Busser til Vy Buss i Telemark 2019 (Farte)

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: Busser til Vy Buss i Telemark 2019 (Farte)

Legg inn av NB » 2020-02-25 20:46:17

Flotte bilder som vanlig :) Skal det ikke være Farte-logo eller noe som helst på disse bussene, eller kommer det på etterhvert?
NB
Nikon-fotograf

NB

Legg inn av NB » 2020-02-25 21:27:30

Kom på at jeg har et bilde av #40362 fersk ut av lakkboksen i Stryn i sommer som jeg kan ta med her. :)
Bilde
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2020-02-26 20:55:00

Ja, da var du utvilsomt først til å fange den i ny farge. Antar at t:kort-merkene på dørene er borte nå. :)
NB skrev:
2020-02-25 20:46:17
Flotte bilder som vanlig :) Skal det ikke være Farte-logo eller noe som helst på disse bussene, eller kommer det på etterhvert?
Takk! :D
Ja, det er et godt spørsmål som henger sammen med fylkessammenslåingen. Fra før hadde man Vestfold Kollektivtrafikk i Vestfold som var organisert som et eget aksjeselskap, mens man i Telemark hadde Farte som kun en del av fylkesadministrasjonen. Når de ble slått sammen til Vestfold og Telemark fra nyttår ble i prinsippet Farte videreført i fylket, mens VKT ble lagt ned. Det vil si, de ansatte fra VKT ble overført til samme avdelingen som de Farte-ansatte. Selskapet Vestfold Kollektivtrafikk AS er nå ikke lenger operativt og er meldt oppløst, så det blir vel slettet snart. Men det er altså på baksida.
På framsida fortsetter både VKT og Farte som før, med hver sine nettsider og æpper, fram til man kommer fram til hva slags navn man skal bruke.

Alle bussene som ble levert til Telemark i sommer og de som ble levert til Vestfold ved nyttår kjører rundt uten en eneste merking utover det operatøren har (Vy-logoen øverst på bakerste vindu og internnummer foran og bak). Man droppa rett og slett å sette på logoer i påvente av nytt navn og ny identitet.
Heldigvis valgte man ikke å få bussene levert som identitetsløse helhvite. I Telemark ble det Farte-gule (selv om anbudet i utgangspunktet ikke krevde det), mens det i Vestfold nord ble den grusomt teite ikke-fargen lysegrå (som i beste fall ser ut som uvasket hvit), og spørsmålet er jo hvilken farge man ender opp med. Som du sikker skjønner av min beskrivelse så håper jeg de ender opp med en faktisk farge, i det minste. Når det gjelder navn så er jo selvsagt VKT ikke aktuelt lenger, og jeg er litt usikker på om navnet Farte har noe framtid. Det er jo rett og slett litt for lett å tulle med. Selv om gulfargen på bussene ikke lenger gjenspeiler fylkesvåpenet, så håper jeg virkelig de beholder den, for det er en varm og opplivende farge.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB

Legg inn av NB » 2020-02-27 1:00:38

Det er sånn det henger sammen ja, forståelig sånn sett. Forøvrig enig i at gulfargen er flott. Syns den er veldig kledelig på busser, og noe litt annet enn i alle andre fylker hvor de stort sett har gått for enten hvit eller grønn (med noen unntak så klart).
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2020-04-28 21:30:48

I dag ble jeg tipset av Solaris Norge om at de i går hadde levert nok en Alpino 8,9 LE til Notodden. Den er lagt i lista, men vi mangler internnummer på den. Dette betyr nok også at det snart bare er én S91 igjen på Notodden, som reservebuss.

Ellers er det gjort noen mindre oppdateringer. #1992 har tydeligvis flytta til Ålesund. #10510 og #10511 er avregistrert, og de ble har blitt observert i rekka med overskuddsmateriell på Hønefoss rundt påsketider. Volvo 8700 14,7-metringen på Dalen er #22172.

Jeg har ellers tenkt at jeg etter hvert kommer til å fjerne stasjoneringssted på de bussene som er av standardtyper. Så langt virker det som de blir flytta ganske tilfeldig rundt etter behov. Men selvsagt kommer jeg til å beholde stasjoneringssted på de som har en spesiell rute og et spesielt stasjoneringssted.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2020-05-23 22:23:22

Har gjort noen små oppdateringer i lista. Den nye Solarisen er #2174. #10518 var det som gikk ut.
Og som jeg nevnte har jeg nå fjerna stasjoneringssted på de som ikke er tiltenkt spesifikke ruter.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar