Nettbuss Sør har tjuvstartet på anbudskjøringen

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Nettbuss Sør har tjuvstartet på anbudskjøringen

Legg inn av AHS » 2010-09-11 15:22:08

Bussen Trafikkselskap 10.9.10
Bussen Trafikkselskap 10.9.10
Rige.jpg (296.03 kiB) Vist 2522 ganger
Det ruller minst 3 blå Vest Center rundt i Kristiansand for øyeblikket. Jeg har ikke sett dem i noen ruter, men skiltkassene er programmert med ruter i Kristiansandsregionen. Den ene har reg. nr UA29532.

Det er vel strengt tatt ingen tjuvstart, men interessant at bussene går for Bussen Trafikkselskap. Jeg trodde førts at det var en tidligere gul buss som allerede var omlakkert, men for meg er reg.nr. nytt.

Hadde det vært en ukjent modell, altså MB Citaro eller Integro kunne jeg faktisk forstått at de stod på Rige, for at sjåførene skulle gjøre seg kjent med bussene. Men Vest Center er jo ingen eksotisk buss i Kristiansand.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Re: Nettbuss Sør har tjuvstartet på anbudskjøringen

Legg inn av SvB » 2010-09-11 15:47:22

AHS skriver:
Det ruller minst 3 blå Vest Center rundt i Kristiansand for øyeblikket. Jeg har ikke sett dem i noen ruter, men skiltkassene er programmert med ruter i Kristiansandsregionen. Den ene har reg. nr UA29532.
UA29532 er en Volvo B7RLE Vest Center, 2009-modell (reg. 15.09.09) og levert til Nettbuss Sør. Når Nettbuss Sør overtar i Kristiansand så skjer det på en noe annen måte enn hva som ellers er vanlig. Iallfall to personer (inkl. daglig leder) i Bussen Trafikkselskap har fått lederstillinger i Nettbuss Sør. Det ble også tidligere kjent at Nettbuss Sør overtar deler av vognparken til Bussen Trafikkselskap. Noen busser kan sikkert fortsatt gå i Kristiansand, og noen skal kanskje Nettbuss bruke andre steder?

Bussen Trafikkselskap selskapet skal avvikles fra 1.1.2011 når Nettbuss tar over og eierne har alt trukket seg ut av bransjen ved å selge Sørlandsruta til Torghatten. Regner med at Nettbuss alt er i gang med å omplassere busser og at de tre blåbussene sikkert skal gå i Kristiansand. Så her blir det sikkert en glidende overgang slik at ikke Nettbuss starter på bar bakke 1. januar. Det er jo nok av dårlige erfaringer å vise til når det skal byttes operatørselskap! Er det ellers kjent hva slags parkeringsplass og annet av anlegg Nettbuss skal ha i Kristiansand?

Brukeravatar
AHS

Legg inn av AHS » 2010-09-11 16:18:22

Såvidt meg bekjent skal Nettbuss ha to stasjoneringsteder i Kristiansand. Ett i Sørlandsparken og ett på Mjåvann industriområde (vestsiden av Kristisansand). Anlegget på Mjåvann er under oppføring, men anlegget i Sørlandsparken vet jeg ikke hvor skal ligge, så der vet jeg ikke så mye.
Arnt Helge

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2010-09-11 16:57:03

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-07 19:49:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AHS

Legg inn av AHS » 2010-09-11 16:59:32

Pinlig at jeg ikke greide å finne den informasjonen selv :cry:
Arnt Helge

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2010-09-11 18:51:37

Jeg forstår det slik at Agder Kollektivtrafikk ikke skal ha sine egne farger på bussene, og at Nettbuss-blå derfor kan brukes på anbudsbussene i Kristiansand.

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2010-09-11 19:06:39

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-07 19:50:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AHS

Legg inn av AHS » 2010-09-11 22:52:34

SvB skrev:Jeg forstår det slik at Agder Kollektivtrafikk ikke skal ha sine egne farger på bussene, og at Nettbuss-blå derfor kan brukes på anbudsbussene i Kristiansand.
Det stemmer at det blir operatørfargen som blir gjeldende. Sånn jeg har skjønt det så blir det Nettbuss-blå i anbudsområdet. Som kjent vant Nettbuss dette, men de skal benytte undertransportører enkelte steder (som f.eks. Vennesla). AKT forlanger at også disse benytter Nettbuss-blå.

Som Gunnar antyder, så kan det virke som at det er noe fornuft i byråkratiet. Jeg tror faktisk at det stemmer i dette tilfellet, men man skal ikke se bort ifra at ledelsen i Nettbuss har vært med å påvirke dette.
Arnt Helge

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2010-09-11 23:52:15

Det samme skjedde jo i Grenlandsområdet for endel år siden, plutselig dukket det opp "Nettbuss" blå busser som det sto Telemark Bilruter på - og de ble levert i blåfargen til "overmakta"......

Hva skjer den dagen Nettbuss evnt mister kjøringa i Kr.Sand, blir bussene da lysegrønne, litt sånn gressgrønne eller litt mørkere gressrønt.....? Eller kanskje hvitt i alle mulige nyanser med tapet reklame på siden....? Tullete greier dette med farger. MEN, har man satt de "vanlige" sinnsyke krav og spesifikasjoner til bussene i Kr.Sand, eller har man overlatt dette til de som HAR greie på buss?

Har ikke sett på makan til rot i fex # Ruter området. Dette går nå utover sjåførene, og hvem som vil kan ta en telefon til fex Norgesbuss og hør om de har stort "sykefravær" om dagen....... Deler postkasse med en Norgesbuss sjåfør - og senest i dag hørte jeg noe ymting om det kanskje ikke var så dumt å flytte over til Nettbuss her i byen.....

Frank

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2010-09-12 8:34:47

Hvem er det som skal kjøre i Vennesla da?

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2010-09-12 8:58:08

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-07 19:52:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2010-09-12 10:44:32

Anbud i Kristiansand

Det var flere innlegg om anbudene i Kristiansand i januar/ februar sist vinter i forbindelse med anbudstildelingen:

http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=7418

lars inge

Legg inn av lars inge » 2010-09-12 18:43:51

Etter hva jeg kjenner til så skal det være noen av de nyeste center LE bussen fra Arendal i Kristiansands regionen nå disse skal brukes som erstattning for de gule bussene som lakkes om til Blå

Brukeravatar
AHS

Legg inn av AHS » 2010-09-12 22:06:51

lars inge skrev:Etter hva jeg kjenner til så skal det være noen av de nyeste center LE bussen fra Arendal i Kristiansands regionen nå disse skal brukes som erstattning for de gule bussene som lakkes om til Blå
Det var det jeg tenkte meg, og ønsket å få bekreftet. Da var målet med denne tråden nådd for min del.
Arnt Helge

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2010-09-14 16:55:35

Blått overtar for gult

Jeg legger inn denne nyhetssaken her siden det passet naturlig inn:

Blå busser inntar gradvis Kristiansand og fra nyttår er alle de gamle gule bussene borte. De første blå bussene til Nettbuss Sør inntar nå bybildet i Kristiansand etter at Nettbuss Sør fra nyttår overtar driften av busstrafikken i Kristiansand og omegn.

Nettbuss Sør melder at de har overtatt 31 busser fra Bussen som nå fortløpende blir omlakkert og oppgradert til anbudskravene. I tillegg kommer 85 nyinnkjøpte busser som settes inn fra nyttår.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7292512

Svar