MEX 368 (ex. Henning, Steinkjer)

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
ovebojarp

MEX 368 (ex. Henning, Steinkjer)

Legg inn av ovebojarp » 2008-11-22 18:40:02

Bilde
Vem har byggt karossen till denna?
Sc B56-58 årsmodell 68, ch.nr: 501857 och
i trafik 1:gång i sverige 1986.07.23, har tydligen
bara haft 3 egare.

ingli
Innlegg: 1054
Registrert: 2007-01-17 13:34:04
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2008-11-22 20:54:56

Kan ikke si det sikkert, men synes dette ser ut som et karosseri fra Brødr. Viggaklev.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-23 11:50:34

Helt klart Viggaklev :!:

Men så var det dette med eier, da; Bilruten Henning - Steinkjer...; Noen som vet mer?

Jeg kjenner heller ikke fargene; Er dette representativt for den nevnte ruta?
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-11-23 14:08:31

Denne saken er ikke helt enkel. Men bussen har antakelig hatt en blandet historikk. Kombinasjonen Scania-Vabis/ Viggaklev peker mot Trondheim-Orkladal Billag (TOB), så man kan tenke seg TOB som første eier, og seinere overtatt av ruta Henning - Steinkjer (Arne Austad).

Hvor lakkeringen stammer fra er en annen sak. Tviler på om denne fargesettingen var vanlig på 70-tallet. Kanskje svenskene har lakkert den?

TOB satset mye på Viggaklev-karosseri, men etter fusjonen til HOB var man åpenbart så misfornøyd med karosseriene at flere av bussene ble sendt til VBK og Vest på påbygging av nytt karosseri. Man kan jo tenke seg at denne ble solgt framfor å bygge nytt karosseri på den.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-11-23 17:48:55

Jeg har fått melding fra en som kjenner godt til TOB-bussene. Det er lite sannsynlig at bussen stammer derfra. I så fall er det gjort endringer på karosseri-detaljer. Oddvar Austad eller Ebbe Austheim, tidligere rutebileiere i Steinkjer-distriktet, er gode tips.

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-23 18:35:41

SvB skrev:Denne saken er ikke helt enkel. Men bussen har antakelig hatt en blandet historikk. ...

... og seinere overtatt av ruta Henning - Steinkjer (Arne Austad)...
Hvorfor mener du dette? Altså; Hvorfor kan ikke dette selskapet ha kjøpt den ny hos Viggaklev?

Den Viggaklevlista som foreligger er jo ikke komplett, er den vel...?
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-11-23 18:55:18

jael spør:
Hvorfor mener du dette? Altså; Hvorfor kan ikke dette selskapet ha kjøpt den ny hos Viggaklev?

Den Viggaklevlista som foreligger er jo ikke komplett, er den vel...?
Dette var spekulasjoner, med utgangspunkt i at TOB var storkunden hos Viggaklev gjennom årene. Og de kvittet seg tidlig med mange av karosseriene, dvs. de ble bygd opp på nytt. Hvor mangelfull Viggaklev-oversikten kan være, er ikke lett å vite. Så tilfeldigvis har jeg oppdaget mange mangler i ettermiddag! Et annet moment er at bussen hadde flere eiere, og at flere av småselskapene rundt Steinkjer har kjøpt inn en del brukt materiell gjennom tidene. Så her er det bare å spekulere videre!

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-23 23:26:04

SvB skrev:... Hvor mangelfull Viggaklev-oversikten kan være, er ikke lett å vite...


Nei, jeg er enig der, men at den er mangelfull er helt klinkende klart; I min versjon er det bare bygget to busser i 1966, åtte i 1967, fem i 1969, fem i 1970, og bare to i hvert av årene 1971 og 72... Det er da ikke mulig at Viggaklev kun bygde to busser i løpet av et helt år...? Det var riktignok en liten fabrikk, men...

Det vil heller ikke være lett å gjøre oversikten over Viggaklevs karosserier helt komplett, i det fabrikken ikke opererte med byggenummer. Den eneste måten å kunne finne de fleste byggene, er dersom Viggaklev fortsatt har sitt gamle arkiv...
SvB skrev:... Et annet moment er at bussen hadde flere eiere...
Ja, hvem kan det ha vært...?
Bilde
Bilde

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-12-04 19:21:42

Har fått scannet vognkort, understellskort samt utskrift fra mikrofilm fra Steinkjer, og slik er historikken:

V-38970 31.01.1968 Arve Austad, Henning (ved Steinkjer)
XD47589 06.03.1981 Oddvar Austad, Henning (trolig sønn)
MEX368 23.07.1986 (Sverige)

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-04 22:49:32

gunn-mas skrev:
Har fått scannet vognkort, understellskort samt utskrift fra mikrofilm fra Steinkjer, og slik er historikken:

V-38970 31.01.1968 Arve Austad, Henning (ved Steinkjer)
XD47589 06.03.1981 Oddvar Austad, Henning (trolig sønn)
MEX368 23.07.1986 (Sverige)
Jeg tror du har rett i at dette er overføring fra far til sønn, og at rutekonsesjonen er overført på samme måten. I Rutebok for Norge stod det Arne, ikke Arve. Sikkert feil et av stedene.

RuneM
Innlegg: 46
Registrert: 2007-01-15 19:23:02
Sted: Longyearbyen/Steinkjer

Legg inn av RuneM » 2008-12-13 22:01:49

Hei, her var en gammel kjenning ja. Den var opprinnelig rød, hadde denne som skolebuss i sin tid. Det er min nabo som eide denne. Det var Arne Austad, og så sønnen Oddvar Austad som tok over busselskapet, men han byttet inn denne ganske fort.

mvh
Rune

RuneM
Innlegg: 46
Registrert: 2007-01-15 19:23:02
Sted: Longyearbyen/Steinkjer

Legg inn av RuneM » 2008-12-13 22:09:54

Husker godt seteplasseringene foran døren, 1 sete som sto fremover og 1 sete som sto sidestilt rett foran døra. Viss du satt i det sidestilte sete og hadde hånda på siden av sete, så kom den i klem mot døra når den ble åpnet..

mvh

Rune

Svar