Øyvind Berg skrev:Men jeg syns nå 43 seter er et ganske "voksent" antall seter i en modell der det vanlige er 35-38 seter. Neppe plass til mine ben i den bussen.
Det viste seg heldigvis ikke å være så ille som det. Bussen er bygget i 2012, men har ikke vært solgt før nå. Den ble bygget med 43+1+1 seter, men er nå ombygget til 36+1+1 før HMK fikk den levert. Det vil visstnok si at den er 4-stjerners. Likevel kan det se ut til at det endrede seteantallet ikke ble tatt med i registreringa.
tore-buss skrev:Jeg ser det er relativt mange Nye Turbusser som er regga nå i Mai/Juni. Vil si dette er sent i forhold til og få satt inn en ny buss i trafikk når turbilsesongen begynner for fullt i Mai?
Kan se ut for at det har vært forsinkelser i produksjonen vil jeg påstå her?
Har det vært lite nyregistrering av turbusser tidligere i år, eller er dem ikke blitt oppdaga?
Også lurer jeg vel på hva vi driver med når en ser hva for redskap enkelte har råd til og kjøpe/ Lease her av nye vogner

Setra har hatt ekstremt stor pågang nå etter at 500-serien ble lansert, så med tanke på at det i tillegg er snakk om å omstille seg til ny produktserie, så har det gått en del utover leveringstidene. Det må jo kunne sies å være et luksusproblem for produsenten, når man i utgangspunktet hadde forventet nedsatt produksjon på grunn av nedgangstidene i Europa (som vi her i Norge knapt har merket noe til ennå).
En kan vel anta at de som kjøper så flotte turbusser ikke hovedsaklig lever av lokale småturer for barnehager, skoler og foreninger, men derimot arrangerer ordentlige langturer, først og fremst for velbetalende nordmenn, gjerne de som er litt grå i håret. Unntaket er vel HMK, men de holder jo til midt i hovedstaden og har en ganske anerkjent merkevare lokalt. De har jo uansett et opplegg med at de alltid bytter ut busser etter 40 måneder i trafikk, og den gamle VIP-bussen er et av svært få unntak.
En kan jo også anta at de som kjøper nye Setraer nå stort sett har ventet med investeringene til de nye modellene kom, og at det er derfor det plutselig er så mange akkurat i år. Jeg vet også at det er flere som har ventet lenge på TopClass 500, og den første er ventet til landet tidlig på høsten.
Det har ikke vært så veldig mange nye turbusser tidligere i år tror jeg, men noe har det vel vært. Blant annet noen bruktimport av tidligere demobusser, sånn for å slippe Euro6.