Engeseth Busslinjer.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Buddy
Sted: Oslo

Engeseth Busslinjer.

Legg inn av Buddy » 2006-07-15 19:06:38

Noen her som vet noe om Engeseth Busslinjers historie, eventuelt har tips om hvor jeg kan finne det? I første omgang er jeg ute etter å finne ut når selskapet ble etablert, hvilke eldre selskaper som gikk inn i Engeseth, og hvilke som eventuelt fungerte som datterselskaper.

Roy B.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Litt om Engeseth Busslinjer

Legg inn av SvB » 2006-07-17 9:28:33

Buddy stiller et spørsmål som burde vært besvart med en hel bedriftshistorie. Jeg skal nøye meg med noen hovedoverskrifter. Engeseth Busslinjer ble grunnlagt av Peder Engeseth (f. 1896) som må regnes som en av de større pionerene i norsk rutebilhistorie. Han etablerte Rauma Automobilselskap på Åndalsnes i 1918 og drev bl.a. ruter Åndalsnes – Dombås. Ruta ble innhentet av Raumabanen som åpnet i 1924. Engeseth pakket sammen på Åndalsnes og drog til Oslo og etablerte i samarbeid med Schøyens Bilcentraler ruter Oslo – Hønefoss (1925). Engeseth flyttet seinere til Hønefoss og sønnene Ludvig og Olaf kom med i rutebildriften. Det var mange rutebileiere i dette distriktet. I 1949 var det i alt 35 operatører. Det ble flere oppkjøp gjennom de kommende tiårene. Viktig var samarbeidet med Karsten Karlsen Bilruter og Ringeriksruten: Samkjørende Bilruter. Begge selskapene ble etter hvert overtatt av Engeseth, og fra 1980 var alt samlet hos Engeseth.

Mye kan nevnes fra selskapets historie. I 1938 satte selskapet inn Europas største buss – Ormen Lange – på ruta Oslo – Hønefoss, en semitrailerbuss ved 60 sitteplasser. På 1950-tallet ble det etablert rute Oslo – Paris, og det ble drevet egen bussbygging en periode (Engeseth karosseri). I 1985 var selskapet med og etablerte Valdresekspressen. Engeseth Busslinjer hadde på det meste 75 busser og 120 ansatte. I 1994 ble selskapet solgt til NSB, og utgjør i dag en viktig del av Nettbuss Ringerike. Dermed var også rutebildriften i regionen samlet i et selskap. Ut over dette må det nevnes at Peder Engeseth hadde flere tillitsverv i rutebilbransjen gjennom årene. Han satte kanskje tydeligere spor etter seg i bransjen på Ringerike enn noen annen.

Kilder:
Rutebil nr. 58 og 63.
Artikkel i Transportforum i 2006: http://www.transport.no/tf/pdf/TF_2_06_ ... geseth.pdf

Legger ved kopi av forsiden på et rutehefte som illustrerer farger og logo fra Engesett Busslinjer. Se ellers databasen over veteranbusser for eksempler på busser.
Bilde

Buddy

Fremdeles uklart om Engeseth Busslinjer

Legg inn av Buddy » 2006-07-17 21:43:14

Takk for at du tok deg tid til et omfattende svar. Har nå også funnet frem artikkelen i Rutebil nr. 63, og den artikkelen gir svar på det aller meste – bortsett fra det jeg lurte mest på. Jeg lurer nemlig ennå på når selskapet Engeseth Busslinjer ble etablert. Kanskje problemet er min oppfatning om at et selskaps historie må ha en begynnelse og en slutt.

Det som er helt klart er at i 1950 fantes verken selskapet eller begrepet Engeseth Busslinjer. Peder Engeseth derimot var i full sving med å kjøre mellom Oslo og Hønefoss. Dette står det mye om i Oslo og Omegns Rutebileierforenings jubileumsbok fra 1951. I 1950 kjørte fire forskjellige selskaper ruten Oslo-Hønefoss: 1. AS Hønefoss-Osloruten, 2. AS Rutebilen Oslo-Hønefoss, 3. AS Ringeriksruten, 4. Karlsens Bilruter. I tillegg fantes Godsruten Hønefoss-Oslo AS uten personbefordring. Peder Engeseth var eneaksjonær og altså eier av de to første selskapene (men hvorfor var det to?), og så var han leder for samkjøringen av de fire selskapene, samt styreformann (og vel aksjonær) i godsruteselskapet. Engeseths to busselskaper var tilsluttet Schøyens Bilcentraler, og så vidt jeg vet var også Engeseths busser den gang malt i SBCs gule og grønne farger. På et eller annet tidspunkt trakk Engeseth seg ut av SBC. Var det også tidspunktet Engeseth Busslinjer ble dannet? I 1952 ble en rekke Engeseth-busser omregistrert fra A- til F-skilter. Én kilde sier at omregistreringen fant sted i 1950. Var det et av disse årene Engeseth Busslinjer ble etablert? Artikkelen sier intet om dette, bare at en gang på 70-tallet gikk Engeseth Busslinjer og Karlsens Bilruter sammen om å male bussene gule og røde. Jeg trodde at Engeseths busser var gule og røde før 1970, men jeg kan jo ta feil. Også Godsruteselskapets praktiske og formelle tilknytning til Engeseth lurer jeg på. De hadde visstnok samme fargesetting.

Altså, jeg er fremdeles i villrede om når Engeseth Busslinjer oppstod, faktisk i hvilket tiår det skjedde. Noen som kan gi en oppklaring.

Roy B.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2006-07-18 15:10:24

Her er en som har kommet til Vikersund for hensetting. Det er vel fargeplan som de hadde på slutten før Nettbuss!

Bilde

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2006-07-18 17:15:41

Håper at noen tar seg av denne bussen? Vi trenger å bevare flere kombinert busser! De er en viktig del av norsk rutebil historie!

Mvh. m.e.

OleEY
Sted: Hole

Legg inn av OleEY » 2006-07-18 19:31:44

Vedrørende den omtalte omlakkeringen til gul hovedfarge for både Engeseths og Karlsens busser, så mener jeg bestemt at det må ha skjedd før 1960. Kan hende det var et lite etterslep på noen få busser etter det, alle ble vel ikke omlakkert på en gang, men gul ble nok hovedfargen en gang på slutten av femtitallet. Så vidt jeg husker var det en snute-Mercedes som gikk med gamle farger etter at alle andre busser var i ny farge.

Vedrørende den avbildede kombinert-bussen: Tror denne bussen har trådd sine barnesko i et annet selskap. Mener den hadde KT-registrering? Men uansett er det selvsagt fint om den blir tatt vare på.
OleEY

Buddy

Kombinertbuss og godsbuss

Legg inn av Buddy » 2006-07-18 20:45:26

Aha, se det var en viktig opplysning, at Engeseth-fargene var på plass før 1960 og allerede da omfattet Karlsens busser. Takk skal du ha. Der er artikkelen i Rutebil nr. 63 villedende.

Bevarte kombinertvogner har vi ikke for mange av, så ja til den der Vest-vogna. Apropos det, bakgrunnen for at jeg ble så nysgjerrig på Engeseth er at jeg har forsøkt å komme til bunns i historien til denne her: http://www.rhf.no/images/bevarte/F-30538.jpg

Jeg har nettopp klart å få tak i en del tekniske og historiske opplysninger, og de er lagt ut her: http://www.rhf.no/sok/eksakt.asp (fyll så i F-30538 og trykk søk). Godsbussen tilhørte Godsruten Hønefoss-Oslo AS, og under den lyseblå fargen som den fikk i 1971 skimtes altså Engeseths farger. Da antar jeg at den har hatt det gjennom hele 60-tallet, men kanskje ikke så tidlig som i 1955. Ennå lurer jeg på den formelle tilknytningen til Engeseth og sistnevntes offisielle tilblivelse.

F-30538 er altså ingen kombinertvogn, men har kun plass til sjåfør og hjelpemann. Dermed skiller den seg fra alle andre bevaringsobjekter i registeret ved å være rutevogn for gods og ikke passasjerer. Godsbussen er bevart av LTF, og står parkert innendørs på foreningens anlegg på Vinterbro ved TusenFryd.

Roy B.

OleEY
Sted: Hole

Legg inn av OleEY » 2006-07-18 22:31:31

Det var jo virkelig en god nyhet på bevaringsfronten. Godsruta Hønefoss -Oslo er absolutt et bevaringsverdig selskap. Jeg kan forøvrig huske 2 godsbiler til, en eldre og en nyere enn den som her blir tatt vare på. Den eldre var også en Scania Vabis, med tradisjonell front som på en av datidens Scania Vabis lastebiler, men samtidig godsoverbygg på samme måten som den som blir bevart. Den nyeste kom på 60-tallet og var en DAF.
OleEY

Terje
Sted: Aurdal

engeseth

Legg inn av Terje » 2006-07-19 5:47:12

på godsruta oslo-hønefoss kom det oxo en scania BF 80 med VBK rundt 1970... den var linjegods-orange..

Svar