"Opplysningsrådet for fisk"

Et forum for prat om busshistoriske emner
Svar
Trond Bremseth

"Opplysningsrådet for fisk"

Legg inn av Trond Bremseth » 2012-07-15 18:47:31

:D :D :D

På slutten av femtitallet hadde "Opplysningskontoret for fisk" en buss, en 1955 Commer Avenger, rullende som en "mobile training unit" (mobilt klasserom)!!
Ingrid Espelid var lærer, og de turnerte over store deler av landet. Bussen var innredet med det aller siste av kjøkkenutstyr,
rustfri dobbel utslagsvask, komfyr elektrisk og gass, fryseboks og kjøleboks, mm.

Har noen bilder av bussen, og gjerne av interiøret ??
Hvor lenge var den i drift, og hva skjedde etterpå ??

Regisreringsnummeret var A-55954

mvh
Trond B.

:D :D :D
Sist redigert av Trond Bremseth den 2012-07-17 14:38:21, redigert 2 ganger totalt.

baneavd
Sted: Skoppum

Re: "Opplysningsrådet for fisk"

Legg inn av baneavd » 2012-07-15 21:03:03

Vis de er den bussen som stor utenfor fiksebutiukken ved torget på Horten tidlig på 60 tallet
så huske jeg bussen., mene den var i lys farge med noe rødt rundt vinduene og trolig den va rbygget ved Larvik, Men her kan husken min spille meg et puss., De jeg huske var at jag bare¨så bakparten på denne bussen som stor utenfor fiskebutikken på Torget i Horten.

Og noe bilde ble de ikke da jeg ikke var så gammel

Jan Erik

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2012-07-17 11:17:09

Trond Det var vel en Commer Avenger som var demonstrasjonsbuss for fisk

Trond Bremseth

Legg inn av Trond Bremseth » 2012-07-17 14:37:05

Selvsagt Hans Martin, bare en liten kortslutning i lillehjernen !!! :roll: :roll: :roll:

Fant en reportasje om bussen i en VG avis fra 1958. Den hadde da vært i drift i to år.
En ubetinget suksess, skal en tro artikkelen. Underviste overalt i SørNorge, merkelig ingen
"bussfolk" har noe om den !!!
Fra januar til Mai 1958 var den på en "omfattende" turné i Telemark.
Høsten 1957 var den i Østerdalen og Trysiltraktene og undervist husmødre og 7-8 klassinger.
Sjåfør var for det meste en Reidar Regbo, Bekkelagshøgda.

VG reportasjen er fylt opp med to bilder, ett av bussens front og ett av Espelid ved kjøkkenbenken.
Bildene er såpass svake/dårlige, at de er nærmest "uleselige".

Derfor denne henvendelse til landets bussentusiaster !!!

:wink: :wink: :wink:

Svar