ND97944 - en ekte klassiker

Et forum for prat om busshistoriske emner
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

ND97944 - en ekte klassiker

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-10-07 7:59:01

ND97944, også kjent som Vest-Telemark Bilruter #132, ble på grunn av alderskravene i anbudet tatt ut av trafikk i fjor. Samtidig ble det bestemt at den skulle bevares i selskapet som en representant for 80-tallet, og det er også så langt den eneste som representerer selskapet siden sammenslåingen i 1972.
Det er fortsatt drøyt fem år til den teknisk sett er veteran, men man kan jo ikke vente på det, så i løpet av tiden siden i fjor har den blitt pusset opp helt utvendig og resultatet har blitt kjempebra. Riktignok ser det ut til at felgene og speilene gjenstår, men det er jo bare detaljer.
Ellers så er det noen småting jeg opplever som litt feil. Mens Classic-logoen på fronten er med den skrifttypen vi kjenner, virker det som den oppe på sidene er litt annerledes. Det var noe jeg merket bare ved at jeg stod og så på den, uten å sjekke hva som var forskjellig. Og så syns jeg selskapsnavnet i fronten er litt vel lite, og mener å huske at det skulle stått L/L etter. Jeg har ikke sjekka det med gamle bilder i jubileumsboka, som fortsatt ligger nedpakka etter at jeg flytta, men det var bare ting jeg reagerte på. Uansett, så er jo dette bare små detaljer, og helhetlig er jo bussen så flott som den skal være.
Innvendig virket det ikke som det var gjort så mye. Kanskje den har fått ny sjåførstol, eller at den bare er noen få år gammel, for den virket temmelig lite slitt som man kan se på siste bildet. Ellers har jeg jo tidligere nevnt at interiøret har hele tiden vært helt originalt, med unntak av at kjøleskapet for noen år siden ble tatt ut og lagt på et loft, men det er muligens satt tilbake nå.

Om den blir med på neste års veteranbusstreff eller om den venter noen år vet jeg ikke, men det blir i hvert fall interessant med en buss som for min del representerer min egen tid og mitt eget distrikt, og ikke minst en legende i norsk rutebilhistorie; nemlig finskbygde Scania Classic.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
ND 97944 hos Telemark Bilruter i Seljord, 09.09.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NeooplanN138Frank

Re: ND97944 - en ekte klassiker

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2012-10-07 14:57:23

Smetter stille inn her og viser dette bildet fra da bussen var i trafikk, den er fanget da den var på besøk på Nor-Way terminalen på sjøsiden av Oslo-S, et eldorado og mekka for oss som tok bilder av busser i den tida...
Bilde
...og får jeg lov, ligger masse VTB Classic bilder å legge inn her, kanskje...? :-)

...æh, pytt - jeg kjører på likevel, jeg...
ND94820 og ND94821 fanget på samme bilde...
Bilde
ND94821 hjemme i Seljord..
Bilde
ND97945 er jo søstra til den blivende veteranbussen...
Bilde

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2012-10-07 18:58:22

Magne Stensrud og undertegnede har også tatt vare På K93 Cruiser som vest telemark hadde. Den er eu-godkjent i år, å fremstår helt orginal.

Kristian
Sted: Oslo

Legg inn av Kristian » 2012-10-07 22:02:13

Terje skrev:Magne Stensrud og undertegnede har også tatt vare På K93 Cruiser som vest telemark hadde. Den er eu-godkjent i år, å fremstår helt orginal.

Her er et bilde av den, tatt i Bagn.
Vedlegg
P4140374.JPG
P4140374.JPG (194.56 kiB) Vist 4374 ganger

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-10-07 22:35:36

NeooplanN138Frank skrev:Smetter stille inn her og viser dette bildet fra da bussen var i trafikk, den er fanget da den var på besøk på Nor-Way terminalen på sjøsiden av Oslo-S, et eldorado og mekka for oss som tok bilder av busser i den tida...

...og får jeg lov, ligger masse VTB Classic bilder å legge inn her, kanskje...? :-)

...æh, pytt - jeg kjører på likevel, jeg...
Helt greit og takk for bildene! Hadde nesten regnet med at du kom til å gjøre det. :wink:

Da fikk jeg også svaret på det jeg mente med at selskapsnavnet i fronten var altfor smått og manglet "L/L".

Jeg har en del bilder av #132 selv fra og med 2006, som jeg kanskje kommer til å legge ut her etter hvert, men det er ikke noe jeg gidder å haste med.

Terje skrev:Magne Stensrud og undertegnede har også tatt vare På K93 Cruiser som vest telemark hadde. Den er eu-godkjent i år, å fremstår helt orginal.
Jet vet! :)
Så den i forbifarten hos Magne (altså der jeg tidligere hadde sett SP61334) på vei hjem fra Vinjerock i sommer, så da sjekka jeg eierhistorikken og der dukka det jo opp flere kjente navn. Det er veldig bra at dere tar vare på den også. Cruiser og etterfølgende modeller har jo i stor grad havnet i skyggen av Classic. Det er vel kanskje naturlig, men det er jo ganske fine busser de også. Helt original er den vel ikke, for siden den er fra 1989 så skulle den jo hatt den røde stripen langs siden, akkurat som #132. #106, en av de bruktkjøpte SAS Flybussene, hadde jo det hele tiden. Av bildet til Kristian kan det se ut som dere har gitt den noe lakk i hvert fall nederst. Eller ble den lakkert opp relativt kort tid før den gikk ut av trafikk?
Ellers så er også en av Arna Concorde'ne, #72 SP69554, tatt vare på av en privat som veteranbuss. Men den er inntil videre bare satt på innendørs lagring til den når en viss magisk alder.

Her er det første bildet jeg tok av #76, i mars 2006. Jeg husker at jeg så at den hadde gått ca. 750 000 km da. Hva står telleren på nå? :)
På den tiden var den jo hovedbuss på ruta mellom Fyresdal og Seljord. Et halvt år senere ble den erstattet av #127, en Vest Contrast på Scania L94IB. Og i fjor høst ble den igjen erstattet av en Scania OmniExpress 320, som på mange måter må kunne sies å være en åndelig etterfølger til Cruiser.

Bilde
NE 50143 hos Telemark Bilruter i Seljord, 06.03.2006.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2012-10-08 17:20:22

....og her er # 76 da den var rimelig ny og enten på tur eller extrabuss for Haukeliekspressen....
Bilde
...tatt på Nor-Way bussterminal sjøsiden Oslo-S en gang for 100 år siden...
Frank

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2012-10-08 17:40:36

...og har man sagt VTB # 76, så faller det seg naturlig å si VTB # 77...
Her er den kliss ny og tatt rett fra NRF sin bussutstilling i Trondheim på "Sluppen" og rett inn i trafikk...
Bilde
...mage år senere driver jeg og selger bruktbusser i Drammen, Arnold Råen kommer med flere busser til oss for salg, blandt andre denne, og Aasmund Kroken er en av våre trofaste kunder, og er bussen bra teknisk og fin ellers, kjøper han den....
Bilde tatt i Seljord og faktist så er det # 76 som står bak....
Bilde
Frank

Terje

Legg inn av Terje » 2012-10-13 0:15:46

Cruiser`n har nå gått ca millionen, vi har ikke lakkert noe på den, etter bildet i bagn er felga lakkert, å kapsler er kommet på framme.. Bussen går fortsatt meget godt, ingenting er gjort med den utenom at tilsatskassa har vært oppe en gang.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-10-13 17:10:02

NeooplanN138Frank skrev:....og her er # 76 da den var rimelig ny og enten på tur eller extrabuss for Haukeliekspressen....
...tatt på Nor-Way bussterminal sjøsiden Oslo-S en gang for 100 år siden...
Da vet Magne og Terje hvordan den skal se ut om den skal være helt "original". ;) Men i grunnen kan man jo droppe den røde ramma rundt frontruta, for den var ikke akkurat like heldig som på blant annet Classic. Og så er det jo greit å huske på at det er rød og ikke rosa, som scanneren til Frank virker å oppfatte det som. :)
NeooplanN138Frank skrev:...og har man sagt VTB # 76, så faller det seg naturlig å si VTB # 77...
Her er den kliss ny og tatt rett fra NRF sin bussutstilling i Trondheim på "Sluppen" og rett inn i trafikk...

...mage år senere driver jeg og selger bruktbusser i Drammen, Arnold Råen kommer med flere busser til oss for salg, blandt andre denne, og Aasmund Kroken er en av våre trofaste kunder, og er bussen bra teknisk og fin ellers, kjøper han den....
Joda, greit med ett lite sidesprang fra Classic/Cruiser hos VTB-temaet. #77 holdt ut lenge og var i hvert fall siden jeg ble bussinteressert stasjonert som skolebuss i Bø. Pratet med Kroken, og han sa at så lenge det ikke ble noe dyre reparasjoner på den så vill de bare la den fortsette å gå der.

Bilde
VE 64760 på Grivimoen i Bø, 07.04.2009.

Men da det nye anbudet i Grenland startet i 2010 ble den overflødig og samme høst ble den eksportert til Pasvalys i Litauen, der mange andre gamle kjenninger fra Telemark finnes den dag i dag.

Her er et bilde av den fra starten av 2011: http://fotobus.msk.ru/photo/610882/
I 2011 og 2012 ble mange busser sendt nedover dit, og de har faktisk ikke hatt behov for å sette alle i trafikk ennå, så de står der bare på vent. Men sånn jeg har forstått det så låner disse bussene ofte skilt fra andre busser når disse er på verksted. Det er i hvert fall flere bilder av busser med skilt fra andre busser i selskapet der. Så at den kan ha vært i trafikk der nede er fullt mulig, selv om den ikke er registrert der nede ennå.

Om noen er nysgjerrig på hva man kan finne der, så er det bare å ta en titt på denne oversikten: http://fotobus.msk.ru/list.php?did=2245

Terje skrev:Cruiser`n har nå gått ca millionen, vi har ikke lakkert noe på den, etter bildet i bagn er felga lakkert, å kapsler er kommet på framme.. Bussen går fortsatt meget godt, ingenting er gjort med den utenom at tilsatskassa har vært oppe en gang.
Ja, da har den rett og slett blitt vedlikeholdt bra visuelt helt til det siste. Det har jeg inntrykk av at de generelt har gjort hos dem. Har dere fått lov til å tilbakeføre den med logo og sånt siden den skal være veteran? Telemark Bilruter er kanskje blant de strengeste på å kreve anonymisering når busser med deres farger selges i Norge. Vanligvis må minst en av fargene bort.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Terje

Legg inn av Terje » 2012-10-13 20:08:04

Vi fikk den med logo å alt, men valgte å ta det av. Men det var ingen krav, men vi har lyst å ta vare på den som en Vest Telemark Bilruter buss.. Å det lovde vi Kroken å gjøre. Er en meget godt vedlikeholdt buss dette.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-10-13 21:41:19

Terje skrev:Vi fikk den med logo å alt, men valgte å ta det av. Men det var ingen krav, men vi har lyst å ta vare på den som en Vest Telemark Bilruter buss.. Å det lovde vi Kroken å gjøre. Er en meget godt vedlikeholdt buss dette.
Så bra! :D

Da kommer vel den røde stripa langs siden og stor logo bak og sånt på etter hvert? Men hva mener dere om det røde rundt frontruta? Og ikke minst; har dere den klar til veteranbusstreffet neste år? :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Terje

Legg inn av Terje » 2012-10-14 11:00:46

Tror neppe det blir noe lakkering på cruiser`n med det første, de fargene den har nå er jo også litt av historien. Men delta på veterantreff kan den vel alikevel.?

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2012-10-14 14:50:37

Den står i garasjen i Treungen nå sammen med den gamle linjegodsbilen der.

Hilsen Sten Kjetil.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2012-10-14 16:41:05

En buss som NE50143 VTB/ TB #76 er selvsagt velkommen på et veteranbusstreff. Noen er svært nøye med at bussene er oppusset og selvsagt minst like blanke i lakken som da de ble levert som ny. Andre tar med busser som trenger restaurering eller oppussing. Og for den del, veteranbusser trenger også oppussing og restaurering etter noen år. Men husk, flere har jo blitt veteraner og har vært på treff uten at det er gjort noe som helst med dem!

En annen sak er om bussen lakkeres som i VTB eller TB. Uansett er det her tale om lakkering den har hatt hos sin opprinnelige eier. Det er selvsagt fint om den kommer med logo o.l. Dette spiller evt. en rolle ved bedømmelser for priser ved treffet. Da kan slike detaljer spille inn.

Det er naturlig at selskaper ikke vil at bussene selges slik at de brukes videre uten videre. Lakkeringen er selskapes "merkevare". Da kan det oppstå forvekslinger, f.eks. om den brukes i kommersiell sammenheng. Jeg kjenner til selskaper som har angret på at busser er drevet videre uten omlakkering. Men er er det en veteranbuss stiller det seg nok annerledes. Det er svært sjelden det er konflikt mellom fargesetting på veteranbuss og en fargesetting som er i bruk. Tror neppe TB vil mislike at en buss fra dem går som veteranbuss, men det er sikkert greit om bruk av navn og logo er avklart med selskapet.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-10-14 21:57:35

Terje skrev:Tror neppe det blir noe lakkering på cruiser`n med det første, de fargene den har nå er jo også litt av historien. Men delta på veterantreff kan den vel alikevel.?
Joda, selvsagt må den det, akkurat som den er nå. Men om dere beholder den som nå så blir det jo mer som en Telemark Bilruter buss enn en Vest-Telemark Bilruter buss. Jeg har ennå ikke helt tilgitt at de tok bort den røde stripen på midten etter sammenslåinga, selv om jeg dengang på ingen måte var bussinteressert. ;) :P

Sten kjetil skrev:Den står i garasjen i Treungen nå sammen med den gamle linjegodsbilen der.

Hilsen Sten Kjetil.
Så det er der den står ja. Bra at den i hvert fall får stå inne, nå som den er nylakkert og fin. Det er vel uansett ikke så veldig mye verkstedarbeid som blir gjort der nå lenger?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar