
Fire 15m 9700H på Haukeliekspressen i 2009
Kan ikke huske sist gang jeg glemte kamera på busstur, så det går nok bra!
Det har oppstått komplikasjoner med jobben. Mulig jeg kanskje blir hindra siden jeg må på arbeid, men jeg skal gjøre mitt i dag for å frigjøre meg fra denne dagen. Jeg vil på tur!! hehe

Hilsen Magne
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
Hvordan er det med disse nybussene nå på førstkommende tirsdag? Vet noen her om en av dem skal kjøre Haugesund-Oslo, enten på morgenen eller ettermiddagen den dagen? Grunnen til at jeg spør, er fordi det kan være aktuellt å ta seg en tur med en av nybussene på tilbakeveien...
Sist redigert av fredrikL den 2009-06-08 12:17:55, redigert 1 gang totalt.
Dag og nattavgangen skal være med ny buss. Ettermiddagsavgangen vil enn så lenge fortsatt gå med gammelt materiale. Du får satse på 09.15 eller 22.15, så skal du se du får fangst. Jeg tar selv 09.15 på mandag fra Haugesund for å overbære første tur ever!
Hilsen Magne
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
Da har Haukeliekspressen fått to nye busser til sin drift. Det var egentlig 774 som skulle ha første jomfrutur, men etter en uheldig borring, ble bussen satt ut av spill. I dag startet 773 fra Haugesund kl. 09.15, og var framme i Oslo kl. 18.20
773

Volvo 9700 H
B12B - 420 Hk - 14,77 meter
Carrus Delta Oy - 6803
55 sitteplasser - 15 ståplasser (står bare 9 på plata)
Chassi nr: YV3R8M9219A133534
Km. pr 08.06.09 kl. 08.00 = 1302 km.
Km. pr 08.06.09 kl. 19.00 = ca. 1800 km.
Bussen skal visst chippes opp til rundt 500 Hk. når den har rullet 30.000 - 50.000 km.
774



Volvo 9700 H
B12B - 420 Hk - 14,77 meter
Carrus Delta Oy - 6802
55 sitteplasser - 15 ståplasser (står bare 9 på plata)
Chassi nr: YV3R8M9219A133533
Km. pr 08.06.09 kl. 08.00 = 1370,5 km.
Bussen skal visst chippes opp til rundt 500 Hk. når den har rullet 30.000 - 50.000 km.
Fyldig reportasje og bildeserie av denne reisen, kommer i Magnes Bildetråd når tiden er inne. Er inne i litt eksamensmas nå, så jeg håper det var et riktig valg å prioritere denne bussturen.
773
Volvo 9700 H
B12B - 420 Hk - 14,77 meter
Carrus Delta Oy - 6803
55 sitteplasser - 15 ståplasser (står bare 9 på plata)
Chassi nr: YV3R8M9219A133534
Km. pr 08.06.09 kl. 08.00 = 1302 km.
Km. pr 08.06.09 kl. 19.00 = ca. 1800 km.
Bussen skal visst chippes opp til rundt 500 Hk. når den har rullet 30.000 - 50.000 km.
774
Volvo 9700 H
B12B - 420 Hk - 14,77 meter
Carrus Delta Oy - 6802
55 sitteplasser - 15 ståplasser (står bare 9 på plata)
Chassi nr: YV3R8M9219A133533
Km. pr 08.06.09 kl. 08.00 = 1370,5 km.
Bussen skal visst chippes opp til rundt 500 Hk. når den har rullet 30.000 - 50.000 km.
Fyldig reportasje og bildeserie av denne reisen, kommer i Magnes Bildetråd når tiden er inne. Er inne i litt eksamensmas nå, så jeg håper det var et riktig valg å prioritere denne bussturen.
Sist redigert av magneh den 2009-06-09 0:20:16, redigert 2 ganger totalt.
Hilsen Magne
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Endelig!
Disse kan nok regne med å få et par "skudd" fra meg fra og med neste uke.
Spennende at de skal "trimme" dem opp til 500 foler. Men da lurer man litt på hva som er vitsen med å ha både B12B og B13R som kan yte så mye? Eller er det rett og slett fordi de har døra bak, og derfor ikke kan ha B13R, som ville hatt luftrillene på høyre side, sånn som testbussen på Bergen-Trondheim har. Eller kanskje Telemark Bilruter sine som kommer til høsten kommer til å få B13R? Spennende.
Jeg ser at de har fått de stygge "Plass til alle"-merkene som Kystbussen har pleid å ha. Disse ødelegger totalt harmonien i Nor-Way-designet, og ser veldig ut som det ikke hører hjemme der. Jeg håper virkelig ikke Telemark Bilruter også kommer til å ha det på sine. Det er jo greit at man reklamerer for at alle får plass, men det hadde da ikke vært nødvendig å herpe det flotte Nor-Way-designet!

Disse kan nok regne med å få et par "skudd" fra meg fra og med neste uke.

Spennende at de skal "trimme" dem opp til 500 foler. Men da lurer man litt på hva som er vitsen med å ha både B12B og B13R som kan yte så mye? Eller er det rett og slett fordi de har døra bak, og derfor ikke kan ha B13R, som ville hatt luftrillene på høyre side, sånn som testbussen på Bergen-Trondheim har. Eller kanskje Telemark Bilruter sine som kommer til høsten kommer til å få B13R? Spennende.

Jeg ser at de har fått de stygge "Plass til alle"-merkene som Kystbussen har pleid å ha. Disse ødelegger totalt harmonien i Nor-Way-designet, og ser veldig ut som det ikke hører hjemme der. Jeg håper virkelig ikke Telemark Bilruter også kommer til å ha det på sine. Det er jo greit at man reklamerer for at alle får plass, men det hadde da ikke vært nødvendig å herpe det flotte Nor-Way-designet!

Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Veldig godt å høre Fredrik! Jeg tenkte på deg i går når du skrev du hadde tenkt å prøve Haukeliespressen. Tenkte å sende deg en melding i løpet av turen, men det falt helt bort. Hva syns du om bussene? Vi testet jo den samme! Fikk du tatt et bilde av begge bussene sammen på Åmot? I såfall vil jeg se det, for det er eventuellt det første bilde av de to bussene sammen i trafikk! Det hadde vært artig å sett! 
Håper forresten vi får en skikkelig bildeserie i fra helgeturen din etterhvert!

Håper forresten vi får en skikkelig bildeserie i fra helgeturen din etterhvert!

Hilsen Magne
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]
Bilde av begge bussene samlet ble det dessverre ikke noe av.magneh skrev:Fikk du tatt et bilde av begge bussene sammen på Åmot?
Men jeg kan legge ut en "bitte"liten rapport om hva jeg syntes om #773.
Utvendig
Nå har det allerede kommet noen kommentarer ang. utseendet, spesiellt om denne "Plass til alle" folien. Vel, jeg kunne gjerne ha klart meg uten denne påskriften, men for min del har det ikke så vanvittig mye å si. Ellers var det en veldig fin buss. Litt skuffende at det ikke var 9700HD, menmen... (da tenker jeg på utseende.)
Innvendig
Innvendig i bussen synes jeg ting så helt greit ut. Interiørfargene var OK, men jeg likte ikke helt disse "stripene" i setetrekket. (de samme fargene finner man også i Norgesbuss sine Flybussekspresser. Faller bare ikke helt til ro med disse stripene, men her spiller Smak og Behag en vesentlig rolle.)
Det fantes også strømuttak (220 volt??), ved annenhver toseter. En av sjåførene nevnte riktignok at disse strømuttakene inntil videre ikke fungerte som de skulle.
Av andre ting, kan jeg nevne at stolryggen kun hadde kopp - og brusholder, fremfor det vanlige "spisebordet".
Ellers gikk bussen som en drøm langs veien. Det frister å reise med Haukeliekspressen, også i fremtiden. Når Telemark Bilruter sine 3 nye, ankommer til høsten blir nok alt sammen helt perfekt...


Bildeserie i fra turen skal jeg prøve å få stelt i stand i løpet av i morgen formiddag. (eller kanskje jeg til og med klarer å få det i stand nå i kveld...

Sist redigert av fredrikL den 2009-06-09 20:31:44, redigert 1 gang totalt.
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Trivelig å se flotte bilder fra frodige Telemark! Skal bli godt å komme hjem, for jeg er møkk lei denne flate byen nå. Sommer i by er rett og slett bortkasta tid spør du meg ...
Men er det noen av dere som har prøvd trådløst Internett i dem? For det skal de visstnok ha. Men hvis 220V'en ikke funker helt ennå er jeg vel ikke overbevist om at nettet vil funke.
Tiden vil vise om jeg får tatt meg en tur vestover med dem jeg også i sommer, men da er jeg nok nødt til å overnatte en plass, for nattbusser er ikke noe for meg, selv om det ikke er helt mørkt i sommernatta.
Men er det noen av dere som har prøvd trådløst Internett i dem? For det skal de visstnok ha. Men hvis 220V'en ikke funker helt ennå er jeg vel ikke overbevist om at nettet vil funke.
Tiden vil vise om jeg får tatt meg en tur vestover med dem jeg også i sommer, men da er jeg nok nødt til å overnatte en plass, for nattbusser er ikke noe for meg, selv om det ikke er helt mørkt i sommernatta.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Øyvind Berg skrev:
Det er vel slik at B12M/ B12B blir avløst av B13 i løpet av høsten. Med 12-liters motoren går midtmotor-løsningen over i historien, og da avsløses også B12B av B13.Spennende at de skal "trimme" dem opp til 500 foler. Men da lurer man litt på hva som er vitsen med å ha både B12B og B13R som kan yte så mye? Eller er det rett og slett fordi de har døra bak, og derfor ikke kan ha B13R, som ville hatt luftrillene på høyre side, sånn som testbussen på Bergen-Trondheim har. Eller kanskje Telemark Bilruter sine som kommer til høsten kommer til å få B13R? Spennende.
Jeg er ikke økonom innen bussbransjen. Men når man først kjøper splitter nytt til en slik rute som dette, og da ikke koste på seg disse spisebordene som man vanligvis finner på seteryggen er idioti spør du meg... Kan vel ikke være så dyre 50-60 stk av de der?? Er lixxom ikke der kostnaden ligger..
Slike brett er meget nyttige syns nå jeg..
Slike brett er meget nyttige syns nå jeg..
- Martin Holm
- Administrator
- Innlegg: 193
- Registrert: 2005-11-19 15:42:17
- Sted: Skien
Flotte bilder som er lagt ut! Jeg var ikke klar over at Tide sine allerede var kommet, så var nesten i ferd med å kjøre i grøfta da jeg så en av disse på vei vestover i området rundt Drammen i dag litt over kl 10:00. Dette er de flotteste bussene som har trafikkert strekningen, siden de gamle Classicene gikk der for fullt for mange, mange år siden.
Martin Holm
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no