Linjehistorikk Trondheim

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-03-22 23:02:56

Etter å ha sett diverse bilder fra Trondheim, i all hovedsak Stig Baumeyers på Flickr, så har det våknet en liten intresse for linjehistorikken her i Trondheim.

Selv kjenner jeg i grunn bare til denne siden av 2000, og da har det vel ikke vært store forandringene.

Har bl.a. sett:

42+42A Jernbanen-Heimdal-Lundåsen (A) - antar dette nå er sørlig del av linje 4 med variasjoner?
4C til "Heimdalsbyen"?
4 til Tiller. Gikk 4 tidligere Lade-Sentrum-Tiller eller annen strekning?
45 til Ringvål - denne er det bilder på samtidig som 43 til Ringvål?
9 til både Sjetnemarka og Lohove, bilder tatt i Juli 1993. Når fikk 9 sin ringlinjetrase til/fra Dragvoll?
5 og 8 har jo byttet trasé på østsiden, men det er bilder av 8 på vei til Brundalen?
62 til Lohove.
97 Stavset-Fossegrenda?

Utfyllende informasjon, årstall, traséer og linjenummer m.m. taes i mot med største mulige glede :)
Jens Erik Widén

passasjer
Innlegg: 522
Registrert: 2008-02-11 23:47:30

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av passasjer » 2011-03-23 18:38:16

Skal prøve å mimre litt, Jens - og se om jeg kommer på mere. :)

42 gikk vel tidligere til Kolstad og Heimdal.
På kveld og helg til Kattem i stedet for linje 48.

4 gikk som du skriver til Tiller.

Om jeg husker rett, så var TBRs tidlige linjenummer slik:

1 = Lade ?
2 = Tyholt
3 = Nardo
4 = Haukåsen
5 = Moholt
6 = Jonsvannet
7 = Nidarvoll ?
8 = Byåsen
9 = ?
10 = Skistua

Trond Bremseth
Innlegg: 190
Registrert: 2011-02-07 16:05:07

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av Trond Bremseth » 2011-03-23 20:04:15

Hva jeg husker fra bussinga på 60 - 80 tallet.

1 - Trikkerute Voldsminde - Lian ??
2 - Trikkerute Lade ??
3 - Trikkerute Singsaker.
Senere erstattet av buss (Bussing) når trikkeruta ble nedlagt. (1967 ??)
4 - Huseby. Noen avganger kjørte oppom Haukåsen. Kjørte Vestoppfarten, Odd Husby's Vei.
5 - Halset/Rydningen. Kjørte Byåsveien.
7 - Havstadveien. Ble brukt i rushtiden. Kjørte Vestoppfarten, Nyborg.
8 - Kolstad/Saupstadringen. Kjørte Odd Husby's Vei.
(Her var det også avganger som snudde på Shoddyfabrikken, men husker ikke om de hadde egne nr.
Kanskje var det 7 i en periode.)
10 - Skistua. Kjørte Byåsveien, Breidablikkveien, Fjellseterveien.
13 - Halset. Før det ble rute 5.

Rutenr. ble jo endret etter hvert som nettet ble utvidet.
Ikke godt og si hva som var hvor når !!!

Trond B.
http://www.flickr.com/photos/brimen/

:mrgreen: :mrgreen:

ingli
Innlegg: 1054
Registrert: 2007-01-17 13:34:04
Sted: Selbu

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av ingli » 2011-03-23 23:22:35

Da jeg bodde i Trondheim sist på 70- og først på 80-tallet tok jeg ofte rute 20 eller 60 til og fra jobb. Den ene ruta gikk fra Sentrum - Innherredsveien til Strindheim - Persaunet - Tyholt - Berg - Lerkendal - Holtermanns vei - Elgeseter gate til Sentrum. Den andre gikk samme trasé i motsatt retning. Bussene som ble brukt da var Scania CR110, CR111 og MAN SL200. Det siste året jeg boffe i Trondheim bodde jeg på Risvollan, og mener at det da som nå var rute 8 som gikk dit, mener også at det da som nå var pendelrute som hadde Byåsen som andre endepunkt. Dette var vel den første ruta i Trondheim som ble kjørt med leddbuss.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av oyst » 2011-03-28 22:58:59

Fantastisk tråd. Eg har ofte lurt på det same sjølv. (Som historiestudent som om ei stund skal velje masteroppgåve, så er kollektivtrafikk i Trondheim fristandes)
Frå det eg kan hugse frå eg var liten (på 90-talet) så gjekk i alle fall linje 42 til Heimdal, men vart erstatta av linje 4 ein eller anna gongen. (Men det var vel alt nemt)
Ellers har eg vel ein eller anna staden eit kart frå rundt 1997 (var i alle fall før Byåsveien mellom Stavset og Munkvoll vart opna) så gjekk linje 41 til Flatåsen og 49 til Sjetnemarka. Ellers gjekk linje 8 til Dragvoll, mens linje 5 gjekk som 5, 5A, 5C og moglegvis 5E også til Blakli. I all hovudsak var det litt forskjellig rute i Nardo-området. Også gjekk 9 av og til opp til Steinåsen i staden for Dragvoll.
Eg kan og hugse at linje 9 gjekk frå Kroppanmarka til Dragvoll, både i all hovudsak som linje 19 i dag til sentrum, og ei eller anna rute på austsida av byen. Og eg har tatt linje 24 til Tunga, som då gjekk i retning Jonsvatnet, altså kor linje 11 går i dag. Eg skal då ikkje vere for skråsikker på trase o.l. men det er det eg hugser i farten. Skal se om eg finn det gamle kartet mitt i ei skuffe til faderen eller noko slikt.
Er det nokon som forøvreg har kart/info om korleis bussane på Byåsen gjekk i perioden 88-90 når trikken var nedlagt?
Helsing
Øystein

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av oyst » 2011-03-28 23:40:08

Sitt no og blar igjennom søket "Trondheim Trafikkselskap" på Flickr, og hittil har eg funne interessante linjenr. som:
"1 Munkvoll" - Ikkje noko som ein ofte har sett på buss, og takk for det. (Hadde vel noko med at biletet er tatt juli 88)
"3 Lade" - ikkje veldig spesielt, men det som var spesielt var at det ser ut som biletet moglegvis er tatt på Buenget (Rett meg om eg er på bærtur),
"4C - Heimdalsbyen" - Ser ut som biletet var tatt på Tiller ein plass, var Tillebyen tidlegare kalla for Heimdalsbyen?
"41 - Flatåsen" Ser ut på bileta som den gjekk frå stasjonen.
"49C Sjetnemarka" - Kor den hadde trase lurer eg litt på. Som eg hugser 49 gjekk den Sentralstasjonen - Sentrum - Sluppen - Sluppen bru - forbi Kroppanmarka - opp gamle Okstadbakken og til Sjetnemarka.
"54 Rutebilstasjonen" - Ser ut som (etter det eg ser på biletet) at den gjekk som i dag, men i stadenfor til Leütenhaven kor rutebilstasjonen var før, etter det eg hugser
"57 Moholt/Klæbu" - Den har eg aldri høyrt om så morosamt å finne,
"62 Dronningensgt" Skulle likt å vite kor den snudde på Lohove. Ser ut som han er på veg til Dragvoll spør du meg.
Ellers er det morosamt å finne diverse bussar eg hugser frå då eg var liten.
Helsing
Øystein

passasjer
Innlegg: 522
Registrert: 2008-02-11 23:47:30

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av passasjer » 2011-03-29 1:34:15

I mitt første innlegg i tråden nevnte jeg noen gamle linjenumre fra Trondheim Bilruter.

Stig Baumeyer har et foto fra 1956 som viser at min antagelse var riktig for de første numrene:

http://www.flickr.com/photos/36081480@N ... 554025340/

Sporveien og Gråkallbanen hadde sin egen nummerserie 1 - 5, og jeg mener at sistnevnte en periode hadde nr 5.
Linjene 3 - Singsaker og 4 - Lade ble en periode kjørt med buss.
I perioden trikken var nedlagt synes jeg å huske ta traseen mellom Kyvannet og Lian var brukt som bussveg,
og trafikkert som linje 5.

Omkring 1975, da Trondheim Trafikkselskap tok over de bynære rutene til Klæburuta og NSB, ble nummersystemet forandret.
Utgangspunkt var til hvilket område rutene gikk.

Linjenr 1- 9 ble forbeholdt pendler. Skistua beholdt nr 10. Tror at Trollaruta da fikk nr 11.

Linjenummer 20-29, ruter østover Innherredsveien til Tyholt, Moholt og Jonsvannet.
(20=Tyholt, 21=Valentinlyst, 24=Jonsvannet)

Nummer 30-39 tidligere NSBruter østover til Jakobsli evt Ranheim.
(36=Brundalen)

Nummer 40-49 til Heimdalsområdet.
(41=Flatåsen, 42=Kolstad/Heimdal, 43=Ringvål, 44=Heggstadmoen, 48=Kattem)

Nummer 50-59 tidligere Klæburuta til Nidarvoll/Bratsberg)
(Vestlia, Fossegrenda, Eklesbakken og Bratsberg. Husker ikke enkeltnumre)

Nummer 60-69 ruter til Tyholt/Moholt om Lerkendal.
(60=Tyholt, 61=Valentinlyst, 63=Singsaker, 66=Jakobsli)

Nummer 70-79 tidligere Bynesruta.
Nummer 80-89 kan jeg ikke huske har vært brukt.
Nummer 90-99 Arbeids-/Rushtidsruter.

Ikke alle numre har vært brukt, og jeg håper at andre kan tilføye eller rette dette.

jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-04-02 17:08:19

41 til Flatåsen forsvant enten 2002 eller 2003. Da ble 7 lagt om til å gå Flatåsen i stedet for Kroppanmarka, hvor linje 3 tok over. Buenget, som til nå hadde gått annenhver linje 3 og 5 ble nå en ren linje 5.
Kroppanmarka ble i 2006 forlenget til Sjetnmarka, og 49 ble da lagt ned. Er også litt nysjerrig på den C-ruta. Kan det ha vært trasé som gikk E6 i stedet for Osloveien/Okstad?

Linje 48 ble lagt ned sommeren 2007 og linje 9 tok over. Linje 19 ble opprettet for å ta ruta over SOHO og Byåsen.
Samtidig sluttet linje 4 å kjøre på kveldstid. 4A ble til 9A og alle turer kveld og helg er nå linje 3.

Det, sammen med byttet mellom 5 og 8 på sørøstsiden av byen er vel de største endringene jeg kan komme på selv, på denne siden av 2000.
Jens Erik Widén

jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-04-02 17:16:26

oyst skrev:Også gjekk 9 av og til opp til Steinåsen i staden for Dragvoll.
Eg kan og hugse at linje 9 gjekk frå Kroppanmarka til Dragvoll, både i all hovudsak som linje 19 i dag til sentrum, og ei eller anna rute på austsida av byen.
Linje 9 gikk på slutten av 90-tallet og starten på 2000 Dragvoll-Strindheim-Sentrum (som nå) -Vestoppfarten-Stavset Senter (i parallell med L8) - Flatåsen-Senter-Saupstad-Korsen-Heimdal (Som L19 nå, men ikke via Kattem) -Kroppanmarka-Nardo-Risvollan-Steinåsen-Dragvoll. Rundetiden var vel på 2,5 time eller noe sånt :)
Og eg har tatt linje 24 til Tunga, som då gjekk i retning Jonsvatnet, altså kor linje 11 går i dag. Eg skal då ikkje vere for skråsikker på trase o.l. men det er det eg hugser i farten. Skal se om eg finn det gamle kartet mitt i ei skuffe til faderen eller noko slikt.
Jeg bodde på Jonsvatnet siste tiden det var overlevbart der uten å ha bil. Høsten 2006 ble det lille som var av tilbud desverre havarert.
Linje 24 gikk så godt som nøyaktig samme trasé som 11 går i dag, dog ei til Vikåsen. 24 gikk altså Sentrum-Angeltrøa-Solbakken Bru-Kuset/Brandhaugen.
Jens Erik Widén

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av oyst » 2011-04-03 17:48:00

jec skrev:Linje 48 ble lagt ned sommeren 2007 og linje 9 tok over. Linje 19 ble opprettet for å ta ruta over SOHO og Byåsen.
Samtidig sluttet linje 4 å kjøre på kveldstid. 4A ble til 9A og alle turer kveld og helg er nå linje 3.
Småpirk, men dei hadde ruteendring i mars i 2007, meir nøyaktig den 5. mars ;) (Det er den gamlaste ruta eg har samla på)
jec skrev:Det, sammen med byttet mellom 5 og 8 på sørøstsiden av byen er vel de største endringene jeg kan komme på selv, på denne siden av 2000.
Hugser du meir nøyaktig årstal?
Helsing
Øystein

jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-04-03 20:13:14

oyst skrev: "3 Lade" - ikkje veldig spesielt, men det som var spesielt var at det ser ut som biletet moglegvis er tatt på Buenget (Rett meg om eg er på bærtur),
Bildet er tatt på Buenget, og det er ingenting spesielt med det. (Som nevnt, Buenget ble trafikkert av 3 og 5)
oyst skrev: Småpirk, men dei hadde ruteendring i mars i 2007, meir nøyaktig den 5. mars ;) (Det er den gamlaste ruta eg har samla på)
Jeg sammenlignet høsten 2006 med sommeren 2007, derav min antagelse. Mente å huske at den marsendringen var i 2006.
oyst skrev: Hugser du meir nøyaktig årstal?
Høsten 2001.
Jens Erik Widén

jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-04-04 17:22:03

Blir litt frem og tilbake her, men tar etterhvert som jeg kommer på, har tid til å utforske og faktisk ser hva som blir skrevet :)
oyst skrev:
"4C - Heimdalsbyen" - Ser ut som biletet var tatt på Tiller ein plass, var Tillebyen tidlegare kalla for Heimdalsbyen?
Wikipedia sier:
På 1980-tallet ble Tillerbyen (opprinnelig kalt Heimdalsbyen)
"57 Moholt/Klæbu" - Den har eg aldri høyrt om så morosamt å finne,
Nattbuss var tidligere tosiffret med sluttsiffer 7. 57 var altså det som er 154 nå, men noen mindre endringer.
Dagens system med avganger 1, 2 og 3 (og tidligere 4) kom høsten 2004.
Vedlegg
nattbuss-04dec03.gif
nattbuss-04dec03.gif (17.64 kiB) Vist 2692 ganger
Jens Erik Widén

jec
Innlegg: 761
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av jec » 2011-04-07 14:28:43

passasjer skrev:I perioden trikken var nedlagt synes jeg å huske ta traseen mellom Kyvannet og Lian var brukt som bussveg,
og trafikkert som linje 5.

Omkring 1975, da Trondheim Trafikkselskap tok over de bynære rutene til Klæburuta og NSB, ble nummersystemet forandret.
Utgangspunkt var til hvilket område rutene gikk.

Linjenr 1- 9 ble forbeholdt pendler. Skistua beholdt nr 10. Tror at Trollaruta da fikk nr 11.
Sitat fra 'Trikken i Trondheim 100 år': NSB bilruter ble overtatt 25. juli 1974 (..) Klæburutas ruter i kommunen (..) 1. januar 1975

Pendellinja 5/17, Risvollan-Sentrum-Rydningen, startet iflg samme bok 1976. Da med 10-minuttersrute, og med linje 13 i rush for da å gi 5-minuttersrute.
Jens Erik Widén

oyst
Innlegg: 287
Registrert: 2010-07-03 23:57:06
Sted: Trondheim

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av oyst » 2011-04-10 23:47:01

Trond Bremseth skrev: 1 - Trikkerute Voldsminde - Lian ??
2 - Trikkerute Lade ??
3 - Trikkerute Singsaker.
Linje 1:
Har naturlegvis variert, i all hovudsak gjekk den Ila - Voldsminde, for å til slutt gå heile turen Lian - Voldsminde og så til Lade dei siste åra.
Linje 2: Starta opp som: Elgeseter/Øya/Dalsenget (Destinasjonsnamnet har variert litt oppgjennom åra, men har vore same plassen) - Jernbanen. Gjekk etterkvart til Lade. (Trur den vart lagt ned i 1983)
Linje 3: Gjekk så vidt eg veit alltid Singsaker (Med tre forskjellege endeholdeplasser/traseer der) til Jernbanen. (Nedlagt 1968)
Har nok også vore noko som heitte Linje 4, men kor den gjekk kjem eg ikkje på i farten, fordi dagens Gråkallbane, altså Lian - St. Olavs gate, vart kalla Linje 5 i ein periode.
Helsing
Øystein

passasjer
Innlegg: 522
Registrert: 2008-02-11 23:47:30

Re: Linjehistorikk Trondheim

Legg inn av passasjer » 2011-04-12 16:55:52

En liten oppsummering av Trondheim Sporvei trikk/buss og Gråkallbanen:

Linje 1:
1901-1976 Ila-Lademoen > nedlagt.
1982-1988 Lian-Lade > nedlagt.
1990- St.Olavs gate-Lian i drift.
Linje 2:
1913-1932 Øya-Jernbanen > ny trase.
1932-1958 Øya-Lademoen > ny trase.
1958-1983 Øya-Lade > nedlagt.
Linje 3:
1927-1968 Singsaker-Jernbanen > Buss
1968-1975 Singsaker-Jernbanen > Trondheim Trafikkselskap linje 63.
Linje 4:Buss
1966-1974:Rutebilstasjonen-Lade > Trondheim Trafikkselskap linje 4 pendel ?
Linje 5:
1973-1982:Lademoen-Lian.

Har bladd litt i forskjellig litteratur, og følgende er sannsynlig:
Trondheim Bilruter på 50-tallet.
1=Lade.
2=Tyholt.
3=Nardo/Nidarvoll.
4=Huseby.
5=Moholt.
6=Jonsvannet.
7=Leirfossen.
8=Byåsen.
9=Trolla.
10=Skistua.
11=Fagerlia.

Før TBR ble en del av Trondheim Trafikkselskap i 1975, kom det sikkert til flere ruter,
uten at jeg kjenner til nummer.

Svar