Blåbuss i Nor-Way Bussekspress

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Blåbuss i Nor-Way Bussekspress

Legg inn av SvB » 2013-03-03 13:56:55

Bilde
Nettbuss skal skille sine ekspressbussruter ut av Nor-Way Bussekspress i år. Bussene skal lakkeres i mørkblå. Det er selvsagt ikke gjort på en dag. I dag så jeg første omlakkerte buss. Det er KH61598 som kom i Nordfjordekspressen forbi Lillehammer i formiddag. KH61598 er en 2009-modell levert ny til Østerdal Billag og den gikk i Nor-Way Østerdalekspressen til ruta ble nedlagt. Deretter overtatt av Fjord1 Nordfjord-Ottadalen og gitt nr. 6330. Den har nå gått over to år i Nordfjordekspressen. Ser ganske mørk og naken ut når det går uten noen form for merking.

HansML

Re: Blåbuss i Nor-Way Bussekspress

Legg inn av HansML » 2013-03-03 19:07:51

Jøss :o

Vet du hvorfor velger dem å gå ut av Nor-Way?

Hva blir bussene hetene i rutenavn(Forsvinner Nordfjordekspressen som navn?) og type(Bus4you?)

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2013-03-03 20:32:56

etter det jeg har forstått, så skal nettbuss kunn være i nor-way systemet der de samarbeider med andre selskaper..

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2013-03-04 11:04:45

Det er nok flere grunner til at Nettbuss går egne veier i ekspressbussmarkedet. Da Nor-Way Bussekspress (NBE) ble etablert for over 25 år siden, var det et markedsførings- og profileringsselskap for ca. 40 selskaper som drev med ekspressbuss. I dag er konkurransen mer åpen, billettsalget kan foregå på nett osv., rabatter knyttes ikke lengre til rabattkort som NBE hadde i mange år, men til etterspørselen (lite trafikk, lav pris, og motsatt). Lavprisekspressen ble etablert med slik prispolitikk.

I dag er antall selskaper i NBE under 10, mange ekspressruter går utenm NBE (TIMEkspressen osv.) og det er større konkurranse på tvers av landegrensene. Derfor vil Nettbuss etablere markedsføring, profilering og salg ab bussreiser i egen regi. Ekspressbussene i Norge og Sverige vil alle bli mørkblå.

Det er vel først og fremst Nettbuss sine egne ruter dette gjelder. Men det omfatter også Sogn og Fjordane-ekspressen som drives i samarbeid med Firda Billag. Dette er opplyst i media.

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2013-03-05 0:00:06

Uff, jeg kjenner jeg blir trist og lei når jeg ser at bussen "min" blir malt blå og sjelløs. Nordfjordekspressen er den ruten som for over 20 år siden fikk meg til å bli interessert i buss. Da var det sjel og drift bak selskapet. I dag handler alt om å spare tid, penger og å kunne effektivesere markedet og selskapetes drift. Rutetidene kortes inn, bussene blir enklere, og alt skal skje via internett. Det er snart ikke mange busser igjen i Norge som går i rute som ikke er eid av Nettbuss. Men det er ingen som bryr seg av våre politikere, så da får utviklingen gå sin gang. Hadde Nor-Way Bussekspress skulle begynne med tog som konkurrerte med NSB, skulle det blitt rabalder!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2013-03-05 7:43:25

magheh skrev:
Det er snart ikke mange busser igjen i Norge som går i rute som ikke er eid av Nettbuss. Men det er ingen som bryr seg av våre politikere, så da får utviklingen gå sin gang.
Det var voldsom overdrivelse da! 3 av 10 busser i Norge tilhører Nettbuss i dag. For 10 år siden var andelen ca. 25%, med gikk opp igjen med kjøpet av Fjord1-bussene i 2011/2012. Mer interessant er hva som har skjedd utenfor Nettbuss. Politikerne bestemmer ikke hvem skal ha hvor mange busser. Det har de for lengst overlatt til markedet gjennom anbudskonkurranser. I dag er det i praksis fem selskaper utenom Nettbuss som konkurrerer nasjonalt om bussanbud: Boreal, Nobina, Tide, Torghatten (m/ Norgesbuss og andre datterselskaper) og Unibuss.
Hadde Nor-Way Bussekspress skulle begynne med tog som konkurrerte med NSB, skulle det blitt rabalder!
Det er vel ikke i samsvar med NBEs målsetning å drive med egne transportmidler, hverken buss, tog eller annet. NBE er et markedsføringsselskap, og lever at en andel av billettinntektene fra de ulike bussrutene i NBE. Det har vært konkurranse om Gjøvikbanen som NBE ikke deltok i, og det er fritt fram i godstrafikk på bane, og ellers med persontrafikk utenfor Norge.

Det har skjedd svært mye innen både person- og godstransport over de siste 10-20 år i Norge, og i Europa. ellers. Nettbuss er stort i Norge. Men i nabolandene dominerer europeiske selskaper busstrafikken, anført av tyske og franske statsbaner. De er en smule større enn NSB! Godstrafikken til og fra Norge over land er i praksis overtatt av selskaper fra Øst-Europa, og de kjører til de ytterste skjær i Norge. Også jernbanen er utkonkurrert. Siste godstog over Oslo-Göteborg ble innstilt før jul. Like det eller ikke, men jeg ser ikke den politiske motstanden mot denne utviklingen.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Fiolettbuss (ikke blå!) i Nor-Way Bussekspress

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-03-17 21:52:32

Nå har tydeligvis første buss i komplett fiolett dekor for Nettbuss Express kommet i trafikk, men selvfølgelig var det ikke en buss fra Nettbuss. Firda Billag #2210 har vært inne til omlakkering og dekor og ble satt inn på nattbussen til Oslo i går kveld, så da ble det første tur i dagslys tilbake i ettermiddag og jeg fikk tatt noen bilder av den da den var innom Drammen.
Det virket som om det egentlig var en feil at den hadde fått full dekor nå, og at full dekor ikke skulle komme på før tidligst 14 dager før byttet. Hørte med sjåføren om det hadde kommet noe reaksjon fra passasjerene, men ingen hadde sagt noen ting. Så lenge den går fra angitt holdeplass og er skiltet riktig så tenker nok sikkert ikke folk så mye over om den er i de vante fargene eller om det for eksempel er en tilfeldig ekstrabuss.

Jeg syns det er litt synd at de har valgt å kalle det "express" og ikke "ekspress", altså engelsk (eller svensk om man vil). Det er nok gjort sånn for at det skal bli likt hos oss som hos svenskene, men det blir litt dumt når hele navnet består av to forskjellige språk. Man har jo det med Nettbuss Bus4You, men der er det engelske ordet mye mer unikt og et slags slagord. Ekspress er et helt ordinært ord og burde fulgt språket der det brukes. Når man allerede har navnet TIMEkspressen så blir det jo også ganske inkonsekvent.
Nåvel, det er jo sånn at sikkert nesten halvparten av nordmenn skriver ordet på engelsk uansett, så kanskje er det mer en moderne språktilpasning. Og selv om jeg misliker det nå kommer jeg neppe til å tenke mye over det om et par år.

Bilde

Bilde

Bilde
TV 79714 ved Drammen busstasjon, 17.03.2013.

Forøvrig så må det minst være en måned siden jeg så en nylakkert fiolett buss på Sørlandsekspressen.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Frode Kalleberg
Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
Kontakt:

Legg inn av Frode Kalleberg » 2013-03-17 22:29:19

Hos Nettbuss Sør i Arendal har nummer 10001,10066 og 10084 blitt lakkert til lilla og bussene vil fortløpende få nye farger og logo.I tillegg ventes en ny ekspressbuss sommeren 2013,da kommer 10069 eller 10070 bli flyttet til Drammen.

Frode

HansML

Legg inn av HansML » 2013-03-18 16:53:58

Syns bussene mangler identitet på hvilke ruter dem går på. Bare noen få stedsnavn på høyre side bak. Ikke noe bak på bussen heller for å gi inntrykk hvor bussen går.
Hadde trodd dem kom til å bruke navnet bussrutene har i dag videre, på lik linje som Elverumekspressen.
En del av rutene har jo navn som er godt innarbeidet hos folk som bruker ruta og snakker om rutene.

Og enig med deg Øyvind, dem kunne ha skrevet Ekspress, selv om mer og mer brukes engelske uttrykk i dette landet.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2013-03-18 18:20:21

Poenget med ny profil er nok å profilere og markedsføre Nettbuss i en situasjon med stigende internasjonal konkurranse innen busstrafikken. Ellers er det nok mer spesielle grunner til at Nettbuss går ut av Nor-Way. På 1980-tallet så ca. 40 busselskaper det fornuftig å danne et nasjonalt markedsføringsselskap, men et nasjonalt rutenett. I dag er det nasjonale rutenettet oppløst. De ca. 40 busselskapene er redusert til under 10, og markedsføring kan skje på andre måter enn for 25 år siden. Det markedsføringsapparatet har Nettbuss allerede. Ny teknologi åpner opp for nye løsninger.

Så til merking av bussene. Enig i at rutestrekning kan skrives med større bokstaver. Ellers har jeg hørt at Nor-Way har rettighetene til å bruke rutenavnene. Ja, til og med MØRELINJEN har visst Nor-Way rettighetene til, selv om dette navnet hadde vært markedsført i over 50 år da Nor-Way ble etablert. Hva Nor-Way skal bruke navnene til må jo gudene vite.

Express - liker det ikke, men dette har vært mye i bruk i Norge også. Poenget nå er vel å tilpasse seg svensk (navnet ble tatt først i bruk der) og selvsagt et internasjonalt språk.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2013-03-18 21:08:55

Vognene som går på Sverige, Buss4You og Gobybuss har bytte farge for ei god stund siden og går med Plakater i frontruta for og vise hvem rute det er. Har vel begynt og få på noe tekst på dem nå i det siste.

Må si det begyner og bli trist og møte disse bussene på E6 nå da en må helt innpå dem for og se om det er Timekspressen eller en av svenske rutene som kommer. Den en ser lettest er Buss4You da dette er Scania/ Irizar Vogner.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2013-03-20 15:30:41

Nettbuss express direktøren går av 1 april.
Sto i Agderposten idag og vist på intranettet til nettbuss.

HØilsen Sten Kjetil

Svar