Kom til å se denne lille "notisen" her igjen. Vet du noe mer om den? Burde jo være i trafikk og vel så det nå den.passasjer skrev:Ser på et flyforum at en gul leddbuss har ankommet Volvo i Trondheim.
Skal brukes "airside" på Værnes.
Og så har jeg tenkt å nevne ikke en ny buss ... men en ny busstype. Det er egentlig gammelt nytt, over et halvt år gammelt, men jeg kan ikke se at det har blitt nevnt noen plass tidligere.
Som de fleste sikkert fikk med seg ble det oppstyr da Lahden Autokori truet med å slå seg selv konkurs fordi Scania ville flytte produksjonen av OmniExpress til Polen, og det på så kort tid at fabrikken i Lahti ikke ville hatt sjanse til å omstille seg til noe som helst. Lahden Autokori var på den tiden fortsatt et familieeid finsk selskap, så dette var egentlig deres litt spesielle måte å "forhandle" med Scania. Så hørte vi ikke noe særlig, og da jeg spurte noen av Scanias svenske representanter på Busworld i Kortrijk i oktober så var alt de kunne si at alle ordre ville bli ferdigstilt, og så "visste" man ikke noe mer. Heldigvis visste de mer enn det.
Enden på visa ble at Scania overtok hele fabrikken i Lahti og all produksjonen av OmniExpress fortsetter der, i hvert fall inntil videre. Og ikke bare det, de utvider faktisk produktsortimentet.
Få uker før alt oppstyret kom det en ganske beskjeden pressemelding på Scania i Finland sine sider. Den omtalte først og fremst at Lahden leverte 37 Lahti Scala til Helsinki, som ble de aller siste av den modellen, og at man samtidig la ned produksjonen i den gamle fabrikken i Villähde (litt utenfor Lahti) helt. Det ble også nevnt at man fra våren 2014 kommer til å bygge en OmniExpress 320 LE. De skal visstnok starte produksjonen nå før sommeren en gang, men om de har noen serieleveranser allerede da, eller om de bare kommer til å produsere litt førseriebusser og demobusser vet jeg ikke. Blir uansett spennende å se, og jeg tror faktisk denne modellen gir Scania en mulighet til å hevde seg litt på bybussmarkedet.
Folk protesterer ofte litt når jeg nevner det, men jeg tror nå det fortsatt er sånn at det er lettere å selge en finskbygd enn en polskbygd buss her i landet. Det handler nok først og fremst om vaner og forventninger, for tross alt er de aller fleste bybusser levert til Norge de siste fem årene bygget i Polen. Det gjelder selvsagt Solaris, som jo er helpolsk. Det gjelder nesten alt av Volvo, og siden Säffle la ned i fjor sommer gjelder det alle. Det gjelder praktisk talt alle MAN, med unntak av de korte. Mercedes-Benz skiller seg nok mest ut ved at praktisk talt alt av Citaro fortsatt bygges på EvoBus-fabrikken i Mannheim. Men nå får vi altså snart bybusser også fra Finland igjen. Det er noen år siden sist.
Her er link til pressemeldingen (som heldigvis er på svensk!): http://se.scania.fi/media/press-release ... enkin.aspx