MB Citaro til Norgesbuss Drøbak og Bærum

Informasjon og observasjoner rundt nye busser
Knut Andvord
Sted: Drøbak

Re: MB Citaro til Norgesbuss Drøbak og Bærum

Legg inn av Knut Andvord » 2012-02-18 13:31:44

Har sjekket chassienummerne på 8269-71 og rekkefølgen min stemmer med skiltene innenfor framdør
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-02-18 22:05:14

bjørn skrev:Det gjør det her også. O530LE MÜ (Laventré Mittellang Überland).
Men hva er det så som gjør at den kan definere seg som "überland"? Jeg klarer ikke å se så veldig "überland" over modellen Citaro i det hele tatt. Ü'en finnes jo på enkelte av de som ikke er LE også, så da må det vel være noe med utstyrsnivået?

Knut Andvord skrev:Har sjekket chassienummerne på 8269-71 og rekkefølgen min stemmer med skiltene innenfor framdør
Det er interessant, for det vil si at bussene er registrert med feil chassinumre. Ikke det at det ville være første gangen, men det blir jo interessant ved salg eller eksport.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2012-02-23 18:02:31

Har sjekket de midlertidige vognkortene og chassienummerne stemmer med byggeskiltet, reg nr stemmer med det som er montert på bussene også
Knut Andvord

Brukeravatar
bjørn

Legg inn av bjørn » 2012-02-24 10:05:44

Øyvind Berg skrev:
Men hva er det så som gjør at den kan definere seg som "überland"? Jeg klarer ikke å se så veldig "überland" over modellen Citaro i det hele tatt. Ü'en finnes jo på enkelte av de som ikke er LE også, så da må det vel være noe med utstyrsnivået? ..
Vet ikke så mye om dette, men fant noe på nett:

http://de.goldenmap.com/Mercedes-Benz%20Citaro

Den avgjørende forskjell er etter sigende at normalversjonen har 2+2(+2) innsvingdører, mens überlandmodellen har 1+2(+1) (men 1+2+2 på leddbuss) utsvingdører. Men man kan visstnok få innsvingdører også på überlandmodellen. Videre kan man få podester foran på überlandmodellen, dvs. opphøyde seter. (Tilsvarende var Norgesbuss sine MAN NÜ263 (Niederflur Überland) 100% lavgulv m/podest). Til sist har überlandmodellen bakoverhellende skiltkasse (noe jeg syns er ganske stilig, men som ifølge tyskerne kan ha en blendende virkning), men begge varianter leveres (evt. som tilvalg) på begge modeller.

Überland finnes av de som ikke er Laventré også ja (tilsvarende f.eks. Norgesbuss sine lavgulvs-MAN nevnt overnfor), og motsatt finnes det Laventré som ikke er Überland, f.eks. som bybuss midt inne i Berlin :D
Mvh Bjørn

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2012-02-24 14:15:36

bjørn skrev:
Øyvind Berg skrev:
Men hva er det så som gjør at den kan definere seg som "überland"? Jeg klarer ikke å se så veldig "überland" over modellen Citaro i det hele tatt. Ü'en finnes jo på enkelte av de som ikke er LE også, så da må det vel være noe med utstyrsnivået? ..
Vet ikke så mye om dette, men fant noe på nett:

http://de.goldenmap.com/Mercedes-Benz%20Citaro

Den avgjørende forskjell er etter sigende at normalversjonen har 2+2(+2) innsvingdører, mens überlandmodellen har 1+2(+1) (men 1+2+2 på leddbuss) utsvingdører. Men man kan visstnok få innsvingdører også på überlandmodellen. Videre kan man få podester foran på überlandmodellen, dvs. opphøyde seter. (Tilsvarende var Norgesbuss sine MAN NÜ263 (Niederflur Überland) 100% lavgulv m/podest). Til sist har überlandmodellen bakoverhellende skiltkasse (noe jeg syns er ganske stilig, men som ifølge tyskerne kan ha en blendende virkning), men begge varianter leveres (evt. som tilvalg) på begge modeller.

Überland finnes av de som ikke er Laventré også ja (tilsvarende f.eks. Norgesbuss sine lavgulvs-MAN nevnt overnfor), og motsatt finnes det Laventré som ikke er Überland, f.eks. som bybuss midt inne i Berlin :D
Bærum har sine med 2-2-1 og i Drøbak 2-2-0. Dbl.fordør er visstnok et krav fra Ruter# nå for tiden, selv på Regionstrafikk. De 7 vi har i Drøbak er også litt mistilpasset våre ønsker. de mangler hattehyller i fremredel og dermed leselys oversetene. Svaret fra innkjøpsansvarlige var da at disse er beregnet på overføring til Bærum når det er oppstart av nytt anbud i Drøbak. Og at de dermed ikke vil passe inn i Bærumskjøringen om de utstyres etter Drøbak behovene
Knut Andvord

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2012-02-29 19:04:21

Øyvind Berg skrev:Knut, har du internnummer på den åttende også, BS39638?

Forresten så har du feil rekkefølge i chassinumrene på #8269-8271, men det er riktig i listeoppdateringa som ble sendt ut i går kveld.

Sånn jeg har forstått det så er riktig typebetegnelse på bussene O530LE M, eventuelt O530LE MÜ. Jeg har nemlig sett det med Ü noen plasser, og for å være helt ærlig så har jeg aldri fått med meg hva som gjør at noen Citaro har Ü i betegnelsen. Har det med setetypen å gjøre eller noe sånt? Ü står jo vanligvis for "Überland".
Siste frøkenen Benz har flg data:
8266 BS39638 WEB62868713123444 2-2-1
Knut Andvord

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2012-03-02 0:15:05

Knut Andvord skrev:
Øyvind Berg skrev:Knut, har du internnummer på den åttende også, BS39638?

Forresten så har du feil rekkefølge i chassinumrene på #8269-8271, men det er riktig i listeoppdateringa som ble sendt ut i går kveld.

Sånn jeg har forstått det så er riktig typebetegnelse på bussene O530LE M, eventuelt O530LE MÜ. Jeg har nemlig sett det med Ü noen plasser, og for å være helt ærlig så har jeg aldri fått med meg hva som gjør at noen Citaro har Ü i betegnelsen. Har det med setetypen å gjøre eller noe sånt? Ü står jo vanligvis for "Überland".
Siste frøkenen Benz har flg data:
8266 BS39638 WEB62868713123444 2-2-1
Da kan det jo passe med et bilde av 8266/BS39638 tatt på skuddårsdagen kl 1718
Bilde
((Dritdårlig bilde, men det møkkaapparatet klarer ikke bedre; tips; Dette er det andre Olympus VG130 "veldiglite" HD dill og dall og zoom 5x apparatet jeg har, IKKE KJØP DETTE!- bare dritt, sånn objektivt sagt.)Snart hiver jeg også dette drittappatetet der det hører hjemme......)))))
Frank - litt dritsur etter å ha fått nok et drittfotoapparat i "gave" etter at det forrige ikke var bra..... :-P

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-03-20 21:52:45

Jeg tror jeg har løst chassinummermysteriet. #8269 stod ved garasjen i Drøbak og den har jo regnr. BS39635, så da var det altså bare reg.nr.ene på de tre bussene som står i feil rekkefølge i lista til Knut på forrige side. Da følger internnumrene og chassinumrene hverandre, med unntak av #8266 som jo er i sin egen lille serie på en måte.

Angående kamera, som Frank strir med, så har jeg forlengst mistet troen på at billige kompakte kameraer kan ta gode bilder. Jeg har selv ikke brukt noe annet enn speilrefleks siden sommeren 2007, og om jeg skal ha noe jeg faktisk kan få plass til i lomma så må det bli noe Canon Powershot eller lignende. Der har man kompaktkamera med det meste av avanserte innstillinger. Inntil videre bærer jeg med meg kameraveska på 3-4 kg til og fra hvor enn jeg går (bortsett fra til butikken). :P
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar