bussalf

Scania K 124 Irizar PB 2003 mod
Scania K 114 Irizar centry 2003 mod
BMW 730 XDA Alpina 2014 mod
Ford Capri gruppe 5 1978 mod
Mercedes Sprinter 416 service bil

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av SvB » 2011-12-20 19:18:48

VF14111 ble levert ny til Klæburuten og ble brukt som flybuss. Den ble solgt og ble brukt i Trønderekspressen Trondheim-Dombås-Hønefoss-Oslo. Tror Thorleifs Turbusser var eier, mens ruta ble drevet av Team Buss (ex. HOB). Bussen ble seinere med over i Nettbuss.

NB
Innlegg: 2192
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av NB » 2011-12-20 19:51:18

Her er et bilde av VF 14111 - Nettbuss Trøndelag #96 fra 2009
Bilde
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av SvB » 2011-12-20 20:59:42

Bilde
Eneste bilde jeg fant av VF14111. Det er fra våren 2004 og den går åpenbart i trafikken Trondheim-Orkladal. Her er den hvitlakkert som fra HOB/ Team Buss perioden, int. nr. 96, men Nettbuss hadde overtatt på dette tidspunkt og har merket den med sin logo. Vi ser at den har dobbel midtdør slik Klæburuten hadde det på flybussene.

bussalf
Innlegg: 255
Registrert: 2006-07-25 10:11:59
Sted: Karmøy

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av bussalf » 2011-12-20 21:36:23

:D takker for svar!

Er det noen som vet noe om utstyret i denne bussen? toalett, motor, girkasse osv??

Noen som har kjørt denne?
Mine bilder: http://picasaweb.google.com/bussalf

Scania K 124 Irizar PB 2003 mod
Scania K 114 Irizar centry 2003 mod
BMW 730 XDA Alpina 2014 mod
Ford Capri gruppe 5 1978 mod
Mercedes Sprinter 416 service bil

NB
Innlegg: 2192
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av NB » 2011-12-20 23:09:25

SvB skrev:Her er den hvitlakkert som fra HOB/ Team Buss perioden, int. nr. 96, men Nettbuss hadde overtatt på dette tidspunkt og har merket den med sin logo.
Hvis du ser helt bak, ved bakdøra, så har den nok fortsatt Nor-way-fargene på dette bildet :wink:
NB
Nikon-fotograf

bussalf
Innlegg: 255
Registrert: 2006-07-25 10:11:59
Sted: Karmøy

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av bussalf » 2011-12-21 7:47:28

var siste aksel svingbar på denne bussen?
Mine bilder: http://picasaweb.google.com/bussalf

Scania K 124 Irizar PB 2003 mod
Scania K 114 Irizar centry 2003 mod
BMW 730 XDA Alpina 2014 mod
Ford Capri gruppe 5 1978 mod
Mercedes Sprinter 416 service bil

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av SvB » 2011-12-21 8:00:41

bussalf skrev:
var siste aksel svingbar på denne bussen?
Kan ikke skjønne det. Svingbar bakaksel tror jeg ikke var introdusert i 1996. Det kom vel på Scania i 2001, dvs. første leveranser i Norge. Vet ikke når det kom på Volvo.

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av Knut Andvord » 2011-12-21 13:38:02

Svingbar 3dje aksel var ikke levert på Volvo med Star karosseri.
Det er også levert 9700 med "stiv"boggie
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8552
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av SvB » 2011-12-21 22:39:32

Knut Andvord skrev:
Svingbar 3dje aksel var ikke levert på Volvo med Star karosseri.
Det er også levert 9700 med "stiv"boggie
Jeg mener å huske at de første rutebussene med svingbar 3. aksel var to busser til Sogn og Fjordane Ekspressen, levert i juli 2001: TV66285 Firda Billag 2119 og UC20815 Sogn Billag 514, begge Scania K124 Classic. Sommer og høst dukket også de første Volvo 9700 opp, men det ble ikke noe fart over leveransene før i 2002. I 2001 gikk det mest i Volvo med Star-modeller. Det tyder på at Volvo med svingbar 3. aksel først kom i 2002.

Johan

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av Johan » 2011-12-27 20:41:30

bussalf skrev::D takker for svar!

Er det noen som vet noe om utstyret i denne bussen? toalett, motor, girkasse osv??

Noen som har kjørt denne?

Denne bussen her har jeg noen mil med etter veien da den gikk på Dovreekspressen mellom Trondheim og Oslo via Lillehammer, Gjøvik og Hønefoss. Det var et samarbeid mellom Team Trafikk, Nettbuss Trøndelag AS og Nettbuss Ringerike AS.

Denne bussen var en B10M med Voit automatkasse og hadde toalett bakerst i bussen. Den var også utstyrt med doble bakdører siden den opprinnelig hadde gått som flybuss for Klæburuta AS. Det var ingen rakett etter landeveien for å si det sånn med fullt lass, men vi kom da fram.
Denne bussen hadde ikke styrende boggiaksel, så den var ekkel på glatt vinterføre nedover Gudbrandsdalen, men man måtte bare ta det med ro, så gikk det bra.

På Dovreekspressen gikk det to like busser fra Team Trafikk, foruten denne så gikk VF 17425, internr 90 på ruta sammen med VF 53538 fra Nettbuss Trøndelag AS og KH 13880 fra Nettbuss Ringerike AS.

Etter at Dovreekspressen ble lagt ned ble VF 17425 solgt til Nettbuss Ringerike AS og ble stasjonert i Hønefoss og fikk etterhvert internnr 117 der og den ble brukt på Timekspressen Linje 4 og som Ass/Reservebuss på Valdresekspressen.

Begge disse bussene hadde knallrødt interiør foran på dashbordet.

bussalf
Innlegg: 255
Registrert: 2006-07-25 10:11:59
Sted: Karmøy

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av bussalf » 2011-12-27 21:47:49

Johan skrev:
bussalf skrev::D takker for svar!

Er det noen som vet noe om utstyret i denne bussen? toalett, motor, girkasse osv??

Noen som har kjørt denne?

Denne bussen her har jeg noen mil med etter veien da den gikk på Dovreekspressen mellom Trondheim og Oslo via Lillehammer, Gjøvik og Hønefoss. Det var et samarbeid mellom Team Trafikk, Nettbuss Trøndelag AS og Nettbuss Ringerike AS.

Denne bussen var en B10M med Voit automatkasse og hadde toalett bakerst i bussen. Den var også utstyrt med doble bakdører siden den opprinnelig hadde gått som flybuss for Klæburuta AS. Det var ingen rakett etter landeveien for å si det sånn med fullt lass, men vi kom da fram.
Denne bussen hadde ikke styrende boggiaksel, så den var ekkel på glatt vinterføre nedover Gudbrandsdalen, men man måtte bare ta det med ro, så gikk det bra.

På Dovreekspressen gikk det to like busser fra Team Trafikk, foruten denne så gikk VF 17425, internr 90 på ruta sammen med VF 53538 fra Nettbuss Trøndelag AS og KH 13880 fra Nettbuss Ringerike AS.

Etter at Dovreekspressen ble lagt ned ble VF 17425 solgt til Nettbuss Ringerike AS og ble stasjonert i Hønefoss og fikk etterhvert internnr 117 der og den ble brukt på Timekspressen Linje 4 og som Ass/Reservebuss på Valdresekspressen.

Begge disse bussene hadde knallrødt interiør foran på dashbordet.

:D Tusen takk for svar!
Mine bilder: http://picasaweb.google.com/bussalf

Scania K 124 Irizar PB 2003 mod
Scania K 114 Irizar centry 2003 mod
BMW 730 XDA Alpina 2014 mod
Ford Capri gruppe 5 1978 mod
Mercedes Sprinter 416 service bil

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4596
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-31 0:25:03

Johan skrev:Denne bussen her har jeg noen mil med etter veien da den gikk på Dovreekspressen mellom Trondheim og Oslo via Lillehammer, Gjøvik og Hønefoss. Det var et samarbeid mellom Team Trafikk, Nettbuss Trøndelag AS og Nettbuss Ringerike AS.

Denne bussen var en B10M med Voit automatkasse og hadde toalett bakerst i bussen. Den var også utstyrt med doble bakdører siden den opprinnelig hadde gått som flybuss for Klæburuta AS. Det var ingen rakett etter landeveien for å si det sånn med fullt lass, men vi kom da fram.
Denne bussen hadde ikke styrende boggiaksel, så den var ekkel på glatt vinterføre nedover Gudbrandsdalen, men man måtte bare ta det med ro, så gikk det bra.

På Dovreekspressen gikk det to like busser fra Team Trafikk, foruten denne så gikk VF 17425, internr 90 på ruta sammen med VF 53538 fra Nettbuss Trøndelag AS og KH 13880 fra Nettbuss Ringerike AS.

Etter at Dovreekspressen ble lagt ned ble VF 17425 solgt til Nettbuss Ringerike AS og ble stasjonert i Hønefoss og fikk etterhvert internnr 117 der og den ble brukt på Timekspressen Linje 4 og som Ass/Reservebuss på Valdresekspressen.

Begge disse bussene hadde knallrødt interiør foran på dashbordet.
Rødt på dashbordet er et av kjennetegnene på at den har vært hos Klæburuten, og jeg mener de fortsatte med det helt til Volvo 9700 ble introdusert, da det tydeligvis ikke var noe mulighet lenger.
Bussen er oppgitt til å ha 360 hk, og det er jo i dagens sammenheng ikke mye for en så stor buss. 460-480 ville jo vært vanlig i dag.

VF14111 ble levert ny til Klæburuten i 1996. I mai 2001 overtok Thorleifs Bussreiser den, og det var vel da den ble en del av Trønderekspressen. I februar 2003 ble den Team Buss #96, som igjen ble Nettbuss Trøndelag #40096 fra 1. juli samme år.
Det at Team Buss overtok den passer jo med at Trønderekspressen ble til Dovreekspressen fra 07.04.2003, ifølge en artikkel jeg fant. Det jeg derimot ikke greier å finne eksakt er når den ble lagt ned. Det eneste jeg fant var i en årsrapport der det stod at den ble nedlagt i løpet av 2005. Men noen andre har kanskje noe mer eksakt som jeg ikke greier å finne på nettet?

VF17425 ble levert til Klæburuten i 1997, og ble Team Buss #90 i september 2001. Den ble ikke ordentlig solgt til Nettbuss Ringerike før i januar 2007. Jeg vet at den er observert som Nettbuss Trøndelag #40090 i april 2006. Den ble ikke med over i systemet i Nettbuss Drammen fra 1. juli 2010, men ble solgt til Fjogstad-Hus Sandnes AS i Sandnes i august samme år.

VF53539 og KH13880 (Nettbuss Trøndelag #40175 og Nettbuss Ringerike #12072) gikk vel etter rutenedleggelsen til Nettbuss Sør som #10514 og #10515, og er senere eksportert i hhv. 2008 og 2009. KH13880 gikk til Nettbuss Sør i desember 2005, og jeg antar at VF53539 flytta samtidig? KH13880 var visstnok også først demobuss for Volvo Norge, men eksakt når den kom til Nettbuss Ringerike har jeg heller ikke klart å finne ut av.


Jeg har da noen bilder av VF14111, men nesten alle er tatt fra venstre side, for den er nesten alltid parkert med dørsida inntil en annen buss. Jeg fant i hvert fall ett ordentlig bilde av dørsida fra dagen da jeg flytta fra Trondheim.

Bilde
VF 14111 på Cecilienborg, Trondheim, 02.07.2008.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Anders Brevik
Innlegg: 24
Registrert: 2009-11-26 16:26:19
Sted: Ålvundeid

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av Anders Brevik » 2011-12-31 16:55:08

Denne bussen ble i følge Statens vegvesen avregistrert 29.12. Nettbuss Trøndelag har forøvrig gjort det samme med ca 20 andre busser de siste dagene, deriblant de 4 eldste rutebussene som kom fra Klæburuten.
Uten at det har noe med denne tråden å gjøre, kan jeg også nevne at Nettbuss Møre har avregistrert minst 12 busser siste uken, de fleste av disse er gamle by- og lokalbusser i Ålesundsområdet.
Godt nyttår!

jec
Innlegg: 769
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: VF 14111 Nettbuss

Legg inn av jec » 2011-12-31 18:35:21

Anders Brevik skrev:Denne bussen ble i følge Statens vegvesen avregistrert 29.12. Nettbuss Trøndelag har forøvrig gjort det samme med ca 20 andre busser de siste dagene, deriblant de 4 eldste rutebussene som kom fra Klæburuten.
Med rett over 30 nye busser i trafikk fra i morgen, så er det kanskje ikke så rart. (Se forøvrig andre tråder om temaet)
Jens Erik Widén

Svar