Ny VDL Berkhof

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Jan Henrik

Ny VDL Berkhof

Legg inn av Jan Henrik » 2009-05-04 21:38:47

De som ferdes en del i Oslo har kansje lagt merke til en ny VDL Berkhof Axial som står i Persveien allerede, hvis ikke er det muligheter for en rask titt før den registreres på Onsdag...

Spør man pent nok kansje jeg klarer og trylle fram bilde også :)

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-05-04 23:00:41

Kjære snille Jan Henrik; Kan du sende meg et nummerskilt? Et norsk export-skilt...?
Bilde
Bilde

Jan Henrik

Legg inn av Jan Henrik » 2009-05-05 8:29:53

jael skrev:Kjære snille Jan Henrik; Kan du sende meg et nummerskilt? Et norsk export-skilt...?
Nja, skal prøve og huske og ta med meg ett så kan du ta turen innom og få det ;)

I mellomtiden får dere klare dere med ett bilde av Berkhofen:

Bilde

Håper det blir flere av disse etterhvert!

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-05-05 8:56:12

Dette så jo ganske så bra ut, skjønner at det er hekktoalett, og dermed en stor bagasjeroms luke på H side. Smarte med denne høye berkhofen, er at Rullestolheisen er i rommet over bakhjula, og at berkhof altid har hatt flatt gulv. det dumme med å ha bussen i sølv, er at man da ikke får frem de sølvfargede detaljene i fronten.
Hvordan går det når bakdøren skal åpnes samtidig med at døren til Rullestolingangen er åpen, vil de da butte??

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-05 10:22:17

Da skal de vel bytte inn denne Setraen her da?

Bilde
KF 91016 ved Oslo bussterminal, 08.05.2008.

Bussen er forøvrig tidligere Biri Bilsekskap/Hamar Turbiler #132.

Jeg syns også det var litt dumt at detaljene i fronten helt forsvinner når bussen er i sølv, men man kan jo håpe på at de "forkrommer" fronten og felgene akkurat som det har gjort på Setraen, så kan den bli riktig lekker.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-05-05 10:47:49

Disse felgene er ikke forkrommet, det er høyblankpolerte aluminiumsfelger fra Alcoa. forundrer meg ikke om disse felgene etter hvert kommer over på Berkhofen. Han har annsatt en dame til å kjøre den, hun som tidligere kjørte Setran til Grymer buss, og før det for Sporvegsbussenes turbiler, så jeg tror ikke Setran selges

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-05 11:17:03

Jo, tenkte det var alufelger, og derfor jeg skrev forkrommet i anførselstegn. Egentlig er det vel lite av denslags man faktisk bruker krom på nå lenger?

Jeg greier ikke helt å se hvor lang den er egentlig. Er den 12,0 meter? I så fall blir det vel da en ASD120. Andre lengder den ifølge brosjyren leveres med er 12,9m, 13,2m og 14,1m.
Og hvor mange hester er det stablet baki der?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Jan Henrik

Legg inn av Jan Henrik » 2009-05-05 11:30:47

Bakdøren får ikke vært åpen samtidig som handicap heisen er i drift nei, det ble valget mellom det eller og kunne ha lasteromsluken åpen...
Lengden på bussen er 12m, har ikke papirene på den her nå men tipper det er 410hk :)

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-05-05 11:52:57

12,9 meter har en ekstra kort siderute bakerst, det er den enkleste måten å se forskjellen. 410hk er vel egentlig nok, men i dag vil jo mye ha mer osv, jeg vedder pengene mine på 410hk, selv om en del jo vil ha 460.

De Berkhofene jeg har sett med handicaplift har alle hatt boggie og da har det ikke vert noe problem med at dørene butter. blir artig å høre hvordan de er fornøyd med denne, når de har hatt den en stund.

Carrus

Legg inn av Carrus » 2009-05-05 17:31:58

Buss1Marius skrev:Dette så jo ganske så bra ut, skjønner at det er hekktoalett, og dermed en stor bagasjeroms luke på H side. Smarte med denne høye berkhofen, er at Rullestolheisen er i rommet over bakhjula, og at berkhof altid har hatt flatt gulv. det dumme med å ha bussen i sølv, er at man da ikke får frem de sølvfargede detaljene i fronten.
Hvordan går det når bakdøren skal åpnes samtidig med at døren til Rullestolingangen er åpen, vil de da butte??
Kan hjelpe litt her : Tore Kristian Sørlie som eier S- Buss, har nettopp kjøpt denne Berkofen. Han kom hjem med den 1/5. Det stemmer at det er noe kompromisløsninger på gang med bak døra. Den må nemlig snus slik at den blir hengslet i bakkant og da vil gå bakover. Da får ha ikke brukt heisen og omvend. Heller det enn å ikke få åpnet baggasjeluka sier han. Eller er bussen 12m, 47 seter, 12 trinns ZF, og jeg mener han sa den var på 420 hk. Setraen skal han ikke selge, den skal ha kjøre stort sett selv, og hun som han har annsatt skal i hovedsak kjøre denne.
Noen Flere bilder :
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Dere får unskylde mobilbildene mine, men jeg traff han akkurat da han kom inn med bussen og hadde bare den for handa.

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2009-05-05 21:39:51

Bra bilder. Bedre mobilbilder enn ingen bilder :D
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Carrus

Legg inn av Carrus » 2009-05-05 22:06:56

Knut Andvord skrev:Bra bilder. Bedre mobilbilder enn ingen bilder :D
Takk for det.
Kan jo legge til at i skapet ved fordøra skjuler det seg en varmtvanns bereder med egen kran og en egen vanntank slik at du ikke trenger å ta den ut for å fylle den eller dra inn en slange etc. Den kan selvfølgelig fylles "manuelt" og kan derfor også brukes om vinteren.
Førerplassen er for meg litt skuffende og ikke bygget for oss på nesten 2m. Dessuten er i tillegg gasspedalen trukket nærmere førerstolen enn bremsa, noe som gjør at du føler du får høyre beinet opp under haka.
Igjen så greier ikke de andre det som Volvo har greid på førerplassen sin.

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2009-05-05 22:58:59

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-10 9:18:07, redigert 1 gang totalt.

Carrus

Legg inn av Carrus » 2009-05-05 23:40:28

Gunnar Stordal skrev:For en som bare kjenner og husker 70-talls VBK.
Er det strek i bildet, ledning eller snor?

Bilde

Gunnar Stordal
Mener det er snora til solskjermen

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-05-06 8:03:59

Carrus skrev:
Knut Andvord skrev:Bra bilder. Bedre mobilbilder enn ingen bilder :D
Takk for det.
Kan jo legge til at i skapet ved fordøra skjuler det seg en varmtvanns bereder med egen kran og en egen vanntank slik at du ikke trenger å ta den ut for å fylle den eller dra inn en slange etc. Den kan selvfølgelig fylles "manuelt" og kan derfor også brukes om vinteren.
Førerplassen er for meg litt skuffende og ikke bygget for oss på nesten 2m. Dessuten er i tillegg gasspedalen trukket nærmere førerstolen enn bremsa, noe som gjør at du føler du får høyre beinet opp under haka.
Igjen så greier ikke de andre det som Volvo har greid på førerplassen sin.
Jeg synes disse bildene er helt greie, igjen bedre med ikke 100% bra bilder en ingen bilder.

Det ser ut til å ha vært liten utvikling på førerplassen, det er ikke store forskjellen på denne og den 1990 modellen jeg hadde. Spesielt at navigasjonsskjermen sitter nede på V. side synes jeg er dårlig, ofte kan det være greit at reiseleder kan se på skjermen også. Jan Erik Klevstad har den andre "Nye" Berkhofen, og jeg har ikke hørt han klage over plassen bak rattet og hun som skal kjøre denne er ikke i nærheten av 2 meter. Ellers skulle jeg gjerne byttet ut MAN med denne, men det får nok vente et par år til.

Svar