Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2018-10-29 20:21:42

oyst skrev:
2018-10-28 16:13:16
Svart? Seriøst? Nesten heilt svart? Håper det mangler litt folie.
Jeg håper det samme. Tror det også, er noe med stripene på første del som ser halvferdig ut.
Jens Erik Widén

jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2018-11-04 22:39:25

Tror kanskje "this is it", ref denne illustrasjonen hos AtB selv:
https://www.atb.no/getfile.php/1319255- ... nal%29.jpg
Jens Erik Widén

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av oyst » 2018-11-07 14:33:54

Stygt redd du har rett i at det blir sånn. Gråfargen var i alle fall lysare på AtB-sin illustrasjon. Tipper det svarte skal vere litt "glassillusjon" for å få det til å likne meir på ein trikk. Det var strengt tatt krav om at metrobussane skulle vere trikkeliknande, eller så var det vekta positivt i alle fall. Kan vere glassillusjonen er ein del av dette. Uansett så blir dei alt for mørke. Burde vore grønt oppe i alle fall.
Helsing
Øystein

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av oyst » 2019-02-03 20:09:40

Hei, i førre søndag (som ein gjer på ein sløv søndag) kosa eg meg med å gå igjennom litt av det som kjem no. Har ikkje fått den ut fordi eg plutseleg ikkje fekk logga meg inn, men no ser det ut som eg kom inn att. Så vi gjer eit nytt forsøk.

I originalposten til Jens Erik er det fleire av bussane som berre er merka med «MAN» eller «Volvo». Så eg har prøvd å sjå litt på kva alternativ som er og gjort litt kvalifisert gjetting på modell og motorisering.

Så langt har eg komme fram til dette: (Ja, det er litt kopi av lista i originalposten)
Metrobuss – Van Hool ExquiCity – Seriehybrid (Kva som ligg i dette veit eg ikkje då Van Hool opplyser ikkje om kva det er, utover dieselelektrisk)

Leddbuss, bybuss og 15 m forstadsbuss– MAN Lion’s City
Her er vel den eg har mest spørsmål om og har funne mest alternativ til.
Det første vil vere om vi får den gamle utgåva av Lion’s City eller den nye. Per no ser det ut som MAN leverer begge deler og den gamle er vi jo godt kjend med i Trondheim.
Forskjellen ser ut til (for lekfolk) mest å vere utsjånaden, motorisering og litt på størrelsen. Den nye (som får namn etter lengda og drivstoff) er til dømes 10-20 cm lengre enn den gamle (11980mm mot 12158 og 17980 mm mot 18060) og leverast per no, etter kva eg finn, berre som 12 og 18 meter. Enten som elektrisk (12E), gass (12G og 18G) eller diesel (12 og 18)
18(G) ser ut og berre til å vere i ei lengde, så om vi (Tide, NB, AtB) vil ha lengst mogleg, altså 18,75, er det berre den gamle som leverast så lang ser det ut til. Ei heller nokon LE eller treaksling ser ut til å bli levert som ny modell. Den nye skal og ha betre fjæring (uavhengig oppheng på alle hjul) og skal då ha betre komfort og køyreeigenskapar enn den gamle i følgje MAN sitt reklamemateriell.

Dei av den gamle typen kan leverast med den gassmotoren vi er kjend med i Trondheim. Ein 12,7L, 310 hk/1250Nm motor, alternativt ein med 272 hk/1050Nm. Det er den kraftigaste vi har i alle bussane i Trondheim.
Dieselalternativa for den generasjonen er ein 10,5L på 280hk/1250Nm, 320 hk/1600Nm eller 360 hk/1800 Nm
Den nye typen kan ein få med ein diesel på 9L, 280 hk/1200Nm, 330 hk/1400 Nm eller 360 hk/1600Nm.
Gassmotoren er ein 9,5L med enten 280hk/1200Nm eller 320hk/1400Nm.

I øyeblikket finn eg ikkje eit eige datablad for Lion’s City G diesel (den gamle på 18m), så det kan vere den er heilt erstatta av den nye på 18 m (Lion’s City 18). Eg håper på at vi kan få den nye utgåva, spesielt då eg synest at gassutgåva vi har om dagen høyrest heller litt stressa ut i bakkane, om det er ein del av i byen. Derfor ser eg og for meg at ein vil velje å få den kraftigaste motoren i alle utgåvane, utan at eg har noko anna å bygge det på enn spekulasjonar.
Elbuss
Heuliez GX437 er vel bekrefta som den elektriske leddbussen, men her finn eg ingenting om batterikapasitet eller noko om motoren.
Volvo 7900 Electric er vel resten av el-buss-flåta. Heller ikkje funne noko om batterikapasitet, men Volvo seier at det er ein 160kW/400Nm motor om bord. Eg synest det høyrest veldig pinglete ut. Det er litt over 200 hestar. Ein Hyundai Kona elektrisk har 150kW(204hk) og 395Nm! Har ein to motorar (ein for kvart drivhjul) har ein plutseleg ganske mykje krefter, sjølv om det er litt lite med 800Nm synest eg. Eg lurer på om det må vere ein feil frå Volvo, for elmotoren i hybriden til Volvo er på 120kW/800Nm, alternativt 150kW/1200Nm for leddbussen.
LE 10m og 12m
Lågentrebussane frå Volvo er vel ikkje bekrefta noko spesielt etter kva eg finn, men det einaste alternativet eg kjenner er 8900 LE. Den kan ein få med ein Volvo D8K (aner ikkje noko om volum) på 280hk/1050Nm, 320hk/1200Nm eller 350hk/1400Nm. Samstundes leverast ikkje den som 10m etter kva eg finn, og i og med at midi-Volvoen skal, etter kva Jens Erik skriv, vere låggulv, så trur eg det blir ein 7900 hybrid. For den finn ein som 10,6m. Dagens Volvo 8900 som blir brukt på 38 har ein 7,1 L på 290 hk.
Vegkryssa (Crossway) frå Iveco skal begge få ein 7 liters motor på 290 hk for midiutgåva og 320 hk for normalutgåva. Midibussen skal visst få byinnredning, resten meir forstadsinnredning.

Då trur eg det skal vere alt. Eg tenkte eg skulle ha med ei liste og litt spekulasjonar om kvar ein kan finne kvar for bussar og kva av dei «nye» nummera som hamner kor. Ikkje alt er likt som i anbudspapira, men det for bli til seinare, då denne posten er blitt meir enn lang nok og er nok blitt litt uoversiktlig. Elles er dette stort sett spekulasjonar frå mi side, så ta ting evt med ei klype salt.

Fortsettelse følger, som det ein sa før i tida.
Helsing
Øystein

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4484
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av Øyvind Berg » 2019-02-04 16:05:39

Det er jo artig med litt spekulasjoner. :)
oyst skrev:
2019-02-03 20:09:40
Metrobuss – Van Hool ExquiCity – Seriehybrid (Kva som ligg i dette veit eg ikkje då Van Hool opplyser ikkje om kva det er, utover dieselelektrisk)
Serie(ll)hybrid er motstykket til parallellhybrid, som er det som har vært levert til Norge så langt. Forskjellen ligger i at mens parallellhybriden har en vanlig fysisk drivlinje parallelt med den elektriske, har seriehybriden ikke det. På de parallelle går kraften fra motoren både til en ordinær girkasse og til en generator, mens driften på hjula kan komme både fra girkassa og fra en el-motor. På de serielle går kraften fra motoren kun til generatoren, og det er kun el-motorer som driver hjulene. Det blir på samme måte som alle større diesellokomotiver i Norge siden 50-tallet (som Di 3 og Di 4), men forskjellen er at hybridene også kan lagre elektrisiteten i batteriene, en mulighet de gamle lokomotivene ikke har. Volvo leverer kun parallellhybrid, mens Solaris har tilbydd seriehybrid på leddbussene, uten at jeg vet om de faktisk har levert det noen plass. I brosjyren jeg fikk på Transport 2011 viste i hvert fall at de kunne tilby to typer parallelhybrid og én type seriehybrid.
Seriehybrid er egentlig nærmest en forutsetning for å kunne bygge en lavgulvbuss med drift på to helt forskjellige akslinger, siden man da nødvendigvis ikke vil ha tonnevis med mellomaksler og sånt. Exqui.City er jo konstruert sånn at motoren sitter bakerst i bakre seksjon, hvor det også er sving på hjulene. Drivakselen er der den skal være, altså bakerste aksel på fremste seksjon, og på dobbeltleddutgaven kan man velge å ha drivaksel også på den midtre seksjonen. Og det er det man har på de to som kom til Bergen, så de er nok også de eneste seriehybridene i Norge så langt. I forhold til parallelhybrider som kan kjøres med ordinær forbrenningsmotor-drivlinje hvis det elektriske skulle feile, har man ikke den muligheten på en seriehybrid, men den teknologien har da etter hvert blitt så moden nå at det neppe kan være noe alvorlig problem. Van Hool har jo mange tiårs erfaring med elektriske busser i form av trolleybusser, og Exqui.City er jo heller ikke på noen måte en ny modell. Det stod hauger og lass av 18-meters trolleybusser av den modellen rundt fabrikken da vi besøkte den i august 2013, og modellen var jo ikke ny da heller.
oyst skrev:
2019-02-03 20:09:40
Volvo 7900 Electric er vel resten av el-buss-flåta. Heller ikkje funne noko om batterikapasitet, men Volvo seier at det er ein 160kW/400Nm motor om bord. Eg synest det høyrest veldig pinglete ut. Det er litt over 200 hestar. Ein Hyundai Kona elektrisk har 150kW(204hk) og 395Nm! Har ein to motorar (ein for kvart drivhjul) har ein plutseleg ganske mykje krefter, sjølv om det er litt lite med 800Nm synest eg. Eg lurer på om det må vere ein feil frå Volvo, for elmotoren i hybriden til Volvo er på 120kW/800Nm, alternativt 150kW/1200Nm for leddbussen.
Batterikapasitet vet jeg lite om, og det er jo en sånn ting som alltid vil variere med lokale forhold som topografi og sånt, så det gidder jeg heller ikke å sette meg inn i.
Volvos lavgulvchassis for helelektrisk drivlinje heter BE. Jeg har også sett benevnelsen B0E på noen fansider, men BE er det som står på plata i bussen. Og så virker det litt teit å skulle fortelle at den ikke har noe motorvolum heller ...
Dette chassiet har VIN-koden U1. Av det som er registrert av busser så langt så har de tre forskjellige VIN-koder for "motor". Den første var V2 på 147 kW (200 hk), men den finnes bare i konseptbussen Volvo Concept Electric. Den neste er W1, som har blitt registrert både med 160 kW (218 hk) og 200 kW (272 hk). Hvorfor det er to varianter vet jeg ikke, men det var de første som hadde det laveste, og de nyere nå har høyere. Bussene som snart settes i trafikk her i Drammen er i hvert fall registrert med 200 kW. I tillegg finnes koden W2, som så langt bare har vært å se i 7900A Electric, altså leddbussutgaven på 18,6 meter. Den er registrert med hele 370 kW, altså 503 hester. Dette er seriøst mye til en bybuss å være, så det aner meg at noe har blitt registrert feil og at det som skulle være hk ble kW i stedet. Sånne feil er egentlig relativt vanlige. Hvis det riktige skal være 370 hk så er det 272 kW, og da kan jeg ikke unngå å legge merke til at det er en viss kobling mellom tallene i systemet her.
oyst skrev:
2019-02-03 20:09:40
LE 10m og 12m
Lågentrebussane frå Volvo er vel ikkje bekrefta noko spesielt etter kva eg finn, men det einaste alternativet eg kjenner er 8900 LE. Den kan ein få med ein Volvo D8K (aner ikkje noko om volum) på 280hk/1050Nm, 320hk/1200Nm eller 350hk/1400Nm. Samstundes leverast ikkje den som 10m etter kva eg finn, og i og med at midi-Volvoen skal, etter kva Jens Erik skriv, vere låggulv, så trur eg det blir ein 7900 hybrid. For den finn ein som 10,6m. Dagens Volvo 8900 som blir brukt på 38 har ein 7,1 L på 290 hk.
D8K har et motorvolum på 7698 cm3. Den har identisk boring og slaglengde, og dermed også volum, som OM936, som man blant annet finner i en del MB Citaro og MB Integro av nyere dato. Disse er sekssylindrede, mens de firesylindrede utgavene av samme motor er henholdsvis D5K og OM934 på 5132 cm3. På samme måte var D5E/D5F på 4764 cm3 den firesylindrede utgaven av D7E på 7146 cm3, opprinnelig konstruert av Deutz. Volvos angivelse av hestekrefter i navnene er ikke helt reelle, og det riktige skal derfor være at D8K280 = 286 hk, D8K320 = 326 hk og D8K350 = 358 hk. Om Volvo har en egen måte å regne om eller om de bare velger å konsekvent runde av nedover vet jeg ikke. De har i hvert fall holdt på sånn siden B13R ble lansert. Det vanlige er å regne at 1 hk = 735 W (= 0,735 kW), og Volvos navngiving av motorene stemmer ikke overens med det. Forøvrig kan det nevnes at Volvo gidder ganske enkelt ikke å selge D8K280 her i Norge, så den er i praksis ikke aktuell uansett.
8900LE leveres i lengdene 10837 mm, 12097 mm, 13097 mm, 13797 mm og 14797 mm. 13,8 meter har kun vært levert i Danmark og de mest befolkede stedene i Sverige, for der har de en underlig praksis om å foretrekke det framfor "15-metringer". Da en 14,7-meter Vest Center var på prøve i København i forkant av den store anbudsleveransen til linje 5A der, så måtte man faktisk ha dispensasjon for å kjøre den i ruta der, og bussene som ble levert er bare 13,7 meter. Dette virker spesielt underlig for meg som faktisk har bodd i byen og opplever det som at Køben kun har brede boulevarder og generelt ekstremt god plass til trafikken sammenlignet med hjemlige forhold. 10,8 meter har kun vært levert i Norge og Sverige. På B7RLE så har vi Nettbuss #40362 og Tide Buss #8513 og #8514. Med D8K320 har Nobina tre stykker på Ski, og Firda har tre stykker i Sunnfjord, mens Boreal har en kraftig liten plugg i Narvik med D8K350.
Når det i posten på første side spesifikt står 10,8 meter og ikke 10,6 meter så kan det like gjerne være at det er lavgulv som er feil, og at det skal være laventré. Neppe noe stor grunn til å ha hybridbuss på akkruat den ruta. Uansett så er jo ikke 10,6 meter (10639 mm) utgaven av 7900 Hybrid ny i Norge. Trøbilene har jo allerede tre stykker, med én i Valdres og to i nordfylket.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2019-02-07 8:55:14

Og mens Øy[stein|vind] spekulerer, så har første buss kommet til byen!
Det ble skrevet kollektivhistorie i Trondheim natt til torsdag. Ved 01-tiden trillet den første av i alt 58 metrobusser som skal settes i rute fra 3. august, i land på Pir I.

Bussen som kom i natt, er den første av i alt 44 metrobusser som Nettbuss er operatør for. Operatør for de 14 øvrige mertrobussene er Tide. Den første Tide-bussen kommer til Trondheim neste uke, og resten av bussene i løpet av våren.
https://www.adressa.no/pluss/2019/02/07 ... 416472.ece (Betal-artikkel)
Jens Erik Widén

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av oyst » 2019-02-07 16:36:55

jec skrev:
2019-02-07 8:55:14
Og mens Øy[stein|vind] spekulerer, så har første buss kommet til byen!
I see what you did there! :wink:

For å svare kjapt på det, så såg eg i video nr 2 under saken at då hadde dei fått på "pynten" i tillegg. Altså deksel over hjula. Litt skeptisk til kor lenge det vil henge på, på vinterstid i alle fall.
Elles står eg framleis for det eg har sakt før, skeptisk til så mykje svart. Så får ein sjå kor bra det blir etterkvart.

No må eg berre få svart ordenleg på Øyvind sitt.
Helsing
Øystein

jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2019-02-21 18:39:50

Første post er da oppdatert med første buss. VJ12248, men har ikke sett noe internnummer på den ennå.
Jens Erik Widén

ken
Innlegg: 1514
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av ken » 2019-03-08 15:04:27

Første av Tides Van Hool Exquicity er VJ12448 registrert 28.02.2019

CD
Innlegg: 1108
Registrert: 2006-07-30 21:40:02

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av CD » 2019-03-25 18:05:36

Ryktene sier at internnr på den første maxibussen er 8701.... men vet ikke om det stemmer.

ken
Innlegg: 1514
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av ken » 2019-03-27 11:19:38

jec skrev:
2017-07-18 16:48:52
Fortsatt en stund frem i tid, men det har sånn smått begynt å komme litt informajson om hva som kommer.
Oppdaterer posten når nye opplysninger blir kjent.

Produksjonsdatoer i parantes

Nettbuss
44 Van Hool Equicity 24 (nov 17-mai 19)
55 MAN lavgulv 12M (okt 18-mai 19)
13 MAN lavgulv, ledd 18M (okt 18-mai 19) * ikke markert som ledd, men 18M
38 MAN laventré kl 2 15M (okt 18-mai 19)
10 Iveco laventré kl 2 12M (okt 18-mai 19)
4 Iveco laventré kl 2 10,8M (okt 18-mai 19)

Tide
14 Van Hool Equicity 24 (nov 17-mai 19)
10 Iveco Heuliez GX437 elektriske leddbusser (aug 18-apr 19)
25 Volvo 7900 Electric 12M (nov 18-apr 19)
37 ?? 12M CNG
30 MAN lavgulv, ledd 18M (okt 18-mai 19) Diesel
17 MAN lavgulv, ledd 18M (okt 18-mai 19) CNG
5 Volvo laventré, diesel, kl 2 12m (okt 18-mai 19)
1 Volvo lavgulv, 10,8M (jan 19-mai 19)

Alle busser har estimert levering Trondheim uke 22-28 2019, med unntak av elbussene som er estimert uke 10-15.

Oppdatert 15/3/18

NETTBUSS

TIDE
VAN HOOL ExquiCity 24 hybrid (52 sittende, 108 stående, 24M)
#8701 VJ12248 YE2324HCXK2066386
Her har bussene blitt blandet:

Denne er Nettbuss sin VJ12248 YE2324HCXK2066386

Tide sin har VJ12448 YE2324HC1J2066372

jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2019-04-01 11:16:18

Da var det riktig først ja. Vanskelig med så like tall. Takk for oppklaring! :)
Jens Erik Widén

CD
Innlegg: 1108
Registrert: 2006-07-30 21:40:02

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av CD » 2019-04-10 21:43:19

Nummerserier ser ut til å bli som følger
Tide
8701-8714 - 14 Van Hool Equicity 24 (nov 17-mai 19)
8760-8770 (11 stk) - 10 Iveco Heuliez GX437 elektriske leddbusser (aug 18-apr 19)
8720-8744 - 25 Volvo 7900 Electric 12M (nov 18-apr 19)
8780-8799, 8801-8817 - 37 ?? 12M CNG
8845-8874 - 30 MAN lavgulv, ledd 18M (okt 18-mai 19) Diesel
8825-8841 - 17 MAN lavgulv, ledd 18M (okt 18-mai 19) CNG
8750-8755 (6stk) - 5 Volvo laventré, diesel, kl 2 12m (okt 18-mai 19)
?? 1 Volvo lavgulv, 10,8M (jan 19-mai 19)

8882-8899 - 18 avløserbiler

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av oyst » 2019-04-13 14:41:37

Ikkje akkurat observasjon av nye bussar eller noko slikt, men no har det komme noko som liknar på rutetabellar på AtB sine nettsider. Ein kan no søke i ruteplanleggeren frå 5. august under "En by i bevegelse"-sida om ein vil.
Sjå lenke for potensielt tidsfordriv:
https://www.atb.no/by-i-bevegelse/
Helsing
Øystein

jec
Innlegg: 751
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye busser til Stor-Trondheim 2019

Legg inn av jec » 2019-04-14 16:14:05

CD skrev:
2019-04-10 21:43:19
Nummerserier ser ut til å bli som følger
Takk for info. Kan kanskje se ut som om den korte volvoen har blitt litt lengre?
Jens Erik Widén

Svar