europabussen
europabussen
Läste på nätet om Europabussen en Scania-Vabis med reg nr D-14811 vad var det för buss ,vilket karosseri kunde den ha haft
Re: europabussen
Hei
D-14811 er opprinnelig fra NSB Odal-Eidsvollrutene men karosseri er ukjent for meg også men kanskje det er Knudsen. Jeg bare tipper men kanskje noen andre på busspraten kan det?
D-14811 er opprinnelig fra NSB Odal-Eidsvollrutene men karosseri er ukjent for meg også men kanskje det er Knudsen. Jeg bare tipper men kanskje noen andre på busspraten kan det?
medlem i Rutebilhistorisk Forening
Re: europabussen
Dette er nok et Knudsenbygg
002038 Knudsen 1 1952 1952 12.06.1952 D-14811 Scania-Vabis B63 92247 NSB Odal-Eidsvollrutene 0-h-0 Buss Europabus 10.11.2008
002038 Knudsen 1 1952 1952 12.06.1952 D-14811 Scania-Vabis B63 92247 NSB Odal-Eidsvollrutene 0-h-0 Buss Europabus 10.11.2008
-
- Innlegg: 220
- Registrert: 2005-11-06 16:53:39
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07
Re: europabussen

Et arti baklysarrangement !!!
Legg merke til STOPP- og blinklysa !!!
I det hele tatt, en snodig skapning.



Sist redigert av Trond Bremseth den 2012-01-23 16:49:23, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07
Re: europabussen
Fant to andre Europabusser også,
NSB Lågendalsrutens buss, Z-1806

og NSB Hølandsrutens buss, C-30240
(Denne har baklys fra OPEL Rekord P1, 1957 - 1960)
Anskaffet i 1959 for bruk på ruter mellom Oslo og Göteborg samt mellom Oslo og Stockholm.
Rutene ble kjørt i samarbeid med Statens Järnvägar og A/S Linjebuss.
Bussen på bildet er en Volvo B655 med Larvik-karosseri

Her er den tredje, D-14811
Den ble etter et par år overtatt av Hølandsrutene som C-30100.
Hugget ca 1970

Hvor mange var det i drift ??
Noen som har flere opplysninger ??
mvh
Trond B.
NSB Lågendalsrutens buss, Z-1806

og NSB Hølandsrutens buss, C-30240
(Denne har baklys fra OPEL Rekord P1, 1957 - 1960)
Anskaffet i 1959 for bruk på ruter mellom Oslo og Göteborg samt mellom Oslo og Stockholm.
Rutene ble kjørt i samarbeid med Statens Järnvägar og A/S Linjebuss.
Bussen på bildet er en Volvo B655 med Larvik-karosseri

Her er den tredje, D-14811
Den ble etter et par år overtatt av Hølandsrutene som C-30100.
Hugget ca 1970

Hvor mange var det i drift ??
Noen som har flere opplysninger ??
mvh
Trond B.
Sist redigert av Trond Bremseth den 2012-01-23 16:57:55, redigert 3 ganger totalt.
Re: europabussen
***
Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-04-30 19:43:03, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07
Re: europabussen
Nok en "Europabuss", A-15500.

Bildet tatt på Byåsen, Trondheim 1959.
Bildet tatt på Byåsen, Trondheim 1959.
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07
Re: europabussen
"gmidtun" har en tråd gående om denne bussen:
http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=10052
Der hevder "H.M.Kollerød" at den er fra 1956, og at det er et Lier karosseri.
just as you know ...
http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=10052
Der hevder "H.M.Kollerød" at den er fra 1956, og at det er et Lier karosseri.
just as you know ...
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 2010-04-10 18:00:09
Re: europabussen
god kveld
Et emne "Europabus" er åpnet på et fransk forum.
Jeg ser for hva den svenske buss.
Kan du finne det ut.
Takk

Et emne "Europabus" er åpnet på et fransk forum.
Jeg ser for hva den svenske buss.
Kan du finne det ut.
Takk

Re: europabussen
Opplysninger om den svenske bussen finnes her:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=3217
Det er en 1954-modell med Hägglunds-karosseri som tilhørte Statens Järnvägars Biltrafik.
Gmidtun
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=3217
Det er en 1954-modell med Hägglunds-karosseri som tilhørte Statens Järnvägars Biltrafik.
Gmidtun
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 2010-04-10 18:00:09
Re: europabussen
Hallo
takk for svaret ditt
André
takk for svaret ditt
André
-
- Innlegg: 138
- Registrert: 2007-02-03 16:39:29
Re: europabussen
Husker C-30100 og C-30240 veldig godt. Som guttunge nærmest bodde jeg på garasjeanlegget til det som den gang het NSB Hølandsrutene. Disse turbussene var veldig flotte og eksklusive. Det var bl a egen vertinne ombord på disse rutene. Europabuskjøringen til Gøteborg og Stockholm var også svært populær hos sjåførene ved Hølandsrutene. Veldig spesiell dørplassering på begge disse bussene, med inngangsdør bak på bussen. Mener at dette skriver seg fra den tidens venstrekjøring i Sverige, og at man skulle unngå ulykker ved å ha døra på "feil" side av bussen.