Noen nye Volvo 8700 var også parkert her.
Nye busser til Romeriksanbudet
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Her er det virkelig mange nye busser ja. Vet du noe om hvor den hvite 8500en skal? Eller kan det være en demovogn.
Det virker jo som det stort sett bare er oppi Nord-Norge at man kjøper 8500 jevnlig. Ellers har det jo stort sett bare vært noen anbudskjøp rundt om i Sør-Norge.
Det virker jo som det stort sett bare er oppi Nord-Norge at man kjøper 8500 jevnlig. Ellers har det jo stort sett bare vært noen anbudskjøp rundt om i Sør-Norge.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Øyvind Berg skrev:
Det har ikke vært kjøpt inn svært mye 8500 i Norge, men noen har det vært rundt om. Nettbuss har kjøpt en del. De siste åra har det vært en del svært store bestillinger, som Veolia i Stavanger som omfattet svært mange 8500. Concordia la i vinter inn svært store ordre på bussinnkjøp, storparten hos Volvo. Det omfattet nye anbud både i Norge og Sverige, og dessuten normal fornyelse. Ordren omfattet både 8500 og 8700, dessuten noen få 9700. Det har også vært slik at en stor andel Volvo-busser i Norge har fått påbygg i Stryn, bortsett fra den delen av markedet der 9700 har dominert. Det ser ut til at Volvo også ønsker å stå for mer av karosseribyggingen selv. Men med så store enkeltbestillinger som det har vært til anbudsstart de siste åra, så har ikke Vest kapasitet til å levere. Det har derimot Volvo med sine karosserifabrikker i Polen og Sverige.Her er det virkelig mange nye busser ja. Vet du noe om hvor den hvite 8500en skal? Eller kan det være en demovogn.
Det virker jo som det stort sett bare er oppi Nord-Norge at man kjøper 8500 jevnlig. Ellers har det jo stort sett bare vært noen anbudskjøp rundt om i Sør-Norge.
-
- Innlegg: 2231
- Registrert: 2007-01-22 21:31:46
- Sted: Drøbak
-
- Innlegg: 640
- Registrert: 2008-02-23 20:40:13
- Sted: Oslo
- Kontakt:
buss
Hei'
Bussene som skal brukes på enebakk står på Fagerstrand
Treidergutta henta de bussen for par uker siden.
Ingen er boggi, alle single nomalgulv uten om 2 stk som er lavgulv med abenraa byygg
Bussene som skal brukes på enebakk står på Fagerstrand
Treidergutta henta de bussen for par uker siden.
Ingen er boggi, alle single nomalgulv uten om 2 stk som er lavgulv med abenraa byygg
Hei
Det har også kommet nye busser til Nettbuss avd. Eidsvoll. Bussene må klargjøres på Eidsvoll før dem kommer til Årnes og Bjørkelangen også noen skal være på Eidsvoll.
Her er mine bilder :
http://www.bussbilder.page.tl/Nye-2009-Modeller.htm

Det har også kommet nye busser til Nettbuss avd. Eidsvoll. Bussene må klargjøres på Eidsvoll før dem kommer til Årnes og Bjørkelangen også noen skal være på Eidsvoll.
Her er mine bilder :
http://www.bussbilder.page.tl/Nye-2009-Modeller.htm
medlem i Rutebilhistorisk Forening
-
- Innlegg: 138
- Registrert: 2007-02-03 16:39:29
Da har Nettbuss startet opp anbudskjøringen på Bjørkelangen. Satt på med Volvo 8700 til/fra Lillestrøm i dag. Var behagelige busser å sitte i. Uvant med I-shift giringen, som jeg foreløpig oppfatter som mindre komfortabel enn automatkassene til de gamle flybussene til Norgesbuss. Men, det er vel en vanesak. For meg som er nesten 1.90 var det største spenningsmomentet beinplassen, Det var imidlertid ingen grunn til bekymring, da beinplassen var veldig bra.
Det var imidlertid et stort minus i dag, og det var det vanvittig høye volumet på annonseringen av holdeplassene. Ifølge sjåføren fikk han ikke regulert styrken. Får håpe dette kan gjøres noe med. Er ikke bra for delvis bevisstløse pendlere å møte slik støy klokka halv seks om morran.
Det var imidlertid et stort minus i dag, og det var det vanvittig høye volumet på annonseringen av holdeplassene. Ifølge sjåføren fikk han ikke regulert styrken. Får håpe dette kan gjøres noe med. Er ikke bra for delvis bevisstløse pendlere å møte slik støy klokka halv seks om morran.
Tidligere i dag tok jeg meg en liten testtur med et par av de nye bussene. Først tok jeg linje 321 fra Oslo Bussterminal til Olavsgaard, og fra Olavsgaard tok jeg 331 bussen tilbake til byen.
Linje 321 kjøres av UniBuss, og her brukes det 15 meter lange Vest Center med Volvo B12B chassis. (Men jeg tror ikke de har I-shift)
A/C'en funket meget bra. Setene var ikke så veldig gode å sitte i synes jeg. (Kiel setene som finnes på nesten alle bybussene i Oslo er bedre å sitte i, hvertfall etter min smak. Når det gjelder skrangling/vibrasjoner hørte jeg til tider noen små lyder fra karroseriet. På forhånd har fryktet at disse bussene vil bli noen ordentlig skranglekasser etter noen måneder og år i trafikk. Egentlig burde jeg kanskje ikke tenke så negativt, men jeg må si jeg ble noe "bekymret" når jeg hørte disse vibrasjonslydene. Særlig fordi det var første dagen den gikk i trafikk.
Og en ting som var litt rart, var at holdeplassannonseringssystemet på denne bussen gikk helt "bananas" når vi hadde nådd Gjelleråsen. Når vi kjørte nedover derfra leste den bare fortere og fortere, og når vi kom til Olavsgaard stod det på holdeplasskjermen, + stemmen fra lydfyrannonseringen, at vi hadde kommet helt til Sagdalen. Dette bør etter min mening absolutt ikke forekomme, siden det kan være passasjerer som ikke er kjent med holdeplassene langs traseen + og på grunn av evnt. synshemmede passasjerer. Der synes jeg sjåføren burde deaktivert holdeplassannonseringssystemet for resten av turen. (...eller nei, det kan han vel ikke gjøre, for ellers får selskapet gebyr fra oppdragsgiveren for at avgangen ikke er kjørt...
)
Når jeg kom til Olavsgaard byttet jeg som sagt over til linje 331 som også kjøres av UniBuss. Denne linjen blir kjørt med Volvo 8700 Laventre. Flesteparten av dem er toakslede, men jeg har også sett en som er treakslet. Den jeg tok var i all fall toakslet. Chassiset var også her av typen B12B, men i motsetning til Vest Center'ne, så hadde denne I-shift giring. Aircondition funket bra også her, og setene var av typen Kiel Lite Top. (med innsydd skinn på toppen - uten at det vel har så mye å si for komfortens del...) Disse setene var forsåvidt greie nok å sitte i, men jeg vet ikke hvor godt jeg hadde likt å tilbringe noe mer enn en halvtimes tid i disse setene... Forøvrig var det ingen vibrasjoner/gnissing fra karroseriet i denne bussen, men egentlig skulle det bare mangle synes jeg.
Jeg har ikke tatt bilder av bussene denne første dagen, men jeg lover at jeg skal forsøke på å få ta litt bilder i morgen.
Linje 321 kjøres av UniBuss, og her brukes det 15 meter lange Vest Center med Volvo B12B chassis. (Men jeg tror ikke de har I-shift)
A/C'en funket meget bra. Setene var ikke så veldig gode å sitte i synes jeg. (Kiel setene som finnes på nesten alle bybussene i Oslo er bedre å sitte i, hvertfall etter min smak. Når det gjelder skrangling/vibrasjoner hørte jeg til tider noen små lyder fra karroseriet. På forhånd har fryktet at disse bussene vil bli noen ordentlig skranglekasser etter noen måneder og år i trafikk. Egentlig burde jeg kanskje ikke tenke så negativt, men jeg må si jeg ble noe "bekymret" når jeg hørte disse vibrasjonslydene. Særlig fordi det var første dagen den gikk i trafikk.
Og en ting som var litt rart, var at holdeplassannonseringssystemet på denne bussen gikk helt "bananas" når vi hadde nådd Gjelleråsen. Når vi kjørte nedover derfra leste den bare fortere og fortere, og når vi kom til Olavsgaard stod det på holdeplasskjermen, + stemmen fra lydfyrannonseringen, at vi hadde kommet helt til Sagdalen. Dette bør etter min mening absolutt ikke forekomme, siden det kan være passasjerer som ikke er kjent med holdeplassene langs traseen + og på grunn av evnt. synshemmede passasjerer. Der synes jeg sjåføren burde deaktivert holdeplassannonseringssystemet for resten av turen. (...eller nei, det kan han vel ikke gjøre, for ellers får selskapet gebyr fra oppdragsgiveren for at avgangen ikke er kjørt...

Når jeg kom til Olavsgaard byttet jeg som sagt over til linje 331 som også kjøres av UniBuss. Denne linjen blir kjørt med Volvo 8700 Laventre. Flesteparten av dem er toakslede, men jeg har også sett en som er treakslet. Den jeg tok var i all fall toakslet. Chassiset var også her av typen B12B, men i motsetning til Vest Center'ne, så hadde denne I-shift giring. Aircondition funket bra også her, og setene var av typen Kiel Lite Top. (med innsydd skinn på toppen - uten at det vel har så mye å si for komfortens del...) Disse setene var forsåvidt greie nok å sitte i, men jeg vet ikke hvor godt jeg hadde likt å tilbringe noe mer enn en halvtimes tid i disse setene... Forøvrig var det ingen vibrasjoner/gnissing fra karroseriet i denne bussen, men egentlig skulle det bare mangle synes jeg.
Jeg har ikke tatt bilder av bussene denne første dagen, men jeg lover at jeg skal forsøke på å få ta litt bilder i morgen.