Slutt med plassgaranti hos Nettbuss Express

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2015-07-28 6:50:27

http://www.nrk.no/sognogfjordane/bussel ... 1.12475106
Sist redigert av SvB den 2015-08-03 8:27:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Re: Slutt med plassgaranti på ekspressbussene - både for Nettbuss Express og Norway Bussekspress

Legg inn av AHS » 2015-07-30 17:47:46

Nettbuss Express er visst ensbetydende med Nor-way Bussekspress. Egentlig litt rart siden Nettbuss egentlig er ute av Nor-way. Kan ikke finne info noen steder at plassgarantien forsvinner hos Nor-way.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Brukeravatar
bjørn

Re: Slutt med plassgaranti på ekspressbussene - både for Nettbuss Express og Norway Bussekspress

Legg inn av bjørn » 2015-07-31 14:50:59

Det er SvB som har opprettet tråden og skrevet overskriften, men her tror jeg han må ha blingset. Som AHS skriver står det ingenting om i artikkelen at Norway Bussekspress fjerner plassgarantien. Både Sogn- og fjordaneekpsressen og Nordfjordekspressen er Nettbuss Ekspress-ruter.
Mvh Bjørn

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Slutt med plassgaranti på Nettbuss Express

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-08-01 22:43:20

Artikkelen som det linkes til må ha blitt endret, for jeg leste den kort tid etter at SvB skrev innlegget, og da stod det også om NOR-WAY Bussekspress der. Det handler rett og slett om journalistens manglende peiling på hva han skriver om. Plassgarantien på Nettbuss express forsvant da det startet 1. mai 2013, men man har vel på grunn av en del av konsesjonene vært nødt til å ha plassgarantien i behold enkelte plasser. Det virker som man nå spesifiserer det til at innad i fylket er det plassgaranti, mens fylkeskryssende er det ikke. (Eller misforstod jeg også hva det var snakk om?)

Kan ikke akkurat si at det generelt er noe stor forvekslingsfare mellom NOR-WAY og NX. De som forveksler dem er vel de som generelt ikke har peiling. Har opplevd å stå på Bangeløkka her i Drammen og noen som skal vente på folk som kommer med buss fra Kristiansand lurer på om den har passert. De blir mer eller mindre forbauset nå jeg prøver å finne ut om det var snakk om NX190, Konkurrenten eller Lavprisekspressen. Og hvor mange ganger har jeg ikke sett folk stå med en utskrevet billett til f.eks. Lavprisekspressen og vil prøve å gå på NX190 eller motsatt ... ? (Jada, mange har prøvd å gå på Haukeliekspressen også ...) Tror nok en del journalister faller i den gruppen av folk som er totalt ignorante hva gjelder bussruter.

Forøvrig er det at Nettbuss er ute av NOR-WAY en sannhet med ganske alvorlige modifikasjoner. Nettbuss Sør AS driver Valdresekspressen til Årdal og Øst-VestXpressen sammen med JVB. Fjordekspressen Bergen-Ålesund drives av Nettbuss Sør AS (Sogn) og Nettbuss Midt-Norge AS (Møre) sammen. Fjordekspressen Bergen-Trondheim driver Nettbuss Ekpsress AS (Nettbuss Nordfjord-Ottadalen AS ble innfusjonert i våres) sammen med Firda Billag og Tide Buss. Og Sognebussen driver Nettbuss Sør AS helt alene. Jeg vil tro at en del flere av disse etter hvert blir drevet av Nettbuss Ekpsress AS i stedet for de lokale selskapene, men at Nettbuss skal være helt ute av NOR-WAY er nok ikke en realitet på en stund ennå.
(kilde: http://www.nor-way.no/om-oss/selskapene/ )
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Re: Slutt med plassgaranti hos Nettbuss Express

Legg inn av SvB » 2015-08-03 9:00:22

Beklager feilen som jeg delvis har skyld i. Ikke alltid lett å følge opp i ferietida, men nå har jeg endret overskriften.

Aviser og medier vet generelt for lite om hva de skriver om, og når evt. endringer har skjedd. Ikke alltid "nyheter" er nyheter, jf. det Øyvind Berg skriver.

Ellers også viktig å presisere at skillet NOR-WAY og Nettbuss Express (NX) ikke er så skarpt, jf. innlegget til Ø. Berg. Nettbuss sine busser i NOR-WAY-ruter er iallfall profilert som NOR-WAY-busser ellers. Jeg synes NOR-WAY-profilen utvannes av at Konkurrenten og Lavprisekspressen bruker egenprofilerte busser, men med NOR-WAY-logo blant andre logoer på. Helhvite busser er tydeligvis ikke noe krav mer.

"NOR-WAY Bussekspress er en av Norges ledende ekspressbusskjeder med ca. 17 ruter som dekker det meste av Sør-Norge" heter det på www.norway.no. Det er vel bare to norske kjeder i dag (?), og NX opererer også i Sverige og fram til København. NOR-WAY var i mange år landsdekkende. I dag er ikke Nord-Norge med. Nettet er lite sammenhengende, og rekker nordover bare til Namsos.

Det har skjedd store endringer med ekspressrutenettet, og de siste 5-7 årene er mange ruter avviklet eller redusert. Noe skyldes overgang til anbud, noe skyldes trafikksvikt (konkurranse med fly, privatbil m.v.). Storhetstida for de lange ekspressbussrutene er nok over. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg videre.

Svar