Har noen bilde av HSD/TIDE 748
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
Har noen bilde av HSD/TIDE 748
Hvis noen har et bilde av denne Volvo 9700 H bussen,var det mulig å sende det på mail til frode_71@walla.com. Bildet skal brukes i et arkiv over alle Kystbusser som jeg arbeider med for RHF Rogaland og Hordaland.På forhånd takk for hjelpen.
Frode Kalleberg
Frode Kalleberg
Denne bussen har tidligere vært litt rundt om kring. Da den var ny gikk den i Norheimsund med int.nr. 530 var da helt hvit, overført til avd. Kronstad med int.nr. 408, overført til avd. Straume og lakkert i HSDs turbilfarger og fikk int.nr. 1204, overført til Stord med int.nr. 748 reg.nr var ST73632.
Sist redigert av ken den 2009-01-04 15:45:11, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
Oppdatering TIDE/HSD 748
Bussen er nå lakkert i den nye turbuss fargen til til Tide og står hos Volvo på Flotmyr,men uten intern nummer og grønn Tide Reiser dekal.
Frode Kalleberg
Frode Kalleberg
Har aldri skjønt dette med å hele tiden bytte internnummer. Greit nok at man skal kunne kjenne igjen hvilken avdeling en buss tilhører, men dette her er jo et grusomt eksempel. Synes bussen helt mister sin identitet. Det er jo navnet dens...
Mulig jeg er litt teit, men jeg håper i alle fall at dette ikke blir hverdagen i "GAIA"delen av Tide. Der bytter busser avdelinger i blant, men beholder nummeret sitt. Helt greit for meg.
Noen som vet om det skal byttes nummerserier i Tide for å få det helhetlig? Det finnes vel flere busser med samme numre nå??
Mulig jeg er litt teit, men jeg håper i alle fall at dette ikke blir hverdagen i "GAIA"delen av Tide. Der bytter busser avdelinger i blant, men beholder nummeret sitt. Helt greit for meg.
Noen som vet om det skal byttes nummerserier i Tide for å få det helhetlig? Det finnes vel flere busser med samme numre nå??
Internummer er en upålitelig form for identifisering av busser. Det byttes internnummer i hytt og pine, og når eldre busser skiftes ut, kommer nye med samme nummer.
Derimot er registreringsnummeret noe som vedvarer gjennom fusjoner, salg til nye eiere og gjennom diverse omlakkeringer. Og regnummeret kommer aldri tilbake på noen ny buss...
Derimot er registreringsnummeret noe som vedvarer gjennom fusjoner, salg til nye eiere og gjennom diverse omlakkeringer. Og regnummeret kommer aldri tilbake på noen ny buss...
Må si meg enig med jael i denne saken. Skal man holde orden på busser, så er det reg. nr. som gjelder. Internnr. er greie nok i stabile tider, men som jael sier, man bruker gjerne nummerne opp igjen. Problemet i vår tid er nok omfattende kjøp og salg av selskaper, gjerne også at brukte busser mellom selskapene. I dag blir busser overflødige eller ukurante av helt andre grunner enn tidligere (anbud). Dette betyr at bussene får mange internnr. i løpet av noen år. I mindre selskaper er også reg. nr. i bruk blant ansatte, men selvsagt ikke i de store selskapene. Internnr. brukes noe ulikt ulikt. Noen bruker ledige nr. på nytt med en gang det kommer en ny buss, mens andre går videre på nummerrekka. En tendens er å føye til nye sifre. F.eks. Ottadalen Billag hadde tidligere busser med nr. fra 1 og oppover. Så ble det det fra 101 og oppover. Med fusjonen Fjord1 Nordfjord - Ottadalen fikk Ottadalsbussene et 4-tall foran (4101 osv.), mens bussene i Nordfjord fikk et 1-tall foran: 1101 osv. Tilsvarende Firda Billag: serier på 100, 200 og 300 brukes på personbusser, men så ble det satt et 2-tall foran. I dag er man kommet langt på 2100-serien, mens vognene i 200-serien (2200) snart er utrangert.
Men kan bare gjenta meg selv nok en gang: Det er få, om noen av mine kolleger i Gaia som omtaler busser ved regnr. De har sikkert knapt tittet ned på dem. Tar absolutt poengene deres, men jeg mener i alle fall at busselskapene ikke bør bytte rundt på nummere. Samme "hva som gjelder", men jeg ønsker det slik.
Ja du kan jo mene og ønske deg hva du vil; Men busselskapene slutter nok ikke å sjonglere med internnummrene, selv om en eller annen bussjåfør eller oss andre utenforstående bussentusiaster, helst så at de ikke gjorde det. Så gagner det selskapene å skifte, legge til eller trekke fra siffer, så gjør de nok det.
Skal man følge en buss fra vugge til grav, med de skiftninger det i dag kan være i en buss' liv, er det nok bare regnummeret som bibeholdes.
På den annen side er jo absolutt internnummerering et godt hjelpemiddel ved identifisering av busser på fotografier. Og det finnes mange eksempel på at internnummeret fortsatt finnes på bussen, etter at skiltene er tatt av, og altså denne muligheten for identifisering er borte.
Problemet vil da være knyttet til hvordan man skal finne opplysninger om internnummereringen. I mange tilfeller vil busselskapene sitte på disse opplysningene. På den annen side vil de ikke ha noen plikt til å opplyse enhver som skulle komme med en forespørsel omkring dette. Annerledes blir det for registreringsnummernene. Det finnes et sentralt register hos Vegvesenet, som har plikt til å besvare henvendelser om aktuelle nummer.
Skal man følge en buss fra vugge til grav, med de skiftninger det i dag kan være i en buss' liv, er det nok bare regnummeret som bibeholdes.
På den annen side er jo absolutt internnummerering et godt hjelpemiddel ved identifisering av busser på fotografier. Og det finnes mange eksempel på at internnummeret fortsatt finnes på bussen, etter at skiltene er tatt av, og altså denne muligheten for identifisering er borte.
Problemet vil da være knyttet til hvordan man skal finne opplysninger om internnummereringen. I mange tilfeller vil busselskapene sitte på disse opplysningene. På den annen side vil de ikke ha noen plikt til å opplyse enhver som skulle komme med en forespørsel omkring dette. Annerledes blir det for registreringsnummernene. Det finnes et sentralt register hos Vegvesenet, som har plikt til å besvare henvendelser om aktuelle nummer.
- Ole Jostein Brække
- Innlegg: 1134
- Registrert: 2006-07-04 21:28:09
- Sted: Bergen
Gaia/HSD til Tide med inetrnnr.
Hei.CD skrev:Noen som vet om det skal byttes nummerserier i Tide for å få det helhetlig? Det finnes vel flere busser med samme numre nå??
Det er kun noen få nummer som "kolliderer"
Inne på Osterøy noen få gamle som har nummer i 600-serien som er under 654. Disse bussene i 600-serien har egentlig et 2-tall foran slik at 626 er 2626. Disse nummerne passer ikke inn siden Gaia hadde gassbusser fra 2600-2653.
Se forøvrig bildene som er utlagt http://www.tide-busser.fotopic.net/
Sist redigert av Ole Jostein Brække den 2007-01-10 18:44:54, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Ole Jostein Brække
Ole Jostein Brække
Meget flott album du hadde der. Antar du skal fylle dette etterhvert. Stilig. Kan informere deg om at det ikke lenger finnes busser med 62xx, etter at 6272 ble solgt. Tror neppe det blir kjøpt inn flere Merceder heller.
Ellers kan jeg nevne for de som ikke visste det, at Tide Reiser er et eget selskap med egne busser. De har nummerserie 1015-1033 (tur og kyst), 2300, samt 2345-2355 (flybusser), 60xx (TTB og parkeringsbuss). I tillegg skal det nå ha blitt flyttet over seks turbusser fra "HSD" som også inngår i Tide Reiser. Vet ikke hvilke busser dette er.
Ellers kan jeg nevne for de som ikke visste det, at Tide Reiser er et eget selskap med egne busser. De har nummerserie 1015-1033 (tur og kyst), 2300, samt 2345-2355 (flybusser), 60xx (TTB og parkeringsbuss). I tillegg skal det nå ha blitt flyttet over seks turbusser fra "HSD" som også inngår i Tide Reiser. Vet ikke hvilke busser dette er.
Sist redigert av CD den 2007-01-09 17:49:09, redigert 2 ganger totalt.
- Ole Jostein Brække
- Innlegg: 1134
- Registrert: 2006-07-04 21:28:09
- Sted: Bergen
Tide-lister
Hei CD
Har du tilgang til listen over de bussene som ble med inn i Tide?
Det hadde vært kjekt å få ajourført listene vi har i RHF.
Er 2500 også en av de som er med i Tide-reiser
Har du tilgang til listen over de bussene som ble med inn i Tide?
Det hadde vært kjekt å få ajourført listene vi har i RHF.
Er 2500 også en av de som er med i Tide-reiser
Med vennlig hilsen
Ole Jostein Brække
Ole Jostein Brække
Ja, jeg har liste over alle de bussene som gikk fra Gaia Reiser over i Tide Reiser, men mangler som sagt dem som nå skal komme over.
Bussen du refererer til har bare hett 500, aldri 2500. Den ble nylig solgt (tidligere Kystbuss - Gaias første sammen med 1026. Den siste tiden gikk den som reserve på Flybussen, men ingen likte den da den hadde null bagasjekapasitet inne i bussen)
Bussen du refererer til har bare hett 500, aldri 2500. Den ble nylig solgt (tidligere Kystbuss - Gaias første sammen med 1026. Den siste tiden gikk den som reserve på Flybussen, men ingen likte den da den hadde null bagasjekapasitet inne i bussen)