Buss bom fast i Trollstigen

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8463
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Buss bom fast i Trollstigen

Legg inn av SvB » 2014-07-17 22:22:27


Ola R.
Innlegg: 431
Registrert: 2006-11-25 13:35:55
Sted: Volda

Re: Buss bom fast i Trollstigen

Legg inn av Ola R. » 2014-07-20 0:33:57

Feil i overskrifta på denne tråden: Iflg bildet er det ikke buss det skulle stått, men skrapjern. Busser med motoren i bagasjerommet burde vært forbudt på norske veier, både ut fra bakkeklaring på ferjelemmer og veger med vanskelig stigningsforhold.
Når det gjelder svingegenskapene, så er det jo dessverre ikke bare busser med feilplassert motor som ofte er for dårlig - det har med produsenten å gjøre. Men det som er genierklært er dessverre vanskelig å forbedre.

Uansett burde vært stilt strengere krav til svingegenskaper for å få typegodkjent en buss i Norge.

Men så lenge en kan skylde på sjåførfeil, blir vel lite gjort!
Ola R.

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Buss bom fast i Trollstigen

Legg inn av Knut Andvord » 2014-07-20 9:57:47

Saklig svar Ola. Hender vel at en buss med motoren i det andre bagasjerommet også kjører seg fast. Eller er det kun frontmotor som skal vre lovlig etter din definisjon??
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

tore-buss
Innlegg: 1336
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Buss bom fast i Trollstigen

Legg inn av tore-buss » 2014-07-20 12:25:02

Innlegget til Ola er jo helt Korrekt Knut, det er akkurat sånn det er :D :mrgreen:
Det er som nevnt tidligere ikke uten grunn det sitter en skråstrek mitt over grillen på disse bussene fra Gøteborg :D
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Buss bom fast i Trollstigen

Legg inn av Knut Andvord » 2014-07-20 16:30:05

Det har du rett i Tore. Feilvare er det uansett hvor maskinisten er plassert. Men det fnnes vogner av bedre og dårlige kvalitet som klarer å sette seg fast i den bakken uansett hvor maskinisten er plassert
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Svar