Sveinung Berild (SvB) til minne

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Sveinung Berild (SvB) til minne

Legg inn av Øyvind Berg » 2020-12-26 14:02:12

Sveinung Berild var i antall innlegg den klart største bidragsyteren på Busspraten med litt over 8500, nær dobbelt så mange som neste på lista.

Et par dager før jul fikk jeg den triste nyheten om at han gikk bort en uke tidligere, i en alder av 66 år.

Foruten mang en diskusjon her på Busspraten, ble jeg også kjent med Sveinung på et par bussrelaterte turer, til Finland i 2009 og til kontinentet i 2013. Vi slo også av en prat når vi møttes på veteranbusstreff, og jeg tror jeg har truffet på ham i et par andre anledninger også.

Sveinung har bidratt til det rutebilhistoriske miljøet gjennom mange år, sikkert mye som ikke jeg kjenner til, men han har i hvert fall bidratt til å samle historien til rutebilselskapene på nord-vestlandet, der han kom fra, og har hatt ansvaret for å formidle nyheter om dagens hendelser i bussverdenen for bladet Rutebil.

Begravelsesprotokoll: https://rauma.vareminnesider.no/memoria ... b5bd704cae

Minneord fra Sveinungs arbeidsgiver, Høgskolen i Innlandet: https://www.inn.no/om-hoegskolen/nyhete ... ung-berild

Legger ved et bilde av Sveinung på fototokt blant flotte Van Hool turbusser hos de Zigeuner i Diepenbeek i Belgia, hvor vi deltok som passasjerer på et veteranbussrally i august 2013, en ganske minneverdig opplevelse for oss som var der.

Bilde
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: Sveinung Berild (SvB) til minne

Legg inn av tore-buss » 2020-12-30 10:41:44

Dette var triste nyheter og få.

Vi hadde en del kontakt med Sveinung i forbindelse med reportasje i Rutebil bladet og i tillegg så var han innom her hos oss et par ganger utenom dette også.
Når det passet og jeg hadde pause eller var på tur til Området Lillehammer så tok vi ofte en kaffe og en prat også.
Snakket med Sveinung på telefon så sent som i November, så dette var utrolig trist og høre.
Han var en trivelig og rolig person med masse busshistorie og kunnskap rundt dette så han blir savnet dypt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: Sveinung Berild (SvB) til minne

Legg inn av NB » 2021-01-09 23:16:53

Utrolig trist å høre dette, da er en av de absolutt største bidragsyterne til rutebilhistorien og for oss bussinteresserte borte. Kondolerer så mye til familie og venner.
NB
Nikon-fotograf

Svar