NRK Outside Broadcast busser

Et forum for prat om busshistoriske emner
Claes Lislerud

NRK Outside Broadcast busser

Legg inn av Claes Lislerud » 2011-01-06 0:02:04

Hei, mitt navn er Claes Lislerud, bor i Bodø og er ny her på forumet.

På nyttårsaften sendte NRK sitt jubileumsprogram; Pionertiden i NRK Fjernsynet.
Mitt i programmet dukker disse bilene opp:

Bilde
Bilde
Er det noen som vet hva for merke på disse to varebilene? Er det helt rene karosserier fra noen karosserifabrikk, eller er det noen som vet hva det kan være?

Bilde
Hva med Mercedesen? Noen som vet karosserifabrikk på denne? NRK hadde flere av denne typen, i hvertfall 2.

Filmen bildene kommer fra kan sees her:
http://www.youtube.com/watch?v=b8cnc86qWR8
Klippene med bilene dukker opp 9:02 ut i filmen.

Er det noen som kan huske hva for farger det var på NRK's biler på 60-tallet? Min far var i HMK Garden i 1965 og han mener å huske at de var i to gråfarger.
Andre bilder og/eller fargebilder av NRK biler hadde vært supert å få inn i denne tråden.

På forhånd takk!

Modellhilsener
Claes Lislerud

Hans Martin Kollerød

Re: NRK Outside Broadcast busser

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2011-01-06 10:18:24

Disse var dypt grønne nedentil og grå overdel.

Vidar Såtvedt
Sted: Drammen

Legg inn av Vidar Såtvedt » 2011-01-06 19:02:19

Her en Ford fra VBK Bilde Bilde
VS

DBO
Sted: Oslo

Legg inn av DBO » 2011-01-07 0:32:20

Dette var Chevrolet busser og var det første OB settet til fjernsynet. En av dem eksisterer forsatt og er restaurert av bilverkstedet til nrk, men det gjenstår forsatt noe før den er på veien.

Legger ved et bilde av radioens første "studiobuss", en 1952 mod. Scania-Vabis B15 med karosseri fra Iversen.
Bilde er tatt på Vinstra tidlig på seksti tallet , min far er på bilde sammen med en kvinnelig bensinforhandler.
Vedlegg
scania vabis nrk.jpg
scania vabis nrk.jpg (188.77 kiB) Vist 3673 ganger

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-07 0:34:58

DBO skrev:Dette var Chevrolet busser og var det første OB settet til fjernsynet. En av dem eksisterer forsatt og er restaurert av bilverkstedet til nrk, men det gjenstår forsatt noe før den er på veien.

Legger ved et bilde av radioens første "studiobuss", en 1952 mod. Scania-Vabis B15 med karosseri fra Iversen.
Bilde er tatt på Vinstra tidlig på seksti tallet , min far er på bilde sammen med en kvinnelig bensinforhandler.
P.s.
Vidar, er du sikker på at den du har lagt ut bilde av er en Ford, og ikke en "svenske"?

Claes Lislerud

Legg inn av Claes Lislerud » 2011-01-07 8:44:19

Tusen takk for alle svarene så langt!

Pappa mente først også at det var Chevrolet. Det var noe med grillen men han var veldig usikker. Da har vi fått det bekreftet. Kjempebra.
Men hva for Chevrolet er det? Det er jo ikke noe standard karosseri? Hvis NRK fortsatt har en av de bilene så trur jeg at jeg skal kontakte dem, så lenge ikke dere finner noe før.

Vidar Såtvedt

Legg inn av Vidar Såtvedt » 2011-01-07 19:18:26

DBO skrev:
DBO skrev:Dette var Chevrolet busser og var det første OB settet til fjernsynet. En av dem eksisterer forsatt og er restaurert av bilverkstedet til nrk, men det gjenstår forsatt noe før den er på veien.

P.s.
Vidar, er du sikker på at den du har lagt ut bilde av er en Ford, og ikke en "svenske"?
Her er bilde av førerplassen, og det står Ford på ratte, og i byggemappa.
Vedlegg
VBK Ford 18a - Kopi.JPG
VBK Ford 18a - Kopi.JPG (299.42 kiB) Vist 3608 ganger
VS

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-07 23:18:50

Ingen tvil om det, ser ut til å være bygd på Ford D serie / custom cab.

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2011-01-07 23:21:04

Du har ikke noe reg.nummer eller understellsnummer på denne Ford'en? Eller årsmodell?

Gmidtun

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-07 23:50:25

Claes Lislerud skrev:Tusen takk for alle svarene så langt!

Pappa mente først også at det var Chevrolet. Det var noe med grillen men han var veldig usikker. Da har vi fått det bekreftet. Kjempebra.
Men hva for Chevrolet er det? Det er jo ikke noe standard karosseri? Hvis NRK fortsatt har en av de bilene så trur jeg at jeg skal kontakte dem, så lenge ikke dere finner noe før.
For å få klarhet i det tror jeg nok du må kontakte "bilverkstedet" i NRK.
Grillen er ikke til å ta feil av, den stammer i fra 1957. Karosseriet derimot kan gått være bygd i sin helhet hos et norsk karosseri verksted. Chevrolet leverte noe de kalte "step van", men tror nok disse er bygd her hjemme.

Vidar Såtvedt

Legg inn av Vidar Såtvedt » 2011-01-08 9:27:25

gmidtun skrev:Du har ikke noe reg.nummer eller understellsnummer på denne Ford'en? Eller årsmodell?

Gmidtun
Byggnr hos VBK 3727, NRK, Fjernsynet Ford D 400- 134 chassinr 88702, Bensin, Lev dato 27/5-1971, Kamerabuss, denne ble bygget i Kristiansund som rå bygg med bygg nr 1363, kjørt til Horten for innredning og lakkering.
VS

Erik Lefstad

Legg inn av Erik Lefstad » 2011-01-16 17:33:22

Den ene av de to grå/grønne Chevroletene ble bygget om til kontorbuss av maskinsjef Arne Dybdahl på Sogn Yrkesskole for Bislet Bilutleie for bruk bl.a. på Fornebo. Den andre bygde han om til campingbil til eget bruk. Dette skjedde på første halvdel av 70-tallet. Arne D. fortalte at bussene var så tunge (med bl.a. store kabeltromler under gulvet) at når de skulle langveis på oppdrag, ble de sendt med tog.

Claes Lislerud

Legg inn av Claes Lislerud » 2011-01-16 18:25:17

Erik Lefstad skrev:Den ene av de to grå/grønne Chevroletene ble bygget om til kontorbuss av maskinsjef Arne Dybdahl på Sogn Yrkesskole for Bislet Bilutleie for bruk bl.a. på Fornebo. Den andre bygde han om til campingbil til eget bruk. Dette skjedde på første halvdel av 70-tallet. Arne D. fortalte at bussene var så tunge (med bl.a. store kabeltromler under gulvet) at når de skulle langveis på oppdrag, ble de sendt med tog.
Dette var jo interessant. Utrulig hva folk vet egentlig.

Så det vil si at en av disse to har blitt bygget tilbake til slik den såg ut hos NRK.

Er det noen som vet om deg går å få tak i tegninger av disse?

Modellhilsen
Claes

DBO

Legg inn av DBO » 2011-01-16 22:06:32

Disse opplysningene må tas med forbehold om at min far husker riktig.
Han mener at fjernsynet hadde tre slike busser, en kamera, en lyd og en følgebil.
I tillegg hadde radioen en av samme type.
Videre mener han at det er kamerabussen NRK har tatt vare på.
Men igjen NRKs bilverksted sitter nok det meste av opplysningene om disse.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2011-01-16 23:12:30

Hvis jeg skulle tippe på karosseribygger på Mercedes'en, så vil jeg mene at de buete frontrutene, vinduspussertype og speiltype var noe som Iversen brukte først på 60-tallet.

Chevrolet'ene tror jeg har original front, mens frontruter og karosserisider fra forhjulene og bakover, trolig er norskbygget...
Bilde
Bilde

Svar