Gamle busser på Lampeland fram i lyset

Et forum for prat om busshistoriske emner
thage

Re: Gamle busser på Lampeland fram i lyset

Legg inn av thage » 2010-09-04 18:50:02

Kristian skrev:JC 87206 som Bohembuss ved Valhall, den var ifølge noen jeg snakket med da planlagt solgt da den ikke var så veldig egnet på lengre turer.
IMG.jpg
JC 87207 på Furubakken, rødfargen skyldtes vel trolig en tidligere heldekk reklame?
IMG_0001.jpg
JC 87207 som rød, viser hvordan den så ut da den kom til Bærum.
Her er et nyere bilde fra 2002:
Bilde

Vogn 063 som jeg nevnte lenger opp, kan den ha hatt reg.nr JC 85706??

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-07 11:29:40

Jeg har fått hentet opp eierhistorikken for KZ29803, Trondheim Trafikkselskap #575. Ifølge en liste for TT ble den utrangert sammen medde andre i 1999, men det viser seg at den først ble avregistrert i juni 2000. Etter det ser den ut til å ha vært russebuss hvert eneste år siden 2001, og er allerede solgt til neste års russ. Faktisk var den på fototidspunktet ennå ikke avregistrert fra årets russ, men skiltene lå nok trygt i Bærum de. Det var altså en helt annen historikk på denne bussen enn jeg trodde først.

Bjarne-bussen var jeg helt sikker på at hadde deler av fargene til FBNT, men der tok jeg visst feil. I det hele tatt er det mange farger på den, men den gråbrune må vel da være noe grunning vil jeg tro. Men helt overbevist ble jeg ikke før jeg så at rustflekkene på støtfangeren da den var Fosen-gul stemmer med grunning/sparkling i dag. Eierhistorikken på Fosen Trafikklag #151, altså VD66000, har jeg også funnet. Den gikk på Fosen til høsten 1999, og etter det ser den ut til å ha vært russebuss i 2000, 2001, 2002, 2004, 2005 og 2006, og er fortsatt registrert på sistnevnte, men er forlengst begjært avregistrert.

KT46373 ble avregistrert på Kongsberg i september 2007, og ting kan tyde på at det skyldtes at den ikke lot seg EU-godkjenne uten en dyrere reparasjon. Deretter ble den overført på Bus & Truck Trading AS i Askim i mars 2009, så det er mulig den har stått på Lampeland fram til da, i påvente av om man skulle gjøre noe med den. Den er ikke rapportert eksportert ennå, så da står den vel muligens i Askim fortsatt?
Denne er forresten oppført som "Lagune L" i lista, men den er i hvert fall ikke spesielt lang, og ser for meg ikke spesielt lav ut heller, så hva står L'en for?

thage skrev:Vogn 063 som jeg nevnte lenger opp, kan den ha hatt reg.nr JC 85706??
Det stemmer ifølge RHF-lista. Det er altså to som har blitt oppført med samme nummer i lista. Mens det på denne står Norgesbuss Bærum, står det Bærumsbuss på den andre. Men det var kanskje ikke noe som het Bærumsbuss så sent som i 2000, så da var det enda mer feil?

Jeg har også sammenlignet den gamle svarte og hvite med et bilde jeg har av en VBK fra 1965, og så at de lignet bra, så da er det vel i hvert fall snakk om en VBK. Men hvor gammel, og hvem kan ha hatt den?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2010-09-07 13:26:32

Sitat; "KT46373 .......................Denne er forresten oppført som "Lagune L" i lista, men den er i hvert fall ikke spesielt lang, og ser for meg ikke spesielt lav ut heller, så hva står L'en for? "

L = Lav utgave + LK = Lav utgave Kombi
H = Høy utgave + HK = Høy utgave Kombi + H "deLuxe" = Ekstra høy utgave med "knekken" fremst på taket. (Kun SOT + FFR fikk slike)

KT46373 ble vel helst utfaset fra Nettbuss da lave Lagune'r allerede fantes i hopteall, og også det at bussen hadde DAF chassis og ikke passet inn i vognparklogistikken? Bjørhovden bussene har da alltid vært i førsteklasses stand, så om den er avregga i forbindelse med ny eu-godkjenneing, så burde nok bussen klare den uten større vansker.
Frank

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-09-07 16:47:36

Øyvind Berg skrev:...VD66000;... Men helt overbevist ble jeg ikke før jeg så at rustflekkene på støtfangeren da den var Fosen-gul stemmer med grunning/sparkling i dag. ...
Så det var ikke nok overbevisende at jeg, selveste JAEL, sa at dette var VD66000...? Haha, du er nå¨en morsom kar, du Øyvind. Denne bussen sto på Moen da jeg var der sist gang, i 2008. Den var da hellakert i rosa, og med DET skiltet/kjennemerket, så måtte jeg bare finne ut hvem som hadde eid den. (Selv om jeg ikke fotograferte den...)
Øyvind Berg skrev: KT46373...;...så det er mulig den har stått på Lampeland fram til da, i påvente av om man skulle gjøre noe med den. ...
Som jeg skrev lengre oppe; Den ble observert på Durud/Avløs sommeren 2008, sammen med endel andre Nettbuss'er fra Buskerud, og en del utrangerte Vestfold Kolletivtrafikk-busser. Kristian her på busspraten var med og sto for fotograferingen, så kanskje han kliner til med et par bilder....
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-07 19:46:20

jael skrev:Så det var ikke nok overbevisende at jeg, selveste JAEL, sa at dette var VD66000...? Haha, du er nå¨en morsom kar, du Øyvind. Denne bussen sto på Moen da jeg var der sist gang, i 2008.
Når du bare skrev at det var den, uten å nevne noe mer om den (som i hvert fall jeg kan huske å ha lest), så må jeg da kunne tvile inntil jeg ser noen forklaring. Men med forklaringa ble det jo klart at det er den.
Hvis den utvendige rosa malinga var av like bra kvalitet som det de hadde rulla på interiøret overrasker det meg ikke om den rett og slett har blåst av siden da ... og det på en plass der det ikke akkurat blåser mye.

Når det gjelder KT46373 så datt nok det med Durud/Avløs bare ut da jeg skulle oppsummere historikken, og NBs bilde fra høsten 2009 var det neste jeg fikk med meg.
Det er tydelig at jeg ikke har studert nok bilder av Lagune til å se at denne er lavbygd. Den ble begjært avregistrert på grunn av manglende EU-kontroll et par måneder før den ble avregistrert, så hvis det ikke var noe feil med den har man rett og slett ikke giddet å kjøre den ned til Kongsberg for å få den godkjent, så da er det tydelig at man i Nettbuss ikke ville ha den.

En annen ting jeg glemte å nevne i forrige innlegg var det at jeg på et annet bilde fra området kom til å se at det over døra på Vest #166 står Helmer. Altså kan det tyde på at den tilhører høggern. Hvis Bjarne-bussen (altså VD66000) også stod der i 2008, er den vel muligens hans den også.
Eneste firmanavn som jeg kan få til å stemme med denne Helmer er en Helmer Grinderud, som driver innen "Riving av bygninger og andre konstruksjoner". Kan dette navnet stemme, jael?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-09-07 22:07:20

Øyvind Berg skrev:...
Eneste firmanavn som jeg kan få til å stemme med denne Helmer er en Helmer Grinderud, som driver innen "Riving av bygninger og andre konstruksjoner". Kan dette navnet stemme, jael?
Ja, det gjør det.
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-21 21:00:13

I forrige uke fikk jeg endelig tatt meg en tur til Lampeland igjen, og tilfeldigvis traff jeg også på sjefen sjøl. Det var kommet til over et dusin flere busser siden sist, og bilder av de kommer etter hvert. Men først litt oppdatering av det gamle.

Denne bussen her fikk jeg faktisk identifisert, på en litt spesiell måte. Klatret opp på framstøtfangeren og derfra kunne jeg fotografere en kvittering for midlertidig kjennemerke som lå på gulvet. Der stod både nåværende regnr. og chassinummeret.
Den er Vest byggenummer 24, levert i 1968, og er bygget på Volvo B57-55. Den ble levert som S-7131 til Nordfjord og Sunnmøre Billag. 15.12.1977 ble dem omregistrert til TV34636, og var hos selskapet til den ble avregistrert i 1987. I 1989 fikk den ny eier, men jeg vet ikke om det var russ eller ikke, for den ble registrert på eieren 16. mai, noe som jo er litt i seneste laget. Etter det har den vært russebuss hvert eneste år fra 1991 og fram til 2005, muligens med unntak av 2003. 16.04.2002 fikk den nytt regnr. R-8302. Jeg vil anta at de har valgt kombinasjonen ut fra: R for Russ, 83 for fødselsåret 1983 og 02 for russeåret 2002. Høsten 2005 ble bussen avregistrert og solgt til en person i Svene, men er ikke registrert igjen.

Bilde
R-8302(S-7131 / TV 34636) på Lampeland, 06.06.10.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-22 16:30:06

Så var det den gamle VBK'en. Det vi vet om den er at det er en frontmotor Volvo, og vi vet også motornummeret. Hvilken årgang av VBK det er kan sikkert de lærde svare på, men ingen har sagt noe så langt. Bussens farger er ikke originale, men da jeg var der i forrige uke tok jeg et nærbilde av lakken, der man muligens ser det som har vært originallakk, eller i hvert fall fra bussens tid i trafikk.

Som en kan se er det noe turkis/grønt hel innerst, som har en skarp kant mot naglen, så den fargen vil jeg anta er original. Den er nok en del falmet, men det virker jo som enkelte her på forumet kjenner til mange gamle fargesettinger, så jeg håper det kan hjelpe. Om man da også finner ca. årgang så kan det kanskje bli mulig å identifisere den. Nå er det faktisk bare denne og Vest #166 som jeg ikke har full identitet på av bussene der oppe.
Vedlegg
Ikke akkurat busslakkererens svennestykke ...
Ikke akkurat busslakkererens svennestykke ...
vbk-maling.jpg (102.07 kiB) Vist 1759 ganger
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2010-09-22 17:55:39

Kan VBK bussen være C 4607 Volvo B 715.18 fra 1964, opprinlig var bussen gul med orange topp fra vinduene og opp, men den ble lakert turkis med sorte stiper. Etter utfasing ble den solgt på Drammenskanten og fikk KE skilt.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-22 18:44:57

Hans Martin Kollerød skrev:Kan VBK bussen være C 4607 Volvo B 715.18 fra 1964, opprinlig var bussen gul med orange topp fra vinduene og opp, men den ble lakert turkis med sorte stiper. Etter utfasing ble den solgt på Drammenskanten og fikk KE skilt.
Alle (ordentlige) forslag mottas med takk. :)

Men det virker som vi vet ganske lite om den bussen. Hverken chassinummer eller det KE-nummeret er å finne i RHF-lista.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2010-09-22 20:30:00

VBK byggnr er 1520 skrap på det turkise og du finner gult under er det riktig buss, finner Du orange fra vinduene og opp er Du i allefall på rett vei. Chassinummer står vanligvis på høyre rammebjelke bak støtfangeren

ScaniaCn

Legg inn av ScaniaCn » 2011-03-04 17:15:51

Øyvind Berg skrev:KZ29814 er en VBK M50 fra 1981 bygget på Scania BR112AV. Hvor den opprinnelig kom fra så jeg med en gang jeg så den, for destinasjonen røper utvilsomt at denne har gått for Trondheim Trafikkselskap, hvor den var #573. Etter endt tjeneste hos TT ble den avregistrert i november 1999, og der ender også all registreringshistorikk. Men en ser jo tydelig at denne er ordentlig bygget om til russebuss, så her aner det meg at noen har kasta bort en del penger på noe som aldri ble noe av. Jeg har ikke sjekket eierhistorikken på noen av de fem andre den ble levert sammen med, men jeg identifiserte den på chassinummeret som stod på innsiden, under sjåførvinduet, og kan ikke ha sett så veldig feil heller.

Bilde
KZ 29814 på Lampeland, 06.06.10.
Denne har vært russebuss siden 2001. Den er en av de russebussene som har holdt koken lengst, dog med en del reparasjoner opp gjennom åra. Det sies at det er populært med langsmonterte seter og det er derfor den blir kjøpt hvert år. Volvo B10M Aabenraa LH86211 og Scania CN112 DF33500 m. fler er vel de som har klart seg best teknisk sammenlignet med årene de har kjørt som russebuss.

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2011-03-06 14:30:03

Øyvind Berg skrev:
Hans Martin Kollerød skrev:Kan VBK bussen være C 4607 Volvo B 715.18 fra 1964, opprinlig var bussen gul med orange topp fra vinduene og opp, men den ble lakert turkis med sorte stiper. Etter utfasing ble den solgt på Drammenskanten og fikk KE skilt.
Alle (ordentlige) forslag mottas med takk. :)

Men det virker som vi vet ganske lite om den bussen. Hverken chassinummer eller det KE-nummeret er å finne i RHF-lista.
C-4607 ble omregistrert ved daværende Sandvika trafikkstasjon, så den fikk BL-skilter. BL 39163. Sist avregistrert i 1984. Kan det stemme?
C-4600 var en tilsvarende buss. Den mangler vi historikk på etter utfasing.

Gmidtun

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2011-03-06 14:45:41

Øyvind Berg skrev:
jael skrev:Vil du ikke ha det, så vil jeg!
Hvis det er på den måten så vil jeg ha det, ja. :) Har tenkt på å stikke dit når det er treff, men jeg får se om det passer.

jael skrev:Tror jeg har et bilde eller to oppe fra Moen, og Bjørhovden-garasjen...
De vil jeg veldig gjerne se. :) Jeg har selv bilde av 6-7 Bjørhovden-busser, men ingen av dem er tatt mens Bjørhovden har vært eier. Det er ellers ikke veldig mange bilder av busser fra det selskapet. Frank har noen få i det gamle galleriet sitt, men ellers har jeg funnet lite.

Denne her er litt av en nøtt. Det vil si, jeg har fått identifisert den delvis, men på grunn av mangelfull liste kommer jeg ikke lenger. Det jeg vet er at dette er Vest byggenummer 166 fra 1972. Det er også en Volvo BB57-55, men der stopper det. For det eneste som står i lista er at den ble levert til Hermod Spiten, som er Volvo-forhandleren på Kongsberg. Jeg har prøvd å kikke inn fra alle tenkelige vinkler, jeg har prøvd å åpne døra, og vinduer, men det er ikke mulig å komme inn for å lete mer. Den er rett og slett låst. Krabbe under går sikkert an, men det har jeg ikke hatt klær til de gangene jeg har vært innom.
Men hvem kan ha hatt denne bussen? Vi vet at Tinn Billag har handlet gjennom Spiten, men jeg tviler på at den har gått der. Fargen stemmer noe, men ikke helt. Bjørhovdens har også hatt kremgul, men ellers passer det ikke. Men det som passer enda mindre med Bjørhovdens er at dette er en Volvo, for noe sånt har de tydeligvis ikke hatt. Det kan jo eventuelt ha vært en énbusseier oppi dalføret som har hatt den, men det vet jeg ikke hvem skulle være. Spiten er fortsatt Volvo-forhandler på Kongsberg, men de driver bare med personbiler, så jeg tviler på at man kan få så mye ut av dem. Så da lurer jeg på om noen andre har noen idé om hvilken buss dette kan være?

Bilde
? på Lampeland, 06.06.10.
Vest #166 fikk reg.nummer KT 14110 og ble levert til Brødrene Kjenås med adresse på Svene ved Kongsberg. Dette firmaet er registrert i Brønnøysund under bransjen "Godstransport på veg". Bussen har vært avregistrert siden 1995.

Gmidtun

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2011-03-06 18:13:23

C 4600 ble hogd, og restene nedfylt under utvidelse av parkeringsplass i lommedalen

Svar