Side 1 av 1

Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-01-28 9:28:27
av habl
5 nye leddbusser fra Solaris er ankommet Oslo denne uka og er i Brubakkveien til klargjøring.
Def får internnummer i 3000-serien.

Det blir hektiske tider de neste fire ukene, i alle fall hvis man titter på planen for de neste 70 bussene:
•15 stk leveres 3. februar
•20 stk leveres 10. februar
•20 stk leveres 17. februar
•15 stk leveres 24. februar

De 80 nye bussene skal gå på sentrumslinjene de tre kommende årene, etter at det i fjor sommer ble klart at Unibuss vant kontrakten for fortsatt kjøring av anbudet.

Det gjelder altså linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54. Disse linjene står for cirka 40 prosent av antallet reiser med buss i Oslo, og cirka 30 prosent av bussreisene i hele Ruters område.

(Info fra Sporveiens intranett)

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-01-30 1:34:51
av pgaa
habl skrev:5 nye leddbusser fra Solaris er ankommet Oslo denne uka og er i Brubakkveien til klargjøring.
Def får internnummer i 3000-serien.

Det blir hektiske tider de neste fire ukene, i alle fall hvis man titter på planen for de neste 70 bussene:
•15 stk leveres 3. februar
•20 stk leveres 10. februar
•20 stk leveres 17. februar
•15 stk leveres 24. februar

De 80 nye bussene skal gå på sentrumslinjene de tre kommende årene, etter at det i fjor sommer ble klart at Unibuss vant kontrakten for fortsatt kjøring av anbudet.

Det gjelder altså linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54. Disse linjene står for cirka 40 prosent av antallet reiser med buss i Oslo, og cirka 30 prosent av bussreisene i hele Ruters område.

(Info fra Sporveiens intranett)
Blir det nye på 37 tro? Eller må man slite forsatt med blandingen av eldre og nyere MAN? På tide med noe nytt der..
Man skal bygge om noen av dagens til Euro 6 som en del av denne nye kontrakten var det vel, og da skal de vel forsatt brukes ett sted..

Ellers suverent med leddbusser på 34 som følge av denne dealen.

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-01-30 8:09:53
av habl
Hensikten er at de nyeste bussene skal gå mest - blir nok blanding av gamle MAN og nye Solaris på de fleste linjene i rushtidene.

De eldste MAN (600-serien) blir tatt ut av drift.

Ser ikke helt "slitet" med dagens blanding av 2 serier MAN - forskjellen er ikke stor.

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-02-02 22:02:55
av pgaa
habl skrev:Hensikten er at de nyeste bussene skal gå mest - blir nok blanding av gamle MAN og nye Solaris på de fleste linjene i rushtidene.

De eldste MAN (600-serien) blir tatt ut av drift.

Ser ikke helt "slitet" med dagens blanding av 2 serier MAN - forskjellen er ikke stor.
Vel, var ikke mere alvorlig enn at jeg tenkte på at man samlet alle nyere MAN som blir igjen på en rute, og da at f.eks det ble 37.

Og da man da forsatt måtte "slite" med de om de havnet for det meste på 37, og ikke at det var noe forskjell på de eldre og nye MAN - bortsett fra de i 600-serien er godt brukt. Rød farge blir jo fort blass, men når disse røde varmeapparatene på taket snart er like hvite som resten av taket - har de jo gått noen turer og år. :D

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-02-02 23:02:28
av fredrikL
Ettersom de nyeste MAN skal få bygd om motorene, vil det bety at de nye Solarisene gradvis blir faset inn før 2. april som vel er startdato for nytt anbud? For det vil vel ta noe tid pr. buss å få skiftet ut motorene?

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-02-18 0:15:57
av habl
Unibuss melder nå at de 5 første bussene vil så smått bli satt i trafikk i løpet av uke 8.
Litt av grunnen er for å teste at alt fungerer som det skal ute i drift.

En ting som kanskje kommer til å bli populært blant passasjerene er lademulighet for mobil om bord i Solarisbussene.

De gjenværende MAN-bussene skal etter planen brukes minst mulig etter 2. april, altså fortrinnsvis rushtidskjøring.

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-02-18 1:43:42
av pgaa
Uke 8 er neste uke det vel, må finne en av de da for en tur..

Så ett bilde ett sted av bussen innvending.. Så jeg syner eller ikke.. Er disse monitorene en har i taket en har for "neste stopp", flyttet ned..
De blir jo lette å se i rushen såfall,må se gjennom stående mennesker for å se den :D

Selv om en kan reiseruten i hodet - så hender det en sitter i koma og "full panikk" pga ikke vet hvor en er. Da bruker jeg å se i taket på de.

Kjekt med USB, men spennede å se åssen det fungerer i praksis. Sitter en ytterst og har en på innsiden - så må en jo ha USB-kabelen over beina på vedkommende. Og om vedkommende plustelig reiser seg - og ikke tenker på kabelen - så for man håpe at personen ikke drar med seg hele uttaket i veggen :)

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-02-24 13:30:05
av habl
Det sies at de første Solaris leddbussene gikk i trafikk i morgenrushet i dag fredag 24.2.2017

Internnr. 3005 gikk i linje 20
Internnr. 3008 gikk i linje 21
Internnr. 3003 gikk i linje 54

Det er vel ikke usannsynlig at noen vil gå i ettermiddagsrushet også

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-08-09 23:30:25
av Jonas Gustafsson
Det är märkligt att inte mer skrivits på Busspraten om denna kanske största bussleverans i Norge någonsin (?).
De 80 ledbussarna har i alla fall nummer 3001-3080, registrerade DR16287-DR16366 i samma ordning.
Fotade flera av dem för en vecka sedan. Bilder kommer.
//Jonas G

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2017-08-15 16:06:15
av Knut Andvord
Jonas Gustafsson skrev:
2017-08-09 23:30:25
Det är märkligt att inte mer skrivits på Busspraten om denna kanske största bussleverans i Norge någonsin (?).
De 80 ledbussarna har i alla fall nummer 3001-3080, registrerade DR16287-DR16366 i samma ordning.
Fotade flera av dem för en vecka sedan. Bilder kommer.
//Jonas G
192 busser til Norgesbuss Forus skal være største leveranse i Norge.
70 Citaro ledd og resten Volvo 8900

Re: Nye Solaris leddbusser til Unibuss

Lagt inn: 2019-04-22 0:41:27
av habl
Unibuss har fått levert ytterligere 5 Solaris leddbusser av samme type, internnummer 3081-3085.

Disse er for tiden stasjonert på Rosenholm og brukes på linjene der.