Fire 15m 9700H på Haukeliekspressen i 2009

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Fire 15m 9700H på Haukeliekspressen i 2009

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-02-19 1:48:58

I kveld har jeg etter hvert fått ganske gode nyheter om Haukeliekspressens framtid rent bussmessig.

Tidligere i kveld fikk jeg høre fra en annen bussprater at Tide Reiser hadde bestilt to nye 9700 15m til Haukeliekspressen. Hvilken høyde og sånt var det ikke snakk om, men det blir nok snakk om H, siden det er høyden som de har på Kystekspressen. Det er likevel mulig at det kan være HD, men det er jeg inntil videre noe skeptisk til. Vi fra Vest-Telemark forventer aldri å få det beste. :wink:

Og så kom lokalavisa sin artikkel om store busskjøp i Telemark Bilruter som dere kan finne link til her: http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=5463
Her står det at det skal komme tre Volvo med hekkmotor og to aksler bak, og når man da skal gå opp på boggi så blir det jo selvfølgelig 15m.
Med tanke på at man gikk for 420hk på Telemarkekspressen nå, så skulle det ikke overraske meg om det blir 460hk (eller mer???) i disse nye.

Så utfra disse to meldingene kan man da gå ut fra at det kommer i hvert fall fem 15-meter Volvo 9700 på Haukeliekspressen fra høsten av. Det vil si, leveringsdatoen får man ta med en klype salt inntil videre.

Det er faktisk ganske spesielt dette her. Haukeliekspressen har sålangt kun hatt en 15-metring, en Irizar fra 2003 (overtatt fra Bergen-Trondheim), og den er ikke akkurat beste bussen de har. Tide (tidl. HSD) har jo hatt litt av hvert totalt sett, men Telemark Bilruter har aldri vært i nærheten av å ha en 15-metring før. De har til sammen hatt 3 boggibusser på Haukeli-ruta, men de var langt fra 15m. Om disse bussene skulle vise seg å være HD vil det også være første gang i historien at de har busser av denne klassen.

Men nå kan altså ekspressruta som har vært kjent for å ha en ganske variert busspark både i alder og karosseri de siste årene bli av den mer standardiserte sorten. Dette kommer jeg i hvert fall til å følge med på, for dette er jo den ekspressbussruta i Norge jeg reiser mest med (selv om jeg aldri har krysset fjellet med den).
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-04-03 13:20:56, redigert 3 ganger totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-02-20 0:13:27

God lesning Øyvind! Det skal blir artig å følge med på utviklingen på bussfronten på Haukeliekspressen. Det blir virkelig spennende å se hvilken versjon de går for, om det blir H eller HD-versjoner på ruta :)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-02-20 13:32:32

Var innom kontoret i Seljord i dag og fikk litt avklaring. Det blir 5 helt like 9700H, så ingen HD denne gangen heller. Det var snakk om 53 seter, men hvor mye det blir på en så lang buss sier meg ikke så mye.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2009-02-20 14:36:34

Blir bra romslig det der da. Swebus har på nye busser 60 seter med toa bakerst. 56 er det på forrige generasjon 9700 med toa samme sted
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-02-20 19:05:28

Det er da merkelig at de skal kjøpe inn H-versjoner. Greit nok at de sparer noen tusen på dette, men passasjermessig, vil de vinne på HD'en. Jeg sitter på jobb i dag også, og har allerede rukket og snakke med en Haukelisjåfør. Han visste ingen ting om valget av busser, men håpte svært mye på HD. Det er både for baggasjeplassen, og det synlige at det ser bedre ut. Passasjermessig finnes det ikke noe bedre enn å være passasjer i en HD med teatergulv. Det er noe eget i å ha full kontroll framover gjennom hele reisen. Men men, hvis valget er gjort, er det vel svært lite å gjøre med det. Det er bare synd at når de endelig kjøper skikkelig materiale, så når det ikke helt opp til å være skikkelig. Men men, jeg gleder meg til å se 14.80 meter lange busser over Haukeli. Med 53 seter, skulle komforten ombord være svært overkommelig også. Det bare egrer meg med HDen! (I skrivende stund står det to HDer fra Dag og Nattekspressen som konstanterer hva jeg ønsker å se i Haukeliekspressen!)
Hilsen Magne

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2009-02-20 19:31:35

Å stor er prisforskjellen på en H og HD??
Typisk norsk dette, og no stort tull spørr du meg...Ser bedre ut, bedre baggasje og ordentlig teatergulv.. Åssen det er ut har utrolig mye å si...

Dette med HD er det jo kun noen få selskaper som har skjønt at det er det som er tingen! Om en buss koster 4 mill eller eller 4, 1 mill? So what?? Og når det nå kommer 5 nye 9700 og kostnadene fordeles på 2 selskaper, så skulle en tro det gjorde det enda enklere å velge HD ...

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-02-20 20:32:41

Jeg tror vi får ta det et steg av gangen. At man nå satser så stort som man gjør må vel faktisk være historisk siden Haukeliekspressen startet som Nor-Way-rute for over 20 år siden. Det ville vært direkte utelemarksk å gå direkte til det aller beste.

Men jeg kan da finne noen grunner for å velge en 12cm lavere buss.

Når det er kolonnekjøring på fjellet og vinden står fra siden vil det ta mindre i en lavere buss. Det er mulig at dette er en av grunnene til at man ikke har valgt lange busser tidligere, i tillegg til veiene. Jeg har hørt snakk om at Irizarene faktisk gjorde seg godt i sånt vær fordi de er ganske aerodynamiske. 9700 er mye mer rett opp og ned.

Det andre er at en høyere buss også har høyere tyngdepunkt. På veiene gjennom Telemark og sikkert noe på Vestlandet er det mye svinger, og et høyt tyngdepunkt er alltid et onde. Fra Kongsberg og østover er veien strøken og strak, og oppå Haukelifjell er det faktisk ganske pen vei, så lenge man ikke må kjøre gamleveien rundt tunnelen. :) Men det er altså ikke disse veiene jeg tenker på med tanke på tyngdepunk.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2009-02-20 21:56:29

Nå kjenner ikke jeg til hva H, HD osv er for noe men kan tenke meg at det har noe med høyden på karosseriene og gjørra.
En H. er vel kansje sånn ca 3,60 :?:
Jeg veit jo hva jeg ikke hadde valgt for buss hvis det var jeg som skulle handla busser for og kjøre den strekka som det her er snakk om. IKKE noe høyere busser en en H versjon i allefall, pga av stabiliteten bortover på disse veiene, og vinden over Haukelifjell.
SÅ konklusjon: Enig med deg Øyvind :)
Syntes for øverig disse H utgavene er proposjonalt mest riktig høyde også jeg da.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-02-20 22:11:45

Volvo 9700 H er 3.61 på strømpelesten, og Volvo 9700 HD er 3.73. HD kjenner du igjen med denne bua som krommer seg fra døra og bakover langs vindusrekka. Dette er den peneste bussen synsmessig å se på. Denne bua redder hele designet fra å bli "overproposjonert" som noen allerede har vært inne på, ikke at jeg noen gang i hele mitt liv har tenkt den tanken. Det at en Irizar er mer aerodynamisk enn en Volvo, kan jeg egentlig ikke forstå. Volvo har et mer aerodynamisk bygg, så problemer over Haukeli, ville du ikke fått med en HD. Men det er som Øyvind sier. Telemarkinger kan aldri velge det beste først. Jeg vet at sjåførene ønsker seg HD, så de vil nok få tilbakespill på dette en eller annen gang. Økonomien rår... Som ansatt i Norway Bussekspress, syns jeg det er dumt at vi ikke velger den beste versjonen av bussen, både komfortmessig og reisemessig. Det er tross alt en busstur på 9 timer, og passasjeren fortjener en skikkelig buss. Jeg kunne skrevet i flere timer om dette, men jeg har vel bare "feil" uansett. Jeg er jo bare ansatt i selskapet og jobber som aktiv passasjer ;) hehe.
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-02-20 23:14:16

Telemarkinger er som de er. Det er vel en grunn til at vi har de veiene vi har, selv om vi egentlig ikke ligger særlig mange mil fra Oslo. Det beskrives vel ofte som telemarkingen som står med lua i hånda og aksepterer at ting er som de er. Jeg tror det skal minst en Haukellibane til før man får endret mentaliteten her borte. Men det er jo noen av oss som er litt annerledes. Det er ikke uten grunn at jeg har vært aksjonær i Norsk Bane siden det ble stiftet for sju år siden (før det var det en interesseorganisasjon). Men nå skal man kanskje ikke legge all skyld på Telemark heller. Husk på at Tide Reiser er en del av dette her, og jeg kan ikke få meg til å tro at det er så enkelt som at telemarkingene har satt ned foten for HD og at Tide Reiser ville ha det.

Men kan det være så ille at en reise på 9 timer med middagspause på midten har 9700H med 53 seter, når man på for eksempel GoByBus og Swebus Express mellom Oslo og København, som tar 8 1/2 time og knapt mulighet til å strekke på beina noen minutter i Gøteborg, kjører med tilsvarende busser med opptil 60 seter? Her finnes det ingen fysiske grunner for å ikke velge HD. Disse rutene er de eneste som går hele veien, ellers hadde de jo hatt hardere konkurranse fra toget.

Jeg tror rett og slett vi får være fornøyd med at man har valgt H nå, så kan man se om tiden er moden for å velge HD neste gang. Når disse kommer vil det nok fortsatt være mange busser på over 5 år igjen i systemet, så ved neste fornying kan man jo se på om tiden er inne for HD. Uansett er jeg ikke overbevist om at alle Nor-Way-linjer må ha HD. Jeg kjenner ikke til at jeg har reist med akkurat 9700HD siden høsten 2005 (altså lenge før jeg ble interessert i busser), så hva jeg går glipp av vet jeg faktisk ikke. Men jeg kan ikke påstå at jeg har fått dårlig service noe sted likevel.

Og hvor er egentlig logikken i at en 15m 9700HD stopper ved hver eneste avkjørsel mellom Åmot og Bø for å slippe av og på passasjerer? :wink: Husk at Haukeliekspressen kjører store deler av strekningen som lokalbuss.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Frode Kalleberg
Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
Kontakt:

Legg inn av Frode Kalleberg » 2009-02-21 0:03:51

Hvorfor skal det kjøpes 5 busser tilsammen,har ikke både Tide og TBR 3 Scaniaer hver på Haukeliekspressen.Når det gjelder lengde på de nye Volvoene så er nok den 14,77 meter som på Kystbussene 776,777 og 778,kanskje Tide kjøper ytterligere 1 Volvo 9700 H/HD i 2010 til Haukeliekspressen.

Frode Kalleberg

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-02-21 9:52:40

Øyvind Berg skrev:
Men kan det være så ille at en reise på 9 timer med middagspause på midten har 9700H med 53 seter, når man på for eksempel GoByBus og Swebus Express mellom Oslo og København, som tar 8 1/2 time og knapt mulighet til å strekke på beina noen minutter i Gøteborg, kjører med tilsvarende busser med opptil 60 seter? Her finnes det ingen fysiske grunner for å ikke velge HD. Disse rutene er de eneste som går hele veien, ellers hadde de jo hatt hardere konkurranse fra toget.
Ekspressrutene Oslo-Gøteborg-København er lavpriskonsepter og velger spesifikasjoner på bussene deretter. Til flere passasjerer til bedre økonomi. 15 meters busser med 60 sittepl. gir bedre økonomi enn 48 sittepl. På de lengre Nor-Way-rutene, spesielt de med nattavganger har 48-52 sittepl. Der gir grunnlag for bedre komfort, større seteavstand, seter med fothvilere osv. Nor-Way-rutene har ikke vært utpregede lavpriskonsepter, og de lengre rutene har vel alltid hatt busser med høyere passasjerkomfort enn rutene Oslo-Sverige/ Danmark. Ellers har vi "høypriskonsepter" som Nettbuss Komfort og Bus4you med høyere standard og høyere billettpris.

På Busspraten oppstår det stadig diskusjon der 9700 H-versjon settes opp mot HD. Forskjellen er ca. 10 i høyde, tilsvarende større bagasjerom, og HD gir mulighet for teatergolv. HD har den karakteristiske buen på fremste sidevindu. Alle andre forskjeller beror, så vidt jeg har forstått, på andre spesifikasjoner som er valgt for bussen. Som passasjer legger jeg særlig merke til seteavstand, stoltype, evt. fothviler, med tanke på å hvile/ sove under turen. På nattavg. er det særlig interessant.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-02-26 15:37:32

Fikk vite av sjåføren på Haukeliekspressen i går at den ene av de tre som Telemark Bilruter skal ha er vanlig kortbuss, så det blir altså to langbusser på hver av selskapene. Så litt gjennom ruta nå og det er jo sånn at av gjennomgående avganger så er det to på dagen og en om natta. Og med fire busser dekkes dette fint. I tillegg er det mellom Vest-Telemark og Oslo en ekstra avgang hver vei og enda en ekstra mot Oslo på fredag og fra Oslo på søndag.

Telemark Bilruter sin del av bussparken ser nå ut som følger:

Hovedbusser:
3x 2005 Scania K124EB Irizar
2x 2002 Volvo B12B 9700H

Reservebusser:
2003 Scania K124EB Irizar
1997 Scania K113CLA Classic III 360 (veldig reserve)

Så til høsten når de nye kommer og de tre Irizarene blir levert tilbake etter leasing så vil Haukeliekspressen fra TBR sin side være en ren Volvo 9700-rute. Det hadde man kanskje ikke helt forventet, selv om det jo karosserimessig er arven etter Classic.

Er det noen som har oversikten over hvilke som Tide Reiser for tiden har som hovedbusser og reserve på ruta?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

ken
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2009-02-26 17:12:24

Øyvind Berg skrev:Er det noen som har oversikten over hvilke som Tide Reiser for tiden har som hovedbusser og reserve på ruta?
Er vell disse som går nå:
231-ST67499 Volvo 9700H 2002
240-SU17980 Scania Irizar 2005
241-SU19279 Scania Irizar 2005
Reservebusser er vell noen tidligere kystbusser i Haugesund

Hanne

Legg inn av Hanne » 2009-03-01 14:31:45

Hei!

786 og 785 ofte brukt som ekstrabusser på HXP, begge 9700H.

-Hanne

Svar