Nye busser Setesdal Bilruter

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Svar
Torkjell Abelseth

Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Torkjell Abelseth » 2011-06-13 13:40:33

De 3 nye bussene til Setesdal Bilruter som Frode Kalleberg omtalte tidligere i vinter under Nytt fra histen og pisten er nå satt i drift.

Alle 3 er altså 9700 H med universell utforming, 13m, 1+1+0, toalett bak og 47 sitteplasser.

Chassisnr YV3R8R421BA145157, Byggnr 1151-1, Regnr PP 95180, internnr 61 til Hovdenruta.
Chassisnr YV3TLP429BA149063, Byggnr 1150-1, Regnr PP 95181, internnr 34 til Setesdalsekspressen.
Chassisnr YV3T2P421BA149091, Byggnr 1150-2, Regnr PP 95182, internnr 77 til Sør-Vest ekspressen.

Det var først meningen at Hovdenruta skulle ha en S modell med 9L og 380 HK, men det stod et ubrukt chassis i Finland med 12 L og 340 HK. Denne fikk de litt billigere og kostet da på et H påbygg.
Det ble sagt på TruckNor at dette var det siste 12L chassis som ble levert, men har hørt etterpå at det fortsatt kan leveres 12 litere.

Bussene kom til Kr.Sand 21.05 og var klar for registrering 26.05, men Biltilsynet i Kr.Sand ville ikke godkjenne den universelle utformingen og det måtte gjøres tiltak. Tror bussene da ble registrert 02.06 og fikk PP reg fordi at dersom de skulle ha PL så måtte de vente noen dager til.

Så venter vi i spenning på 5 nye busser som kommer fra Polen i løpet av sommeren

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4527
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-06-13 13:56:04

Kjempefint med oppdateringer fra det indre sørland. Ser at dette er ditt første innlegg. :)

Jeg tror det må være en liten feil i chassinummeret på nummer to, for det starter normalt med YV3T2P...., for med YV3TLP har jeg ikke sett før. YV3T2P4 betyr forresten at de er B13R med 420 hk.
Torkjell Abelseth skrev:Det var først meningen at Hovdenruta skulle ha en S modell med 9L og 380 HK, men det stod et ubrukt chassis i Finland med 12 L og 340 HK. Denne fikk de litt billigere og kostet da på et H påbygg.
Det ble sagt på TruckNor at dette var det siste 12L chassis som ble levert, men har hørt etterpå at det fortsatt kan leveres 12 litere.
Det er vel delvis sant. 12-litere finnes bare som restopplag. De har forlengst gått ut av vanlig produksjon. Så det kan nok finnes chassis med 12-liter å få tak i, men det kan jo for eksempel hende at det bare er snakk om B12BLE eller noe sånt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Kjetil

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Kjetil » 2011-07-15 16:17:38

Lutlaget har funnet nok ett gammelt B12B chassis ser det ut som.

Bilde

PL27909
B12B 149855
intnr 31

Står det på lappen i vinduet.

Torkjell Abelseth

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Torkjell Abelseth » 2011-08-17 17:03:22

Stemmer det, første innlegg og det måtte jo bli noe trykkleif da :-) Skal nok vere YV3T2P.
Regner ikke med å vere noe aktiv her og ventet lenge på at Frode Kalleberg skulle legge ut den nyheten, men han syntes det var greit at eg fikk prøve meg.
Øyvind Berg skrev:Kjempefint med oppdateringer fra det indre sørland. Ser at dette er ditt første innlegg. :)

Jeg tror det må være en liten feil i chassinummeret på nummer to, for det starter normalt med YV3T2P...., for med YV3TLP har jeg ikke sett før. YV3T2P4 betyr forresten at de er B13R med 420 hk.
Torkjell Abelseth skrev:Det var først meningen at Hovdenruta skulle ha en S modell med 9L og 380 HK, men det stod et ubrukt chassis i Finland med 12 L og 340 HK. Denne fikk de litt billigere og kostet da på et H påbygg.
Det ble sagt på TruckNor at dette var det siste 12L chassis som ble levert, men har hørt etterpå at det fortsatt kan leveres 12 litere.
Det er vel delvis sant. 12-litere finnes bare som restopplag. De har forlengst gått ut av vanlig produksjon. Så det kan nok finnes chassis med 12-liter å få tak i, men det kan jo for eksempel hende at det bare er snakk om B12BLE eller noe sånt.

Torkjell Abelseth

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Torkjell Abelseth » 2011-08-18 11:00:37

Da er alle de 5 "polakkene" som ankom for flere uker siden satt i drift og er omtrent som det her:
8700, B12B, 340HK, 12,2 meter, 45 sitt og 17 ståplasser, dør 1+2+0 og universellt utformet.

Understell YV3R8R322B1 149851 Regnr PL 27922 Internnr 37
Understell YV3R8R324B1 149852 Regnr PL 27923 Internnr 40
Understell YV3R8R326B1 149853 Regnr PL 27924 Internnr 30
Understell YV3R8R328B1 149854 Regnr PL 27908 Intern 500
Understell YV3R8R32xB1 149855 Regnr PL 27909 Internnr 31

Disse nummerene er kopiert fra de hvite lappene som stod i frontruta (se bilde til Kjetil) og er ikke kvalitetssikret etter at skiltene kom på, reagerer for eksempel på den siste som har en x i understellet.

Internr 500 går på Birkeland, 2 stk i Froland og 2 på Evje.

Eg kommenterte 12 liter på Agder Motor og fikk til svar at de var bestilt så tidlig at 12 liter fortsatt var aktuellt da. Kan vi da finne flere 12 litere?

Neste nye buss til Setesdal blir vel til neste år (ny Sør-Vest ekspress) til erstatning for 63.

Kjetil

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Kjetil » 2012-10-02 1:21:07

Lutlaget har overtatt en demobuss fra norsk Scania: LJ44296
Fått internnr 33

PP12367 som har hatt internr 33 til nå, er forsvunnet ut av landet.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4527
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-06-14 23:18:29

Setesdal Birluter og Birkeland Busser har fått det som muligens blir de siste leverte bussene fra Säffle-fabrikken til Norge.

PL28071 2013-06-05
Volvo B9R 4x2 YV3S5P720DA161833
Säffle 8900 S13-0049
Setesdal Bilruter (medeier Birkeland Busser)

PL28072 2013-06-05
Volvo B9R 4x2 YV3S5P722DA161834
Säffle 8900 S13-0050
Birkeland Busser (medeier Setesdal Bilruter)


Som dere ser er eierforholdene mildt sagt forvirrende. Men man gjør det vel sånn for å kunne bruke de på tvers av selskapene uten at det lager kluss med løyvene?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av SvB » 2013-06-15 15:55:37

Øyvind Berg skrev:
Setesdal Birluter og Birkeland Busser har fått det som muligens blir de siste leverte bussene fra Säffle-fabrikken til Norge.

PL28071 2013-06-05
Volvo B9R 4x2 YV3S5P720DA161833
Säffle 8900 S13-0049
Setesdal Bilruter (medeier Birkeland Busser)

PL28072 2013-06-05
Volvo B9R 4x2 YV3S5P722DA161834
Säffle 8900 S13-0050
Birkeland Busser (medeier Setesdal Bilruter)

Som dere ser er eierforholdene mildt sagt forvirrende. Men man gjør det vel sånn for å kunne bruke de på tvers av selskapene uten at det lager kluss med løyvene?
Eierforholdene skal ikke være forvirrende mellom disse selskapene. Setesdal Bilruter eier Birkeland Busser 100 prosent. Birkeland Busser er dermed et heleid datterselskap. Begge selskapene har samme person som daglig leder, og samme person er styreleder i begge selskapene. Så her er det tett forhold mellom selskapene.

Dette har heller ikke noe med løyveforholdene å gjøre. Begge selskaper kjører ruter på oppdrag fra Aust-Agder fylkeskommune. Da Setesdal Bilruter for noen år siden kjøpte Birkeland Busser fra tidl. rutebileier Nils O. Birkeland, så måtte overtakelsen av rutene godkjennes av fylkeskommunen. Neppe noe problem. SB kjører ca. 1 520 000 rutekilometer årlig, Birkeland Busser kjører ca. 400 000 rutekilometer.

Hvorfor denne oppdelingen tro? Utad profileres Birkeland Busser først og fremst som turselskap, og jeg regner med SB ønsker å beholde turdelen under BB-navnet siden det er godt innarbeidet i markedet, og har dessuten kontor i Kristiansand. BB-bussene har beholdt BB-fargene i gul og hvit. Men rutebussene, har de samme farge som SB-bussene, eller brukes BB-fargene enda på dem?

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Re: Nye busser Setesdal Bilruter

Legg inn av AHS » 2013-06-15 17:49:03

Rutebussene er fortsatt beholdt med Birkeland-logo og gul dekor. Men dekoren er enklere. Setesdal sine rutebusser har derimot blitt hvite med enkel dekor lignende den Birkeland har. Da blir jo kostnaden med omprofilering lavere. Skal se om jeg får tid å ta noen bilder av Birkeland sin nye. Setesdal sin er bare innom kysten en gang daglig, Birkeland sin går jo fast mellom Birkeland og Kristiansand.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Svar