Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av gmidtun » 2013-07-27 16:12:19

Øyvind Berg skrev:
Knut Andvord skrev:Tror nesten at den 8900 er samme som var på messa i Stockholm.
Den på messa hadde iallefall Ruter# logoer på infoskjermene innvendig.
Skal se om jeg ikke legger ut de bildene et eller annet sted her på forum
Det er temmelig sannsynlig at det er den samme, men vi har jo en Volvo-mann her på forumet som sikkert kan bekrefte det.
Bussen har byggenummer S10-0117, og er altså bygd i Säffle. Den er ellers B9RLE6X2 YV3S5P72XAA140239.
Ja, nettopp ... B9RLE6X2 ... sannsynligvis den aller første laventré B9R og sannsynligvis også den aller første B9R med boggi!
Noen som vet om byggenummer S10-0117 er blitt værende i Norge, eller om den er blitt solgt utenfor Norge?

Gmidtun

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-02-02 1:46:34

Nytt år, nye muligheter

Jeg kan nesten ikke tro det jeg leser! Det er over ett år siden jeg la ut bilder i denne tråden! Det hadde jeg ikke trodd om noen hadde fortalt det til meg. Siden sist er designet på Busspraten blitt nytt, vi alle er blitt ett år eldre, min utdannelse er fullført, og egen bedrift er på beina. Selv om Busspraten ikke blir nedrent av mine bilder lengre, er jeg like involvert i bussmiljøet som før. Nå får jeg kjøre litt selv også, noe jeg syns er fryktelig gøy.

Etter som snøen daler ned i konsentrerte deler av landet, brukte jeg en fridag på å reise rundt for å ta bilder av busser i vinter-Oslo. Jeg har mange bilder av mye rart, men det er sjeldent at jeg har gode bilder av busser i snø i hovedstaden. Jeg starta opp bilen en fredag morgen med det målet om å dokumentere begynnelsen av et nytt og spennende bussår. Anbud og nye busser får meg til å sette mer og mer pris på de eldre bussene, så etter en runde i Oslo, gikk turen ut i Hedmarks ville natur!
Bilde
Årets første bilde blir et stemningsbilde fra en bussterminal i snøvær. Et hyggelig gjensyn med 774 før den eventuelt blir solgt eller tatt ut av trafikk.

Bilde

Bilde

Bilde
Stilig å se de røde opplinede bussene mot den hvite (gråaktige?) snøen.

Bilde
Man kan ikke bare ta bilde av de gamle og snart utrangerte bussene. Denne hadde jeg aldri fotografert før, så det er moro å få disse foran linsa også.

Bilde
Hos Volvo på Alnabru stod denne nydelige Vestbussen. Den stod perfekt oppstilt for et stilig bilde.

Bilde
Også denne går inn i de nyes rekker. Bussen er også unik i Norge, så denne er morsomt å ha på minnebrikken.

Bilde
Kinesiske Scania Higer A30 er en forholdsvis ny buss i Norge, men blir et vanlig syn, særlig på Vestlandet, i løpet av året. Firda Billag har kjøpt inn et større antall av disse, og Scania OmniExpress til anbudet i Nordfjord. Tirsdag og onsdag er jeg på plass i Trysil for å prøvekjøre denne bussen, så det blir spennende å se hvordan bussen oppfører seg på vinterføre.

Bilde
To handlebusser og en utrangert Travego. Bussen til venstre har for øvrig nytt reg. nr: DP 37641

Bilde
Gode gamle Møre-ekspressen. Skal tro hvor denne tar veien?

Bilde
Turen gikk ut av Oslo, og en buss dukket opp i det fjerne. Den rakk jeg ikke, men denne kom like bak, og den rakk jeg akkurat!

Bilde
Etter å ha passert TIMEekspressen langs veien, smatt jeg forbi da bussen stoppet i en busslomme og skaffet meg et forsprang. Det gjorde at jeg kunne løpe ut og sikre meg et bilde

Bilde
Kongsvinger er en av ytterst få steder igjen i Norge (kan det føles ut som) som har gjenlevende busser eldre enn 2012. Og det er godt å se! Her oser det av kvalitet i bussparken, og det gjør meg glad å se slike busser i daglig drift. 2014 blir enda et år der kvalitetesbusser vil bli skyvd til side til fordel for billige og ”flotte” anbudsbusser.

Bilde
Utenfor Kongsvinger passerte bussen til Galterud

Og det med det takker jeg for nå, så får vi se om det blir ett år til neste oppdatering! ;) Hehe. Ha en strålende søndag, alle sammen!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-05-27 12:52:41

Påskeferien

Bedre sent enn aldri, er det et noe som heter. Når dagene fylles av mye å gjøre, er det vanskelig å sette av tid til å legge ut bilder. Men plutselig glimter det til et øyeblikk med fri, og da er det moro å kunne dele bilder med omverden.

Denne påsken var jeg en tur i Danmark med Yngve og Thomas, som begge er glad i tog (og buss når de later som de hører på hva jeg har å komme med). Vi skulle ned å kose oss, se på tog og nyte deilige dager sammen. Jammen ble det tid til å kikke litt på busser også mellom all togspottingen. Så her kommer et knippe bilder av danske busser :)

Bilde
I Odense stod en Volvo 9700S og lempet om bord sine danske passasjerer.

Bilde
Man føler seg hjemme når det er norske busser med norske operatører som trafikkerer de danske gatene.

Bilde
Her i Fredericia var busselskapet litt mer lokalt, og bussene mer eksotiske. Særlig den bussen jeg fant bare få minutter senere!

Bilde
Den flotteste bussen jeg møtte i påsken, er uten tvil denne gamle dansken! Bussen var eid av noen venner som ikke ønsket å bytte bussen om de så hadde blitt tvunget til det. Bussen var livet deres, og de kjørte rundt på pensjonister og nøt dagene sine nede i Danmark.

Bilde
I Kolding stod en litt nyere og større Setra

Bilde

Bilde
Og jammen fant jeg en DAB i full drift, også! Utrolig moro å se eldre materiell i daglig drift :)

Bilde

Bilde
Lengre syd i Danmark, var det en klar overvekt av busser fra Iveco på veiene.

Bilde
Her i Padborg f.eks, var det nesten kun Iveco å se langs veien.

Bilde

Og med det takker jeg for titten. Håper de danske bussene falt i smak! :)
Hilsen Magne

Brukeravatar
Ole Jostein Brække
Sted: Bergen

Legg inn av Ole Jostein Brække » 2014-05-27 13:20:10

Flotte bilder.
Ikke er bare en av de produsert i Norge, men mange av dem tilhører Tide.
Med vennlig hilsen

Ole Jostein Brække

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-05-27 18:14:27

Flott med fine bilder fra Danmark! Godt å se alt annet enn Movia-busser derfra. Rutebussfaunaen i København var i grunnen ganske kjedelig, så det er noe jeg definitivt ikke savner derfra.

Også flotte bilder fra i vinter! Den flotte oker-fargen til Hedmark Trafikk kommer til å bli savnet når den en gang til slutt blir helt borte. Så er jo viktig å dokumentere den.
UF30315 tilhørte mellom september 2010 og desmber 2013 Charterbuss.no AS og tilhører nå Oslo VIP Transport AS, som altså ikke må forveksles med Tom-Erik Østeruds selskap. Har sett den på buss for tog her i Drammen et par ganger i vinter og vår.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-05-31 16:58:28

Volvokaravanen 2014

En stor drøm har gått i oppfyllelse! Jeg har fått lov til å kjøre Volvokaravanen fra Tromsø til Kirkenes! Denne uken har vært magisk i hele Norge, med skyfritt vær fra sør til nord. Dette har resultert i en fantastisk tur som brenner seg inn i kategorien "minne for livet" :)

Bilde
På turen fikk jeg kjøre denne bussen, en Volvo 9700 HD B11R. En nydelig buss å kjøre!

Bilde
Underveis ble det tid til et par raske fotostopp, og gamle busser i klassiske farger, var det flere av langs veien. Her er en god, gammel traver fra Tana Bru.

Bilde

Bilde
I Kirkenes var det også spennende busser å spore. Denne 21,5 år gamle Arna Lagunen er i daglig drift, og sjåførene elsker å bruke bussen

Bilde
Det er flere forskjellige busstyper i Kirkenes, og i forskjellige farger. I midten står en av Volvoene til Lommedalen.

Bilde

Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2014-06-01 15:40:18

Flott å se litt varierte busser i forskjellige farger, isteden for prikk like busser overalt som man desverre har blitt vant med. :) Er det noen som vet hvor lenge det er til alt blir byttet ut de forskjellige plassene oppe i nord også?
NB
Nikon-fotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-08-30 15:07:59

Oppdatering fra Stryn

Igjen har det gått lang tid siden mitt siste besøk her på forumet.

I Stryn har det skjedd ting siden jeg var der sist. Gode gamle kvaitetsbusser er blitt byttet ut med nytt materiell fra Polen og Kina. Enn så lenge er førere og passasjerer fornøyd, så vi får håpe smilene fortsatt er på plass når vinteren setter inn og bussene virkelig skal bestå sin test. Jeg har tatt et knippe bilder fra bygda som jeg håper vil falle i smak! Nyt helgen :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Kinaputtene er fortsatt i landet, men heldigvis ute av drift i Førde. La oss håpe at ingen må benytte seg av en sånn buss på jobb igjen! ;) hehe
Hilsen Magne

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-09-04 22:54:35

Langhelg i København

For to uker siden tok jeg en helgetur til København. Flott by, med mange fine opplevelser i vente. Og jammen ble det tid til et par bussbilder også!

Bilde
Dette er den vanlige standarden på bybuss i København. Bussene er 15 meter, og har 3 dører. Laventre fører til mange sitterplasser og høy kapasitet. Selv da busstoppene var helt fulle, fikk allikevel hele bussen sitteplass om bord. Jeg blir like overraska når jeg er i Oslo, og leddbussene er stappfulle bare det er en skoleklasse om bord.

Bilde
Ikke like stor buss, men svært effektiv i de trange smågatene i sentrum.

Bilde

Bilde
De tidligere dobbeldekkerbussene som trafikkerte i sentrum, er gjort om til sightseeingbusser

Bilde

Bilde
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-09-07 13:12:30

Herlig med bilder fra nord og vest. :) Fikk tatt bilder av karavanebussen på tirsdag, og da heldigvis uten de stygge klistremerkene som var satt på da den var nordpå.

Fikk du med deg noen særlig internnumre på Firda-bussene i Stryn? Ser at Rennå'n er #236 og det kan se ut som UA34001 er #237? Har du noen flere?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-09-07 13:32:09

magneh skrev:Bussene er 15 meter, og ...
Nei, i Danmark er det nesten ingen bybusser som er lengre enn 13,7 meter. Det var litt rart å bo i København der praktisk talt alle gater er store, brede boulevarder med romslige kjørefelt og svært få hindringer for lange busser, og så oppdage at av en eller annen merkelig grunn så takler man ikke like lange busser som vi har på våre kronglete, trange veier.
Da man skulle teste Vest Center i København i forkant av den store leveransen til Nettbuss på linje 5A så hadde man på prøve en SL-grønn en på 14,75 meter (UA26172), og det vakte stor oppstandelse at man i det hele tatt kunne forsøke å kjøre en så lang buss i gatene der. Politiet var med på prøvekjøringen for å vurdere om det var noe for Københavns kommune å tillate så lange busser. Om de senere har tillatt 15-metringer der vet jeg ikke, men i hvert fall er alle Vest Center som er levert til København og Odense bare 13,7 meter, ikke 14,5-15 meter som vi er godt vant med.
Jeg har også lagt merke til på den danske turistbussgruppen på Facebook at enkelte sjåfører spør om hvor man trygt kan ferdes med en 14 meter turbuss til den og den plassen som er litt utenom hovedveien/hovedgata. I Norge kjører vi jo til sammenligning 15-metringer på krøtterstier uten å tenke noe større over det ...
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

r_b_svensson
Sted: Stubbekøbing - Danmark

Legg inn av r_b_svensson » 2014-09-07 13:59:38

Men hvis man besøger Linje 150s & 173E og 20E i København så kan man møde 14.6m busser.
Med Venlig Hilsen
Ronni Bjørn Svensson

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-09-18 12:19:40

r_b_svensson skrev:Men hvis man besøger Linje 150s & 173E og 20E i København så kan man møde 14.6m busser.
Ja, jeg regnet nok med at det etter hvert var kommet lengre busser i København etter jeg flyttet derfra i starten av 2010. Det ser ut fra bilder på myldretid.dk som at disse lengre bussene er av årgang 2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2014-11-12 20:35:43

Busser på Kreta

I oktober kasta jeg meg på en aldri så liten tur til Kreta for å slikke de siste solstrålende 2014 kunne by på. Å jammen fant jeg et par busser der også. Da jeg landet på Chania, fikk jeg beskjed om at bussen ville komme. Ingen kunne si når, men det ville komme en buss som skulle ta meg til byen. Der skulle jeg bytte til en buss som skulle ta meg til hotellet. Greit nok. Jeg ventet på flyplassen i det uendelige, men jeg kunne ikke klage. Sola steikte, og ting var herlig.

Etter mye og men kom bussen, en veldig sliten Setra 415 HDH. Turen på 12 kilometer tok opp i mot 45 minutter. I sentrum skulle jeg bytte til buss mot Caleidra (eller hvordan det skrives), og det var ikke bare bare. Jeg kjøpte billett av en gal mann, som sendte meg videre til to ungjenter som satt i en "informasjon". Jeg skriver "informasjon", for de ante ingen ting. Knapt at det var busser på bussterminalen de jobbet på. Jeg fant til slutt bussen jeg skulle om bord i, og satte meg fremme for å se, og ikke minst, for å skjønne hvor jeg skulle av. Bussen startet, og kranglet seg ut igjennom de utrolig trange gatene. Sjåføren kjørte med åpen dør, og folk løp inn og ut av bussen, uavhengig om den var i fart eller ikke. Det jeg likte best, var da kaffemannen på hjørnet løp inn i bussen i fart, slo an en prat, ga sjåføren en kaffe, og hoppet av et kvartal lengre oppe! Hehe

Etter en liten og deilig uke på tur, tok jeg litt bilder på returdagen. Mye spennedne og variert i Chania, men dominansen av Mercedes og Setra var tydelig. Busser i alle aldere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Dette er den meste harry bussen jeg noen gang har vært inni. Bussen er en Euro5 Travego, og er en rullende høytaler. Jeg satte meg fremme, men pga den store sub wooferen som stod i front, så jeg ikke ut. Dashbordet er et teknologibord. Ved toalettet var det høytalere overalt. Det samme var det i hele takrekka, og under setene. Og bussen var helt hvit, med busselskapets logo på. Haha. Ser for meg Nor-Way Bussekspress kjører rundt med slike doninger!

Bilde
Uten tvil oppholdets mest nostalgiske buss :)

Bilde

Takk for titten. Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne

fro

Legg inn av fro » 2014-11-13 19:18:46

magneh skrev:Nytt år, nye muligheter......
Bilde
Utenfor Kongsvinger passerte bussen til Galterud
....
Mange flotte bilder du kommer med.
Morsomt å se dagens Galterud-rute. Jeg har en tidligere utgave av Galterudbussen, fra 1966, kjøpt fra Kongsvinger i 1985. Da var den brukt bare til småturer de siste par årene.

Svar