Arna byggenummer 1238 "hjem" til Ringerike for å dø........
Lagt inn: 2012-09-30 20:19:05
Fra Arna Bruk Karosserifabrikken ble det i 1974 bygget en flott buss til A/S Ringeriksruten og denne ble registrert 5/4 dette år. SN59860 ble regnummeret og det satt på en Mercedes Benz O-302 12R med et flott Arna Golden Ekspress L påbygg. Regulerbare turbuss stoler med regulerbar nakkestøtte, hattehyller med leselys og lyftdyser og kjøleskap var luxusen man kunne tilby ombord i tillegg til en hekkmotor som brummet pent bak, fjøringskomfort ala Mercedes og store sideruter med gardiner. Tiden går og bussen er vel så vidt innom hos Engeseth Busslinjer, som overtok Ringeriksruten, og bussen selges videre herfra til Gunnar Landau i Langhamn i Troms, dette er i 1976 en gang. 24/9-1986 så får bussen ny eier, Arnljot Pedersen i Solsem denne gang. Neste kjente eier er så Arild Karlsen, Lierskogen som får bussen registrert på seg 8/6-1993, han har bussen registrert frem til 14/7-1997 og bussen blir stående på lierskogen og har vel ikke rørt mye på seg før den nå har fått en luftetur og altså havnet i Hønefoss, altså er den nå "hjemme", men ærendet er ikke det hyggeligste for bussen sin del - den er i byen for å dø........
Det begynner etterhvert å bli busser som er verneverdige som havner i bakgården til Ringerike brann- og redningstjeneste avdeling Hønefoss, og den forrige bussen som stor der, er vel "reddet" kun for å bli delebuss til annet prosjekt som sikkert har bruk for en "donor".... MEn så dukker denne bussen opp, enda mere skjelden enn den som jo ble reddet bort fra samme tomta..... Ikke verdens enkleste jobb å restaurere, men langt i fra håpløst skulle jeg tro. Og hvordan fikk man overtalt godeste hr Karlsen til å skille seg av med denne?
Akk ja, det stikker i mitt turbilhjerte å se denne gå til pinneved etterhvert, men man kan jo ikke redde alle heller......































Ja, jeg måtte bare gå litt "bananas" med apparatet i dag, og jeg kommer sikkert tilbake....
Skulle jo ha tatt denne store O-302'en under mine vinger, men det overlater til evnt andre som er bedre enn meg på slikt.... Selv sliter jeg med å restaurere og fixe på de O-302'ene jeg har her, men nå skal det vel bli ei ordning med det da det kom en drøss reservedeler fra Danmark her tidligere i uka....

Legger meg paddeflat av ren beundring og respekt for alle dere som drar fram "skrot" og får det til å bli gull etter mange års arbeide.......
PS - alle bildene er "klikkbare" - blir store med andre ord....
Frank
Det begynner etterhvert å bli busser som er verneverdige som havner i bakgården til Ringerike brann- og redningstjeneste avdeling Hønefoss, og den forrige bussen som stor der, er vel "reddet" kun for å bli delebuss til annet prosjekt som sikkert har bruk for en "donor".... MEn så dukker denne bussen opp, enda mere skjelden enn den som jo ble reddet bort fra samme tomta..... Ikke verdens enkleste jobb å restaurere, men langt i fra håpløst skulle jeg tro. Og hvordan fikk man overtalt godeste hr Karlsen til å skille seg av med denne?
Akk ja, det stikker i mitt turbilhjerte å se denne gå til pinneved etterhvert, men man kan jo ikke redde alle heller......































Ja, jeg måtte bare gå litt "bananas" med apparatet i dag, og jeg kommer sikkert tilbake....
Skulle jo ha tatt denne store O-302'en under mine vinger, men det overlater til evnt andre som er bedre enn meg på slikt.... Selv sliter jeg med å restaurere og fixe på de O-302'ene jeg har her, men nå skal det vel bli ei ordning med det da det kom en drøss reservedeler fra Danmark her tidligere i uka....

Legger meg paddeflat av ren beundring og respekt for alle dere som drar fram "skrot" og får det til å bli gull etter mange års arbeide.......
PS - alle bildene er "klikkbare" - blir store med andre ord....
Frank