Statsbanenes bilruters historie fra 1925 til 2000

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Statsbanenes bilruters historie fra 1925 til 2000

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-11-09 11:46:14

I dag er det akkurat 90 år siden Selburuten ble startet som den første av Statsbanenes forsøksruter. Om tolv dager gjelder det samme for Karmøyruten, og rett før jul (19. desember) også for Lågendalsruten. Tidligere i høst kom jeg over en del gode kilder, deriblant stortingsproposisjoner og årsrapporter, og ikke minst den offisielle pressemeldingen om at NSB Biltrafikk skulle bli Nettbuss/Nettlast, så da var det bare å sette seg ned og begynne å samle det til et dokument, som jeg valgte å lage som en artikkel på Wikipedia. Her er i grove trekk historien til de 75 første årene av virksomheten, helt til det ble til Nettbuss og Nettlast.

https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_Biltrafikk

Det er nok mye som kan tilføyes her, og sikkert noe som kan korrigeres, men det skal helst være dokumenterbart. Ting som "har hørt at" og "mener å huske at" hører ikke hjemme i en sånn artikkel.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

passasjer

Re: Statsbanenes bilruters historie fra 1925 til 2000

Legg inn av passasjer » 2015-11-09 19:22:41

Flott jobba, Øyvind !
Interessant, og vil bli brukt som "oppsslagsverk"

passasjer

Legg inn av passasjer » 2015-11-09 19:22:41

Flott jobba, Øyvind !
Interessant, og vil bli brukt som "oppsslagsverk"

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-11-09 23:43:24

Takk! :) Det har jo gått med litt tid til dette her, så det er flott at det settes pris på, selv om jeg i utgangspunktet gjorde det ut fra eget ønske om å finne ut av ting. Tanken var absolutt at det skulle kunne fungere som et oppslagsverk ja, og det var derfor jeg la det på Wikipedia, for da vil det forhåpentligvis være tilgjengelig for all framtid, og flere får tilgang til det.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Trond Bremseth

Legg inn av Trond Bremseth » 2015-12-12 11:30:49

Jøss - SVÆRT interressant !!!
En stor takk :D :D

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2015-12-21 17:22:13

Mye interessant lesing om NSB Bilruters historie her. Veit ikke hvor alt av fakta er sakset fra f eks når det gjelder avsnittet om NSB Hølandsrutene. At disse skal har vært benevnt som Aurskog-Hølandsrutene noen gang er for meg ukjent. Skal imidlertid se om det er mulig å leite fram fakta fra NSB Bilruters oppstart på Bjørkelangen i slutten av 1930-tallet.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2015-12-21 21:01:36

Tor Akselsen skrev:Mye interessant lesing om NSB Bilruters historie her. Veit ikke hvor alt av fakta er sakset fra f eks når det gjelder avsnittet om NSB Hølandsrutene. At disse skal har vært benevnt som Aurskog-Hølandsrutene noen gang er for meg ukjent. Skal imidlertid se om det er mulig å leite fram fakta fra NSB Bilruters oppstart på Bjørkelangen i slutten av 1930-tallet.
Rutebok for Norge kan være en god kilde til å spore opp dette. Jeg har sjekket en del utgaver etter krigen. I 1946 finner jeg "Urskog-Hølandsbanens bilruter", Bjørkelangen med rute Oslo-Fet, Nordre og Søndre Høland. Det var en avgang til Oslo om formiddagen med retur om ettermiddagen. Den hadde konsesjonsnummer 1530 som seinere ble brukt av Hølandsrutene. I alle år seinere finner jeg bare betegnelsen "Hølandsrutene".

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-12-25 16:30:16

Trond Bremseth skrev:Jøss - SVÆRT interressant !!!
En stor takk :D :D
Bare hyggelig. :)
Tor Akselsen skrev:Mye interessant lesing om NSB Bilruters historie her. Veit ikke hvor alt av fakta er sakset fra f eks når det gjelder avsnittet om NSB Hølandsrutene. At disse skal har vært benevnt som Aurskog-Hølandsrutene noen gang er for meg ukjent. Skal imidlertid se om det er mulig å leite fram fakta fra NSB Bilruters oppstart på Bjørkelangen i slutten av 1930-tallet.
Akkurat "Aurskog-Hølandsrutene" har jeg aldri kommet over, men fra NSB overtok UHB og de tilhørende bilrutene i 1945 og fram til 1962 ble de internt i NSB og overfor eieren (staten) fortsatt omtalt som "Aurskog-Hølandsbanens bilruter". Kildene til avsnittet om Hølandsrutene er utelukkende statsbudsjett og mer spesifikke stortingsproposisjoner funnet på stortinget.no og driftsberetninger funnet på Jernbaneverkets digitale bibliotek. Jeg har ellers for hele artikkelen gått gjennom statsbudsjett og/eller drifts-/årsberetninger for NSB for samtlige år fra 1920-tallet og fram til 1996, så jeg føler jeg har en rimelig grei oversikt.
Etter at jeg skrev artikkelen har jeg fått flere kilder for UHBs bilruter i form av driftsberetninger for de første årene. Der står det at UHB overtok bilrutene fra R.H. Skullerud den 10. august 1939, på oppfordring fra Nordre Høland herredsstyre noen år tidligere. Det står også der at Skullerud hadde solgt materiellet til Brdr. Karlsrud i 1937 under forutsetning at de også skulle overta konsesjonen, men det står ikke noe om at de faktisk gjorde det. Konsesjonene UHB overtok var nummer 1530 og 1598. UHB var jo som kjent en av de siste privateide jernbanene i landet, og det var ikke før 1. januar 1945 at staten ved NSB overtok også denne banen og de tilhørende bilrutene.
SvB skrev:Rutebok for Norge kan være en god kilde til å spore opp dette. Jeg har sjekket en del utgaver etter krigen. I 1946 finner jeg "Urskog-Hølandsbanens bilruter", Bjørkelangen med rute Oslo-Fet, Nordre og Søndre Høland. Det var en avgang til Oslo om formiddagen med retur om ettermiddagen. Den hadde konsesjonsnummer 1530 som seinere ble brukt av Hølandsrutene. I alle år seinere finner jeg bare betegnelsen "Hølandsrutene".
Da kan det jo tenkes at da NSB offisielt døpte dem om fra Urskog-Hølandsbanens bilruter til Aurskog-Hølandsbanens bilruter fra og med 1947 så tok man samtidig i bruk Hølandsrutene som et slags markedsnavn? Det er jo tross alt et mye enklere navn enn det opprinnelige. Da kan det kanskje også gjelde for andre ruter, sånn som Vestfoldrutene, som heller ikke ble offisielt omtalt under det navnet før i 1962.
Jeg har ikke brukt Rutebok for Norge som kilde på noe av det jeg har skrevet i artikkelen siden jeg ganske enkelt ikke har hatt tilgang på det. Men jeg kom heller ikke så langt som til å tenke på det som en mulig kilde da jeg holdt på med artikkelen, for det var nok jobb med å lese gjennom det andre, samtidig som jeg hadde et mål om å bli ferdig til 90-årsjubileet.

Jeg har nå i senere tid fått flere gode kilder for videre arbeid med artikkelen, først og fremst fra Jernbanemuseet, i tillegg til tips om hvor jeg kan finne mer, så jeg kommer til å gjøre en større oppdatering med artikkelen en gang i 2016, men jeg tør ikke å si noe om når. Og før det har jeg tenkt å skrive mest mulig om historien til Nettbuss, altså de siste 16 årene.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar