Fire 15m 9700H på Haukeliekspressen i 2009

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2009-06-10 0:23:30

Ser det blir "snakket" om et par ting her;
1) Chipping av HK antallet. Dette ble gjort på en Scania/Jonckheere Modulo (skal ikke si til hvem den skulle....) da bussen var på veg fra Belgia til Norge via Danmark. Bussen fikk ca 100 gamper mere og gikk som ei kule. Drivstoff forbruket gikk også ned selv med flere HK i hekken. OK, da bussen var innom Scania verkstedet i ......., skjønte de at noen hadde "tukla" med de originale "hestene" som normalt skulle være levert (og betalt for) og via litt data trixing, - vips så var bussen tilbake med de opprindelige hester på stallen - altså ca 100 stykk mindre - og selskapet gikk altså glipp av en buss som gikk bra samt at drivstoff forbruket gikk ned. Umulig å få til på disse motorene, var beskjeden fra Scaniaverkstedet. Ja, ja....

2) Bord på setene. Jada, disse bordene er kjekke og greie de, man kan ha matpakke oppå og en vaaaaaarm og god kaffekopp neddi hølet som også finnes i bordet. Alt vel og bra - inntil "eieren" av stolen foran finner ut han han skal legge seg bakover, drar i håndtaket og brenner stolryggen bakover.... Og denne stakkaren foran tenker jo ikke på at når han trøkker setet bakover litt fort, spruter innholdet i kaffekoppen til personen som sitter bak, overalt og gjerne rett i fanget....... Og det er jo ikke det greieste "sted" å få helt over varm kaffe eller kakao.... Heller er vel ikke vegen der Haukeliekspressen trafikkerer særlig egnet for drikking av varm kaffe o.l. med humper og dumper osv. MEN, det skal ikke forundre meg om det fullt mulig å foryne seg av slike drikker undervegs....

Ja, ja. Sikkert flere som steiler, men dette er nå bare etpar tanker og kommentarer fra min side....

Frank

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4556
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-06-18 13:44:21

Nå har jeg ikke sålangt tatt meg tid til å jakte på disse nye til Tide. Magne og Fredrik har jo allerede både innkjørt og innfotografert dem, så det skader ikke om jeg lar dem kjøre i fred noen dager ekstra.

Men på tirsdag skulle vi en liten tur til Bø, og fra kommunegrensa mellom Seljord og Bø fikk vi #774 bak oss. Det ble en liten stopp rett før Bø, og da tok jeg et bilde i det den passerte. Hadde egentlig tenkt å rette bildet opp, men det ble jo litt stilig sånn på skakke også.


Bilde
SU 74148 i Øvrebø, 16.06.2009.


Omtrent en kilometer senere møtte vi på en måte den strake motsetningen. Telemark Bilruter #121 er den eldste bussen i Nor-Way-farger hos Telemark Bilruter som har gått på Haukeliekpsressen. Nå for tiden går det mer i skolebusstrafikk, men på bildet her ser jeg ikke flere hoder enn sjåførens.

Bilde
NE 59776 i Øvrebø, 16.06.2009.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4556
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-10-17 21:53:59

Så har endelig bussene til Telemark Bilruter kommet til Vest-Telemark. Alle tre bussene kom torsdag ettermiddag, og fredag ettermiddag tok jeg en tur for å kikke litt på dem. Bussene blir stasjonert i Åmot, og det er også der de skal gjøre den aller siste ferdigstillelsen, i samarbeid med sjåførene der. Det er forventet at de blir satt i trafikk kommende fredag.

Det er altså to boggibusser og en normal, og fra fabrikken så var boggibussene først. Men så greier selvfølgelig de på vesenet å rote det til, så normalbussen kom i midten. Forøvrig er jeg ikke 100,00% sikker på at jeg har rett kobling mellom byggenummeret og resten på boggibussene, for det glemte jeg å sjekke i Seljord i går, men det skal mye til at det er feil. Alle tre er Euro4 og har 420hk.

Her er data og bilder på de tre bussene:


KH65240 2009-10-09
Volvo B12B6X2 YV3R8L2279A135193
Carrus Delta Oy 9700H #6838 2009 1-0-1
Telemark Bilruter #110


Bilde
KH 65240 hos Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, 07.09.2009.

Bilde
KH 65240 hos Telemark Bilruter i Seljord, 16.10.2009.



KH65241 2009-10-09
Volvo B12B4X2 YV3R8L2229A135229
Carrus Delta Oy 9700H #6840 2009-09 1-0-1 13,00m
47 seter, 6 ståplasser og 1230kg bagasje
Telemark Bilruter #111


Bilde
KH 65241 hos Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, 07.09.2009.

Bilde
KH 65241 hos Telemark Bilruter i Seljord, 16.10.2009.



KH65242 2009-10-09
Volvo B12B6X2 YV3R8L2209A135228
Carrus Delta Oy 9700H #6839 2009 1-0-1
Telemark Bilruter #112


Bilde
KH 65242 hos Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, 07.09.2009.

Bilde
KH 65242 hos Telemark Bilruter i Seljord, 16.10.2009.


Og så et par eksta bilder av boggibussene fra utenfor fabrikken.

Bilde

Bilde
KH 65240 og KH 65242 hos Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, 07.09.2009.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Legg inn av fredrikL » 2009-10-17 22:40:52

Meget bra bilder Øyvind! :D
Nå ser jeg fram til at jeg får en (eller flere) av disse bussene på minnebrikka. Det er vel best at jeg får gjort det på fredag eller lørdag, fordi vi går over til vintertid neste søndag. (som betyr at det mørkner allerede i 17-tiden :cry:)

Forresten syns jeg TBR har valgt en fin farge på setetrekket. Mønsteret på trekket er det samme som i Tide #773 og #774, men jeg syns fargen var finere her, enn i Tide sine.

Brukeravatar
pgaa
Innlegg: 502
Registrert: 2007-01-06 16:24:00
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2009-10-18 20:13:45

Fine bilder :).. Og fet farge på interiøret som taleren over her sier...
Bare synd de har dekorert igjen rutene med steder Haukeliekspressen er innom.. Ser ikke mye pent ut ... :(

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-10-23 16:20:21

I dag gikk 111 (den korte) på sin første tur fra Åmot, med retur 13.30 i fra Oslo. En av de lange kommer på sin første tur til Oslo 22.20 ikveld, mens begge er i drift til søndag! Da er alt satt inn på ruta :)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Legg inn av fredrikL » 2009-10-23 18:45:22

Jeg var nede på Bussterminalen ca kl. 17.00 i dag, for å se om en av de nye bussene skulle kjøre 17.30 avgangen mot Haukeli (hadde også med kamera), men dessverre, så var det en av de eldre 9700'ene som dukket opp på plattformen. Men var ikke #111 (den toakslede bussen) tiltenkt nettopp denne avgangen.
Og hvordan vil man gjøre det med rulleringen av bussene, nå når de nye er i full drift? Når Tide satte i drift sine 2 nye i juni mnd, har det vært slik at Tide, har kjørt dag, - og nattavgangene, mens Telemark Bilruter har kjørt ettermiddagsavgangene. Har man tenkt til å forandre noepå dette nå?

Men jeg får vel gjøre ett nytt forsøk i morgen, med tanke på å få en av bussene på minnebrikka.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4556
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-10-23 19:51:56

Jeg trodde også tidligere at det var meningen at de to lange skulle gå over fjellet, mens den "lille" bare skulle ha avgangene på østsida av fjellet.
Men det viser seg å være sånn at alle tre bussene er stasjonert i Åmot, og at de ikke går i noen spesiell turnus. Sånn sett vil en kanskje kunne oppleve de gamle (#115 og #116) iblant, hvis jeg forstår rett. De lange vil rett og slett bli brukt på de tyngste avgangene, og det kan virke som det varierer litt på forskjellige ukedager.
Vi får rett og slett se hvordan det blir framover. I desember kommer det sikkert til å være mye dubleringskjøring uansett, men to lange på en avgang tviler jeg på at skjer.

Disse nye bussene har visst sideforskyvbare seter på venstre side. La ikke merke til det selv da jeg tok interiørbildet i Seljord, men sjåføren jeg reiste med på onsdag hadde fått innføring i nybussene.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-10-30 16:04:26

#110 og #112 går nå begge dag og natt. Tide har nå avgangene på ettermiddagen. Dette har med kilometer å gjøre. #773 og #774 kjører ettermiddagsavgangene. Sånn blir det i et halvt år eller noe, før de rullerer om igjen. #111 har 17.30 avgangen i fra Oslo, og 13.30 som ekstrabuss på fredager. Den har vært i trafikk noen dager, men har vært litt av og på.
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Re: Fire 15m 9700H på Haukeliekspressen i 2009

Legg inn av fredrikL » 2010-05-21 22:57:22

Bare for å informere litt om bruken av bussene, så er det nå slik at #774 (Tide), og #112 (TBR), trafikkerer dag- og nattavgangene, mens #773 og #110 trafikkerer ettermiddagsavgangene.

Svar