Beltebilene
Beltebilene
JVB har jo fortsatt beltebiler i trafikk mellom Tyin og Eidsbugarden, Mulig fortsatt også mot Bygdin på vinterstid. Siden dette også er noe som blir brukt i rute, så spør dere om det er planer om og ta vare på Beltebiler som er blitt brukt i rute vinterstid av JVB
Mene at de er blitt tatt vare på en hos Vegmuseet i Lillehammer
Jan Erik
Mene at de er blitt tatt vare på en hos Vegmuseet i Lillehammer
Jan Erik
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Det stod 5 røyskatter i garasjen ved Eidsbugarden da jeg var der. Så ut som de var i drifstilstand.
Dessverre fikke jeg ikke anledning til å ta noe bilde, men har lyst til å prøve å få sett dem i trafikk på vinteren en eller annen gang.
Dessverre fikke jeg ikke anledning til å ta noe bilde, men har lyst til å prøve å få sett dem i trafikk på vinteren en eller annen gang.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Her er to videosnutter som viser noen av de åtte beltebilene mellom Tyin og Eidsbugarden i arbeid påsken 2008.
Det går også to beltebiler mellom Bygdin og Båtskaret (Beitostølen).
I tillegg blir beltebil med internummer 4 bygd opp igjen nå så den er klar til sesongstart i februar. Nr. 11 er forhåpentligvis "på belter" igjen i 2010 eller 2011. Da er det 12 slike i meget god operativ stand.
Avgang fra Eidsbugarden:
http://www.youtube.com/watch?v=Wab6krkom8A
Opplasting på Tyin:
http://www.youtube.com/watch?v=lvEWcdUu9xE
Dette siste klippet er filmet under en korrespondanse med Valdresekspressen (og to Scania Irizarer).
Det går også to beltebiler mellom Bygdin og Båtskaret (Beitostølen).
I tillegg blir beltebil med internummer 4 bygd opp igjen nå så den er klar til sesongstart i februar. Nr. 11 er forhåpentligvis "på belter" igjen i 2010 eller 2011. Da er det 12 slike i meget god operativ stand.
Avgang fra Eidsbugarden:
http://www.youtube.com/watch?v=Wab6krkom8A
Opplasting på Tyin:
http://www.youtube.com/watch?v=lvEWcdUu9xE
Dette siste klippet er filmet under en korrespondanse med Valdresekspressen (og to Scania Irizarer).
Den eldste er fra 1954, den yngste fra 1975. De er konstruert og produsert av Bombardier i Canada, frem til 1978, pluss en mindre serie i 1982. Patenteringen av ideen med dens fremdrift ble gjort i 1936.Buss1Marius skrev:Hvor gamle er disse bilene, hvem er produsenten og hvaslags motor er det og hvor mange sitteplasser er det i dem??
For 10 år siden kunne de fortsatt satt i gang igjen produksjonen , hvis de fikk en bestilling på minst 50...
De siste to-tre årene er det satt inn ny motor i de fleste, Edelbrock V8 med 310HK. Forrige generasjons motor var Chrysler V8.
Det er to seter foran (sjåfør+passasjer) mens det bak er benker over beltene og bakerst, passasjerene sitter altså i hestesko-formasjon. De er registrert for ca 15 (+/- 1).
Importen til Norge startet i 1947 og i løpet av ca. 10 år ble det importert ca 130 Bombardier Snowmobile. Det ble levert 2 typer, en med 12 og en med 15 sitteplasser,. Videre ble de levert med Ford v8 og Chrysler rekke 6.Buss1Marius skrev:Hvor gamle er disse bilene, hvem er produsenten og hvaslags motor er det og hvor mange sitteplasser er det i dem??
Edelbrock er ikke noe motormerke men en fabrikk som leverer komponenter som forgassere, innsug, manifoiler m.m.HK skrev:Den eldste er fra 1954, den yngste fra 1975. De er konstruert og produsert av Bombardier i Canada, frem til 1978, pluss en mindre serie i 1982. Patenteringen av ideen med dens fremdrift ble gjort i 1936.Buss1Marius skrev:Hvor gamle er disse bilene, hvem er produsenten og hvaslags motor er det og hvor mange sitteplasser er det i dem??
For 10 år siden kunne de fortsatt satt i gang igjen produksjonen , hvis de fikk en bestilling på minst 50...
De siste to-tre årene er det satt inn ny motor i de fleste, Edelbrock V8 med 310HK. Forrige generasjons motor var Chrysler V8.
Det er to seter foran (sjåfør+passasjer) mens det bak er benker over beltene og bakerst, passasjerene sitter altså i hestesko-formasjon. De er registrert for ca 15 (+/- 1).
Det er flere ting som taler for at det fortsatt kjøres med bensin, selv om det selvfølgelig hadde vært praktisk med diesel. For det første, kaldstart. De starter som regel uten problemer uten motorvarmer ned til flere-og tjue minus.Buss1Marius skrev:for meg vil det virke mere naturlig å bygge om til diesel, dette er vel ikke så langt unna de eneste bensinmotorer i JVB, eller er det det at det kreves en mottor som oppererer over et videre turtalsområde en en dieselmotor gjør??
Videre er vel en bensinmotor noe mindre støyende enn en diesel, husk at eksosrøret her ikke er mer en ca. en meter etter manifolden og vi må ofte kjøre med motorlukene åpne på "varme" dager.
Til sist er det i den store sammenhengen ikke så veldig mange liter drivstoff beltebilene bruker sammenlignet med bussene.
Selv om mange her er ihuga og dyktige fotofolk, så er det nå her likevel lagt ut to amatørvideoer til:
Beltebil passerer Eidet like ved Eidsbugarden:
http://www.youtube.com/watch?v=nRUfWVj1NM8
Beltebiler passerer hverandre ved Geiterenna langs Tyin:
http://www.youtube.com/watch?v=8gGajKf2Bmo
Beltebil passerer Eidet like ved Eidsbugarden:
http://www.youtube.com/watch?v=nRUfWVj1NM8
Beltebiler passerer hverandre ved Geiterenna langs Tyin:
http://www.youtube.com/watch?v=8gGajKf2Bmo
Re: Beltebilene
De så jo ikke så forskjellige ut på 60-tallet heller.
Her er fra påsken 1965, i rute mellom Karasjok og Maze.

Her er fra påsken 1965, i rute mellom Karasjok og Maze.
