Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
Terje pedersen

Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Terje pedersen » 2010-08-03 7:00:03

Min far (født 1924) hadde en onkel som eide Østkantgarasjen på Sagene i Oslo på 20-30-40? tallet. Min far forteller at de drev med busser og at han selv fra tidlig alder 9-10 år drev og kjørte bussen ute og inn av verkstedene i tillegg til å tyvlåne busser om kvelden/natten i perioder :D . Far var forøverig senere ansatt i Oslo sporveier på Bjølsen som lakkerer og lakkerte alle bussene der fram til han pensjonerte seg i i 1984.

Er de noen som kjenner til Østkantgarasjen? Har ikke funne ut noe mer om den på nett.

Terje pedersen

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Terje pedersen » 2011-08-18 20:03:12

Fant i dag ut at busselskapet het Maridalens trafikkselskap . Noen som har bilder av noen av disse bussene?

Bjørnstener
Innlegg: 37
Registrert: 2010-11-14 15:33:15
Sted: oslo

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Bjørnstener » 2011-08-18 20:53:51

Hvis det er Maridalsruta, så hadde den garasje i Sandakervn 104 ved Norske Eggcentraler. Der var det garasje, verksted, vaskeplass og kontor. Der holdt Maridalsruta til frem til tror det var 1972.
Har hefte fra SBC sin drift og der er også avbildet busser og garasjeanlegg. Maridalsruta hadde 2 faste ruter, den ene var rute 51 Ankertorget - Skar i Maridalen. Så var det rute 52 Korsvoll/Brekke - Ankertorget.
52 snudde på Frysja i Frysjavn, der var også oppholdsbrakke for sjåførene. Det ble også kjørt en del arbeidsruter for Tandberg og Refsum bokbinderi, samt skolekjøring og turkjøring. Maridalsruta ble startet 1 juli 1924. Håper at dette var noe opplysninger som falt i smak. :D

Hans Martin Kollerød

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2011-08-19 8:30:10

Østkantgarasjen lå i Rosenlungt 9. Bussene som ble betjent var tilhørende Lars Berg som drev Ruter til Tåsen , Maridalen og Korsvoll. Tåsenruten ble nedlagt i 1937 etter at Sognvannsbanen åpnet. Lars Berg måtte slutte grunnet sykdom og SBC ved Harald Hodt overtok i 1943

Terje pedersen

Østkantgarasjen i Oslo 2011

Legg inn av Terje pedersen » 2011-08-20 21:50:35

Slik ser lokalene til Østkantgarasjen ut 19 august 2011. Var der med far da og tok noen bilder. Slik han husker det er det ganske likt slik det var i 1933 ca når han drev og kjørte bussene ut av garasjene til venstre og inn/ut av verkstedesporten i enden av bildet i en alder av 9-10 år. Det var også smie der da. Bensinpumpen var nærmest kameraet på venstre side. Er det noen som har noen bilder fra 20-30 tallet herfra?
Vedlegg
Østkantgarasjen 19 aug 2011
Østkantgarasjen 19 aug 2011
østkantgarasjen.JPG (80.32 kiB) Vist 3207 ganger

Bjørnstener
Innlegg: 37
Registrert: 2010-11-14 15:33:15
Sted: oslo

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Bjørnstener » 2011-08-22 19:02:35

Skikkelig ok å få vite at det var bussgarasjer der. Jeg gikk på Sagene skole og hadde flere skolekamerater som bodde i Rosenlundsgt og området, var innom den bakgården også. Gikk ut av Sagene skole i 1960.
Takk for flott bilde, skal ta en tur på Torshov.

Hans Martin Kollerød

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2011-08-22 21:40:54

Dette må ,være Oslos eneste bussanlegg som finnes i intakt stand, de fleste er enten ombygd til andre formål eller revet.
Jeg kan nevne Oslo Sporveiers anlegg på Bjølsen, SBC anlegg på Filipstad, DBO anlegg i Stømsveien 199, og OFBs anlegg i Nedre Prinsdalsvei. Maridalsruten ved Hodt/ SBC overtok Sanakervn 104 etter et firma Bussrep, som RSA kjøpte i 1951, og flyttet til Drammensvn 158 i 1952. SBC var på den tid hovedaksjonær i RSA. Desverre er det gått samme veien med historiske trikkestaller, bare Vognhall 5 på Majorstua er intakt, sammen med Holtet vognhall.

Bjørnstener
Innlegg: 37
Registrert: 2010-11-14 15:33:15
Sted: oslo

Re: Østkantgarasjen i Oslo Etterlysning

Legg inn av Bjørnstener » 2014-07-13 11:08:29

Maridalsruta hadde i 1941 adresse Sanadkervn 104, dette var før SBC v/Hodt overtok. I 9144 ble Maridalsruta akksjeselskap med kapital på kr 50000,00.
Harald Hodt var ansatt i SBC og hans sønn overtok rutene ut i 50 tallet når Hodt døde.
:D :D :D :D :D

Svar