Nye busser til Norgesbuss ( Ruter ) 2019.

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Nye busser til Norgesbuss ( Ruter ) 2019.

Legg inn av Knut Andvord » 2019-12-24 13:07:58

Kan bekrefte at den lille grå boksen på taket av MAN er antenne for TASS. Det nye billett og santidsystemet
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Buddy
Innlegg: 188
Registrert: 2006-01-02 20:35:39
Sted: Oslo

Re: Nye busser til Norgesbuss ( Ruter ) 2019.

Legg inn av Buddy » 2019-12-26 23:42:52

Knut Andvord skrev:
2019-12-24 13:07:58
Kan bekrefte at den lille grå boksen på taket av MAN er antenne for TASS. Det nye billett og santidsystemet
TaaS (=Transport-as-a-Service). Slik jeg har oppfattet det er TaaS et begrep om utveksling av transportdata, både fra kollektivtransport, taxi, bildelingsordninger, elsparkesykler og lignende, og ikke et fysisk system fra en bestemt produsent. For Ruters og operatørenes vedkommende betyr det utveksling av GNNS(GPS)-posisjoner, antall passasjerer i bussen, salg, ruteinformasjon etc. Noe av dette har vi tidligere hatt med Ruters sanntids- og informasjonssystem. Nå pålegges imidlertid bussoperatørene selv å skaffe utstyr som kan kommunisere med Ruters system, og det skal kunne utveksle flere typer data.

Roy B.

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Nye busser til Norgesbuss ( Ruter ) 2019.

Legg inn av Knut Andvord » 2019-12-29 23:51:00

Buddy skrev:
2019-12-26 23:42:52
Knut Andvord skrev:
2019-12-24 13:07:58
Kan bekrefte at den lille grå boksen på taket av MAN er antenne for TASS. Det nye billett og santidsystemet
TaaS (=Transport-as-a-Service). Slik jeg har oppfattet det er TaaS et begrep om utveksling av transportdata, både fra kollektivtransport, taxi, bildelingsordninger, elsparkesykler og lignende, og ikke et fysisk system fra en bestemt produsent. For Ruters og operatørenes vedkommende betyr det utveksling av GNNS(GPS)-posisjoner, antall passasjerer i bussen, salg, ruteinformasjon etc. Noe av dette har vi tidligere hatt med Ruters sanntids- og informasjonssystem. Nå pålegges imidlertid bussoperatørene selv å skaffe utstyr som kan kommunisere med Ruters system, og det skal kunne utveksle flere typer data.

Roy B.
Har fint lite kjennskap til TaaS. Men det er meg fortalt fra Ruter ansatte at det vil bli innført i eksisterende anbud også. Så er vel ikke lenge før vi får dette tredd nedover hodene våre. Er jo minst 3,5 år igjen av anbudet i Follo. Og SIS er et sviktende system og billettmaskinene lever sitt eget liv. Monteres det inn en gammel co-pilot i en buss så er det mye krøll for å få systemene til å skilte som de skal bla. Fikk opp Marikollen U.skole på 500N Oslo Bussterminal de første ukene etter at vi satte de nye Scaniaene i drift. Var bare å skilte manuelt og være glad
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Svar