Eneste ung kvinne bak rattet

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
Svar
Brukeravatar
HOB
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Eneste ung kvinne bak rattet

Legg inn av HOB » 2012-12-18 16:36:56

Hei

Jeg leste på aftenposten at det var ei ung kvinne som var første 18 åringen som lærling på buss. Jeg begynte i høst på Solør Videregående skole avd. Våler i Hedmark på VG3 Yrkesjåførlinjen og jeg er 18 år. Jeg har akkurat nå fått teorien bestått på buss så nå like etter jul skal jeg ha oppkjøring på buss. Også begynner jeg på Unibuss i Lillestrøm i januar. Jeg syns at det er ikke riktig å gå ut med det når lenge hun ikke er den første 18 åringen fordi jeg har snakket med opplæringskontoret for Service og Samferdsel i Oslo og de sier at hun har ikke begynt på sjåføroppplæringen enda. Så de sier at jeg blir den første i Oslo og Akershus når lenge jeg klarer oppkjøringen i januar.

Men hadde hun fått førerkortet først så da syns jeg det er riktig. Den eneste og den første kvinnelig kan nok stemme men ikke eneste buss-lærling.

http://www.aftenposten.no/jobb/Eneste-u ... 66581.html
medlem i Rutebilhistorisk Forening

st.einar

Re: Eneste ung kvinne bak rattet

Legg inn av st.einar » 2012-12-18 19:09:51

hvordan blir det med de nye reglene med sertifikat for buss fra januar for deg?

http://www.f-b.no/nyheter/nye-regler-fo ... -1.7691191

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2012-12-18 23:25:54

Hei

Det vil bli fortsatt for oss som går på skole men de som ikke går på noe yrkessjåførutdanning må vente til høyere alder. Jeg legger ved mer informasjon fra Statens Vegvsenets nettsider: (Ta en titt nederst i artikkelen)

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 359833.cms

Så jeg er veldig glad for dette når lenge det er bussyrket jeg brenner for også har jeg buss som hobby så da er det ekstra morro. Det er stort ansvar å kjøre buss med 50 til 70 passasjerer og for eks. det er glatt så er det ikke noe koselig akkurat. Jeg har vært med faren min mye så jeg vet hva jeg går til men noen anbefaler meg at jeg skulle ha funnet på noe annet men det forstår jeg de veldig godt. Man må gå etter det man er interessert i mener jeg fordi da blir det også et godt arbeidsmiljø og mer motivert for å gå på jobb.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2012-12-19 12:07:41

Det var jammen meg mange hvis/men. Da er det å håpe at de som driver kontroll kjenner til regelverket og ikke tolker det på sin måte. Har hørt historier om nye/ferske kontrollører ikke har kunnet det de skal kunne og hvor erfarne kontrollører har måtte gripe inn. Så til lykke med lappen når du har det i lomma.

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2012-12-20 19:42:33

Hei

Takk for det. Jeg storgleder meg til jeg får lappen så det skal bli artig.

Brukeravatar
bjørn

Legg inn av bjørn » 2013-01-04 9:42:04

Hei HOB! Hele oppslaget virker litt upresist, men jeg kan faktisk ikke se at det står at hun er norges første eller eneste 18-årige lærling, kun norges første og eneste kvinnelige sådan.

En annen ting: Hva gjør hun i en såkalt praksisplass når hun ikke har lappen, og hvorfor sitter hun da bak ratttet på en buss? Har man lov å øvelseskjøre med rutebuss?
Mvh Bjørn

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2013-01-04 19:13:47

Hei

Jeg har sendt epost til den som har skrevet artikkelen og hun har rettet opp dette så den saken er i orden. (Bare se på dato det er lagt inn: 12. desember og er oppdatert på nytt: 19. desember)

Jeg har hatt praksisperiode i Nettbuss avd. Årnes da jeg gikk Service og Samferdsel VG1 og på Transport og Logistikk VG2 men har aldri hørt det at man kan øvelsekjøre buss i rute.

Jeg jobbet med forskjellige oppgaver som å være i vaskehallen, være med på verkstedet, litt diverse oppgaver på kontoret og var med på opplæring på mange ruter.

Jeg har snakket med opplæringskontoret for Service og Samferdsel i Oslo og de sier at hun skal begynne på førerkortopplæring nå i januar så det blir jeg som blir den første busslærlingen i Oslo og Akershus når jeg får oppkjøringen bestått Onsdag 9. januar. Så da bærer det rett til Unibuss i Lillestrøm i midten av januar cirka.

Lars-Haakon Nesse
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2013-01-06 20:30:12

Det er ikke lov å øvelseskjøre med buss om det er med passasjerer nei.

Angående artikkelen om kvinnelig lærling og 18 år... Nå er det vel ikke slik at man må ha lappen for å være lærling, så om jenta var den som først signerte lærekontrakten av alle 18-åringer som skal inn i bussbransjen var hun vel den første... Men det er vel egentlig uvesentlig, jenta skal på en måte ha skryt for yrkesvalget sitt, men i likhet med HOB har hun hoppet inn i et vepsebol. Interesse eller ei, jeg har og interessen for buss og samferdsel, men hadde jeg visst det jeg vet nå den gang jeg satset på dette yrket....osv...
LH

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2013-01-07 21:48:34

Hei

Hvis man skal bli lærling i bussbransjen så må man gå først Service og Samferdsel VG1 (et år), Transport og Logistikk VG 2 (et år) og deretter Yrkesjåførlinjen VG3 (halvårs kurs). Så alle busslærlinger må ha førekort på buss for hvis man ikke har det så får man heller ikke kjøreseddel eller sjåførkort.

Jeg ville ikke ha vært passasjer på bussen hvis ikke sjåføren som styrer bussen har et gyldig førekort.

Det er jo koselig det at jenter vil også inn i bussbransjen og det er kjempebra. Jeg underskrev lærekontrakten med Unibuss, Lillestrøm mandag 6. august 2012 men den som klarer førerkortet på buss av oss 18 åringer som blir den første her i landet. Jeg blir i hvertfall den første 18 åringen med førerkort på buss i Oslo og Akershus regionen når jeg klarer oppkjøringen på buss på onsdag 9. januar. Dette har jeg fått bekreftet ved Opplæringskontoret for Service og Samferdsel.

Min far har kjørt buss i mange år og jeg har vært med han mye siden jeg var bitte liten så jeg vet mye om bussbransjen.

Lars-Haakon Nesse
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2013-01-08 12:55:38

Jeg vet utmerket godt hvordan veien er for å kunne bli lærling.
Den gang jeg tok utdannelsen var det et år grunnkurs fortrinnsvis mekaniske fag), et år videregåendekurs (transportfag), også ut som lærling. En del av det å være lærling var da (som nå) at man tok førerkort for den/de type kjøretøy man skulle gå som lærling på. Når jeg tok førerkort var vi på et tiukers kurs, 350 timer. Den største forskjelle fra jeg tok førerkort og læretid i 1998-2000 og til nå er vel at den gang så tok man fagbrev som yrkessjåfør store kjøretøy, nå tar man det enten på buss eller lastebil... jeg har altså begge deler.

Jeg er klar over at man som lærling og må ha førerkort ;) Men poenget mitt er at før du i det hele tatt kan komme igang med det førerkortet du holder på med så må du ha en lærekontrakt. Førerkortkurset du så må gjennomføre for å få førerkort for buss er dermed også å annse som en del av læretiden din ;)
Om du ikke klarer oppkjøringen kommer du deg heller ikke videre i læretiden din, det sier jo seg selv ;)

At du har en far som har kjørt buss i mange år og du dermed vet litt om bussbransjen er jo en bra begynnelse. Jeg visste og en del om buss og kollektivtransport (og samferdsel generelt) når jeg gikk på skolen og etterhvert begynte som lærling, nå vet jeg enda mer...
Vel, jeg skal ikke mase mer om det. Du skal ha skryt for din iver i forhold til yrkesvalg!
Du får hilse Charles når du snakker med han, han satt på opplæringskontoret når jeg begynte som lærling og.

PS: Jeg vet hvem både du og din far er ;)
LH

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2013-01-08 20:35:04

Hei

Ja det har blitt forandring siden den gang min far tok førerkortet på lastebil i 1984 og buss i år 2000 (3 ukers kurs) og helt til i dag. Så han har bare førerkort og kjøreseddel men i dag krever de fleste jobber fagbrev og utdannelse.

Jeg har tatt 19 ukers kurs på grunn av at da fikk jeg med meg yrkessjåførdirektivet i tillegg men de som tok lastebil som var også lærling var der kun i 10 uker men det er strengere krav til persontransport. Det derre med lærekontrakten så gikk den i boks 6. august i fjor hos Unibuss i Lillestrøm så jeg må bare følge det opplæringskontoret sier. Det er jo klart det at man må ha lærekontrakt før man begynner på yrkessjåførkurs men den som blir først er den som får lappen først og ikke omvendt.

I dag fikk jeg bekrefta av Charles på opplæringskontoret at når jeg klarer oppkjøringen på buss i morgen onsdag så blir jeg den aller første 18 åringen i hele Norges land som får førerkortet på buss. Jeg skal hilse Charles fra deg. :D

Eirik

Legg inn av Eirik » 2013-01-08 21:04:56

Lykke til i morgen! Hvordan løser du fagbrevkravet til henger i aktuell klasse - har skolen du tok nittenukerskurset ved en buss med hengerfeste og en passende henger?

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2013-01-08 21:16:50

Tusen takk for det. :D

Våler Videregående har ikke henger på buss bare vanlig klasse D buss så henger må jeg ta hos privat kjøreskole når jeg blir ferdig på Våler 11. januar. Så det regner jeg med at det skal gå greit for der er det ikke noe teori bare praksis for å få på hengeren på buss på førerkortet.

Eirik

Legg inn av Eirik » 2013-01-08 21:18:31

Det virket som en svært elegant løsning i forhold til hvordan de løser problemet på Hønefoss VGS - selv blir jeg nødt til å ta både CE og D, da dette gir førerrett DE.

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2013-01-08 21:34:02

Ja det ble sagt sånn for meg i starten i høst da jeg begynte på Våler Videregående men så har ikke jeg interesse av lastebil og vogntog. Charles på opplæringskontoret hadde snakket med Statens Vegvesen for en stund siden og da ble det sagt at jeg måtte ha buss og henger så jeg trengte ikke vogntog altså CE. Også ville det ha blitt for mye for meg når lenge jeg har slitt med teorien på buss og da blir det ikke noe letter på lastebil og vogntog. Hvis det hadde vært at jeg måtte ta alt pga. fagbrevet så har det ikke vært noe sak at jeg måtte ta det for å få buss lappen.

Svar