Nye busser til Nettbuss på Bjørkelangen

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Svar
Tor Akselsen

Nye busser til Nettbuss på Bjørkelangen

Legg inn av Tor Akselsen » 2012-05-03 9:12:44

Nettbuss sin avdeling på Bjørkelangen har fått en ny buss, Volvo 8700 normalgulv. Denne gikk i rute 881 fra Bjørkelangen til Lillestrøm kl 0552 i dag. Reg nr er CF 61872 (tror det var det reg nr - litt trøtt på morran). Om noen dager kommer nok en tilsvarende buss til Bjørkelangen. Disse bussene skal erstatte to Vest Horisont som har gått som reservebusser på Bjørkelangen. Ruter har ikke godkjent disse to Vest Horisont til rutekjøring da det ikke er rullestolheis i bussene.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Nye busser til Nettbuss på Bjørkelangen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-05-28 14:50:41

Regnr. var riktig.

CF61872 2012-04-17
Volvo B12B YV3R8R327C1149863
Volvo 8700

CF61873 2012-04-17
Volvo B12BLE YV3R8R324B1150399
Volvo 8700LE

Er det CF61873 som er den andre? Den er jo i så fall ikke helt lik siden den er laventré.

Har noen fått tak i internnummer på dem?

Og hvilke Vest Horisont er det snakk om? De må vel være brukte hentet fra annet selskap eller annen plass i landet?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2012-05-30 20:52:40

Var en tur innom Nettbuss sitt anlegg på Bjørkelangen i kveld. Så ingen av de to nye bussene, men har fått bekreftet at begge skal være av normalgolvutgave.

En av de to Vestbussene som skal byttes ut sto fortsatt på Bjørkelangen. Det er reg nr UA 27856.

En eldre SL-grønn Volvo fra Vest har også stått på Bjørkelangen i lengre tid nå. Det gjelder DH 41246. Tror ikke denne benyttes i rutetrafikk, og er vel bare plassert på Bjørkelangen i påvente av salg. Er vel såvidt gammel at den ikke passer inn i noen av dagens anbud.

Observerte også en gammel Scania Classic, JR 20202, som sto ved anlegget. Trolig har denne vært til rep/EU-kontroll, da Nettbuss sin avdeling på Bjørkelangen har et verksted som også foretar reparasjoner og EU-kontroll på tyngre kjøretøy utenfor "egne rekker". Ifølge bussens bakpart tilhører den et firma på Sørumsand.

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2012-05-31 5:17:07

Kjørte med CF 61872 til jobb i dag. Den har internnr 1943.

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2013-01-09 17:58:48

Den andre nye bussen som jeg refererte til i første innlegg i denne tråden har reg nr PA 19165 (tror jeg det var). Dette er også en Volvo 8700 med normalgolv. Veit ikke hvorfor denne bussen har PA reg nr når alle de andre bussene til Nettbuss på Bjørkelangen har CF....... Mulig den har fulgt med i et innkjøp et annet sted i landet.

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2013-01-09 19:00:52

Tor Akselsen skrev:Var en tur innom Nettbuss sitt anlegg på Bjørkelangen i kveld. Så ingen av de to nye bussene, men har fått bekreftet at begge skal være av normalgolvutgave.

En av de to Vestbussene som skal byttes ut sto fortsatt på Bjørkelangen. Det er reg nr UA 27856.

En eldre SL-grønn Volvo fra Vest har også stått på Bjørkelangen i lengre tid nå. Det gjelder DH 41246. Tror ikke denne benyttes i rutetrafikk, og er vel bare plassert på Bjørkelangen i påvente av salg. Er vel såvidt gammel at den ikke passer inn i noen av dagens anbud.

Observerte også en gammel Scania Classic, JR 20202, som sto ved anlegget. Trolig har denne vært til rep/EU-kontroll, da Nettbuss sin avdeling på Bjørkelangen har et verksted som også foretar reparasjoner og EU-kontroll på tyngre kjøretøy utenfor "egne rekker". Ifølge bussens bakpart tilhører den et firma på Sørumsand.
Eieren av JR 20202 bruker Nettbuss som verksted ja. Er jo inne i perioden for Eu kontroll den nå. Er vel greit å få unna slikt i rett tid
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-01-09 20:21:56

Tor Akselsen skrev:Den andre nye bussen som jeg refererte til i første innlegg i denne tråden har reg nr PA 19165 (tror jeg det var). Dette er også en Volvo 8700 med normalgolv. Veit ikke hvorfor denne bussen har PA reg nr når alle de andre bussene til Nettbuss på Bjørkelangen har CF....... Mulig den har fulgt med i et innkjøp et annet sted i landet.
Den er en av flere busser som Volvo Norge fikk bygget på gamle chassier, og ble tydeligvis forhåndsregistrert på PA i forbindelse med at noen andre skulle registreres der. Om bussene faktisk tok turen til Rjukan for å bli registrert der er nok heller tvilsomt. Den gikk uregistrert som demo(hyllevare?) til den ble registrert på Nettbuss Øst 2012-05-15. Det skal også ha vært en PA19166 (de lå ute i samme salgsannonse fra Volvo på Finn), og jeg tror det er den som nå heter UR87331 (Atlantic Auto #73), men det ble tydeligvis endret før den fikk skilter. De to bussene er i hvert fall identiske og har chassisnummer etter hverandre.

Vet du internnummeret på PA19165? Kan det være #(2)1944?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Jørn T Norup

Legg inn av Jørn T Norup » 2013-01-20 15:01:55

Internnummer 21944 kan bekreftes på PA19165

MagnusG
Sted: Siggerud

Legg inn av MagnusG » 2013-01-21 10:01:37

Hei.
Jeg tenkte bare jeg skulle gi en liten forklaring på hvorfor disse 2 Volvo 8700 fik PA registreringsnr.
Saken var at biltilsynet på Jessheim skulle bestille PA skilt til en personbilkunde, men ved en feil kom den ellers så nøyaktige damen på Jessheim til å bestille 101 sett med PA skilt. Det var litt i meste laget.
For å hjelpe biltilsynet på Jessheim av med noen av disse PA skiltene registrerte vi noen av våre demobusser med slike skilt. Bussene til Nettbuss har vært registrert som demobusser på Volvo Norge.
For en tid tilbake spurte jeg damen på Jessheim om hun hadde blitt kvitt alle skiltene. Det hadde hun ikke, så de fleste av dem hadde blitt makulert. Om det medfører et stort hull i rekken av PA registreringer vet jeg ikke, det er vel kanskje mulig de bruker de makulerte registreringsnummerene et annet sted.

Med hilsen
Magnus

Busselger Volvo

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2013-01-21 11:26:25

MagnusG skrev:
Jeg tenkte bare jeg skulle gi en liten forklaring på hvorfor disse 2 Volvo 8700 fik PA registreringsnr.
Saken var at biltilsynet på Jessheim skulle bestille PA skilt til en personbilkunde, men ved en feil kom den ellers så nøyaktige damen på Jessheim til å bestille 101 sett med PA skilt. Det var litt i meste laget.
For å hjelpe biltilsynet på Jessheim av med noen av disse PA skiltene registrerte vi noen av våre demobusser med slike skilt. Bussene til Nettbuss har vært registrert som demobusser på Volvo Norge.
For en tid tilbake spurte jeg damen på Jessheim om hun hadde blitt kvitt alle skiltene. Det hadde hun ikke, så de fleste av dem hadde blitt makulert. Om det medfører et stort hull i rekken av PA registreringer vet jeg ikke, det er vel kanskje mulig de bruker de makulerte registreringsnummerene et annet sted.
Det er iallfall interessant å høre forskjellige historier som ligger bak bemerkelsesverdige registreringer og bruk av registreringer. Det er nok flere tilfeldigheter enn man skulle tro.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-01-21 23:06:18

Det var sånn det hang sammen ja. Du nevnte det jo tidligere en gang, men kom ikke helt på det.

Uansett har man fått brukt noen av dem nå. Alle bussene til Notodden-anbudet, både Volvo og Irisbus, fikk jo PA-skilter, og de har de vel da fått på Jessheim. Det naturlige for dem ville jo vært NV, men skilter fra nabokommunen er jo ikke så ille det i forhold til "identitetsløse" skilter som CV, CF, DN/DP og KH.
En bør jo også kunne lokke noen "politiske flyktninger" fra Bergen, for enkelte av de er jo for tiden på desperat jakt etter å registrere bilene sine andre plasser enn i hjembyen.
Jeg tror nok ellers trafikkontoret på Rjukan bare er glad til for at noen hjelper dem med å bruke opp numrene. De har jo ennå ikke kommet til 20000, så en liten bonus er de nok helt sikkert ikke imot.

En må jo også huske på at PA står for "På Avbetaling". ;)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar