NRK Outside Broadcast busser

Et forum for prat om busshistoriske emner
DBO
Sted: Oslo

Re: NRK Outside Broadcast busser

Legg inn av DBO » 2011-01-16 23:20:55

Ikke usannsynlig det da Iversen bygde en del for NRK på den tiden.
Kan legge til en litt "artig" detalj, Chevroletene ble opprinnelig levert med tvillinghjul. Men for å kunne kjøre inn i stortingsgarasjen ble de ombygd for å bli litt smalere.
Inn i stortingsgarasjen kom de, men resultatet av dette ble at de var helt forferdelig å kjøre på veien.

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2011-01-18 15:06:12

Vidar Såtvedt skrev:
gmidtun skrev:Du har ikke noe reg.nummer eller understellsnummer på denne Ford'en? Eller årsmodell?

Gmidtun
Byggnr hos VBK 3727, NRK, Fjernsynet Ford D 400- 134 chassinr 88702, Bensin, Lev dato 27/5-1971, Kamerabuss, denne ble bygget i Kristiansund som rå bygg med bygg nr 1363, kjørt til Horten for innredning og lakkering.
Bussen ble reg. 29.06.1971 på DA 20297. Den hadde sist skilter på i 1993, men da hos en privatperson. Det komplette understellsnummeret er BC01KU-88702.

Gmidtun

Ingolf Roth Fischer

Legg inn av Ingolf Roth Fischer » 2011-01-19 10:41:19

Dette er en interessant tråd, hvor jeg mener å kunne bidra litt. Jeg har jobbet med OB i NRK i rundt 15 år, så jeg har ganske god kjennskap til det materiellet som har vært i bruk de siste 20-30 årene.

Det stemmer som det er sagt her, NRKs første buss-sett var Chevrolet og kom i 1957. Det fantes 3 biler til hvert sett, en regivogn, en teknikkvogn, og en følgevogn. En av disse Chevroletene er bevart, og er delvis restaurert av NRKs bilverksted. Det har ikke vært noe prioritert prosjekt, så den siste tiden har den bare stått i kjelleren på Marienlyst. Jeg er usikker på hvilken vogn det har vært opprinnelig, men den ble reddet i siste liten fra en opphogger på vestlandet, som oppdaget et gammelt slitt NRK-skilt på døra. Da tok han kontakt for å undersøke om den hadde historiks verdi.
Buss 1 var utsyrt med tyskproduserte Fernseh-kamera.

Mercedesen som er avbildet mener jeg kan være Buss 2, har foreløpig ikke så mange detaljer, men skal forhøre meg med kilder i NRK-systemet.

Buss-sett 3 var ustyrt med Marconi-kamera, og ble bygget opp tv-teknisk i Oslo. Mener at bilene her var Volvo.

Buss 4, her startet NRKs mangeårige tilknytning til Mercedes. Dette var forøvrig NRKs første farge-tv buss, bygget i -71/-72 på chassis av MB 808. Denne bussen ble etter utrangering bygget om til kafé-vogn/varmestue, og forsvant ut av systemet først på slutten av 90-tallet.

Buss 5 var MB levert rundt -75 til -78.

Buss 6 var etter hva jeg har funnet ut, en 1-kamera-buss her i Oslo. Bilen ble senere bygget om og brukt som EVK-vogn (Eurovisjons-kontroll, dvs kontrollrom for støtte til utenlandske kommentatorer ved store sportsarr o.l.)

Buss 7, muligens stasjonert i Tromsø.

Buss 8, MB og første buss stasjonert i Bergen.

Buss 9, første tv-buss av litt størrelse, MB1421?, levert i 1981. Denne ble solgt til Pål Vestby tv-produksjon Askim, og bygget om. Kjøretøymessig er den bevart som original. Eksisterer fortsatt.

Buss 10, kompaktbuss, som bare hadde separat følgevogn. MB 613, levert -87. Donert til Grønlands TV på slutten av 90-tallet.

Buss 11, MB mellomstørrelse, levert til Trondheim. Senere bygget om som buss 17, og sendt til Tromsø, hvor den forstatt "står seg ihjel" i garasjen.

Buss 12, første Scania 143, bygget av Sony i 1989. Første med hydraulisk uttrekk for monitorveggen på langsiden. Utfaset tidlig 2000 tall.

Før OL på Lillehammer, bestilte NRK 3 nye busser, 13,14 og 15. 13 og 14 var identiske, Scania 143 3-akslede og ble stasjonert i henholdvis Bergen og Tromsø. Levert 1993. Buss 15 ble stasjonert i Oslo, Scania 143 med 4-akslinger. Med sin doble styreaksling vekket den oppsikt. Likevel ble det bemerket at den hadde relativt dårlige vinteregenskaper pga vektfordeling. Den veide 32 tonn, og var bare utstyrt med eksosbrems, ingen telma slik som både 13 og 14. Alle disse 3 bussene hadde karrosseri fra Hatty, og ble bygget av Thompson utenfor Paris. Buss 13 ble solgt til Modova på 2000-tallet, 14 ble bygget om til buss 16, og eksisterer fortsatt her i Oslo. Buss 15 ble solgt til Irland, og siden shippet til Afrika. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg en gang rundt 2004 kjørte buss 16 til Tronheim. La merke til at den hadde da bare gått ca. 80.000km, og omtrent halvdelen av dette har vært transport mellom Oslo og Tromsø. Både 13,14 og 15 hadde uttrekk på begge langsider, ca en meter på venstre side, og 30 cm på høyre side.

Buss 17 er samme kjøretøy som buss 11, og befinner seg i dag i Tromsø. Oppgradert tv-teknisk, men ikke kjøretøymessig.
Buss 18 er dagens kompaktbuss, og er en ombygget vb-vogn på Scania 93 chassis. Den er opprinnelig fra rundt 1992, og fremdeles i bruk.

I forbindelse med OL i Torino 2006, fikk NRK levert sin første HD-buss, kaltd HD1. Det er en semitrailer, med MAN trekkvogn. Med uttrekkbare langsider, blir den en 60kvadratmeters buss når den er i bruk.
I løpet av de siste 2 ukene har det siste tilskuddet ankommet Marienlyst, HD 2. Det er også en semitrailer, og selv følgevognene er nå oppgradert til semi.

Når det gjelder den Forden som her er avbildet, så er jeg ikke overbevist om at dette er en ob-buss i det hele tatt. Jeg har en mistanke om at dette kan ha vært en vb-buss (videobånd), muligens den første som ble anskaffet.
Jeg mener å ha hørt at i alle fall buss 2 ble donert til Island etter endt tjenste her i landet.

Forhåpentligvis finner noen av dere disse opplysningene interessante, jeg skal undersøke nærmere med veteraner i NRK systemet, for å se om jeg kan finne ut mer detaljerte opplysninger om de eldste buss-settene.

Mvh, Ingolf Roth Fischer

Ingolf Roth Fischer

Legg inn av Ingolf Roth Fischer » 2011-01-19 12:40:15

Etter å ha konferert med "prehistoriske" kilder i NRK-systemet, har jeg fått bekreftet mine mistanker om den avbildede Ford-bussen. Dette er gamle VB2, dvs en videobåndbuss. Den kan derfor ikke sies å være en del av rekken ob-busser, selv om den selvsagt har vært brukt som et supplement til slike produksjoner.

En interessant detalj, er at det fantes en buss 1b, dette var en ombygd Opel Blitz lastebil, 2-kamera buss sort/hvitt, utstyrt med noe så avansert som en filmscanner. (dette var før videobåndmaskiner kom på markedet). Den hadde en av sine siste produksjoner i Kristiansand under dekningen av valget i 1977. Etter dette var den en del av en vandreutstilling som gikk landet rundt, og ble vraket rundt 1979-80.

Buss 7 som jeg omtalte som tidligere Tromsø-buss, fikk tilnavnet "Odd-Even". Uttalt på Tromsødialekt, blir dette tilnærmet "oh dæven", som understreket overraskelsen man fikk over at den virkelig startet..... ;-)

Etter hva jeg har hørt, skal en service-ingeniør som fortsatt jobber for OB-seksjonen, ha laget seg en bildebok over NRKs busspark gjennom tidene. Bildematerialet skal visstnok være fra hans egne private bilder. Skal undersøke om det lar seg gjøre å få lånt noe materiell derfra, om noen er interessert.

Ingolf

Brukeravatar
gmidtun

Legg inn av gmidtun » 2011-01-19 13:27:57

Takk til Ingolf Roth Fischer for mye interessant informasjon, og om det i tillegg kan komme bilder ville det vært veldig spennende :o)

Dersom buss-sett nr. 1 var tre biler, er spørsmålet om alle tre var Chevrolet. I "Bilboken" for Oslo fra 1960 står det opplistet to som må være de to det er vist bilder av. A-2869 og A-2870 er reg. som 1958-modell Chevrolet lastevogner. De eneste andre Chevrolet'ene registrert på NRK er en 1953-modell varebil og en 1957-modell personbil. Dersom alle tre vognene i sett nr. 1 var Chevrolet, må den tredje ha vært 1957-modellen.

Buss-sett nr. 2 må være de to som står i Bilboken som 1962-modell Mercedes Benz, på A-2887 og A-2888. Var det tre biler i dette settet også?

Buss-sett nr. 3 skulle vi gjerne ha visst mer om.

Tidlig i denne tråden er det bilde av en buss som NRK Radio hadde, og der teksten sier 1952-modell Scania-Vabis med Iversen-karosseri. A-580 var en 1949-modell Scania-Vabis registrert på NRK, og den hadde også Iversen-karosseri. Er det samme buss, at det bare har blitt litt kluss rundt årsmodellen, eller hadde NRK Radio to slike busser, en fra 1949 og en fra 1952?

Gmidtun

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-19 23:11:32

gmidtun skrev:Takk til Ingolf Roth Fischer for mye interessant informasjon, og om det i tillegg kan komme bilder ville det vært veldig spennende :o)

Dersom buss-sett nr. 1 var tre biler, er spørsmålet om alle tre var Chevrolet. I "Bilboken" for Oslo fra 1960 står det opplistet to som må være de to det er vist bilder av. A-2869 og A-2870 er reg. som 1958-modell Chevrolet lastevogner. De eneste andre Chevrolet'ene registrert på NRK er en 1953-modell varebil og en 1957-modell personbil. Dersom alle tre vognene i sett nr. 1 var Chevrolet, må den tredje ha vært 1957-modellen.

Buss-sett nr. 2 må være de to som står i Bilboken som 1962-modell Mercedes Benz, på A-2887 og A-2888. Var det tre biler i dette settet også?

Tidlig i denne tråden er det bilde av en buss som NRK Radio hadde, og der teksten sier 1952-modell Scania-Vabis med Iversen-karosseri. A-580 var en 1949-modell Scania-Vabis registrert på NRK, og den hadde også Iversen-karosseri. Er det samme buss, at det bare har blitt litt kluss rundt årsmodellen, eller hadde NRK Radio to slike busser, en fra 1949 og en fra 1952?

Gmidtun
Sist redigert av DBO den 2011-01-19 23:46:14, redigert 2 ganger totalt.

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-19 23:13:45

gmidtun skrev:Takk til Ingolf Roth Fischer for mye interessant informasjon, og om det i tillegg kan komme bilder ville det vært veldig spennende :o)

Gmidtun
Vedr. A-580 så har du helt rett i at dette er en 1949 mod. Jeg har nok hatt litt for mye fokus på leveringstidspunktet til NRK. Bussen ble bestilt i fbm. OL i 1952, og siden dette ble arrangert i februar mnd. så regner jeg med at den sikkert var på veien allerede i 1951.

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2011-01-19 23:37:01

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-04-30 19:49:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2011-01-20 21:30:49

Har disse bussene tyske skilter på bildet Stordal har lagt ut...?! Og ved å ta en titt på nett-tvklippet, så sies det jo at disse Mercedes-bussene ble innkjøpt i Tyskland (...men først måtte de prøvekjøres...) Så vises bilder fra norske veier, og nå har A-skiltene kommet på...

Litt senere i samme klippet (ca 11:58 > ) vises levende bilder av de to Chevrolet-bussene fra 1957/58, etterfulgt av en Volvo Valp, en VW-buss og en Borgward...
Bilde
Bilde

Trond Bremseth

Legg inn av Trond Bremseth » 2012-02-29 16:18:37

Bilde

NRK får fjernsynsbusser.
Fjernsynsbussene kommer til Oslo 31 Mars fra Darmstadt via København. De veier til sammen ca 9 tonn, omtrent likelig fordelt på vognene. Overtakelsen skjer den 30/3 på vegne av Norsk Rikskringkasting ved overingeniør Torbjørn Navelsaker, og kjøres hjem av norsk personell. Teknikerne Alf Skamo og Greggor Åsland har vært i Darmstadt en ukes tid for og gjøre seg kjent med utstyret. Sammen med overingeniør Navelsaker reiser også transportsjef Einar Kvistaas.
Bussene er bygget etter spesifikasjoner fra NRK, og det finnes altså ikke maken til dem. I København vil de bli inspisert av folk fra Dansk radio. Bussene koster til sammen ca. 1,1 mill. kroner.

Trønderavisa 20 Mars 1959

Dette skulle vel gi noen flere svar !!
(og sikkert noen nye sp.mål) :oops: :oops:

:wink: :wink: :wink:

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2012-02-29 18:19:36

En av disse Chevroletbussene var avertert på Finn for en tid siden, og temaet var tatt opp på busspraten, jeg svarte at det var en tidligere NRK vogn og at den var bygd hos Iversen

Brukeravatar
gmidtun

Legg inn av gmidtun » 2012-02-29 22:24:09

Den bussen som stod til salgs på www.finn.no (eller var det www.autodb.no ?) var ikke en av de to Chevrolet'ene fra 1959. Det er jeg ganske sikker på. Jeg tror heller at det var A-569, en Chevrolet som NRK anskaffet som reportasjebuss i 1954. Trolig med karosseri fra Iversen.

Gmidtun

Trond Bremseth

Legg inn av Trond Bremseth » 2012-03-08 10:51:13

Torkil Ø har lagt ut et par på Berglis VBK tråd:

Bilde

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=855

:D :D

Svar