Langtur?

Et forum for prat om busshistoriske emner
DBO
Sted: Oslo

Langtur?

Legg inn av DBO » 2009-04-05 23:09:17

Fant denne på nettet.
Så nå ble jeg nysgjerrig, har noen vert på langtur eller hva??
Bilde

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-04-06 5:05:00

DBO skrev:
Fant denne på nettet.
Så nå ble jeg nysgjerrig, har noen vert på langtur eller hva??
Mangler vel en lenke el. lign. her?

JosteinCH

Legg inn av JosteinCH » 2009-04-06 9:16:57

Begge disse bussene er jo kjent i RHF sammenheng, og av bildet så sees jo at Kvikne bussen er avregistrert.

Begge disse bussene mener jeg å ha sett avertert for salg i senere tid.

Betyr dette at disse klenodiene er solgt ut av landet :?

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-04-06 10:57:04

På skiltet over Kvikne-bussen står det: Haye Bethlehem (eller Haije Bethlehem); http://www.hayebethlehem.nl/

Og Nederland kan stemme bra med skiltet på MB'en ved siden av...

La oss håpe at bussene bare er på en restaureringsvisitt... :?
Bilde
Bilde

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-04-06 14:48:50

Begge bussene er nok solgt ut av landet, det er tragisk.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-04-06 21:16:08

Bilde

Bilde
Bilde
Bilde

Espen Riis Andersen
Kontakt:

buss

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2009-04-06 22:11:48

er disse sendt ut av landet. Vet noen hvor de har blitt sendt. Dette er jo sikkelig trist.

DBO

Legg inn av DBO » 2009-04-06 23:14:04

Her er linken til der jeg fant dem:
http://www.oudedaf.nl/scania.htm
Ser ut som om det ikke var noen tur/ retur men at disse er solgt ut av landet.
Ikke stiv i nederlansk språk, men kan bussene være på vei til Frankrike?
Dette er i såfall utrolig trist :cry:

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-04-07 5:48:32

Disse bussene repsenterer Norsk samferdsel og industrihistorie, det er dypt beklaglig at slike kan eksporteres. Her har LMK en oppgave å sikre at slike kjørety forblir i Norge Forbud mot eksport og og ombygging av kjøtetøy over 30 år bør innføres,og at LMK vurderer biler som tillates eksportert.
Det er beklagelig at grådigheten rår foran fornuften for eiere av slike kjøretøy

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-04-07 5:48:49

Disse bussene repsenterer Norsk samferdsel og industrihistorie, det er dypt beklaglig at slike kan eksporteres. Her har LMK en oppgave å sikre at slike kjørety forblir i Norge Forbud mot eksport og og ombygging av kjøtetøy over 30 år bør innføres,og at LMK vurderer biler som tillates eksportert.
Det er beklagelig at grådigheten rår foran fornuften for eiere av slike kjøretøy

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2009-04-07 7:15:19

Nå var vel disse 2 bussene bevart av private personer.
Hadde vært busser bevart av RHF eller andre som er medlemmer så tro jeg nok de hadde blitt bevart.

Og har jeg et spørsmål som jeg tro jeg har stilt dere før her.
Veteranbusser som er bevart eller eies av private kan dermed da selges om bygges osv.... Vis eieren ikke lengre ønske og bevare bussen som veteran. Men sån er det vel ikke vis bussen eies av RHF eller av medlemmer tilsluttet RH? for da blir vel bussen bevart som veteran. Mens altså derimot kan private som eier en veteranbuss da bygge om eller selge den , alle for den saks skyld sende den til hugging.

Jan Erik

baneavd

Legg inn av baneavd » 2009-04-07 7:15:43

Nå var vel disse 2 bussene bevart av private personer.
Hadde vært busser bevart av RHF eller andre som er medlemmer så tro jeg nok de hadde blitt bevart.

Og har jeg et spørsmål som jeg tro jeg har stilt dere før her.
Veteranbusser som er bevart eller eies av private kan dermed da selges om bygges osv.... Vis eieren ikke lengre ønske og bevare bussen som veteran. Men sån er det vel ikke vis bussen eies av RHF eller av medlemmer tilsluttet RH? for da blir vel bussen bevart som veteran. Mens altså derimot kan private som eier en veteranbuss da bygge om eller selge den , alle for den saks skyld sende den til hugging.

Jan Erik

JosteinCH

Legg inn av JosteinCH » 2009-04-07 10:41:52

Jeg tror dessverre dette bare er begynnelsen, når det gjelder oppegående veteranbusser i Norge som etterhvert vil bli solgt ut og/eller bygget om.

Begge disse bussene har vært eid av RHF medlemmer. Men RHF er intet busselskap. Men kun en forening for personer og lag som er interessert i buss.

Og når en veteranbusseier ikke lenger ønsker eller har mulighet til å ha bussen lenger så kan ingen bebreide ham for det. Det kan ha mange årsaker og private anliggender.

Begge disse bussene er såvidt jeg vet bydd fram for salg via "veteranmedier" først, og begge eiere har ønsket at bussene skulle selges for videre bevaring. Og man kan ikke vente at folk "gir bort" verdifulle busser de har lagt ned mange penger i.

Og det er nå slik i veteranbuss-Norge at hvis bussen er "født" i et område der det ikke er noen entusiasme så er bussen i realiteten dødsdømt.

Man velger heller å prioritere et skogsvrak fra et gitt selskap, og slite i årevis med å fremskaffe noenlunde tidsriktige deler og interiører, og få et resultat som egentlig ikke stemmer i det hele tatt med hvordan bussen så ut som ny likevel.
Mens en buss som er helt original og urørt fra et annet sted i landet, overhodet ikke er av interesse. Og tvinges solgt ut av landet eller til andre formål.

Da syns jeg faktisk det hadde vært bedre å lakke en original buss opp med den identiteten man ønsker. Da sikres ihvertfall et stykke originalt norsk busshåndtverk og kan uansett lakkes i en annen farge igjen neste gang ved et eventuelt salg :wink:

Det er tragisk at den eneste bevarte turbussversjon av VBK 41 og den gamle Kviknebussen nå er gått sydover i Europa. Tidligere i vinter ble også Autoreisers flotte O-303 fra Vaglen Tours som ifjor deltok på treffet i Molde solgt til Saudi Arabia.

Og spørsmålet er nok hva som vil skje med mange av de selskapseide veteranbussene etterhvert også. I mange fylker er jo rutebilhistorien allerede rasert helt bort med anbudspolitikken.

Sånn er livet, nådeløst iblant :cry:

Bård H
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2009-04-07 11:28:37

DAF - bussen til Helge var lagt ut for salg både i veterantidskrift og på Finn. Det er litt seint å klage etterpå. Det er ikke noe krav at du må ha en buss til evig tid. Hvis noen hadde vært interessert så hadde de sjansen.
BH

baneavd

Legg inn av baneavd » 2009-04-07 11:38:58

Skjønne jo dette, da man har prøvd om noen vil bevare bussen, men ikke fått noe repons på dette.
Men da få man håpe de nye eierene ta vare på busssene i de landet som bussene er kommet til?

En annet spørsmål. Vi ha ri dag jernbanemuseeum og Norsk jernbaneklubb som ta vare på jernbanevogner og de som høre til. Hva med et slik opplegg også for veteranbusser, Hvor de er en forening som ta vare på og sikre veteranbussene slik at de ikke blir ødelagt eller solgt ut av landet. Men det er vel der RHF gjør at de bevare bussene slik de var nå de var nye eller nå de ble tatt ut av Trafikk.

Jo tro at private som eier en veteranbuss ikke er så intresert i bevare bussen bestandig, siden de forekommer at veteranbusser settes ut til salgs.
Vis der derimot er en forening så er man sikkret bevaring av bussen for fremtiden.

Du nevne rutebilselskapene som ta vare på veteranbusser.
Her tro jeg de er større sjanser for at bussen blir bevart for fremtiden derson ikke selskapet blir kjøpt opp av andre eller solgt.

Jan Erik

Svar