Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av SvB » 2015-04-08 10:40:42

Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

http://www.ringblad.no/Helt_uvisst_hvem ... 56816.html

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4527
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-06-01 17:19:05

Videreføres i regi av Brakar, med Nettbuss Sør som operatør:
http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/nyhe ... -av-brakar

Det blir vel omtrent tilsvarende opplegg som var på TE5 det siste året.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Re: Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av AHS » 2015-06-02 17:04:11

Med TE5 regner jeg med at du mener ruta som gikk mellom Kristiansand og Arendal. Ruta mellom Hønefoss og Oslo har vel vært kjørt helt og holdent i regi av Nettbuss. TE5 gikk som Timekspress, men på kontrakt med Aust-agder fylkeskommune i alle år. Derfor ble den tatt ut av Timekspress systemet siden ruta var med i den kommende anbudspakken. Det er spesielt at Nettbuss bruker nedleggelse av ruta som pressmiddel for å få tilskudd på ruta. Hvis den ikke er liv laga burde de legge den ned, og hvis Brakar ønsker at den skal fortsette må de legge den ut på anbud, ikke la Nettbuss fortsette med tilskudd. Det blir jo som Aust-agder-kontrakten om igjen, bare i mindre format. Det kom jo nettopp en dom på dette...
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av SvB » 2015-06-02 21:44:38

Det ble feil her. Det er TE4 - Timekspressen linje 4: Hønefoss-Oslo det er tale om.

AHS skriver:
Det er spesielt at Nettbuss bruker nedleggelse av ruta som pressmiddel for å få tilskudd på ruta. Hvis den ikke er liv laga burde de legge den ned, og hvis Brakar ønsker at den skal fortsette må de legge den ut på anbud, ikke la Nettbuss fortsette med tilskudd.
Jeg vet ikke hva AHS sikter til med press her. Det er iallfall ikke tale om nedleggelse for å få tilskudd. Hvor har du dette fra? Det har vært diskusjon over lang til om denne ruta mellom Nettbuss, Brakar og passasjerene. TE4 har vært en kommersiell rute ute tilskudd, men med sviktende lønnsomhet. Passasjerene har protestert mot høye priser på månedskort sammenlignet med andre ruter innen Brakar- og Ruter-systemet med samme reiseavstand. Dette er som kjent ikke kommersielle ruter som TE4. Utfallet av saken er at TE4 nedlegges fra 1. juli og at Nettbuss driver ruta videre fram til anbudskontrakt kan realiseres. Det kan ta et år eller mer. Dermed kan Nettbuss på linje med andre delta i konkurransen om denne ruta.
Det blir jo som Aust-agder-kontrakten om igjen, bare i mindre format. Det kom jo nettopp en dom på dette...
Ja, hva er likheten mellom disse sakene mener du? Det er ikke galt å gi tilskudd til ruter, men hovedprinsippet i dag er anbud med konkurranse. Saken i Aust-Agder handler om forhold fra tida før anbud ble innført. Begge sakene har fått omfattende omtale i massemedia, men saken om TE4 er jo først og fremst en regional sak.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4527
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Hva skjer med TIMEkspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-06-05 22:04:07

AHS skrev:Med TE5 regner jeg med at du mener ruta som gikk mellom Kristiansand og Arendal. Ruta mellom Hønefoss og Oslo har vel vært kjørt helt og holdent i regi av Nettbuss. TE5 gikk som Timekspress, men på kontrakt med Aust-agder fylkeskommune i alle år. Derfor ble den tatt ut av Timekspress systemet siden ruta var med i den kommende anbudspakken. Det er spesielt at Nettbuss bruker nedleggelse av ruta som pressmiddel for å få tilskudd på ruta. Hvis den ikke er liv laga burde de legge den ned, og hvis Brakar ønsker at den skal fortsette må de legge den ut på anbud, ikke la Nettbuss fortsette med tilskudd. Det blir jo som Aust-agder-kontrakten om igjen, bare i mindre format. Det kom jo nettopp en dom på dette...
Jeg var ikke klar over at TE5 alltid hadde gått som "vanlig" rute. Jeg trodde at det først gjalt fra da AKT overtok ansvaret for busstrafikken i Aust-Agder fra 01.01.2013. (Det er kun det jeg har sett skrevet om den.)

Sånn jeg forstår det var det først da Brakar bestemte at TE4 skulle ut på anbud fra neste høst at Nettbuss bestemte seg for å legge den ned. Sannsynligvis har de ikke tjent en krone på den på en stund, og da skulle satse videre når det blir tatt fra dem om halvannet år er jo ikke mye poeng. At de valgte å legge den ned fra 1. juli henger vel sammen med at fra da er avdelinga på Hønefoss en anbudsavdeling, med de begrensningene det gir på personell og sånt. Et hvilket som helst selskap som hadde ruta fra før av ville nok gitt Brakar et "greit tilbud" på å kjøre ruta videre for å unngå at det går utover passasjerene. Ruta er vel relativt viktig for pendlerne på hele Ringerike. At Brakar har valgt å gi Nettbuss den midlertidige kontrakten direkte fremfor å framskynde anbudet får nå de stå inne for, og så lenge man ikke vet hvor mye Nettbuss får for å kjøre den så er det heller ingen grunn for å beskylde dem for noe.

Det er jo flere TIMEkspressen-linjer som er nedlagt i det siste. I fjor sommer ble egentlig TE9 nedlagt, men Østfold fylkeskommune gikk inn med støtte for å opprettholde tre pendleravganger i hver retning. Det er dumt at den fortsatt kalles TIMEkspressen, for den er jo nærmest en hån mot navnet og konseptet. Vil anta at denne pendlerruten i fremtiden vil inngå i anbud i området, og vil gå som TE9 fram til da.
TE10 skal ha mottat støtte helt fram til i fjor sommer. Etter det gikk den i minus, og Nettbuss la den ned fra nyttår. Den ble erstattet av linje 100 (fram til Drammen), som enkelt ble innlemmet i det anbudet som Nettbuss allerede kjørte i området. Det må vel kunne sies at det var den aller billigste måten å gjøre det på. Om den skulle settes ut på eget anbud hadde det nok blitt ganske store administrative kostnader.

For noen måneder siden utvidet jeg artikkelen om TIMEkspressen på Wikipedia ved å legge til historikk om de forskjellige linjene som har vært. Det er grovt sett bare en kronologisk opplisting av hva, når, hvor og hvem, og er for det meste basert på nyhetsmeldinger og rutetabeller som jeg har klart å finne på nettet.
https://no.wikipedia.org/wiki/TIMEkspressen


Den eneste saken i norsk bussbransje som kan sammenlignes med svindelsaken i Arendal må vel være den store Nordtrafikk-saken for snart 10 år siden.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av SvB » 2015-11-17 15:30:27

Nettbuss fikk anbudet fra 1. juli 2016 og det blir flere nye avganger

http://www.ringblad.no/nyheter/samferds ... -45-155204

Melding fra Brakar:

http://www.brakar.no/aktuelt/34-kontrak ... ss-og-oslo

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Hva skjer med Timeekspressen mellom Hønefoss og Oslo etter 1. juli?

Legg inn av SvB » 2015-11-17 21:00:43

Øyvind Berg skriver:
Det er jo flere TIMEkspressen-linjer som er nedlagt i det siste. I fjor sommer ble egentlig TE9 nedlagt, men Østfold fylkeskommune gikk inn med støtte for å opprettholde tre pendleravganger i hver retning. Det er dumt at den fortsatt kalles TIMEkspressen, for den er jo nærmest en hån mot navnet og konseptet. Vil anta at denne pendlerruten i fremtiden vil inngå i anbud i området, og vil gå som TE9 fram til da.
TE10 skal ha mottat støtte helt fram til i fjor sommer. Etter det gikk den i minus, og Nettbuss la den ned fra nyttår. Den ble erstattet av linje 100 (fram til Drammen), som enkelt ble innlemmet i det anbudet som Nettbuss allerede kjørte i området. Det må vel kunne sies at det var den aller billigste måten å gjøre det på. Om den skulle settes ut på eget anbud hadde det nok blitt ganske store administrative kostnader.
Jeg forstår ikke alltid det som skrives av AHS og Øyvind Berg om disse sakene. Det virker også litt historieløst. Det kan synes om om AHS mener at tiulskudd til rutedrift i seg selv er galt eller nærmest ulovlig. Men offentlige tilskudd til rutedrift har til alle tider vært i bruk ut fra ulike hensyn. En rekke operatører har drevet rutedrift, og rutedrift har alltid hatt en eller annen form for offentlig løyve/konsesjon. Myndighetene har ønsket et visst rutetilbud, men fra 1990-tallet har anbudskonkurranse om en tidavgrenset kontrakt blitt hovedregelen. Over tid har også tilskuddene blitt avløst av kontrakter basert på forhandlinger om pris, vanligvis en kilometerpris. Uansett blir rutetilbudet til gjennom en form for kontrakt mellom operatørselskap og myndighetene, i dag gjennom fylkeskommunen. I dag bruker alle fylker unntatt Nord-Trøndelag anbudskonkurranse. I blant brukes også tilskudd til enkelte tilbud.

Ekspressbusstilbudet vokste fram fra slutten av 1980-tallet, men har de siste årene slitt med sviktende lønnsomhet og nedleggelser. Det gjelder både for Nettbuss og andre operatører. Dette skyldes nok en rekke forhold, som økt konkurranse fra NSB (utvidelser av togtilbudet), større bruk av privatbil, og ikke minst overgang til bussanbud som har hatt negative konsekvenser for flere ekspressruter. Tross alt er prisene på anbudsruter lavere enn hva ren kommersiell prissetting skulle tilsi. Dette så vi også på bussruta Hønefoss-Oslo. Passasjerene klaget på billettprisen som var høyere enn på sammenlignbare reiser i Ruter, de klaget på busstilbudet og Nettbuss så at det var vanskelig å tjene tilstrekkelig med penger på tilbudet. Neste år blir det anbud, det blir billigere billettpriser, flere avganger og Nettbuss får kjøre for Brakar og til en pris de er fornøyd med. Brakar må legge de millionene som er nødvendig for å dekke gapet mellom billettinntektene og den prisen Nettbuss skal ha.

Slik er dagens system, og det gjør det vanskelig å drive kommersielt på kortere avstander, og fylkeskommunene går i dette tilfellet også inn og betaler ("tilskudd") for en rute som krysser fylkesgrensen. I Møre og Romsdal vil også TE11 bli borte og fortsette under Fram-profilen, men Nettbuss fortsetter som operatør. Rutene sørover fra Ålesund vil i retning Bergen vil også bytte profil fra NOR-WAY selv om Nettbuss fortsetter som operatør. NOR-WAY hadde i sin tid et landsomfattende bussrutenett, men nå har store deler av landet falt utenfor dette nettet. Sør-Trøndelag har dessuten vært gjennom det samme.

Dette er iallfall noen trekk ved de endringsprosessene som pågår. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Ekspressbussrutenettet er betydelig svekket over de siste 7-8 årene. Vi skal også huske at mange av disse rutene har vært basert på offentlige tilskudd, på hele eller deler av rutestrekningene.

Svar