Gamle busser på Lampeland fram i lyset

Et forum for prat om busshistoriske emner
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Gamle busser på Lampeland fram i lyset

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 21:59:59

KZ29814 er en VBK M50 fra 1981 bygget på Scania BR112AV. Hvor den opprinnelig kom fra så jeg med en gang jeg så den, for destinasjonen røper utvilsomt at denne har gått for Trondheim Trafikkselskap, hvor den var #573. Etter endt tjeneste hos TT ble den avregistrert i november 1999, og der ender også all registreringshistorikk. Men en ser jo tydelig at denne er ordentlig bygget om til russebuss, så her aner det meg at noen har kasta bort en del penger på noe som aldri ble noe av. Jeg har ikke sjekket eierhistorikken på noen av de fem andre den ble levert sammen med, men jeg identifiserte den på chassinummeret som stod på innsiden, under sjåførvinduet, og kan ikke ha sett så veldig feil heller.

Bilde
KZ 29814 på Lampeland, 06.06.10.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 22:28:01

JC87206, eller BR64899 som den nå heter, er en Scania N113CLB, Vest Liner 310 fra 1989. Den startet som Vestoppland Bilselskap #244, og ble gjennom Norgesbuss-systemet til Bærumsbuss #063 i 2000, før den i august 2001 ble avregistrert. I 2002 ble den registrert på Foreningen Bohemsbussen i Oslo, som hadde den fram til 2004. Den ser ut til å ha vært russebuss hvert år siden 2005, og er sannsynligvis solgt til russ 2011 allerede. BR64899 fikk den 9. mai 2008, så enten har noen vært og rappa skiltene på den, eller så har det bare tilfeldigvis passet sånn, og at Gjøvik-skilter ikke var så forferdelig kult, liksom ...

Bilde
JC 87206/BR 64899 på Lampeland, 19.06.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 22:38:22

SR40893 er en Volvo B10M, Arna M91BF fra 1991. Den har faktisk sitt opphav bare et par mil lenger sør, hos NSB Lågendalsruten på Kongsberg som #051. Det ble senere NSB Biltrafikk Drammen #1051, som så ble Nettbuss Buskerud, og da man slo sammen med DOB til Nettbuss Drammen i 2003 ble den #951 for å unngå kollisjon med DOB-numrene. Den holdt ut hos Nettbuss til juni 2008, og har siden det vært russebuss de to siste årene.

Bilde
SR 40893 på Lampeland, 19.06.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 22:48:39

HS48892 er også fra 1981 og er en VBK M600 bygget på Volvo BB57-55. Nå kan jeg lite om gamle chassier, men noe sier meg at dette chassiet var noe på overtid? Den var opprinnelig Gausdal Bilselskap #76, og ble der gjennom alle sammenslåingene opp til den ble solgt ut i desember 2000. Etter det har den hatt diverse eiere i Buskerud og Akershus, men siste eierskifte var i juni 2007, og kort tid etter det ble den avregistrert.

Bilde
HS 48892 på Lampeland, 19.06.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 22:59:50

JC68350 er en Scania CR112 fra 1984. Den er opprinnelig Vestoppland Bilselskap #216, og ble med i Norgesbuss-systemet helt til 2001. Etter det ser det ut til at den har vært russebuss hvert år fra 2002 til 2009, men altså ikke i år.
Som en kan se på veggen bak der står det Svene Maskiner, men det eksisterer altså ikke lenger.

Bilde
JC 68350 på Lampeland, 19.06.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-01 23:28:01

HS24738 var enda en godbit, nemlig nok en godsbil fra Vest. Denne med byggenummer G 137, og fra 1974 denne også. Men denne er bygget på Scania B80-53. Den var ny som Gausdal Bilselskap #311, og ble solgt til en i Oslo i 1987. I 1989 ble den solgt til et selskap på Gjøvik som het Totex AS, men ble først registrert hos dem i november 1994. Så i oktober 1997 ble den avregistrert, og der ender all historikk, bortsett fra det faktum at den i hvert fall var i live tidligere i år.
Med tanke på at denne og HS24266 ble bygget samme år, syns jeg fronten på dem er ganske forskjellig. Har det vært et modellskifte mellom de to, eller var det forskjellige samtidige modeller? Eller kan det tenkes at den ene av dem har fått bygd ny front noen år senere? De som har mer peiling på detaljer på gamle norsk karosserier kan gjerne prøve å svare på det.

Bilde
HS 24738 på Lampeland, 19.06.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

passasjer

Legg inn av passasjer » 2010-09-01 23:40:50

Delvis OT:

Svene Maskiner var på slutten av 80-tallet bl.a. eiere av sjøfly.
Et personnavn i denne forbindelse har tilknytning til Vestsia Service Senter i Lampeland.
En mulig forbindelse til bussene her ?

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-09-02 9:24:40

NE 52592 var jeg medeier i da jeg var med i Amistar. Denne fikk overhalt girkasse, fra ZF, (bussen har Easyshift)som det bare ble rot med og den fikk ny motor etter at returrøret som ligger under topplokk dekselet hadde røket, oprinnelig hadde den 380hk, men vi fikk tak i en byttemotor fra Nederland uten intrecooler så da hadde den bare 280hk. Skulle noen ha behov for Easyshift kasse, så har denne gått ca 100.000km etter overhaling.
HS48892 fikk byttet fra buet til rett frontrute, da det ikke var mulig å oppdrive ny buet.
HS 24738 har tihørt en som heter Kjell Tomter, men tydelig vis har heller ikke han fått skilter på den, han gav den bort til en Oddvar Gjermundsen, som jeg tror fremdeles er eier av vraket.
Når det gjelder Leddbussen, så er den nedkjørt og utslitt, og hadde den ikke hatt sidestilte seter og vært leddbuss, så hadde den blitt hugd for lengst, håper den aldri kommer på veien igjen.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-02 10:35:34

passasjer skrev:Delvis OT:

Svene Maskiner var på slutten av 80-tallet bl.a. eiere av sjøfly.
Et personnavn i denne forbindelse har tilknytning til Vestsia Service Senter i Lampeland.
En mulig forbindelse til bussene her ?
Personen du tenker på må nok være han som er omtalt i denne artikkelen: http://www.numedalsnett.no/default.aspx ... enuID=5766
Artikkelen der er datert i 2001, så da er det mulig at Bjørhovdens Bilruter flyttet inn der etter at Svene Maskiner var ute.

Men han har nok ikke noe med bussene å gjøre. En del av bussene er nemlig eid av Geir Homlund i Bærum Kranservice. (Grunnen til at jeg ikke nevner personnavn uten videre er fordi de kanskje ikke har så mye med bussbransjen å gjøre, eller jeg tenker at de eventuelt ikke nødvendigvis setter pris på å bli navngitt på Internett. Men nå som jael har snakket godt om han, så er det jo bare å si det ... :) )

Buss1Marius skrev:NE 52592 var jeg medeier i da jeg var med i Amistar. Denne fikk overhalt girkasse, fra ZF, (bussen har Easyshift)som det bare ble rot med og den fikk ny motor etter at returrøret som ligger under topplokk dekselet hadde røket, oprinnelig hadde den 380hk, men vi fikk tak i en byttemotor fra Nederland uten intrecooler så da hadde den bare 280hk. Skulle noen ha behov for Easyshift kasse, så har denne gått ca 100.000km etter overhaling.
HS48892 fikk byttet fra buet til rett frontrute, da det ikke var mulig å oppdrive ny buet.
HS 24738 har tihørt en som heter Kjell Tomter, men tydelig vis har heller ikke han fått skilter på den, han gav den bort til en Oddvar Gjermundsen, som jeg tror fremdeles er eier av vraket.
Når det gjelder Leddbussen, så er den nedkjørt og utslitt, og hadde den ikke hatt sidestilte seter og vært leddbuss, så hadde den blitt hugd for lengst, håper den aldri kommer på veien igjen.
Flott med litt oppklaringer! Mye av bussenes historikk kommer aldri inn i bilregisteret.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-09-02 14:41:04

Gamle Citylineren til Arnor Jensen er jo Neoplan nr 8 i Norge, er det den eldtste som eksisterer??, burde jo nesten bli bevart.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-09-02 20:27:15

Øyvind; Her er det mye å ta tak i, men aller viktigst: Snakk med Geir Homlund OG FÅ ERVERVET NEOPLANFLYET før russen eller andre ødelegger det...! (...Hvis det er hans buss!) Homlund har stor fortåelse for at "ting" som russen ikke bryr seg om, kan være en skatt for oss entusiaster. Derfor fikk jeg også endel "ting" hos han, fra de bussene han eide. (Måtte alltid spørre, i det ikke alle bussene var hans...)

Moen Industriområde har på gule sider både adresse 3626 LAMPELAND og 3622 SVENE, så da blir det vel valgfritt hva man bruker... Mener Homlund omtalte stedet som Lampeland, men ser jo at han på web-siden sin gir stedet adresse Svene...

Her finner du litt mer om Postbussen, Ex Gausdal Bilselskap, HS24738: http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=23663#p23663 Med grillen påmontert, så ligner den da svært så på HS24266, og for meg fremstår dette som samme modell; Vest 3 (1973-77) Forskjellen består i at det trolig har blitt montert runde hovedlys på Postbussen, og at denne er levert uten skiltkasse men med høye og buete frontruter. Og når det gjelder disse rutene, så er disse de samme som ble levert på frontene på Mercedes-Benz O-302. Vest brukte også Mercedes-frontruter på modell 4, med delt rute.
Øyvind Berg skrev:Så i oktober 1997 ble den avregistrert, og der ender all historikk, bortsett fra det faktum at den i hvert fall var i live tidligere i år.
Det var vel omtrent på dette tidspunktet at den havnet på gården til Arild Karlsen i Lierskogen. Karlsen sa at det ikke var hans, men en annen, som fikk ha den stående hos ham. Og her sto den til den ble plassert på Durud/Avløs. Marius kjenner tydeligvis navnene på ererne:
Maribuss skrev:HS 24738 har tihørt en som heter Kjell Tomter, men tydelig vis har heller ikke han fått skilter på den, han gav den bort til en Oddvar Gjermundsen, som jeg tror fremdeles er eier av vraket.
Øyvind Berg skrev:...Etter endt tjeneste hos TT ble den avregistrert i november 1999, og der ender også all registreringshistorikk. Men en ser jo tydelig at denne er ordentlig bygget om til russebuss, så her aner det meg at noen har kasta bort en del penger på noe som aldri ble noe av...

Bilde
KZ 29814 på Lampeland, 06.06.10.

Jeg har bilde av denne i en annen russedekor og med skiltene i behold; KZ29803...:
KZ29803_edited-1.jpg
KZ29803_edited-1.jpg (199.77 kiB) Vist 2242 ganger

I dette innlegget finner du BL64265 i en annen utgave: http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=37276#p37276

Her finner du omtale av endel av bussene som nå er havnet på Lampeland, mens de var i Bærum for noen år siden:

Avløs: http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=14713#p14713

Jeg hadde også en rapport fra Lommedalen, men dette innlegget er av en eller annen grunn blitt nedkortet til kun første linje :( ...; http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=15629#p15629

Og til sist:
Øyvind Berg skrev:...
Hvem det er som driver med busebrenning vet jeg ingenting om. :wink: ...
Kanskje skriveferdighetene ikke er så gode hos den yngre garde ute i landets mer grisgrendte strøk...; Eller er det i Bærum skoleverket må skjerpe skoleringen innen rettskrivning...? :shock:
Sist redigert av jael den 2010-09-02 21:18:41, redigert 2 ganger totalt.
Bilde
Bilde

thage

Legg inn av thage » 2010-09-02 21:04:20

Øyvind Berg skrev:JC87206, eller BR64899 som den nå heter, er en Scania N113CLB, Vest Liner 310 fra 1989. Den startet som Vestoppland Bilselskap #244, og ble gjennom Norgesbuss-systemet til Bærumsbuss #063 i 2000, før den i august 2001 ble avregistrert. I 2002 ble den registrert på Foreningen Bohemsbussen i Oslo, som hadde den fram til 2004. Den ser ut til å ha vært russebuss hvert år siden 2005, og er sannsynligvis solgt til russ 2011 allerede. BR64899 fikk den 9. mai 2008, så enten har noen vært og rappa skiltene på den, eller så har det bare tilfeldigvis passet sånn, og at Gjøvik-skilter ikke var så forferdelig kult, liksom ...

Bilde
JC 87206/BR 64899 på Lampeland, 19.06.2010.
JC 87206 fikk nr. 039 hos Bærumsbuss.
063 var en Scania med originalbygg, men jeg husker ikke reg.nr.
JC 87207 var lik som 87206 og fikk nr. 037. Den ble senere SL-grønn og gikk muligens til 2003. Skal se om jeg finner et bilde av den.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-02 21:12:33

Det var en del å ta tak i ja, jael ...

Jeg tror det er null sjanse for at russen vil hive seg over Neoplan'en, så det er vel neppe noe hastverk å få tak i emblemet. Dessuten om noen har tenkt å bevare den, så er det jo litt dumt. Men om den går til skrot, om den da ikke har gjort det allerede, burde jeg jo prøve å få gjort noe med det. Bussen er ikke hans ifølge AutoSys, men det betyr jo ikke at den ikke kan ha skifta eier siden 2002.

Da velger jeg å bruke Lampeland da, siden det er den enden av området som er nærmest. Bjørhovdens Bilruter brukte Svene, men det var vel delvis for å slippe å bytte adresse.

Når det gjelder godsbilene så var det mest det med takbuen i forhold til skiltkassen jeg tenkte på. Jeg forventet ikke at det skulle være så stor forskjell med og uten skiltkasse.

Jeg har opplagt sett et nummer feil på chassiplata på leddbussen, så da får jeg sjekke opp eierhistorikken på den også etter hvert, sånn at det blir komplett.

Om jeg bare hadde lett litt bedre på forumet hadde jeg kanskje funnet fram til et av innleggene dine. Det fra Lommedalen har nok blitt halshugd i forbindelse med oppgraderingen av forumet eller noe sånt. Det skal ikke skje, men skjer tydeligvis likevel.

Med tanke på at de som var tagget stod midt i klynga, så er jeg temmelig sikker på at det kom før de ble flytta til Lampeland. Ungdommen oppover der er altfor opptatt med å trimme ATV og trimme motorsag og lignende aktiviteter til å kaste bort tid på å sløse maling med blokkbokstaver. :wink:

Ellers etter å ha lest litt på nett, og dessuten hatt en hyggelig prat utenfor nærmeste bussgarasje i ettermiddag, har jeg funnet ut litt mer historikk om Bjørhovdens:
Det ble altså startet av familien Bjørhovden i 1926, og har vært eid av familien helt til man 1. februar 2007 solgt hele selskapet til Nettbuss Drammen. Ved salget hadde man 11 busser og 13 sjåfører. Selskapet ble som kjent innlemmet i Nettbuss Drammen 1. januar 2008, men da var kun fem busser med, av de vi vet om. Men jeg tror også et par minibusser ble med over. Anlegget på Moen Industriområde flyttet de fra så sent som i fjor, men uvisst akkurat når. Selskapets tidligere bussgarasje nede i Svene, like ved brua over Lågen, er fortsatt eid av en i familien, men huser ingen busser. Derimot på plassen utenfor så står selskapets tidligere DAB. Denne er det Gunnar Bjørhovden, en av de siste eierne, som kjører fast som skolebuss, og så lenge han fortsatt kjører, så kommer nok også den bussen til å være der.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-09-02 21:20:06

thage skrev:JC 87206 fikk nr. 039 hos Bærumsbuss.
063 var en Scania med originalbygg, men jeg husker ikke reg.nr.
JC 87207 var lik som 87206 og fikk nr. 037. Den ble senere SL-grønn og gikk muligens til 2003. Skal se om jeg finner et bilde av den.
Takk for rettelsen! #063 stod det i RHF-lista, så det er der jeg har hentet det fra.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-09-02 21:38:31

Øyvind Berg skrev:...
Jeg tror det er null sjanse for at russen vil hive seg over Neoplan'en, så det er vel neppe noe hastverk å få tak i emblemet. Dessuten om noen har tenkt å bevare den, så er det jo litt dumt. Men om den går til skrot, om den da ikke har gjort det allerede, burde jeg jo prøve å få gjort noe med det.
JA; GJØR DET! Hva med å stikke opp der når de skal ha det bergingsbiltreffet? Spør etter Homlund og forklar han hva saken gjelder. FÅ FINGRA I DET EMBLEMET; Vil du ikke ha det, så vil jeg!

Øyvind Berg skrev:Når det gjelder godsbilene så var det mest det med takbuen i forhold til skiltkassen jeg tenkte på. Jeg forventet ikke at det skulle være så stor forskjell med og uten skiltkasse.
Ble nok slik takbue fordi de høye vinduene hadde denne buen øverst. På den tiden denne bilen ble bygget, var det nok fortsatt mulig med skreddersøm. Også Turbusser av denne modellen fra Vest fikk mer eller mindre slik takbue, i allefall fremme ved frontrutene.

Tror jeg har et bilde eller to oppe fra Moen, og Bjørhovden-garasjen...
Bilde
Bilde

Svar